Peter Orosz o vstupe do politiky: Politici reagujú na silný tlak verejnosti, má zmysel upozorňovať na ich chyby
Do Košíc chce priniesť skúsenosti z iných miest a krajín, ktoré sa osvedčili, zároveň sa vyhnúť ich chybám.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
- Peter Orosz je známy motoristický novinár, ako doktorand politických vied a rodený Košičan práve kandiduje pod číslom 19 za poslanca v Košiciach.
- Nie je členom žiadnej politickej strany, do kandidatúry vstupuje ako nezávislá osobnosť so záujmom o konštruktívnu spoluprácu.
- V rozhovore sa Petra Orosza pýtame predovšetkým na riešenie problémov v Košiciach, ale aj jeho osobné motívy vstúpiť do komunálnej politiky.
- Jeho agenda je riešiť problémy Košičanov nielen v oblasti dopravy, ale aj zveľadiť verejné priestory.
Uvedomelý človek, občiansky aktivista riešiaci lokálne problémy, neskôr žurnalista, ktorý poukazuje na problémy verejnosti a apeluje na ich riešenie. Peter Orosz si prešiel týmito dôležitými fázami, ktoré majú prirodzene predchádzať vstupu do komunálnej a neskôr vyššej politiky, to všetko počas vysokoškolského a doktorandského štúdia politických vied v Trnave. Rodený Košičan pracuje na celom území Slovenska, keďže okrem domácich aktivít naďalej pracuje v bratislavskej redakcii a s partnerkou žije v Trnave, no precestovaný má značný kus sveta. Svoju všestrannosť teraz mieni využiť priamo v komunále, kandiduje za poslanca pod číslom 19 a sústreďuje sa na rodné sídlisko Ťahanovce v Košiciach. Poukazujúc na súčasné problémy Košíc a sídliska ponúka aj konkrétne riešenia fungujúce v iných slovenských mestách a zároveň sa chce poučiť z ich chýb, ktoré ich vedenia spravili. Namiesto radikálnych názorov a zdanlivo jednoduchých riešení preferuje cestu spolupráce a konštruktívnej kritiky.
Zaujímali nás nielen pohnútky, ktoré do doviedli k rozhodnutiu vstúpiť do komunálu, ale aj riešenia konkrétnych problémov, ktoré sú aktuálne pre Košice.
O konflikte záujmov. Pripomíname, že Peter Orosz je náš kolega a zverejnením rozhovoru s ním sa môže čitateľ domnievať, že ide o stret záujmov kvôli riziku nekritickému pohľadu na kandidáta. Na tomto mieste chceme preto podotknúť, že hoci nášho kolegu v jeho snahe podporujeme, keďže po rokoch spolupráce sme si vedomí jeho osobnostných kvalít a komunikačných zručností, v rozhovore sme sa nebránili ani náročnejším otázkam, ako je skĺbenie práce poslanca so štúdiom a inou prácou alebo otázke skúseností mladého človeka. Zvlášť nás zaujímal jeho vhľad do každodenných problémov Košičanov.
Prečo si sa rozhodol vstúpiť do komunálnej politiky?
Pretože ma už nebaví počúvať, že sa to nedá. Od získania samostatnosti počúvame o tom, ako musíme vydržať, ako by sme si mali uťahovať opasky a o tom, že čoskoro príde zmena k lepšiemu. Rád cestujem a spoznávam nové mestá, ktoré sa snažím vnímať hlbšie než bežný turista. Všímam si riešenia, inovácie a prístup k verejnému priestoru v zahraničí. Oči mi do veľkej miery otvorilo aj štúdium mimo rodných Košíc. Verím, že lokálpatriotom sa to nepočúva ľahko, ale rozdiel v rýchlosti rozvoja medzi východom a západom našej krajiny je, podľa môjho názoru, alarmujúci. Nepotrebujem na to ani tabuľku či zoznam projektov. Je to viditeľné voľným okom a znepokojuje ma to už dlhšiu dobu. Mojou motiváciou je zistiť, kde to viazne.
Rozdiel v rýchlosti rozvoja medzi východom a západom našej krajiny je alarmujúci.
Máš za sebou osobnosti alebo politické strany, ktoré ťa priamo podporujú alebo s nimi chceš cielene spolupracovať?
Žiaľ, politickú príslušnosť verejnosť na Slovensku nevníma pozitívne. Navyše názory lídrov a politiky jednotlivých strán sa u nás menia častejšie, než je zdravé. Myslím si, že vstup do akejkoľvek strany by pre mňa, aspoň nateraz, skončil sklamaním. Nehovoriac o tom, že v súčasnosti neexistuje strana, s ktorou by som sa vedel ideovo stotožniť natoľko, aby som uvažoval o členstve. Do komunálnej politiky preto vstupujem na vlastnú päsť, s podporou priateľov a rodiny.
Stále si veľmi mladý, vidíš v tom výhodu? Čo môžu mladí priniesť ako benefit, keď stereotyp hovorí o nedostatku skúseností?
V komunálnej politike máme poslancov či starostov, ktorí „sedia“ na stoličkách už viac než 20 rokov. O ich výsledkoch však nikto nepočul. Načo sú skúsenosti, ak ich nevedia alebo nechcú využiť? Pokiaľ ide o mňa, určite budú veci, ktoré si budem musieť osvojiť. Mám za sebou magisterský stupeň v odbore politické vedy, pričom v súčasnosti pôsobím na univerzite ako denný doktorand. Verím, že ide o dobrý základ, ktorý mi pomôže sa rýchlo zorientovať v komunálnej politike.
Dá sa skĺbiť práca poslanca v metropole východu s prácou motoristického novinára, ktorý často cestuje, k tomu doktorandské štúdium na západe krajiny?
Je to o nastavení. Ako motoristický novinár môžem pôsobiť odkiaľkoľvek, doktorandské štúdium taktiež nie je striktne viazané na konkrétne miesto. V rámci môjho výskumu budem cestovať a s najväčšou pravdepodobnosťou to budú práve Košice, ktoré mi poskytnú výskumné dáta. Cestovanie navyše považujem za výhodu, ktorá mi pomôže prinášať nové nápady do našej mestskej časti. Niekedy mám práveže pocit, že naši komunálni poslanci, starostovia či primátori necestujú tak často, ako by mali. Prechádzka po cudzom meste či stretnutie so zahraničným náprotivkom by im pomohlo otvoriť oči a posúvať ich obec vpred.
Poslanci, starostovia či primátori by sa mali prejsť aj po cudzom meste, otvorilo by im to oči.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Čo sú momentálne najväčšie výzvy, ktoré čakajú Košice a špeciálne Ťahanovce v kontexte dopravy?
Košice zanedbali verejnú hromadnú dopravu. Problém vidím predovšetkým v nedostatočnej čistote a údržbe vozidiel, čoho dôsledkom je časté vynechávanie spojov. Zastavil sa tiež prechod na alternatívne druhy pohonov, pričom v nedohľadne je obnovenie trolejbusových liniek či výstavba nových električkových tratí. Sídlisku Ťahanovce bolo sľúbené električkové napojenie ešte pri výstavbe v osemdesiatych rokoch, k osadeniu koľají však nikdy nedošlo. Odvtedy sa tento príbeh ťahá každé funkčné obdobie, pričom najnovšia stratégia dopravy hovorí o možnej realizácii okolo roku 2045. Čakať viac než polstoročie na električkovú trať, ktorá by obslúžila sídlisko s 21 000 obyvateľmi, je z môjho pohľadu neakceptovateľné.
Električkové napojenie do mesta by navyše pomohlo odľahčiť ďalší významný problém nášho sídliska týkajúci sa automobilovej dopravy. To, že socialistickí budovatelia nerátali so súčasným počtom áut na cestách, azda nikoho neprekvapí. S tým má problém takmer každé sídlisko na Slovensku. Ťahanovce však navyše zápasia s napojením na mesto, ktoré už kapacitne nestačí a výsledkom sú neustále zhoršujúce sa ranné zápchy. Aj preto potrebujeme čo najskôr vybudovať nové cestné napojenie, ktoré zvýši priepustnosť dopravy zo sídliska.
Je niečo, čo motoristov v Košiciach zvlášť trápi?
Predovšetkým kvalita asfaltových povrchov na cestách. Pod nosom nám však vyrastá ďalší problém, ktorý zatiaľ mesto ignoruje – nabíjacie stanice. So schválením zákazu predaja nových spaľovacích áut po roku 2035 môžeme očakávať nárast podielu elektrifikovaných alebo plne elektrických vozidiel aj na sídliskách, ktoré nedisponujú žiadnou prípravou pre nabíjanie. Výstavba nabíjacích bodov cez Plán Obnovy by navyše vedela motivovať viac ľudí k prechodu na udržateľnejšiu mobilitu.
Diskutovanou témou je tiež rezidentské parkovanie, o ktorom sa v poslednom období začalo hovoriť aj na Sídlisku Ťahanovce. V tomto ohľade je dôležité poučiť sa z chýb, ktoré sme mohli vidieť pri zavedení parkovacej politiky v Bratislave či Trnave. So spustením nového režimu je tiež dôležité rátať aj s návštevami, služobnými vozidlami či dochádzajúcimi do práce. Riešením by mohli byť záchytné parkoviská Park+Ride s napojením na sieť MHD. Košice však tento druh záchytného parkoviska zatiaľ oficiálne neprevádzkujú.
Dopravu netvoria iba autá a motorky, ale aj cyklisti, chodci, kolobežkári, samozrejme ľudia cestujúci MHD – aké sú v ich kontexte najväčšie výzvy, problémy, očakávania verejnosti?
Pochopiteľne, bez infraštruktúry ľudia na bicykel nepresadnú. V tomto smere považujem za dôležité využiť dostupné fondy z Plánu Obnovy pre výstavbu bezpečných a oddelených cyklotrás, ktoré napoja okrajové časti mesta na centrum. Vývoj v tomto smere brzdí špecifický problém nášho sídliska v podobe nevysporiadaných pozemkov. Bez majetkovoprávneho vzťahu k pozemkom, na ktorých sídlisko stojí, je realizácia takmer akéhokoľvek nového projektu prakticky nemožná.
Chceš sa v tomto smere priamo angažovať? Ak áno, ako?
Z pozície obyčajného poslanca v mestskej časti svet (v tomto prípade Košice) nezmením. Získam však hlas a možnosť zasahovať aspoň do určitých rozhodnutí, ktoré priamo ovplyvňujú aj môj život. Po viacnásobnom sklamaní som pochopil, že na politikov sa človek spoliehať nemôže, a preto sa chcem aktívne podieľať na tom, akým smerom sa bude Sídlisko Ťahanovce v najbližších rokoch uberať. Aj o tom je demokracia.
Politici reagujú na silný tlak verejnosti. Ak niekto spacká tender za 27,5 milióna eur, ľudia by o tom mali vedieť.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
V minulosti si sa výrazne angažoval v prospech motoristov aj cestujúcich v MHD – aj na tvoj apel a medializovanie témy napríklad mesto Trnava zabezpečilo do autobusov klimatizácie, detailne sa venuješ parkovacím politikám. Ako osobne vnímaš silu moderných médií na celospoločenské témy a akú úlohu v zmenách zohráva jednotlivec?
Politici reagujú na silný tlak verejnosti a média tento tlak dokážu vyvolať. Ak došlo k pochybeniu či nesprávnosti, považujem za žurnalistickú povinnosť informovať verejnosť o týchto skutočnostiach. Každý z nás robí chyby. Ak však niekto spacká tender na nové električky za 27,5 milióna eur, myslím si, že by o tom ľudia mali vedieť.
Je podľa teba správnou cestou to, čo vidíme najmä v blízkom zahraničí, že sa postupne obmedzuje prístup osobných áut do miest, či už na základe emisnej normy alebo všeobecne?
Myslím si, že ľuďom treba v prvom rade ponúknuť možnosť voľby. Základnou alternatívou k automobilovej doprave by mala byť hustá sieť cyklotrás a kvalitná MHD. Som však proti všeobecnému obmedzovaniu áut. Žijeme v rýchlom a turbulentnom svete a mám množstvo priateľov, pre ktorých je auto dôležitou súčasťou živobytia. Radikalisti z Cyklokoalície občas nechápu, že pre mnohých sú autá dôležitým nástrojom pri zvládaní každodenných povinností, ktoré iný dopravný prostriedok nahradiť nedokáže. Tlak na znižovanie maximálnej povolenej rýchlosti, presadzovanie spomaľovačov či obmedzovanie parkovacích kapacít považujem z ich strany len za záškodnícku činnosť.
Mimo dopravy, aké sú tvoje hlavné ciele a záujmy v súvislosti s kandidatúrou a prípadným následným pôsobením?
Otvorene priznávam, nie som expert na všetko. Mimo dopravy ma však zaujíma aj verejný priestor, ktorý možno v Košiciach označiť za mimoriadne zanedbaný. Chcem, aby sme sa aj na obyčajnom sídliskovom chodníku cítili príjemne a bezpečne. Je dokázané, že úroveň verejného priestoru priamo vplýva na psychiku človeka. A to je oblasť, ktorej sa chcem okrem dopravy venovať.
Rozhovor bol autorizovaný.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?