Dotykové obrazovky sú pohromou bezpečnosti. Euro NCAP kvôli tomu mení hodnotenia

Pre mňa ako vodiča je extrémne dôležitá intuitívnosť ovládania a istota obsluhy auta v každej situácii. Veľké dotykové obrazovky mi túto potrebu často znemožňujú.
Archív
General Motors odstráni funkciu Android Auto a Apple CarPlay

Veľké dotykové obrazovky sú extrémne rušivé, preto dochádza k zmenám hodnotenia bezpečnosti áut. Euro NCAP, organizácia, ktorá testuje bezpečnosť nových automobilov, oznámila, že od 1. januára 2026 bude používať úplne nové kritériá. Medzi hodnotené kritériá patrí jednoduchosť používania vozidla a jej vplyv na bezpečnosť.

Dotykové obrazovky sú pohromou. Výrobcom trvalo len niekoľko rokov, kým prešli z intuitívnych fyzických tlačidiel na displeje plné funkcií. Sú jednoducho lacnejšie a zároveň vizuálne pôsobivé a moderné. Bohužiaľ, nie vždy sú bezpečné. Hľadanie určitých funkcií v zložitých menu môže byť často časovo náročné. Je samozrejmé, že nutnosť spustiť zrak z cesty môže viesť k veľmi nebezpečným situáciám. Práve preto bolo používanie mobilných telefónov počas jazdy zakázané. Medzitým sú dotykové obrazovky na palubnej doske nielen legálne, ale aj čoraz populárnejšie.

Špecialisti Euro NCAP sa rozhodli s tým niečo urobiť – od roku 2026 budú hodnotiť nielen úroveň bezpečnosti nových vozidiel, ale aj to, ako na túto problematiku vplýva ich jednoduchosť používania. Testeri budú napríklad na cestách hodnotiť presnosť funkcií rozpoznávania rýchlostných obmedzení – bežného úskalia moderných systémov ADAS – „s cieľom zlepšiť akceptáciu zo strany spotrebiteľov“. Hodnotené budú funkcie, ako je prehľadnosť a jednoduchosť používania základných ovládacích prvkov, ako aj umiestnenie a dostupnosť fyzických tlačidiel pre často používané funkcie.

Dotykové obrazovky - Dobrý hospodár zlý pán.

Dotykové obrazovky – Dobrý hospodár zlý pán.

To však nie je všetko nové. Euro NCAP má v úmysle úplne prepracovať súčasný systém hodnotenia a rozdeliť ho do štyroch kategórií:

  1. Bezpečná jazda – technológie, ktoré pomáhajú vodičom pri šoférovaní.
  2. Predchádzanie zrážkam – systémy na predchádzanie nehodám, ako napríklad automatické núdzové brzdenie alebo asistent udržiavania v jazdnom pruhu.
  3. Ochrana pri náraze – konštrukcia vozidla, airbagy, bezpečnostné pásy a ďalšie prvky, ktoré priamo chránia vodiča a spolujazdca pred fyzickým zranením
  4. Bezpečnosť po nehode – riešenia podporujúce záchranné operácie a minimalizujúce následky nehôd.

Všetky kategórie budú hodnotené na bodovej stupnici a nakoniec prispejú k celkovému hodnoteniu bezpečnosti daného vozidla.

Ľudský prvok ako najslabší článok

Oznámenie o zmene protokolu hodnotenia v Euro NCAP z roku 2026 predstavuje kľúčový moment v hodnotení bezpečnosti automobilov. Z môjho pohľadu, ako niekoho, kto sleduje vývoj bezpečnosti automobilov už roky, sa tento posun smerom k monitorovaniu pozornosti vodiča javí ako oneskorený a zároveň nevyhnutný. Dosiahli sme bod, keď sú samotné autá konštrukčne neuveriteľne bezpečné, ale ľudský prvok zostáva najslabším článkom v bezpečnostnom reťazci.

V priebehu rokov som testoval vozidlá s rôznymi systémami monitorovania pozornosti a úprimne povedané, rozdiely medzi nimi sú ohromujúce. Niektoré pôsobia ako otravné pre vodičov na zadných sedadlách, zatiaľ čo iné poskytujú skutočne užitočné zásahy. Protokoly z roku 2026 sa zameriavajú na štandardizáciu toho, čo v skutočnosti znamená „efektívne“ monitorovanie.

Veľké dotykové obrazovky – Alfa Romeo tvrdí rázne NIE

Digitalizácia, hneď po elektrifikácii, je jedným z najsilnejších trendov v modernom automobilovom priemysle. Či sa nám to páči alebo nie, z kokpitov nových modelov sa pomaly stáva jedna veľká obrazovka. Extrémnym príkladom je Mercedes EQS a jeho Hyperscreen. Aj ďalší výrobcovia sa rozhodujú pre stále väčšie displeje. Kam to až dotiahneme? Osobne často dokonca vypínam aj head-up displej, lebo mi v noci pri jazde lesom vadí a rozptyľuje ma od hľadaní možných štvornohých divých nástrah.

Dotykové displeje teda čoraz viac dominujú v interiéroch moderných automobilov. Mladá generácia to jednoducho chce a rozplýva sa nad tým. Infotainmenty sa dokonca často samostatne hodnotia, u mňa sú však stále na druhej, ak nie tretej koľaji. Našťastie,  existujú však značky, ktoré sa mienia vydať inou cestou, pričom digitálnej móde úspešne odolávajú. Jedným z príkladov je Alfa Romeo.

Alfa Romeo trendu digitalizácie vraj nemieni podľahnúť – alebo to aspoň hovorí šéf značky Jean-Philippe Imparato, ktorý na túto otázku nedávno vniesol viac svetla v rozhovore. V rozhovore pre francúzske periodikum „Caradisiac“ priznal, že chce, aby autá Alfa Romeo zostali autami predovšetkým pre vodiča, s prehľadným a jednoduchým kokpitom, ktorý neodvádza pozornosť od riadenia. Uvidíme, kam ich potlačí koncern.

„Čo najmenej obrazoviek,“ vysvetlil Imparato. “Nepredávam iPady oblečené v aute. Predávam Alfu Romeo,” dodal. Ako veľmi sa tieto slová prejavia v realite? Na odpoveď si musíme počkať do premiéry ďalších modelov Alfa Romeo.

Zdroje:  Euro NCAP





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.