MOTOCYKLE

Zero FX: Elektrický motocykel do každého terénu

Záber elektrických motocyklov sa stále rozširuje. Od malých skútrov až po veľké cestné stroje na cestovanie. Niekde medzi tým sú aj terénne motocykle, ktoré sa neboja vyraziť na cesty. Medzi ne patrí aj Zero FX.

Vysoké zdvihy, vysoká svetlá výška, kolesá pripravené do terénu. Zero FX jazdí na elektrinu, čiže úplne potichu.
Vydané  Text: 

Elektrické motocykle značky Zero majú za sebou vývojárov so skúsenosťami z NASA a komponenty od najlepších dodávateľov. Preto sa neboja ponúkať modely schopné vyraziť do lesa a pohybovať sa aj v náročnom teréne úplne potichu a bez lokálnych emisií.

To je prípad modelu FX, ktorý si pre jeho schopnosti vybrala aj slovenská armáda. Šesť takýchto vozidiel bude využívať ich štátny podnik Vojenské lesy a majetky SR.

Nestratí sa ani na ceste, nezameniteľný charakter dotvárajú dve oči svetiel

Špičkové materiály

Základ motocykla tvorí robustný rám z leteckého hliníka, ktorý poskytuje dostatočnú tuhosť, aby zvládol všetky dynamické nároky, ktoré by ste na stroj kládli.

Vďaka hliníku je však aj ľahký, takže motocykel svižne reaguje na povely jazdca a dokáže veľmi dobre manévrovať aj v náročnom teréne.

A keď príde na brzdenie, prehovorí systém značky Bosch s ABS. Keďže hovoríme o motocykli do terénu, tak ABS sa dá, pre lepšiu ovládateľnosť, aj vypínať.

Ergonómii prospieva tiež možnosť nastaviť si brzdové páčky podľa vlastných potrieb.

Pri brzdách treba spomenúť, že dostali systém rekuperácie, takže počas spomaľovania a brzdenia sa časť energie dostane späť do batérie.

Špičkové komponenty potvrdzuje aj použitie odpruženia značky Showa, pričom vpredu môžete rátať so zdvihom 218 mm, vzadu až 227 mm.

To znamená presvedčivé jazdné vlastnosti v teréne, aj keď sa vám pod kolesá dostanú kamene, skaly, konáre či kmene stromov, ale aj vtedy, ak pôjdete po hlbokých a vyjazdených koľajach. No a v meste vás z pokoja nerozhádžu výmole, výtlky, prípadne obrubníky a iné nástrahy ciest.

Vysoké zdvihy, vysoká svetlá výška, kolesá pripravené do terénu. Zero FX jazdí na elektrinu, čiže úplne potichu

Bez problémov do prachu

Jazdci, ktorí vedia, čo to znamená jazdiť v teréne, veľmi dobre vedia, že po jazde v blate a prachu sa musia nevyhnutne o svoj stroj postarať. Zmyť nánosy špiny zo všetkých zákutí, vyčistiť reťaz, prípadne vyprášiť vzduchový fi lter. Mnohé z týchto procesov na modeli Zero FX odpadajú.

Napríklad aj preto, lebo pohonnú jednotku (vzduchom chladený elektromotor s vnútornými permanentnými magnetmi a bez kefi ek) s výkonom 34 kW (46 k) chráni puzdro odolné voči všetkým druhom špiny.

No a jediný pohyblivý element sa stará o to, aby sa 106 Nm krútiaceho momentu dostalo na zadné koleso. Sekundárny prevod týmto smerom zabezpečuje bezúdržbový remeň vystužený uhlíkovými vláknami. Finálny kontakt s povrchom potom zabezpečujú pneumatiky Pirelli Scorpion MT-90. Predné koleso využíva priemer 21 palcov pre čo najlepšiu smerovú stabilitu, vzadu sa o maximálny záber stará koleso s priemerom 18 palcov.

No a maximálka? Možno by ste to nepovedali, ale Zero FX vytiahne až 137 km/h. To je dosť aj na to, aby ste sa presúvali aspoň chvíľu po diaľnici. v teréne, veľmi dobre vedia, že po jazde v blate a prachu sa musia nevyhnutne o svoj stroj postarať. Zmyť nánosy špiny zo všetkých zákutí, vyčistiť reťaz, prípadne vyprášiť vzduchový filter. Mnohé z týchto procesov na modeli Zero FX odpadajú.

Napríklad aj preto, lebo pohonnú jednotku (vzduchom chladený elektromotor s vnútornými permanentnými magnetmi a bez kefiek) s výkonom 34 kW (46 k) chráni puzdro odolné voči všetkým druhom špiny.

No a jediný pohyblivý element sa stará o to, aby sa 106 Nm krútiaceho momentu dostalo na zadné koleso.

Sekundárny prevod týmto smerom zabezpečuje bezúdržbový remeň vystužený uhlíkovými vláknami. Finálny kontakt s povrchom potom zabezpečujú pneumatiky Pirelli Scorpion MT-90.

Predné koleso využíva priemer 21 palcov pre čo najlepšiu smerovú stabilitu, vzadu sa o maximálny záber stará koleso s priemerom 18 palcov. No a maximálka? Možno by ste to nepovedali, ale Zero FX vytiahne až 137 km/h. To je dosť aj na to, aby ste sa presúvali aspoň chvíľu po diaľnici.

Jednoduchšie to ani nejde

Motocykel čerpá energiu z Li-ion batérie Z Force s netto kapacitou 6,3 kWh. Okrem rekuperácie získava energiu z elektrickej siete.

Stačí aj obyčajná domáca 220 V zásuvka. Z 0 na 100 % sa nabije za 9,7 hodiny, s rýchlejšou nabíjačkou to zvládne za 4,1 hodiny a s využitím všetkých príplatkových nabíjacích možností máte batériu z 0 doplna nabitú za 1,8 hodiny.

Ešte lepšou informáciou však je, že batérie sa dajú vyberať. Takže ak potrebujete jazdiť viac, ako ponúka 146 km bežného dojazdu, tak si môžete zaobstarať dodatočnú batériu (alebo aj viac, podľa toho, koľko potrebujete) a ak sa jedna vybije, vymeníte ju a jazdíte ďalej.

Každopádne aj tých 146 km, zvlášť, ak jazdíte v teréne, je dosť na to, aby ste sa poriadne zabavili, prípadne sa dostali do cieľa svojej cesty

Všetko podstatné sa dozviete z veľkej digitálnej obrazovky, viac informácií po spárovaní s mobilom

Digitálny svet

Všetky dostupné údaje o jazde zobrazuje 5-palcová farebná digitálna prístrojová doska. K tomu si môžete motocykel spojiť s mobilným telefónom. Tým spôsobom získate prístup k ďalším možnostiam nastavenia displeja, ako aj k podrobným štatistikám o jazde.

Aby ste presne vedeli, kde máte ešte medzery a čo môžete vo svojej jazde ešte zlepšiť. Najpodstatnejšia je však samotná radosť z jazdy. Z toho, že aj keď sa dostanete mimo spevnených ciest, môžete jazdiť bez toho, aby ste vypúšťali emisie, poškodzovali prírodu, prípadne rušili divú zver. A to patrí medzi ďalšie nesporné výhody motocyklov značky Zero. Zvlášť modelu Zero FX.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.