Dopravná poradňa

Dopravné značky na ľavej a pravej strane: aký je medzi nimi rozdiel, pre koho platia a pre koho už nie?

Na viacpruhovej ceste v jednom smere jazdy môžete vidieť dopravné značky väčšinou vpravo, niekedy však aj vľavo.

Je to iba náhoda alebo zámer, ktorý definuje platnosť značky?
Zákon o dopravnom značení ponúka jasné odpovede.
Vydané Text: 

Zvislé dopravné značky sú niekedy umiestnené napravo od vozovky, inokedy naľavo. Príkladov máme na cestách veľa, zmieniť môžeme napríklad úsek cesty vedúcej z Bratislavy do Ivanky pri Dunaji, kde je regulačná zvislá dopravná značka dovoľujúca rýchlosť 60 km/h s informáciou o radare práve na ľavej strane – na pravej strane nie je rovnaká dopravná značka, hoci cesta má v danom smere jazdy dva pruhy.

Motorista sa tak môže domnievať, že umiestnenie zvislej dopravnej značky rozdeľuje jej platnosť pre jednotlivé pruhy. Aj keď by sa mohlo zdať, že to dáva zmysel, v praxi je potrebné riadiť sa dopravnými predpismi a nielen intuíciou. Tá vás totiž môže sklamať.

Vychádzajme zo Zákona o dopravnom značení č. 30/2020, ktorý definuje funkcie, platnosti a ďalšie náležitosti týkajúce sa dopravného značenia.

Inzercia

Podľa § 7 ods. 2) platí, že:

ak z významu značky nevyplýva inak, regulácia vyplývajúca z regulačnej značky platí pre celú šírku vozovky

.

Inzercia

Zároveň však uvedený odsek dodáva, že uvedené platí

okrem regulačnej značky umiestnenej nad jazdným pruhom, ktorá platí len pre daný jazdný pruh, a regulačnej značky vyobrazenej na pruhovej značke, ktorá platí len pre daný jazdný pruh alebo pre dané jazdné pruhy.

Z uvedeného vyplýva, že ak je zvislá dopravná regulačná značka na ľavej strane od cesty, platí pre všetky pruhy v danom smere jazdy – takže nielen pre ten ľavý. Rovnako, ako značka umiestnená na pravej cesty platí aj pre ľavý pruh.

Pruhy sa regulujú aj individuálne

Existujú pritom situácie, kedy pre konkrétny jazdný pruh platí špecifická regulácia.

Na tento účel sa používa regulačná značka vyobrazená na pruhovej značke,

Pruhová značka s vyznačenými regulačnými značkami (max. rýchlosť) pre jednotlivé pruhy pred odpočívadlom Čataj na diaľnici D1 v smere z Bratislavy. Keďže je pruhová značka žltá, platí prechodné ustanovenie do 31. marca 2024 o tom, že platí najďalej po vzdialenejšiu hranicu križovatky, ak nie je ukončená alebo zopakovaná za križovatkou.

Pruhová značka s vyznačenými regulačnými značkami (max. rýchlosť) pre jednotlivé pruhy pred odpočívadlom Čataj na diaľnici D1 v smere z Bratislavy. Keďže je pruhová značka žltá, do 31. marca 2024 platí prechodné ustanovenie, že značka platí najďalej po vzdialenejšiu hranicu križovatky, ak nie je ukončená alebo zopakovaná za križovatkou.

Inzercia

prípadne sa používajú regulačné značky umiestnené nad jazdným pruhom, ktorý táto značka reguluje. V praxi sa stretávame s takýmto vyobrazením max. dovolenej rýchlosti na displejoch nad vozovkou diaľnic:

Jazda v pruhoch regulovaná pomocou dopravného značenia na obrazovkách nad pruhmi – v tomto prípade je vľavo príkaz o preradení do pravého pruhu s informáciou o prácach na ceste, a následné obmedzenia rýchlostí na max. 80 km/h.

Inzercia

Zhrnutie

  • Ak sa zvislá regulačná dopravná značka nachádza napravo od cesty, platí pre všetky pruhy v danom smere jazdy.
  • Rovnako pre všetky pruhy platí aj značka umiestnená naľavo od cesty. 
  • Ak pre jednotlivé pruhy platia rôzne regulácie, vtedy je to explicitne uvedené zodpovedajúcimi dopravnými značkami.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LEGISLATÍVA

Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.