Fotogaléria: Videonavigácia?: Skúsili sme

Téma náprav je aktuálna stále viac – niektoré značky šetria a prechádzajú zo sofistikovanejších riešení na jednoduchšie. Pozrite si rozdiely medzi nimi.


Nápravy vozidiel patria k dôležitým súčastiam podvozka a ich konštrukčné riešenie má nezanedbateľný vplyv na výsledný komfort a jazdnú stabilitu. Kolesá môžu byť zavesené k automobilu rôznymi spôsobmi. Prinášame vám krátky prehľad toho, čo pri pohľade zospodu môžete na aute nájsť.

Neľahkou úlohou náprav je prenášať hmotnosť karosérie na kolesá a zároveň prenášať hnacie, brzdné a zotrvačné sily. Svojím pohybom tak musia zaručiť presné a dostatočne pevné vedenie kolies a taktiež potrebné odpruženie vozidla. Nápravy osobných automobilov delíme podľa rozloženia na predné a zadné, podľa funkcie na hnacie-hnané, riadiace-neriadiace a podľa konštrukcie uchytenia kolies na pevné (kolesá sú priečne spojené pomocou nosníka do jedného celku) a nezávislé (každé koleso je zavesené samostatne, kolesá sa pri pružení navzájom priamo neovplyvňujú).

**McPherson**

Ide o najčastejšie používaný typ prednej nezávislej nápravy v automobiloch nižšej a strednej triedy. Zavesenie kolies sa skladá z priečnych (väčšinou trojuholníkových) ramien, otočných telies s nábojmi kolies, tlmičov pruženia, vinutých pružín a priečneho stabilizátora. Výhodou tejto konštrukcie je jednoduchosť a kompaktnosť celku. Toto riešenie preto využívajú aj niektoré prémiové značky ako napr. BMW. Usporiadanie McPherson sa však využíva aj pri zadných nápravách, ako je to v prípade Dacie Duster 4×4.

**Lichobežníková náprava**

Tvorí ju dvojica priečnych ramien trojuholníkového tvaru nad sebou s kratším horným ramenom. Pružina a tlmič sú spojené cez kĺb s dolným ramenom tak, aby nezaberali veľa miesta. Dobre odladený systém zaručuje výborné jazdné vlastnosti a využívajú ho zvyčajne vozidlá vyšších tried ako napr. nový Mercedes-Benz triedy C.

Inzercia

**Viacprvková náprava (Multilink)**

Toto nezávislé zavesenie tvorí viac priečnych, príp. aj pozdĺžnych ramien, vďaka čomu je možné optimálne nastaviť požadované kinematické vlastnosti a hlavne zaručiť vedenie kolies v každom jazdnom režime. Výhodou tohto riešenia je aj nízka hmotnosť a eliminácia odskakovania kolies typického pre polotuhú zadnú nápravu. Využíva sa na oboch nápravách vo vyšších triedach a štandardom je v modeloch prémiových značiek ako napr. pri Audi, BMW, Mercedes-Benz atď.

**Kľuková (polotuhá) náprava s vlečnými ramenami spojenými torznou priečkou**

Kolesá sú zavesené na pozdĺžnych ramenách, ktoré sú prepojené U profilom pôsobiacim ako stabilizátor. Hlavná výhoda nápravy je jej priestorová nenáročnosť a konštrukčná jednoduchosť. Využíva ju väčšina vozidiel nižších tried s predným pohonom a v rámci šetriacich opatrení na ňu prešla napr. aj aktuálna generácia Škoda Octavia (pri slabších výkonových verziách). Ako je všeobecne známe, na nerovnom povrchu (najmä v rýchlych zákrutách) je náchylnejšia na odskakovanie.

**Wattov priamovod**

Ide o zlepšenie polotuhej zadnej nápravy s vlečenými ramenami o dve priečne ramená, ktoré sa navzájom ovplyvňujú a zachytávajú bočné sily od kolies. Vo výsledku sa akákoľvek priečna sila pôsobiaca na jednej strane okamžite vykompenzuje rovnakou silou na druhej strane, čo zvyšuje stabilitu vozidla. Wattov priamovod v súčasnosti využíva napr. Opel v modeloch Astra alebo Zafira Tourer.

Inzercia

**De Dion**

Špecifický typ hnanej zadnej nápravy, ktorú prvýkrát použil gróf De Dion v roku 1896 a využívala sa najmä v športových automobiloch. Spája prednosti nezávislého zavesenia kolies a tuhej nápravy. Kolesá sú spojené napevno tuhým nosníkom, čím je fixovaná ich vzájomná poloha. Rozvodovka a diferenciál sú však od nápravy nezávislé a sú spojené napevno s rámom alebo karosériou, vďaka čomu sa znížila hmotnosť neodpružených častí a tým zlepšili jazdné vlastnosti. Pôsobenie priečnych a pozdĺžnych síl môže byť zabezpečené rôzne: stabilizátorom, Panhardskou tyčou, Wattovým priamovodom, či ako v prípade nového Renaultu Twingo, resp. Smartu forfour, dvomi priečnymi ramenami za osou kolies vychádzajúcimi zo stredu pomocného rámu. Okrem spomínaných modelov De Dion používa aj elektromobil Mitsubishi i-MiEV.

Inzercia

**Tuhá náprava**

Niektoré off-roady používajú aj tuhé nápravy, ktoré sa môžu pochváliť jednoduchou konštrukciou a robustným vyhotovením. Toto vyhotovenie profituje najmä v teréne v situácii, keď sa ocitne jedno koleso na vyššie položenom bode ako druhé, zostane svetlá výška pod nápravou nezmenená. Jej slabinou je však vyššia neodpružená hmota, slabšia ovládateľnosť a horšie jazdné vlastnosti, keďže sa nemôžu kolesá pohybovať po nerovnostiach nezávisle. Býva odpružená listovými pružinami, vinutými pružinami alebo vzduchovými vakmi.

Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.