1. ČASŤ

Leto a plug-in hybrid / Dlhodobý test Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X

Do redakcie nám na dlhodobý test privítal plug-in hybridný Ford Kuga v lákavej športovej výbave ST-Line X. Ako poslúži tento typ pohonu počas letných mesiacov?

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 8/2023
Pripájame aj výpočet ročných nákladov na prevádzku
Vydané  Text:  Juraj Hrivnák

2. časť dlhodobého testu Ford Kuga s názvom Ford sa nezaprie sme zverejnili 25. augusta 2023

Doteraz si pamätám, aký spokojný som bol s hybridnou verziou modelu Ford Kuga.

Bolo to veľmi príjemné vozenie – typický Ford, ktorý vám dokáže šoférovanie predostrieť ako niečo zaujímavé, aj keď je obutý do karosérie SUV, navyše s príjemne pružným pohonným ústrojenstvom, ktoré vedelo dosiahnuť príjemne nízku spotrebu. Teraz sa u nás v redakcii na tri mesiace zastavila Kuga opäť, avšak s plug-in hybridným pohonom. Čo to znamená a čo to mení?

Inzercia

Inzercia

Plnohodnotný

Pri mnohých plug-in hybridoch musíte obetovať časť batožinového priestoru. Niekedy natoľko, že to úplne zmení využiteľnosť auta. To našťastie nie je prípad modelu Kuga. Objem kufra sa zmenil najmä v tabuľke, kde miesto maximálneho údaju 475 litrov (pri sedadlách posunutých maximálne dozadu) nájdete údaj 411 litrov. Maximálna kapacita batožinového priestoru dosahuje slušných 581 litrov, a to ešte môžeme pekne do roviny sklopiť operadlá zadných sedadiel. Podstatné však je, že litre ubudli tam, kde si to vaše oko na prvý pohľad nevšimne – pod falošným dnom batožinového priestoru. Aj to si úplne nie som istý, prečo. Batéria sa totiž nachádza pod podlahou. Základný a najčastejšie využívaný kufor zostáva nedotknutý.

Ďalšou nevýhodou tohto pohonu je, že sa dodáva iba s predným náhonom. Ďalej však prináša plug-in hybridná koncepcia samé výhody: vyšší výkon v porovnaní s hybridom (165 kW/225 k miesto 140 kW/190 k), nižšiu spotrebu (tu veľmi záleží na tom, ako často auto nabíjate – môžete pokojne jazdiť aj iba na elektrickú energiu), možnosť ovládať funkcie klimatizácie cez aplikáciu v mobile (to si ukážeme niekedy neskôr) a mnoho ďalšieho.

Hlavnou výhodou je možnosť jazdiť čisto na elektrickú energiu, a to vďaka 14,4 kWh lítium-iónovej batérii až do vzdialenosti 62 km podľa WLTP. O tom, že pozitíva tohto modelu nevyťahujeme len tak z rukáva, svedčí aj fakt, že práve plug-in hybridná Kuga je za rok 2022 najpredávanejším plug-in hybridom v Európe. Ani sa veľmi nečudujeme – pomer cena/výkon je slušný a Ford dokáže zákazníkov prekvapiť aj ozaj zaujímavými zľavami (momentálne na náš model až 6 600 €!)

Športový oblek

Poďme si bližšie predstaviť naše testované auto. Máme šťastie, Ford nám ho doprial takmer nové a vo veľmi vysokej, športovo zameranej výbave ST-Line X. Tá so sebou prináša športovejšie nárazníky, väčší zadný spojler, Full LED svetlomety, športový podvozok znížený o 10 mm, elektrický kufor, audiosystém Bang & Olufsen a mnoho ďalšieho. Vnútri nájdeme športovejšie tvarované sedadlá efektne prešívané červenou niťou či elektrické sedadlo vodiča. Naše auto má navyše vo výbave balík Black za 2 390 €, ktorý so sebou prináša doplnky v čiernej farbe (spätné zrkadlá, spojler, strecha) a efektné (taktiež čierne) 20-palcové disky obuté do vysokovýkonných pneumatík Continental ContiPremiumContact 6. Za lúčmi diskov na nás hľadia červené brzdové strmene. Musím uznať, že Kuge tento imidž veľmi pristane. O chvíľu však ideme jazdiť a tam nestačí, aby auto iba dobre vyzeralo.

Športové úžitkové vozidlo

Našťastie, pri Forde je takmer zárukou, že jazda bude silnou stránkou auta. A to platí aj tu, aj keď podvozok je citeľne tvrdší než pri Kuge bez športového podvozka. Je to teda vec vkusu či ho oceníte. Nerovnosti tu jednoznačne cítiť. Auto nedýcha s cestou a najmä pri nižšej rýchlosti nerovnosti doslova prechádza miesto toho, aby ich žehlilo. Vo vyššom tempe sa to zlepší a podvozku slúži ku cti, že napriek tuhšiemu naladeniu vôbec nebúcha, ani neprenáša ostré rázy do karosérie. Tlmenie je teda vymyslené veľmi dobre.

Ak vás teda šoférovanie baví, s Kugou si toho môžete dovoliť naozaj veľa. Aj vďaka ultra vysokovýkonným pneumatikám ležia hranice priľnavosti veľmi ďaleko. Riadenie s rýchlym prevodom je komunikatívne (určite aj vďaka tuhším bočniciam a nízkemu profilu pneumatík), auto sa vyslovene s radosťou vrhá do zákrut a vyššiu hmotnosť tu necítiť. To bude spôsobené nízkym umiestnením batérii, ktoré udržujú ťažisko auta pekne nízko.

Nie je to teda iba o tom, že Kuga to zvládne, ale aj o tom, že vás aktívne zapojí do deja a vás bude dynamická jazda v zákrutách baviť.

Auto som si prevzal s batériou nabitou približne do polovice. Žiaľ, jej nabitie trvá až 3,5 hodiny, takže Kuga je skôr stavaná na nabíjanie v práci alebo cez noc doma. Parkovať na nabíjačke pri polhodinových nákupoch nedáva veľmi zmysel.

Plne nabitá by podľa WLTP mala prejsť 68 km. Túto hodnotu preveríme v ďalšej časti dlhodobého testu. Dynamika, ktorú autu poskytuje pohonná jednotka, je najmä pri nabitej batérii dostatočná.

Pri normálnom tempe o činnosti motora prakticky neviete. Pracuje totiž s e-CVT prevodovkou, ktorá mení prevodový pomer mimoriadne hladko. Pri strednej akcelerácii pekne napodobňuje radenie rýchlostných stupňov, aj keď je to v skutočnosti bezstupňová prevodovka. Pri vyššej záťaži vyletia otáčky motora na maximum, ale auto na oplátku akceleruje celkom svižne. Predbiehacie manévre nie sú problém, pružnosť auta najmä v meste je vďaka elektromotoru vynikajúca. Aj s vybitou batériou si auto necháva istú rezervu na poskytnutie plného výkonu, avšak tá nie je veľká. Tlačidlom na stredovej konzole vám po dosiahnutí nižšej úrovne nabitia odporúčam nastaviť režim Zachovať stav nabitia, aby vám šťava tak skoro nedošla. Môžete si dokonca povedať, aby motor batériu nabíjal, ale to je veľmi neefektívne a u nás, kde neexistujú obmedzenia vjazdu iba na elektrický pohon, aj zbytočné.

Kuga aj s vybitou batériou jazdí veľmi úsporne, čo sa nedá povedať o všetkých plug-in hybridoch. Prvé kilometre ukázali, že spotreba sa dá držať na úrovni 6,3 l/100 km aj s určitou porciou diaľnic. Budeme ju pozorne sledovať počas celého dlhodobého testu.

Náklady na ročnú prevádzku 2 124 €
Palivo (benzín 95 + el. energia) 616,50 €
Poistenie (Uniqa) 1 039,70 €
Pneumatiky + 2 × prezutie (Mikona) 468,20 € (Michelin Pilot Alpin 5; 1 172 € sada)

Čo nás čaká

Pri tomto dlhodobom teste sme si dali niekoľko letných úloh: preveríme elektrický dojazd, pôjdeme s autom na dovolenku, kde sa naplno ukážu jeho schopnosti v oblasti variability, pohodlia ale aj spotreby na dlhej trase a taktiež sa pozrieme na pridanú hodnotu aplikácie Ford Pass. Hovorí sa totiž, že najväčšou výhodou plug-in hybridných a elektrických vozidiel je možnosť vyhriať si ich na diaľku.

To isté však platí pri klimatizovaní, dokonca je to možno ešte užitočnejšie. V lete má batéria potenciál poskytnúť autu maximálny dojazd, keďže má prakticky optimálnu teplotu a netreba kúriť. Uvidíme, ako to dopadne. Môžete sa tešiť na ozaj komplexný dlhodobý test!

 

Technické údaje Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV ST-Line X

  • Motor benzínový R4, 2 488 cm3
  • Výkon 112 kW (152 k)/6 000 ot./min
  • Krútiaci moment 200 Nm
  • Elektromotor synchrónny s perm. magnetmi
  • Systémový výkon 165 kW (225 k)
  • Pohon a podvozok: prevodovka e-CVT, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu viacprvková náprava.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 245/45 R20.
  • Batožinový priestor 475 – 581 dm³
  • Rozmery: 4 629 × 1 883 × 1 666 mm,
  • Rázvor 2 710 mm,
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 844/2 320 kg,
  • Nádrž 45 l, batéria 14,4 kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 200 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,2 s
  • Spotreba (WLTP) 0,9 – 1,3 l/100 km 21 – 29 kWh/100 km
  • Emisie CO2 21 – 29 g/km
  • Elektrický dojazd 56 – 68 km
  • Cena/testované auto 50 790 €/57 100

 







ODPORÚČANÉ



SsangYong Torres EVX: Odvážne vpred!

  • SsangYong napreduje míľovými krokmi. Medzi prvými sme si mohli vyskúšať elektrickú verziu modelu Torres, ktorá prináša viac noviniek, než iba elektrický pohon.