AUTOPRIEMYSEL 2024

Aké nové autá tento rok odhalia automobilky? VEĽKÝ PREHĽAD roku 2024

Čo tento rok predstavia značky VW, Audi, BMW, Citroen, Dacia, FIAT, Mercedes, Peugeot, Škoda a ďalšie?

Z plánu na rok 2024 je evidentné, že bohatí si budú kupovať hlavne elektrické autá.
Niektoré značky majú lacné elektromobily pre masy už teraz.
Vydané  Text: 

Proti zákonom dopytu a ponuky

Ak doteraz platilo, že pánom výroby je dopyt a spoločnosti sa predháňajú v tom, kto ponúkne trhu najlepší produkt zodpovedajúci požiadavkám zákazníkov, dnes je to inak.

Výrobcovia automobilov pokračujú vo svojich produktových ofenzívach EV v Európe v roku 2024, aj keď dopyt po elektromobiloch na batérie sa medzi kupujúcimi spomaľuje. Očakávane sa to zmení, hoci trend spomaľovania záujmu je evidentný a týka sa aj krajín, ktoré sú považované za bašty elektromobility.

Ilustračná vizualizácia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Renault, Citroën a Fiat patria medzi európske značky, ktoré uvádzajú na trh cenovo dostupné elektrické vozidlá, aby čelili konkurencii elektrických áut dovážaných z Číny. A budú čeliť ešte tvrdšej konkurencii, keďže do Európy mieri viac čínskych značiek, ako napríklad Chery a Geely.

Bonitných kupcov, ktorí hľadajú ekologické off-roady, oslovia Mercedes-Benz a jeho elektrická Trieda G a Range Rover Electric.

Toto je prehľad najočakávanejších modelov áut, ktoré prichádzajú v roku 2024. Článok je voľným prekladom príspevku od Automotive News Europe po redakčnej úprave, k správe prispeli Douglas A Bolduc, Luca Ciferri, Nick Gibbs, Andrea Malan, Peter Sigal a Automobilwoche.

Pripravované ALFA ROMEO MILANO

Alfa Romeo

Dodávky Milana, prvého malého SUV Alfy Romeo a jej prvého plne elektrického modelu, sa začnú v septembri a o dva mesiace neskôr bude nasledovať mild-hybridná benzínová verzia. Milano sa bude vyrábať v závode Stellantis v poľskom Tychy spolu so sesterskými modelmi Jeep Avenger a Fiat 600.

Aj takto by mohlo vyzerať nové AUDI Q6 E-TRON

Audi

Audi Q6 E-tron, ktorý automobilka vyvinula s elektrickým Porsche Macan, prichádza v roku 2024 po oneskoreniach kvôli softvérovým problémom materskej skupiny Volkswagen. S modelom Q6 E-tron sa Audi púšťa do boja s konkurentmi, akými sú Mercedes EQE a Tesla Model Y. Q6 E-tron má operačný systém Android Automotive od Google. Nechýbajú ani tri veľké obrazovky, z ktorých dve sú integrované do zakriveného displeja pre vodiča. Spolujazdec má samostatnú obrazovku, ktorú však vodič kvôli bezpečnosti nevidí.

Medzi ďalšie predstavené Audi patrí nová A6 vrátane verzie s elektrickým pohonom na batérie a nová rodina A4, ktorá sa bude volať A5 – to kvôli novej nomenklatúre značky, podľa ktorej sa párne čísla budú používať len pre elektromobily, zatiaľ čo nepárne čísla budú označovať spaľovacie autá vrátane plug-in hybridov.

Druhá generácia BMW X2 podstatne narástla

BMW

BMW uvedie na trh druhú generáciu crossoveru X2 , ktorý je výrazne väčší ako prvá generácia a významnejšie sa tak vzďaľuje od X1. Pridáva tiež plne elektrický variant s názvom iX2. BMW tento rok spustí predaj aj plne elektrického kombi i5 Touring. Toto kombi je súčasťou novej rodiny 5 predstavenej minulý rok.

Čínski výrobcovia vedia nadizajnovať skutočne krásne autá. Príkladom je Chery Omoda 5

Chery

Čínska automobilka Chery sa chce v Európe presadiť, aby unikla ťažkej domácej konkurencii. S Omoda, Jaecoo a Exlantix má čínska automobilka v ponuke tri subznačky. Prvé dve značky pôsobia v segmente kompaktných a stredne veľkých vozidiel, zatiaľ čo Exlantix má získať zákazníkov v segmente luxusných automobilov. Len na najbližšie dva roky je naplánovaných osem modelov.

Chery bude debutovať na jar 2024 s modelom Omoda 5. Pod kapotou je 1,6-litrový preplňovaný štvorvalcový motor. Tento rok bude nasledovať aj elektrická verzia Omoda 5. S najväčšou 64 kilowatthodinovou batériou by mal byť možný dojazd až 440 km. Ceny sa budú pravdepodobne pohybovať okolo 30 000 eur za model so spaľovacím motorom a 40 000 eur za elektromobil.

Nová generácia Citroënu C3 pokračuje v dizajne pripomínajúcom skôr SUV alebo crossover, než klasický hatchback.

Citroën

Nový e-C3 je odpoveďou Citroënu na lacné čínske elektromobily, ktoré sa vyvážajú do Európy. Batériovo-elektrický hatchback začína na sume 23 300 eur. Malé hranaté auto nahrádza doteraz úspešný model C3. Rovnako ako ostatné nové modely Stellantis sa bude najskôr predávať ako elektromobil, pričom varianty so spaľovacím motorom budú nasledovať neskôr. e-C3 má lacnejšiu 44-kilowatthodinovú lítium-železo-fosfátovú batériu umožňujúcu dojazd na úrovni 320 km. V roku 2025 príde ešte lacnejšia verzia zameraná na jazdu v meste za 19 900 eur.

Nová Dacia Duster hybrid

Dacia

Nová generácia crossovera Duster, najpredávanejšieho malého SUV značky Dacia, je založená na platforme Renault-Nissan CMF-B. Naďalej bude k dispozícii s pohonom všetkých štyroch kolies a Dacia pridáva k benzínu a LPG pohonu aj plne hybridné hnacie ústrojenstvo. Duster bude tiež základom pre kompaktné SUV s názvom Bigster a ktoré bude predstavené koncom tohto roka s plánovanou výrobou na rok 2025.

FIAT Panda Electric má byť konkurenciou pre Daciu Duster, avšak v štýlovejšej podobe

Fiat

Fiat uvedie na trh plne elektrickú verziu Pandy, ktorá bude postavená na rovnakej platforme ako Citroen e-C3. Panda so spaľovacím pohonom sa bude naďalej predávať až do roku 2026.

Európska verzia Ford Explorer

Ford

Explorer, prvý plne elektrický objemový model Fordu v Európe, príde do showroomov v lete. Kompaktné SUV využíva rovnakú platformu ako SUV Volkswagen ID.4 a ID.5, to v rámci priemyselného partnerstva Fordu s VW. Ford vyrába Explorer v nemeckom Kolíne nad Rýnom. Na budúci rok má prísť športovejší súrodenec Explorer v štýle SUV-kupé.

Nová generácia Hyundai SantaFe

 

Hyundai

Hyundai sa tento rok bude niesť v znamení uvedenia modelu Santa Fe na európsky, severoamerický a juhokórejský trh. Nová generácia Santa Fe je výrazne moderná, hranatá a pripomína off-roadové modely britského výrobcu Land Rover, v tomto prípade ide o jeden z modelov stratégie značky, ktorá si osvojila výrazný moderný dizajnový jazyk. Jeho predstaviteľom je, napokon, aj nová generácia crossoverov Kona, ktoré sú už v slovenskom predaji.

Európski kupujúci novej generácie Santa Fe majú na výber 1,6-litrový plug-in a hybridný pohon, zatiaľ čo Severná Amerika a Južná Kórea si môžu vybrať 2,5-litrový benzínový motor alebo 1,6-litrový hybrid.

Nová KIA EV5 pravdepodobne zamieša karty európskych elektromobilov. Kombinácia hodnotného interiéru, vyspelých funkcií, k tomu peknému vonkajšiemu vzťahu a karosérii crossover/SUV je, zdá sa, ideálna.

Kia

Kia tento rok rozšíri svoje produktové portfólio o kompaktné SUV s elektrickým pohonom EV5,  toré sa pripojí k modelom EV6 a EV9 . EV5 bude v Nemecku pravdepodobne stáť niečo vyše 40 000 eur. Dizajn EV5 je podobný hranatému, robustnému vzhľadu veľkého trojradového EV9, len v kompaktnejšej podobe s orientáciou na mladé rodiny. Značka Kia má celkovo záujem profilovať sa ako automobilka, ktorá je synonymom elektromobility.

Lancia Ypsilon na najnovšej fotografii

Lancia

Lancia expanduje za hranice Talianska a mieni zaujať treťou generáciou malého auta Ypsilon, počnúc plne elektrickým variantom. Nový Ypsilon je založený na architektúre Stellantis e-CMP2 používanej v iných automobiloch Stellantis vrátane Alfa Romeo, Peugeotu 208 a Oplu Corsa.

Lexus

Lexus sa zameriava na mladých mestských európskych kupujúcich s malým hybridným crossovom LBX. LBX je založený na architektúre TNGA-B od Toyoty, ktorú používa aj Toyota Yaris Cross. V Európe sa bude ponúkať iba s 1,5-litrovým trojvalcovým benzínovým plne hybridným pohonným ústrojenstvom.

Maserati

Luxusná značka patriaca pod koncern Stellantis uvedie na trh Gran Cabrio, novú verziu kupé Gran Turismo, ktoré sa začalo predávať v roku 2023. Rovnako ako jeho súrodenec kupé, aj Gran Cabrio ponúkne 3,0-litrový benzínový motor V6.

K dispozícii bude aj plne elektrická verzia s názvom Gran Cabrio Folgore. Dodávky Grecale Folgore, batériovej elektrickej verzie stredne veľkého SUV Grecale, sa tiež začnú v roku 2024.

Koncept Mercedes EQG

Mercedes-Benz

V roku 2018 na autosalóne v Detroite vtedajší šéf Daimleru Dieter Zetsche sľúbil bývalému kalifornskému guvernérovi a hercovi Arnoldovi Schwarzeneggrovi, že trieda G bude dostupná aj ako elektromobil. Po šiestich rokoch vývoja sa sľub stal skutočnosťou.

Pred niekoľkými týždňami generálny riaditeľ Mercedes-Benz Ola Kallenius navštívil Magna Steyr v rakúskom Grazi. Zmluvný výrobca vyrába verzie Triedu G so spaľovacími motormi a tento rok pridá výrobu plne elektrického variantu. Počas testovacej jazdy mohol Kallenius na vlastnej koži otestovať schopnosti elektromobil na skalnatých svahoch a štrkových cestách v okolí. Trieda G má motor pre každé koleso, takže je mimoriadne obratná. „Ak zrazu narazíte na strom ležiaci cez úzku cestu, môže to byť veľmi užitočné,“ hovorí Kallenius o štvormotorovom pohone.

Mercedes zatiaľ nezverejnil dojazd ani veľkosť batérie elektrickej Triedy G. Vďaka novej chémii trakčných akumulátorov by malo byť toto elektrické SUV vhodné aj na každodenné používanie, tvrdí automobilka.

Vision CLA od značky Mercedes-Benz

Mercedes tiež uvedie na trh plne elektrický model CLA, ktorý bol predstavený koncepčným vozidlom Vision CLA na autosalóne IAA Munich Mobility v roku 2023. Pôjde o prvé auto postavené na platforme MMA, ktorú Mercedes označuje ako „electric first“ a hoci preferuje elektrický pohon, umožňuje aj montáž spaľovacieho motora. Elektromobil CLA bude mať maximálny dojazd viac ako 750 km.

Nový MINI Countryman

Mini

Mini začína s predajom dvoch nových plne elektrických modelov, keďže sa automobilka približuje k cieľu stať sa výhradne elektrickou značkou do roku 2030. Trojdverový Mini Cooper nahradí súčasnú batériovo-elektrickú verziu hatchbacku Mini. Postaví ho spoločný podnik BMW/Great Wall Motor (GWM) v Číne.

Ďalším novým elektromobilom je Countryman, ktorý sa medzigeneračne podstatne zväčšil a posunul sa tak zo segmentu malých crossoverov do kategórie kompaktných SUV. SUV sa bude vyrábať spolu so súrodencom BMW iX1 v závode BMW v nemeckom Lipsku.

Nový Peugeot 3008

Peugeot

Peugeot prepracoval kompaktné SUV 3008, po novom prichádza s dizajnom viac pripomínajúcim kupé. Ide o prvé vozidlo na platforme STLA Medium od Stellantis, ktorá je zameraná na plne elektrický pohon a ponúka dojazd až 700 km. K dispozícii budú verzie so spaľovacím motorom, ale Peugeot komunikuje 3008 predovšetkým ako elektromobil na batériový pohon – BEV.

Polestar 4

Polestar

Polestar 4 príde na európsky trh v lete po svojom debute v Číne. Do Európy má doraziť aj dlho odkladaný Polestar 3. Podvozkovú platformu SPA2 zdieľa s Volvom EX90, ktoré sa tiež oneskorilo.

Porsche Macan so spaľovacím motorom

Porsche

Porsche tvrdí, že batériový Macan bol vyvinutý s dôrazom na jazdnú dynamiku typickú pre značku. Macan so zadným pohonom všetkých kolies je prvým modelom Porsche postaveným na nových základoch Premium Platform Electric (PPE) koncernu Volkswagen, ktoré zdieľa s Audi Q6 E-tron. Budúci zákazníci Macanu budú mať širokú škálu možností nabíjania batérie. Jeho 800-voltovú batériu možno nabíjať na 400-voltových nabíjacích staniciach, pretože vysokonapäťový spínač v batérii umožňuje „bankové nabíjanie“ efektívnym rozdelením 800-voltovej batérie na dve batérie. Porsche Macan Electric bude mať vskutku priaznivé ceny.

Opel

Opel Grandland, súrodenecký model Peugeotu 3008, bude uvedený na trh v polovici roka 2024. Spoločnosť Stellantis investovala do svojej továrne v nemeckom Eisenachu, aby zabezpečila, že Grandland, jej vlajkový model, sa bude aj naďalej vyrábať v domovskej krajine automobilky Opel. Rovnako ako 3008 aj Grandland bude najskôr propagovaný ako BEV.

Range Rover Electric bol avizovaný už pri príchode aktuálnej generácie Range Roverov, prvé dodávky však prebehnú až v tomto roku.

Range Rover

Od uvedenia Jaguaru I-Pace v roku 2018 sa JLR elektrifikuje pomaly a zaostáva za prémiovými rivalmi BMW a Mercedes-Benz. Jeho vlajková loď s plne elektrickým pohonom, Range Rover Electric, by však mala pri svojom uvedení na trh koncom roka 2024 upútať veľkú pozornosť.

Spoločnosť JLR tvrdí, že Range Rover Electric bude „najtichším a najprepracovanejším Range Roverom, aký bol kedy vytvorený“, ale zverejnila len niekoľko informácií o luxusnom EV, Uviedla napríklad, že bude disponovať „aktívnym potláčaním hluku na ceste“, ktorý pomôže vytvoriť tichšie prostredie v kabíne. Pohon s batériou s 800-voltovou architektúrou umožní rýchlejšie nabíjanie.

Koncepčný Renault 5 na autosalóne

Renault

Fiat ukázal, ako možno kultové auto ako 500 úspešne preniesť do elektrickej éry. Renault nasleduje príklad plne elektrickej modernej verzie Renault 5. Hatchback v retro štýle nahradí v zostave Renaultu dlhoročný model Zoe a bude jeho najlacnejším batériovým elektrickým vozidlom s cenami od približne 25 000 eur.

Nissan

Nissan plánuje nástupcu malého auta Micra na rovnakej platforme ako Renault 5.

Škoda

Škoda pokračuje v európskej súťaži v segmente vozidiel strednej triedy, z ktorej viacerí konkurenti odišli, keď kupujúci prešli na SUV. Nový Superb, ktorý sa bude predávať vo variantoch liftback a kombi, je dlhší ako predchodca a už nemôže byť pochybností, že ide o priameho konkurenta Passatu. Superb a Passat kombi sa spoločne vyrábajú v závode koncernu VW v Bratislave na Slovensku – boli sme pri spustení výroby, prečítajte si reportáž.

Plug-in hybridná verzia Škody Superb má väčšiu batériu, ktorá predlžuje jej dojazd na elektrinu až na 100 km, čím môže konkurovať aj prémiovým plug-in hybridom od značky Mercedes-Benz.

Toyota

Toyota pridá plne elektrické malé SUV, od ktorého očakáva, že bude kľúčovým prispievateľom k jej európskym predajom – zatiaľ sme toto vozidlo spoznali prostredníctvom konceptu Urban SUV Concept. Sériová verzia ponúkne dve veľkosti batérie a voliteľný pohon všetkých kolies. Malé SUV sa vyvíja v spolupráci so Suzuki. Bude konkurovať automobilom ako Hyundai Kona, Opel Mokka-e, Peugeot e-2008 a prichádzajúcemu Ford Puma EV.

Volkswagen ID.7 – elektromobil na dlhé trasy

Volkswagen

Značka VW spúšťa predaj deviatej (a pravdepodobne poslednej) generácie svojho modelu strednej triedy Passat v prvom štvrťroku. Passat bude v Európe dostupný len ako kombi. Okrem oblejšieho tvaru a optimalizovanej aerodynamiky má Passat aj nový informačno-zábavný systém s veľkými obrazovkami. V ponuke je aj plug-in hybridný model s výrazne dlhším dojazdom ako jeho predchodca – až 100 km.

Plne elektrický automobil ID.7 zaberá miesto Passatu ako priestranné auto strednej triedy vhodné na jazdy na dlhé vzdialenosti. ID.7 dostane tento rok verziu kombi s názvom ID.7 Tourer. Najväčšia možnosť batérie pre ID.7 by mohla ponúknuť dojazd až 700 km, čo bude zaujímať najmä vodičov služobných áut, ktorí musia prekonávať dlhšie vzdialenosti.

Crossover Tiguan má tiež uhladenejší dizajn, o ktorom automobilka tvrdí, že znižuje koeficient aerodynamického odporu auta z 0,33 na 0,28 Cd. Plug-in hybridná verzia bude mať taktiež elektrický dojazd až 100 km.

Očakávané VOLVO EX30

Volvo

Volvo začne dodávať plne elektrické malé SUV EX30 začiatkom roka 2024. Pôjde o najdostupnejší model značky s uvádzacou cenou v Nemecku 36 590 eur. Zároveň bude jeho najrýchlejším modelom s akceleráciou z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy v najvýkonnejšej verzii. EX30 zdieľa svoju platformu s ostatnými modelmi Geely Group, vrátane Smart #1 a Zeekr Z.

Volvo EX90

Ďalší model, EX90, má prísť v roku 2024 po dlhom oneskorení spôsobenom problémami so softvérom. Je to elektrická vlajková loď SUV od Volva a sesterský model Polestar 3. EX90 je prvé Volvo, ktoré bude obsahovať systém lidar od spoločnosti Lumina.

 

 


Zdroje:  https://europe.autonews.com/cars-concepts/europes-top-2024-car-launches-evs-dominate








Pokračujte na ďalší príspevok »