Test VW TIGUAN 1.5 TSI R-Line DSG: Nepodceňujte SUV s predným pohonom

SUV s predným náhonom a 1,5-litrovým motorom? Neuveril som, kým som nevyskúšal.
Zastávam názor, že skutočné SUV by malo mať aspoň nejakú formu pohonu všetkých štyroch kolies a ideálne naftový motor. Prečo? Pretože vyššie ťažisko a predný náhon majú za výsledok horšiu trakciu v porovnaní s nižším autom. A naftový motor? SUV majú zákonite horšiu aerodynamiku a nízka spotreba naftových motorov znamená, že na diaľnici si nemusíte utierať slzy zo zvýšenej spotreby bankovkami, ktoré máte nachystané na platenie účtu na čerpacej stanici. [IMAGE id=260252] [IMAGE id=260251] Preto sa priznám, že na testovaný **Volkswagen Tiguan, ktorý mal poháňanú iba prednú nápravu a pod kapotou mu pracoval motor 1.5 TSI**, som sa chcel pozerať tak trochu cez prsty. Neurobil som to len vďaka extrémne peknej konfigurácii testovaného modelu. **Výbava R-Line so športovými nárazníkmi**, veľkými kolesami a v nádhernej modrej metalíze boli **hotový magnet na oči**. Takýto Tiguan je podľa mňa najlepšie vyzerajúce SUV vo svojej triede! ### Iný úžitok Pozrime sa najprv na pridanú hodnotu Tiguanu v porovnaní s čímkoľvek mimo segmentu SUV. Prvým (a pre mnohých najdôležitejším) faktorom je štýl. Väčšie autá sú „in“, vyššia pozícia za volantom vyhľadávaným benefitom. A ako som už spomenul, Tiguan je naozaj kus pekného auta, najmä po facelifte. [IMAGE id=260270] [IMAGE id=260256] Avšak Tiguan sa dá kupovať aj pragmaticky. Ponúka totiž bezkonkurenčnú variabilitu. **Základný objem batožinového priestoru 520 litrov** dopĺňajú posuvné zadné sedadlá (delené v pomere 30 : 70, tieto časti sa dajú posúvať nezávisle). Rozsah posúvania je až 14 centimetrov. Ak ich posuniete úplne dopredu, objem batožinového priestoru narastie až na **615 litrov**. To nie je všetko. Sedadlá môžete aj sklopiť a vznikne tak **priestor s objemom 1 655 litrov**. Vďaka variabilnému dnu môže vzniknúť pekná rovina. Ak chcete využiť priestor pod dnom, oceníte šikovnú aretáciu, aby vám podlaha neprekážala pri manipulácii s batožinou. A ak chcete previezť niečo extra dlhé, aj tu vám Tiguan pomôže. Umožňuje totiž preklopiť operadlo predného spolujazdca dopredu. [IMAGE id=260268] [IMAGE id=260267] Pri SUV je skôr než samotný objem batožinového priestoru dôležitý jeho **tvar**. Vyššia karoséria ponúka rovnomerný, kubický tvar, do ktorého ľahko napracete, čo treba. Veko kufra sa otvára dosť vysoko na to, aby s ním ani vyšší ľudia pravidelne nehrali „baran, baran, buc“ a navyše sa doňho dostanete vďaka systému **Easy Open** bezdotykovo – stačí mávnuť nohou pod zadným nárazníkom a otvorí sa. Užitočné, keď máte v jednej ruke päť balení plienok a v druhej týždenný nákup potravín. Poznáte to – dať to na dvakrát je pre slabých. [IMAGE id=260274] [IMAGE id=260257] Poslednou pridanou hodnotou je **komfort**. Verte mi, je rozdiel, či usádzate dieťa do autosedačky v nízkom aute, kde sa musíte krčiť a zohýnať a v SUV, kde je sedačka vo výške vášho pásu a navyše máte nad ňou aj viac manévrovacieho priestoru vďaka štedrejšie vykrojeným dverám a vyššiemu stropu. [IMAGE id=260271] [IMAGE id=260264] K tomu milión odkladacích priestorov na fľaše, vlhčené utierky, hračky, kľúče, mobily (je tu aj bezdrôtové nabíjanie a konektivita cez **Apple CarPlay aj Android Auto**). Asi chápete, kam tým mierim. Už len pre toto má Volkswagen Tiguan svoje opodstatnenie. [IMAGE id=260254] ### Stačí? O kvalitách štvorvalca 1.5 TSI som nikdy nepochyboval. Špičkový motor je plný technológií na zníženie spotreby, dokonca **dokáže bežať iba na dva valce**, keď vyhodnotí, že mu to stačí. Spojenie s Tiguanom mi však na začiatku dvíhalo obočie. Prvé jazdy a kilometre som absolvoval v meste, kde som sa rýchlo upokojil. **Výkon 110 kW (150 k) a najmä krútiaci moment 250 Nm už od 1 500 otáčok** dodávajú Tiguanu dostatočnú pružnosť. Prekvapil ma veľmi pekný, hlboký a príjemný zvuk motora. Sedemstupňová prevodovka DSG si s ním rozumela najmä v športovom režime, kde mu nedovolila klesnúť do prinízkych otáčok a výkon bol vždy k dispozícii. Prekvapený som zostal aj pri vyšších rýchlostiach, kde Tiguan stále ponúkal dostatočnú dynamiku. Treba si uvedomiť, že bez pohonu všetkých kolies váži celkom prijateľných 1 560 kg. O dynamike hovorí aj údaj zrýchlenia na 100 km/h s hodnotou 9,2 sekundy. [IMAGE id=260248] **Spotreba?** Plynulá jazda v meste a okolí sa dá absolvovať aj za 6,5 l/100 km, testovací okruh s prevahou mestskej prevádzky znamenal celkom prijateľných 7,5 l/100 km. Jazdné vlastnosti? S pasívnym podvozkom a veľkými, 255 mm širokými pneumatikami je Tiguan skôr športovo ladený. Podvozok je kvalitný a nebúcha, avšak je relatívne tuhý (k dispozícii je však aj adaptívny podvozok s komfortným režimom). Výhodou je, že **v zákrutách vôbec necítiť vyššie ťažisko** auta a s Tiguanom môžete jazdiť ako s hatchbackom. [CAR id=17125]





Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk