TEST Jaguar F-Pace SVR: Korunovačný klenot pod kapotou mu dodáva neskutočnú silu. Eko-fanatici ho však nebudú mať radi

Jaguar F-Pace SVR je dokonalou ukážkou toho, čo v budúcnosti uvidíme už len v múzeách.

Jeho motor je hotovým klenotom: kompresorom dopovaný 8-valec s objemom 5 litrov.
Ako sa s autom jazdí a akú má spotrebu?
Vydané  Text: 

Auto, ktoré sa mi v závere roka 2023 dostalo do rúk je presným opozitom toho, čo si žiadajú čoraz prísnejšie európske normy. Išlo totiž o masívne SUV s hmotnosťou cez 2 tony, no to najdôležitejšie driemalo pod kapotou.

Jaguar sa totiž na záver spaľovacej kapitoly svojej histórie nebál zariskovať. Do útrob svojho SUV F-Pace totiž umiestnil mohutný 5-litrový osemvalec, ktorý nemá elektrifikáciu, ba dokonca ani turbo. Presne tak! Jaguar F-Pace SVR je posledným autom starej školy, za ktorým sa bude cnieť aj zástancom elektromobility.

SVR ako symbol sily

Koncern Jaguar Land Rover je azda posledným, ktorý sa nebojí autá v Európe vyrábať aj s motormi starej školy. Áno, máme tu aj nemeckú prémiovku, ktorá stále ponúka veľkoobjemové agregáty, avšak tie prinášajú aj istú mieru elektrifikácie.

Jaguar F-Pace SVR však vsádza na to, čo bolo kedysi považované za vrchol. Už len samotné označenie SVR (Special Vehicle Ratings) hovorí samo za seba. Automobilka ním totiž označuje autá so špeciálnou výbavou a dizajnom, ktorých hlavným lákadlom je surový výkon a pôžitok z jazdy.

Modernizovaný Jaguar F-Pace síce priniesol zopár zmien, no až jeho vrcholná verzia SVR ich dokázala zužitkovať naplno. Za všetko hovorí predovšetkým masívny predný nárazník s množstvom otvorov pre čo najlepšie chladenie a obtekanie vzduchu. Samotné nasávacie „diery“ tu pritom nie sú len tak pre zábavu. Predná časť auta je totiž navrhnutá tak, aby čo najväčšie množstvo okolitého vzduchu čo najefektívnejšie natlačila na obrovskú plochu chladičov. Okrem toho tu nachádzam aj celkovo štyri funkčné otvory – dva na kapote a dva na predných blatníkoch. Cieľom otvorov na kapote je odvádzanie horúceho vzduchu z okolia motora, kdežto tie na nárazníkoch slúžia pre optimálny termo-manažment obrovských brzdových kotúčov s priemerom až 395 milimetrov spoločne so 4-piestikovými strmeňmi. Zaujímavosťou je, že zadné kotúče sú ešte o jeden milimeter väčšie, ako predné. Aj to dáva jasný odkaz okoliu, že táto mačka poriadne škriabe.

TEST JAGUAR F-PACE: Chladný luxus z upršaného Anglicka? Skôr kultivované SUV s pridanými hodnotami

Surová sila

O prenos mohutnej sily na vozovku sa starajú aj kované odľahčené disky kolies s priemerom až 22-palcov. Disky sa navyše môžu pochváliť prémiovým obutím Pirelli P Zero. To najdôležitejšie sa ale ukrýva pod mohutnou šedou kapotou.

Už len letmý pohľad na striebornú hlavu motora dáva jasne najavo, že nestojím pred niečím bežným a tuctovým. Práve naopak. Agregát s objemom 4 999 centimetrov kubických jasne ukazuje vztýčený stredný prst všetkým ekologickým predpisom a aktivistom.

Motor dopuje len klasický kompresor, čo mu v dnešnej dobe elektrickej dodáva na exkluzivite. Jeho výkon pritom dosahuje až 405 kW s krútiacim momentom 700 Nm.

Surová sila v podaní 5-litrového kompresosom dopovaného 8-valca. Podobný motor by ste v ponuke iných výrobcov hladali len márne.

Už len samotné spustenie auta vyvoláva v mnohých pocit rešpektu a navodzuje zimomriavky. Symfónia, ktorá sa totiž prihlási zo štvorice reálnych výfukov s aktívnou klapkou už čoskoro bude len záležitosťou histórie. Myslím, že bez väčších okolkov by som Jaguar F-Pace SVR mohol nazvať najhlučnejším autom, aké som kedy testoval.

Úvodné zošliapnutie pedála akcelerátora okamžite dáva motoru príkaz, aby sa pripravil a za neskutočne ukludňujúceho bublania 8-valca pomaly vyrazil vpred.

Posed na mieste vodiča a pohľad na mohutnú kapotu s dvoma masívnymi otvormi vo mne vzbudzuje pocit rešpektu. V tomto aute sa totiž dá jazdiť pomaly, no jeho potenciál naplno odomknete len na okruhu.

Dokonalá symfónia

Dôležitou informáciou týkajúcou sa dnes už endemitného pohonu je, že Jaguar F-Pace SVR má primárne pohon zadnej nápravy, napriek tomu, že je to štvrokolka. Áno, čítate správne. 5-litrový 8-valec s pohonom predovšetkým zadnej nápravy.

Na takéto autá by sa dokonca mala uplatňovať povinnosť preukázania sa zbrojným preukazom.

To však ani zďaleka nie je všetko. Pravú silu motor neukáže v režime Eco, Comfort alebo Snow. Plný potenciál pohonu sa odomyká v momente aktivácie režimu Dynamic. Reakcie na plynový pedál sú napriek chýbajúcej elektrifikácii takmer okamžité. V momente potreby poriadneho nakopnutia cítim, ako sa motor nadychuje s následným zarevaním dravej šelmy.

Celá karoséria sa nakloní nazad a cez mohutnú kapotu vidím, ako sa na moment cesta predo mnou stráca a mení na oblohu. Pneumatiky sa zahryznú do asfaltu ako pazúre šelmy do koristi a auto vystrelí vpred. Zároveň do interiéru preniká niečo, čo mi v budúcnosti bude nesmierne chýbať.

Zvuk motora, ktorý si užíva každé jedno deci benzínu, ktoré dostane. 8-stupňová športová prevodovka radí presne a rýchlo vďaka čomu si môžem užiť každú jednu zákrutu a každé jedno preradenie alebo podradenie s patričnou zvukovou kulisou.

Podvozok spĺňajúci najvyššie štandardy

Nie je to však len o motore a pohone. Auto, ktoré by malo dokonalý pohon so zlým podvozkom by si odo mňa určite nezaslúžilo prirovnanie ku korunovačným klenotom. Niekomu možno nemusí vyhovovať naladenie podvozku tradičného Jaguar F-Pace, avšak inžinieri zo športovej divízie Jaguar-Land Rover dokázali svoj cit pre športovú jazdu.

Auto sa nebojí oprieť o pneumatiku a vrhnúť sa do zákruty za každým jedným príkazom od volantu. Vďaka pohonu zadnej nápravy cítim, že zadok by si rád doprial trochu pretáčavosti, avšak elektronika okamžite zasahuje.

Možno menším nedostatkom naladenia inak perfektného podvozku je jeho elektronika. Tá totiž miestami až príliš často zasahuje do riadenia, čo skúseným vodičom bude po čase proti srsti. Na druhú stranu si aj s takýmito korekciami dokážete vychutnať plný potenciál výkonu a špičkové naladenie podvozku.

Dve tváre

Druhou osobnosťou auta je jeho komfortná stránka. 22-palcové disky s nízkoprofilovými pneumatikami možno mohli byť zodpovedné za tvrdú charakteristiku tlmičov, no tu to tak akosi nie je. Auto je v komfortnom režime skutočne komfortné a to aj napriek tomu, že v interiéri sú osadené tenučké športové škrupinové sedadlá. Nerovnosťami len tak prepláva a na chvíľku mám pocit, že sedím v luxusnej limuzíne, nie v športovom agresívnom SUV.

Aj keď už o samotnom motore nehovorím, možno niektorých zaujíma hodnota spotreby kompresorom dopovaného 8-valca. Tá má taktiež dve tváre. Športová jazda s využitím možností pohonu si vypýta 20-30 litrov ako nič. Naopak, komfortná jazda, pri ktorej si užívam každý jeden prejdený kilometer je v rozmedzí 10-15 litrov. Celkovo som pri odovzdaní auta zaknihoval priemernú spotrebu na úrovni 13,2 litra na 100 kilometrov.

Jaguar F-Pace SVR

To, že sedím v luxusnom športovom aute cítim aj v interiéri. Jednak za to môžu prémiové sedadlá, ktoré som už spomenul, ale taktiež aj jeho spracovanie.

Výber materiálov je špičkový. Palubná doska je tak čalúnená kožou a alcanatarou, podobne ako výplne dverí a čierny strop.

Zo stredovej konzoly po modernizácii zmizol pákový volič režimov prevodovky, ktorý bol nahradený kovovým madlom shift-by-wire.

Samozrejme, že špičková verzia auta sa nezaobíde bez toho, aby na palube nechýbalo viacero detailov odkazujúcich na názov vozidla. Emblém SVR teda okrem kapoty a kolies nachádzam napríklad na volante, voliči jazdných režimov či operadle sedadiel. Jaguar tento detail pritom urobil veľmi príjemne. Samotné tri písmenká sú síce zreteľné, no zároveň nekričia a nepôsobia gýčovo.

A ak by vás vyvádzanie na okreskách omrzelo a chceli by ste zobrať svoju rodinu na dovolenku, tak môžete. Miesta na zadných sedadlách je totiž dostatočne veľa na to, aby som si sadol sám za seba a necítil sa priestorovo obmedzovaný. Samozrejmosťou je aj možnosť uchytenia detských sedačiek. Manipulácia s deťmi je pritom jednoduchá aj vďaka vyvýšenej stavbe karosérie. No a ostatné veci bez problémov hodíte do batožinového priestoru s kapacitou až 613 litrov. Po sklopení zadnej lavice sa dostávame na hodnotu až 1 440 litrov.

Veľký prerod značky JAGUAR! Nové autá vás budú šokovať, tvrdia ľudia od značky a chcú konkurovať Bentley

Zamyslenie na záver

Na záver je tu opäť celkové hodnotenie. Jaguar F-Pace SVR je jedným z najlepších áut za uplynulých 12 mesiacov, ktoré sa mi dostali do rúk. Sila motoru spoločne s jeho zvukovou kulisou stoja za hriech aj v prípade, že ste fanúšikom elektromobility tak, ako ja.

Celkový prejav auta je ukážkou toho, že ak sa niečo chce a vezmú to do rúk ľudia, ktorí sa tomu skutočne rozumejú, výsledok je viac než len dokonalý. Či už ide o infotainment, svetlomety, dizajn, aerodynamiku, podvozok alebo motor, všetky časti auta spolupracujú precízne a ukážkovo. Je až ťažko uveriteľné, že podobné autá čoskoro budú vystavené už len v múzeách.. Snáď ich aspoň nájdem hneď vedľa korunovačných klenotov v londýnskom Tower of London.

Ešte by som si dovolil jednu malú myšlienku. Tá mi napadlo práve počas testu tohto auta. Chápem, že súčasný trend jasne smeruje k ceste elektromobility, avšak stále si myslím, že by sme nemali nechať autá tohto typu zmiznúť. Nevidíme ich na cestách vo veľkom množstve tak, ako klasické spaľováky.

Zároveň ide o vrchol technológií a pokroku, ktorý sme dosiahli vďaka viac než storočiu vývoja.

Nech sú tu elektrické autá, no nech je tu stále možnosť kúpy auta, ktoré dokáže technologickú vyspelosť značky aj na poli spaľovacích motorov. Nehovorím pritom o litrových motoroch alebo o dvojlitroch. Je to ako s hodinkami. Na trhu sú milióny rôznych značiek, no Rolex je akýmsi symbolom vrcholu. A tiež si Rolexy nekúpi každý. Tak nech tými Rolexami v automobilovom priemysle zostanú veľkoobjemové motory v špičkových luxusných alebo športových autách…

Technické údaje

Jaguar F-Pace P550 AWD SVR
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 762 x 2 071 x 1 670 mm
Rázvor  2 874 mm
Prevádzková hmotnosť 2 156 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 590 kg
Objem batožinového priestoru 385/1 267 dm³
Výkon motora 405 kW/ 550 koní pri 6 250-6 500
Krútiaci moment 700 Nm pri 3 500-5 000
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňová automatická
Kapacita nádrže 83 litrov
Palivo benzín
Zrýchlenie 4,0 s
Maximálna rýchlosť 286 km/h
Emisie (WLTP) 274 g/km
Spotreba – test 13,2/100 km
Cena – test 122 324 eur

 




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.