Jazdená Honda CR-V: Nedostatok nedostatkov

Miloš Remenár, 22.01.2015
V zime stúpa dopyt po vozidlách s pohonom štyroch kolies. Nové SUV sú trochu drahé, racionálnou voľbou môže byť aj jazdená Honda CR-V s naftovým motorom.

Na slovenský trh prišla tretia generácia CR-V v roku 2007 s benzínovým dvojlitrom a naftovým agregátom 2.2 i-CTDI. Po uvedení sa vďaka kvalite spracovania, spoľahlivej japonskej technike a štedrej ponuke priestoru stala veľmi populárnym modelom, nájsť vhodný kus v bazároch by teda nemal byť problém. Pozornejšie sme sa pozreli na CR-V z roku 2009 a najazdenými takmer 90-tisíc kilometrami, ceny takýchto dobre udržiavaných exemplárov sa pohybujú okolo 15 000 €. Nájdete aj o tretinu lacnejšie, avšak s podstatne vyššími číslami na počítadlách.

Najčastejšie sa dajú nájsť autá poháňané naftovým motorom, benzínové totiž mali podstatne väčšiu spotrebu okolo 9 litrov na 100 km. Naftovému stačí asi o dva litre menej a v oblasti spoľahlivosti patrí k tým najlepším motorom, aké možno v podobnom aute mať. Agregát vyhral vo svojej kategórii aj titul motor roka a okrem výdrže poteší aj slušným výkonom. Nami skúmaný kus mal manuálnu šesťstupňovú prevodovku, dráhy radiacej páky sú stále presné a bez zbytočnej vôle. Odporcovia radenia pákou môžu siahnuť po trochu archaickej päťstupňovej automatickej prevodovke.

Agregáty i-CTDI predávané v CR-V na Slovensku nikdy neboli vybavené často problematickým filtrom pevných častíc, na nemeckom trhu ho však mali, pri dovoze zo zahraničia si na to treba dať pozor. K modernejším jednotkám i-DTEC, spĺňajúcim normu Euro 5, bol už filter montovaný štandardne, do CR-V sa dostali po facelifte. Rozdiel sa dá spoznať jednoducho: na vnútornej strane kapoty (približne v pravom hornom rohu) treba po otvorení nájsť nálepku so súčiniteľom absorpcie. Ak je číslo 0.72, filter v aute nie je, ak by tam bol, na nálepke by bola hodnota 0.52.

Pohon všetkých kolies je v naftovej CR-V štandardom, využíva hydraulický systém bez elektroniky. Zadné kolesá sa síce pripoja až po preklze predných, ale s funkčnosťou nebývajú problémy. So svetlou výškou 155 mm aj tak CR-V nepatrí do terénu, na snehu či blatovej ceste sa však dá na pohon spoľahnúť. Na pomery SUV nízky podvozok je odspodu dobre chránený a veľmi odolný. Veľmi jemnú koróziu vidíme iba na puzdre katalyzátora, zvyšok je takmer nedotknutý, všetky dielce sú pritom originálne ešte od výroby. Zvonku sa o ochranu karosérie stará plastové lemovanie po celom obvode auta, lak je takisto odolný a vpredu vidno iba pár maličkých bodiek od lietajúcich kamienkov.

Tvrdé plasty a poctivé spracovanie sa postarali o to, že stav interiéru je stále veľmi podobný tomu, v akom opustil továreň. Kožené sedadlá nie sú vysedené ani vyšúchané, trochu opotrebovaný je povrch volantu, koža je však stále vo vynikajúcej kondícii. Jediné skutočne viditeľné poškodenie sme museli hľadať a po chvíli pozorného pátrania sme konečne niečo našli. Koža na manžete pri hlavici radiacej páky je popraskaná a vidno textíliu pod ňou. Inak absolútne nič. Neznamená to síce, že sa nič v kabíne nedá zničiť, pri troche úcty k autu a starostlivosti sa však dá udržať v dobrej kondícii.

Ako často do servisu?
Pre Hondu CR-V tretej generácie s motorom i-CTDI je stanovený servisný interval na 1 rok alebo 20 000 km (podľa toho, čo nastane skôr). Pri každej prehliadke sa mení motorový olej a olejový filter, Každých 40 000 km sa vymieňa vložka vzduchového filtra a bežné sviečky, irídiové vydržia 120 000 km. Starostlivosť o palivový filter prebieha striedavo, na prvej prehliadke sa odvodní a na druhej sa kompletne vymení. Každých 100 000 km sa kontroluje vôľa ventilov, výmena kvapaliny v prevodovke je predpísaná na každých 120 000 km. Rozvody sú riešené bezúdržbovou reťazou, ktorá sa nemení.

Spoľahlivosť pod lupou
V segmente SUV patrí Honda CR-V k najspoľahlivejším vozidlám. Až pri vyššom kilometrovom nájazde sa objavujú opotrebované brzdové kotúče alebo ložiská. Inak má CR-V iba bežné poruchy spojené so životnosťou spotrebného materiálu, ako napríklad vypálené žiarovky alebo vydraná spojka.

Záver Majitelia CR-V tretej generácie sa stretávajú s minimálnym množstvom problémov, väčšinou je to o životnosti spotrebného materiálu, napríklad spojky alebo žiaroviek. Ťažké auto dá zabrať hlavne pri spomaľovaní, pri modeloch starších ako 5 rokov sa začína prejavovať opotrebovanie brzdových kotúčov. Výnimočne sa objaví netesnosť palivového systému, k žiadnym výrazným poruchám však zvyčajne nedochádza. V rebríčkoch spoľahlivosti prekonáva Honda CR-V väčšinu konkurentov. Kto vyžaduje od SUV vyšší posed a veľa miesta, no neplánuje s ním jazdiť mimo cesty, nemusí hľadať ďalej.