Brusel zúri: Prečo vás elektromobil nezachráni? Prekvapivý dôvod, o ktorom ste netušili

Ani zďaleka nestačí ako riešenie dnešných problémov v doprave. Elektromobil totiž nedokáže samostatne vyriešiť výzvy pre mestá. Skutočná dopravná revolúcia vyzerá inak.
benzín

Mnohí skalní podporovatelia elektromobility pôsobiaci na pôde Európskej únie nemajú v poslednom období dôvod na radosť.  Vysnívali si, že elektromobil má plnohodnotne nahradiť klasické autá, no to sa nedeje. Zákaz spaľovacích motorov v osobných vozidlách čelí čoraz silnejším tlakom, ktoré nemusí prežiť.

Koniec benzínových a naftových áut, na ktorom sa pôvodne únia skutočne zhodla, sa otriasa v základoch. Kríza automobiliek a pomalší prechod na elektrický pohon prinútili Európu pozrieť sa realite do očí a zvážiť iné pohľady.

Odborníci upozorňujú, že skutočná dopravná revolúcia sa – bez ohľadu na to, čo si myslí alebo nemyslí Brusel – začína úplne inde. Elektrické autá sa mali stať symbolom zelenej budúcnosti. V politických kampaniach, reklamách aj verejných diskusiách sa o nich hovorilo ako o kľúčovom riešení, ktoré nás malo priviesť k udržateľnej doprave. Podľa expertov je však tento pohľad príliš zjednodušený, skreslený a zároveň nebezpečne zavádzajúci. Elektrický pohon totiž nerieši základný problém. Ide o spôsob, akým naše prepchaté mestá a doprava fungujú ako celok.

elektromobil

Elektromobil mení motor, nie systém

Aj keď nahradíme milióny spaľovacích áut miliónmi elektromobilov, základný model zostane rovnaký. Autá budú zaberať rovnaký priestor, tvoriť rovnaké dopravné zápchy a nárokovať si rovnakú časť mestskej plochy.

Pôvodná vízia dopravnej transformácie však bola oveľa širšia – mala zmeniť spôsob pohybu, nie len typ pohonu. Európa je však od tohto cieľa stále ďaleko.

Zatiaľ čo tradiční výrobcovia v automobilovom sektore sa často vzdali ambícií v oblasti inovatívnej mobility, mladé technologické firmy preberajú iniciatívu. Budujú prepojené systémy, ktoré spájajú energiu, dáta, dopravu a mestské plánovanie.

Príkladov nájdete viacero. MotionTag zhromažďuje anonymné údaje o pohybe ľudí, aby zlepšil plánovanie dopravy. Swobbee buduje sieť výmenných batériových staníc pre mikromobilitu a expanduje do Amsterdamu či Varšavy. The Mobility House a GridX pracujú na prepojení elektrických flotíl so sieťou tak, aby autá dokázali do nej vracať energiu späť. Výsledkom má byť dopravné prostredie, ktoré sa stáva digitálnym organizmom – flexibilným, inteligentným a schopným reagovať na reálne potreby.

elektrické auto

Autonómne autá vstupujú do Európy

Dôležité posuny prichádzajú aj v oblasti autonómnej dopravy. Luxembursko oznámilo, že už v roku 2026 uvedie do prevádzky elektrické autonómne vany v spolupráci s koncernom Stellantis a čínskou spoločnosťou Pony.ai. Krátko nato ohlásila firma Baidu svoj plán priniesť svoj systém robotaxíkov Apollo Go do Švajčiarska, a to v partnerstve so štátnym dopravcom PostBus.

V nemeckom Hamburgu už dnes jazdí služba Moia, ktorá spolupracuje s verejnou dopravou na vytváraní hybridných riešení medzi taxi, autobusom a zdieľanými jazdami (takzvaným ridesharingom).

Tieto projekty ukazujú, že hranice medzi súkromnou, respektíve verejnou dopravou a technologickými platformami sa postupne stierajú. Budúcnosť už nebude patriť jednotlivým výrobcom, ale medzinárodným kooperáciám a partnerským projektom.

autonómne auto

Doprava ako inteligentný systém

Nemenej dôležitá je energetická infraštruktúra. Kritika, ktorej elektromobil čelí, sa často zužuje na tému rozširovania nabíjacej infraštruktúry. Nestačí však len postaviť nabíjačky. Potrebujeme inteligentné dátové platformy, ktoré dokážu v reálnom čase riadiť siete, vozidlá aj energiu.

Softvérové firmy ako Optibus či Vianova už dnes ponúkajú mestám nástroje na analýzu dopravných tokov pomocou umelej inteligencie. Tá dokáže dynamicky upravovať trasy, predikovať dopravné zápchy alebo optimalizovať využitie verejnej dopravy podľa počasia či spotreby energie.

Zabudnite na to, že elektromobil sa stane kráľom ciest čisto na základe toho, koľko elektroáut uvidíte v uliciach. Takáto jednoduchá matematika v tomto prípade nefunguje.

Očakávania od elektromobility musia byť omnoho väčšie. Tomu sa musí prispôsobiť aj hlavná otázka najbližších rokov. Kľúč k úspechu spočíva v tom, ako dokážeme v Európe prepojiť mestské plánovanie, energetiku a dopravu do jedného funkčného celku. Mobilita budúcnosti nebude o rýchlejších autách, ale predovšetkým o prepojených dátach, inteligentných algoritmoch a efektívnom využití priestoru. K skutočnej pozitívnej zmene dôjde vtedy, keď zmeníme naše myslenie, prestaneme zbytočne počítať autá a začneme chápať dopravné systémy, ktoré ich riadia.

Zdroj: Reuters