Dopravná poradňa

Nočné a denné parkovanie pred hypermarketmi. Je to otázka času, kedy „denná rutina“ motoristov skončí?

Predtým, ako si motorista zadováži automobil, musí sa zamyslieť nad tým, kde ho mieni parkovať.

Tí, ktorí už automobily majú, sa musia novým podmienkam prispôsobovať.
Vydané  Text: 

Zatiaľ čo vlastníci rodinných domov takýto problém obyčajne neriešia, obyvatelia bytových domov a vôbec miest sa s problémami s parkovaním stretávajú denne.

Meniace sa parkovacie politiky miest a obcí a tiež nové dopravné predpisy môžu vzbudzovať dojem, že motorista s automobilom je škodnou, ktorú je potrebné eliminovať. To aj napriek tomu, že obce i mestá sú spravidla vystavané tak, aby v nich bolo možné využívať dopravné prostriedky a teda ich aj parkovať. Zaznieva argument, že verejný priestor má patriť ľuďom, nie autám – akoby sa zabúdalo, že v tých autách sedia ľudia.

Zákaz parkovania na chodníkoch a nové parkovacie miesta

Zákaz parkovania na chodníkoch z minulého roka spôsobuje motoristom ťažkosti aj začiatkom tohto roka. Samosprávy sa nestihli celkom prispôsobiť a síce vykonali opatrenia, aby motoristi mali kde zaparkovať, museli však pristúpiť ku kompromisom.

Predtým sa mohlo parkovať na chodníku, ale autá na ňom stáli iba uhlopriečne jedným kolesom, bolo tu dosť miesta,“ hovorí pre Autoviny obyvateľ bratislavskej mestskej časti Karlova Ves, ktorý má od septembra minulého roka problém zaparkovať svoje auto v rozumnej vzdialenosti od vchodu jeho bytového domu. „Keď zrušili parkovanie na chodníkoch, spravili nové čiary na kraji cesty, ale už nie uhlopriečne, ale pozdĺžne. Na našej ulici je tak asi o tridsať miest menej ako predtým,“ konštatuje a ukazuje nám miesto, kde zaparkoval svoj malý úsporný hatchback – asi kilometer od miesta, kde býva.

Nezainteresovaným to nevyznie tragicky a sarkasticky môžu konštatovať, že aspoň sa motorista prejde, lenže empatický pohľad na vec odhalí následné ťažkosti s premiestňovaním nákupu potravín, malých detí alebo aj náročnosť pri zdolávaní prevýšení. Každá osoba so zdravotnými ťažkosťami predsa nemá parkovací preukaz ŤZP. Pre zaujímavosť, jeden kilometer pri behu trvá asi 5 minút, pri chôdzi aj dvojnásobný čas.

Môžu parkovať pred mojím domom cudzie autá? Musím mať pozemok riadne označený?

 

Ďalší postreh nám poskytol čitateľ Branislav z Martina. Pýta sa, či je v poriadku, že sa budujú nové parkovacie miesta na cestách a kvôli nedostatočnej šírke vozovky sa z obojsmerných ciest stávajú jednosmerné. „Keďže autá sa premiestnili z chodníkov na cesty, mestá sa rozhodli tento stav riešiť najlacnejším (a asi najhorším) možným spôsobom. A to tak, že menia dvojsmerné cesty na jednosmerky a namiesto jedného jazdného pruhu vytvárajú parkovací pruh. Mňa by však zaujímalo, či im to takto umožňuje cestný zákon? Cesty predsa nie sú určené na parkovanie. Sú určené na jazdu. V cestnom zákone sa píše, že dočasné parkovanie na ceste sa môže na ceste „zlegalizovať“ len vtedy, ak sa tým neohrozí „plynulosť“ cestnej premávky, alebo iný verejný záujem. Ako to teda je?“ pýta sa čitateľ Branislav.

Stručná odpoveď na otázku znie áno, samosprávy majú takúto právomoc. Zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) bol v roku 2009 nahradený Zákonom o cestnej premávke č. 8/2009, ktorý objasňuje aj pravidlá parkovania a ktorého novela z minulého roka zakazuje zastavenie a státie na chodníkoch. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy (§ 23 ods. 1). Ak je zámerom samosprávy na ceste vybudovať parkovacie státia, pričom by neboli zachované uvedené šírky vozovky, jedinou cestou je zjednosmernenie danej cesty. Napokon, takéto opatrenia zavedené v dôsledku novelizácie Zákona o cestnej premávke nebývajú dočasné, podliehajú schvaľovaniu a kolaudácii. Zmeny organizácie dopravy a parkovania sú verejnosťou málokedy akceptované pozitívne, pretože spravidla ide o kompromisy, ktoré sa v konečnom dôsledku osvedčia až časom a zvykom.

Parkovanie pred obchodmi

Bratislava v rámci meniacej sa parkovacej politiky naďalej umožňuje motoristom, aby svoje vozidlá zaparkovali v blízkosti svojho cieľa, musia však čas strávený obsadením parkovacieho miesta zaplatiť – hodinové sadzby sa pritom líšia v závislosti od lokality a na mnohých miestach naďalej motoristi parkujú bezplatne. Praktickým riešením majú byť záchytné parkoviská v lokalitách, z ktorých je dobrá dostupnosť verejnej dopravy, napríklad pri vrakunskom cintoríne (283 miest) alebo v Rači na Komisárkach (163 miest).

Viaceré takéto parkoviská typu P+R nájdete na webstránke parkovacieho systému PAAS.

Motoristi majú vo zvyku parkovať svoje vozidlá počas dňa a v noci aj na „verejných parkoviskách“ pred nákupnými centrami a hypermarketmi, napríklad pri Kauflande a Tescu v Podunajských Biskupiciach, pri Shopping Palace a Tescu (záchytné P+R), Avione a mnohých ďalších. Spravidla ide o riadne označené rozľahlé plochy s dobre vyznačenými parkovacími miestami a cestami, na ktorých sa uplatňuje pravidlo pravej ruky –  prednosť sprava.

Mapa záchytných parkovísk v Bratislave. Zdroj: PAAS

Mapa záchytných parkovísk v Bratislave. Zdroj: PAAS

V minulosti mohli motoristi takto využívať aj parkovisko na Gagarinovej a Galvaniho ulici pri Lidli, kde sa pred časom osadili automatické závory a fakticky tak znemožnili zneužívanie parkoviska na účely bezplatného nočného parkovania.

Nejde o jediné prípady parkovísk, ktoré motoristi využívali na bezpečné a bezplatné parkovanie vozidiel.

Možno očakávať, že v dohľadnej dobe budú všetky takéto parkoviská vybavené závorami a za prekročenie limitu bezplatného parkovania budú musieť motoristi platiť?

Je nepochybné, že takéto zmeny budeme pozorovať naďalej, nemusí ísť však nutne o trend a spravidla záleží na správcovi cesty, či používanie parkoviska spoplatní. Prevádzka parkoviska v každom prípade obnáša finančné náklady a súkromný vlastník pozemku nemá povinnosť, a to zákonnú ani morálnu, poskytnúť tento pozemok komukoľvek zadarmo. Takúto ponuku má vyhradenú pre svojich zákazníkov, pričom zvyčajne ponúka veľkorysý časový rámec, ktorý bezpečne pokryje celý čas návštevy obchodného domu.

Čakajú parkovanie ďalšie zmeny?

Dopravné predpisy a záležitosti týkajúce sa parkovania motorových vozidiel určujú všeobecne záväzné nariadenia VZN, Vyhláška o dopravnom značení č. 30/2020 a tiež Zákon o cestnej premávke č. 8/2009.

Napríklad vyhláška o dopravnom značení mala k 31. marcu 2024 zrušiť platnosť niektorých prechodných ustanovení, ktoré sa okrajovo týkali aj parkovania – napríklad išlo o významy žltých čiar alebo nemožnosť prechádzať cez plnú bielu čiaru ani v prípade vjazdu na parkovisko. Teraz už vieme, že tieto prechodné ustanovenia neskončia svoju platnosť, pretože rezort vnútra mieni nedávnu novelu prepracovať a odsúva zmeny až na rok 2029.

Nečakaná zmena v novele vyhlášky o dopravnom značení. Pôvodná novela by komplikovala život, tvrdí rezort vnútra





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS

Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.