Test Volkswagen Golf Sportsvan: Významné plus

Napriek zmene názvu Sportsvan nezamaskuje, že je nástupcom modelu Golf Plus. Má podobné poslanie: na pôdoryse klasického Golfu poskytnúť viac priestoru. V teste sme skúmali, čo k tomu ešte pridal.
Hlavným argumentom pre voľbu Sportsvanu je viac vnútorného priestoru, oproti hatchbacku je pritom iba o 8 cm dlhší, o 1 cm širší a až o 13 cm vyšší. Kým predchodca mal rázvor zhodný s hatchbackom, pri novinke sa rázvor oproti základnému päťdverovému modelu predĺžil o 5 cm. Podstatne z toho vyťažila kabína, ktorá poskytuje posádke štedrý priestor vpredu aj vzadu v každom smere, zadná lavica je na šírku napriek tomu vhodná iba pre dvojicu, traja sa bez hundrania zvezú iba kúsok. [IMAGE id=77298] Okrem miesta pre pasažierov je benefitom Sportsvanu viac priestoru na batožinu. V základnej konfigurácii má objem 500 dm3 (hatch má o 120 dm3, Variant ešte o 105 dm3 viac), posunutím zadného sedadla (maximálne o 18 cm) deleného v pomere 40/20/40 narastie o ďalších 90 dm3. Zadní cestujúci majú potom dostatok miesta na nohy iba vtedy, ak majú výšku do 180 cm. S lavicou v zadnej pozícii sa pohodlne sedí aj vyšším. [IMAGE id=77305] V kabíne panuje dobrý pocit z okolitého prostredia ako v bežnom Golfe, len je o niečo vzdušnejšia. Palubná doska má svojský strohý dizajn, ktorý pôsobí ešte neosobnejšie ako v klasickom Golfe. Počas dlhých jázd nás potešila správna tvrdosť sedadiel aj množstvo odkladacích priestorov, do dverí sa zmestí hneď niekoľko pollitrových fliaš alebo jedna veľká. Dojem z kvality je typický „volkswagenovský“, len ťažko sa tu nájde vec hodná kritiky. S výnimkou tempomatu, ktorý sa ovláda siedmimi tlačidlami. [IMAGE id=77299] Mohutnejšie rozmery nie sú výrazne citeľné počas jazdy. Je až neuveriteľné, s akou ľahkosťou sa dá Golf Sportsvan šoférovať. Opäť tu cítiť vynikajúce doladenie koncernovej techniky, posilňovač dáva riadeniu primeraný odpor pri každej rýchlosti, brzdy sa dávkujú presne a citlivo. Parkovacia brzda je pre úsporu priestoru na stredovom tuneli vždy elektronická a spojená s funkciou Auto Hold, ktorá drží auto po zastavení bezpečne na mieste a funguje aj ako asistent rozjazdu do kopca. [IMAGE id=77304] Auto stojí na platforme MQB, testovaný kus mal zadnú nápravu tvorenú vlečnými ramenami s torznou priečkou, v zákrutách s rozbitým povrchom tak hrozí mierna strata kontaktu pneumatiky s vozovkou a odskočenie zadnej časti do boku. Rýchlejšie prejazdy oblúkmi sprevádzajú aj náklony karosérie, pod ktoré sa určite podpísalo aj základné obutie auta na 15-palcových diskoch. Na druhej strane sa za to neodvďačí oveľa lepším komfortom, hlavne pri prejazde viacerých nerovností za sebou stráca zadná náprava schopnosť ich utlmiť. [IMAGE id=77308] Pod kapotou sme testovali motor 1.6 TDI spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý plne vyhovuje charakteru auta. Má dobrý ťah od nízkych otáčok, nemá problém rýchlo odtrhnúť ručičku od voľnobehu a má točivý charakter bez straty sily vo vyšších otáčkach. Posádku neotravuje ani hlukom či vibráciami, peňaženku zase nezaťaží vysokou spotrebou. Tisíc kilometrov s úplne novým autom sme skončili s priemerom 4,8 l/100 km, z toho polovica bola odjazdená na diaľničnom maxime. Záver Aj v striedmej, no pre rodinu dostatočnej, výbave Comfortline za rozumnú cenu Golf Sportsvan ukázal svoje prednosti. Správnou voľbou bude najmä pre tých, ktorým ide viac o komfort v kabíne a variabilitu priestoru než o absolútny objem kufra.