Fotogaléria:Detroit 2009: Elektrický Cadillac Converj

Sezóna pre letné pneumatiky pomaly, ale isto prichádza. Rád a tipov je mnoho, ani Google nenájde jednotný názor na základné otázky pneumatík. Kedy je potrebné prezuť zimné pneu?


V zime sa prezúvajú [pneumatiky](http://www.autoobuv.sk/) skôr, aby nás zima neprekvapila. Na leto, je lepšie prezuť neskôr a to z niekoľkých dôvodov.

Zima sa častokrát vráti aj v apríli, vyhnete sa stresu a pretlaku v pneuservisoch, prechod zimy do jari je vždy kostrbatý a mínusové teploty vedia prekvapiť nie jedného šoféra, ktorý už prezul na letné pneumatiky.

Jazda na zimných pneu nad 10 stupňov pneumatikám vôbec neubližuje, o zvýšenej miere opotrebenia sa dá hovoriť až pri dosiahnutí teploty nad 20 stupňov Celzia a aj to len keď jazdíte dlhšie trate, kde sa pneu viac zohreje. Zimné pneumatiky neovplyvňujú razantne ani spotrebu, na tej sa najviac podieľa šofér, štýl jazdy, správne nafúkané pneumatiky, časté brzdenie, tieto faktory môžu ovplyvniť spotrebu až o pol litra na sto kilometrov. Preto sa s prezutím na letné pneumatiky neponáhľajte.

Zimná pneumatika má v lete až 80 percent schopností a vlastností letnej pneumatiky (schopnosť brzdiť, držať vozidlo v zákrute, zrýchľovať). Naopak, letné pneumatiky majú v zime len 20% schopností zimnej pneumatiky. Samozrejme stále platí _“V lete na letných, v zime na zimných_“. Bezpečnosť je prvoradá a pneumatiky sú to jediné čo vás drží na ceste. Na [lacné pneu](http://pneu-lacno.autoobuv.sk/) sa netreba spoliehať.

**Ako si vybrať vhodné letné pneumatiky?**

Častokrát sa stretávame s názorom, že výber pneu je jednoduchá záležitosť pár minút. Áno, preklikáme vyhľadávač pneumatík, dáme filter a vyhodí nám milión typov značiek a nejako sa preklikáme aby bol ten správny rozmer doma. Nie!

Inzercia

**Na výbere si treba dať záležať**

Ideálne je poradiť sa s predajcom alebo si prečítať skúsenosti reálnych užívateľov (nie _“testy pneu“)_ a položiť si pár základných otázok pred kúpou.

**Aké trasy jazdím?** Pomer mesto/diaľnica. Ekonomická/Agresívnejšia, rýchlejšia jazda, často na brzdách. Mám ťažšie auto s vyšším výkonom, často jazdím plne vyťažený (posádka/batožina), atď. Trh pneumatík je dnes veľmi rozmanitý, na výber sú rozpočtové pneumatiky, ekonomické, športové, rôzne zmesy, zosílnenia, tvary dezénov, symetrické, asymetrické, niektoré lepšie na suchu, iné zas na mokrej vozovke. V jednoduchom preklade, Pirelli PZero je zbytočnosť pre Octaviu do mesta, naopak na rozpočet nižšej triedy nebude vhodná pre diaľničného vlka typu Audi A6. (toto je ale na obšírnejšie písanie)

**Základom je ale dbať na správny rozmer pneu**, rýchlostný a záťažový index, ktoré máme zapísané v technickom preukaze. Od týchto parametrov ale aj značky sa odvíja cena. Dnes sa výrobcovia snažia vyrovnať konkurencii a v triede Premium už nie sú veľké rozdiely v kvalite.

**Ak kupujeme nové letné pneumatiky**

Väčšina z nich má v priemere hĺbku 8mm. Vyhláška vyžaduje pri letných pneumatikách minimálnu hĺbku dezénu 1,6mm. Tu ale treba spomenúť, že pod 4mm to už na vode nie je 100%-ná pneumatika.

Čo sa veku pneumatík týka, áno, aj letné pneumatiky starnú, avšak do 6 rokov pneumatika nestráca svoje vlastnosti, preto ak je nová pneumatika s DOT 2013 (20ty týždeň roku 2013) nemusíme mať obavy. Stále je to nová pneu bez straty akýchkoľvek schopností a vlastností. Výrobcovia vyrábajú letné pneumatiky vždy v zime minulého roku, preto letné pneumatiky v roku 2015 budú až do vypredania zásob s DOT roku 2014. To platí aj pre novinky, ktoré sú zväčša vyrábané v decembri.

**Ak prezúvame jazdené pneumatiky**

Je veľmi dôležité aj ich správne skladovanie. Pneumatiky je dobré po sezóne očistiť, ak ich skladujeme v teple, neuškodí trošku vyfúknuť, aspoň 1atm, naimpregnovať. Nezabúdajte na správny tlak pneumatík, je to dôležitý faktor, ktorý ovplyvňuje životnosť.

[info@autoobuv.sk](http://mailto:info@autoobuv.sk/) [www.worldbiketravel.sk](http://worldbiketravel.sk/) [www.facebook.com/WorldBikeTravel](https://www.facebook.com/WorldBikeTravel)

Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.