RECENZIA ELEKTRICKÉHO CROSSOVERA

Test Hyundai Kona Electric+: Sebadôveru má v súlade s potenciálom

Hyundai má dôvod na vysokú sebadôveru. Po týždňovej skúsenosti máme z elektrickej Kony veľmi dobrý dojem. Získala sa si nás pre výborné jazdné vlastnosti a praktický potenciál.

Ak uvažujete o kúpe elektromobilu, prečítajte si našu recenziu Hyundai Kona Electric.
Vydané  Text: 
E. Stríž

Otvoriť fotogalériu

Nový Hyundai Kona bije do očí dizajnom, ktorý môže konzervatívneho zákazníka skoro odradiť. Aj v tomto prípade však platí, že nemáme súdiť knihu podľa obalu, pretože Kona má celú paletu spôsobov, ako presvedčiť o kúpe.

Ak doteraz platilo, že elektrická Kona bola iba vedľajším produktom popri benzínovej verzii, dnes môžeme smelo hovoriť o ich rovnocennosti. Dokonca v bezemisnej verzii dokáže zaujať jazdnými vlastnosťami natoľko, že predstava vlastníctva benzínovej verzie prestáva byť atraktívnou.

Za uplynulé dva roky deväť najlacnejších malých áut zdraželo priemerne o vyše 3 200 eur, teda až o 30,3 percenta. Zdražovaniu sa nevyhla ani Kona, hoci najlacnejšia nebola. Hyundai vie, že aj s ohľadom na rastúce ceny, príchod nových značiek na európsky trh a agresívne ťaženie etablovaných výrobcov musí zaujať na prvý aj druhý pohľad. Preto ten nápadný imidž, ktorý aj v čase excentrických autodizajnov trochu predbieha dobu, preto tá veľkosť a rozsiahla technologická výbava už v základe.

Na novej Kone je popri dizajne prekvapujúce najmä to, ako medzigeneračne narástla. Keď ju zaparkujete vedľa Tucsonu, prekvapí vás ich proporčná podobnosť. Tucson je ale stále dlhší o 15 a širší o štyri centimetre.

Čo si treba všímať

  • Hyundai Kona má ideálne proporcie, vďaka ktorým sa dobre šoféruje a parkuje.
  • Batožinový priestor je tak priestranný, že môže vyhovovať aj tým, ktorí pôvodne zvažovali kombi.  

Dizajn, to nie je iba estetika, ale súbor početných faktorov, ktoré majú vplyv na aerodynamiku, jazdné i praktické vlastnosti a technologická výbava. Tak napríklad samotný tvar prednej časti sa postaral o nízky súčiniteľ aerodynamického odporu 0,27.

Ďalej predné svetlá: vizuálne dominantný horizontálny pás je denným svietením a opticky rozširuje celé vozidlo. Svieti aj keď sú stretávacie svetlá zapnuté a tie sú spoločne s diaľkovými potlačené do úzadia tým, že majú čierne pozadie a nenápadný tvar zapracovaný do predĺženia blatníkov kolies.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Zaujíma vás, kde sú hmlové svetlá? V cenníku novej Kony takáto položka vôbec nefiguruje. Chceli by ste klasické halogénové žiarovky? Kona využíva už výhradne LED techniku, teda vrátane smeroviek a interiéru.

Elektrická Kona má rozmery 4 355 ×1 825 × 1 580 mm, rázvor 2 660 mm a podvozok vysoký 15 cm. Všimnite si krátke previsy, vďaka ktorým je parkovanie v okolí obrubníkov bezpečnejšie.

Profil odhaľuje krátky predný a zadný previs a solídnu svetlú výšku 15 cm. To je o dva centimetre menej ako benzínová Kona. Aj rázvor kolies 2,66 metra možno považovať za prinajmenšom solídny, umožňuje vozidlu dosahovať dobrú stabilitu vo vyššej rýchlosti, pri prejazde rýchlymi zákrutami a tiež vodičovi dodáva sebadôveru, ktorú sotva nadobudne pri veľmi kompaktných modeloch.

Do základnej výbavy výrobca zahrnul aj pozdĺžne strešné lyžiny. Strešné lyžiny sú pritom na nezaplatenie, stačí k nim za pár eur dokúpiť nosiče a v momente sa nákladná kapacita vášho vozidla signifikantne zväčší, na strechu môžete vyložiť rovných 100 kilogramov, čo je medzigeneračný nárast až o 25 percent.

Batožinový priestor má kapacitu 466 dm³, presne ako benzínová verzia. Do elektrickej Kony už nedáte rezervné koleso, ale zadné sedadlá sú vždy sklopné v pomere 4:2:4. Pridanou hodnotou je aj 27 litrov pod prednou kapotou.

Bohatá výbava už v základnej cene

  • Základná cena elektrickej Kony nie je nízka, ale s ohľadom na výbavu je napokon výhodná. 
  • Silnou stránkou funkcií v Kone je kvalita ich vyhotovenia: všetko totiž funguje spoľahlivo, rýchlo a bezpečne.

Argumentačným tromfom modelu Kona je bohatá výbava. Medzi stupňami výbav Electric a Electric+ je rozdiel iba 1 300 eur, pritom hodnota, ktorú dostanete, otvára oči. Tak napríklad: 19” zliatinové disky, elektricky otváraný kufor, systém autonómneho núdzového brzdenia FCA 2.0 a asistent jazdy na diaľnici HDA 2.0, koženo-textilné čalúnenie, prémiové audio BOSE, head-up displej či štvorkamerový 360° parkovací systém s funkciou 3D náhľadu vozidla. Nemožno pochybovať, že hodnota tejto výbavy ďaleko presahuje tisíctristo eur.

Základná výbava Electric zahŕňa 17” zliatinové disky, početné bezpečnostné systémy vrátane udržiavania v strede jazdného pruhu a asistenta jazdy na diaľnici, automatické prepínanie svetiel, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, tepelné čerpadlo na ohrev interiéru, predné a zadné parkovacie senzory so zadnou kamerou, adaptívny tempomat, 12,3″ stredovú obrazovku s navigáciou a Android Auto a Apple CarPlay či vyhrievanie štyroch sedadiel a volantu.

Niektoré prvky výbavy si zaslúžia aj kritiku. Napríklad systém vonkajšieho ozvučenia AVAS je prekvapivo hlasný, budí pozornosť a nezmení sa ani po zmene nastavení „zvuku motora“, ktoré sú štyri, ovplyvňujú totiž iba zvuk v interiéri. Kým nevypnete akustické výstrahy, Kona vás neustále zvukovo upozorňuje na viaceré nepozornosti – prekročenie rýchlosti, nesledovanie vozovky (na stĺpiku riadenia je kamera pozorujúca vodiča), vybočenie z pruhu bez smerovky, a tak ďalej.

Nastavenie zvuku motora v interiéri: zosilnený, štandardný, minimalizovaný a vypnutý. Vonkajšie ozvučenie je hlasné a vypnúť sa nedá.

Kamera sledujúca oči vodiča. Keď sa pozeráte na stredový displej alebo kdekoľvek inde mimo cesty dlhšie ako zopár sekúnd, ozve sa zvuková výstraha a na prístrojovom paneli sa zobrazí symbol oka.

Naopak, ocenenie patrí asistentovi jazdy na diaľnici, ktorý ukážkovo spolupracuje s head-up displejom a dá sa neho spoľahnúť. Rukami pritom musíte ešte vždy držať volant a byť v pozore.

Head-up displej je priestranný, výškovo nastaviteľný a obsahuje praktické animácie. Okolité vozidlá vykresľuje ako 3D kvádre, pričom zohľadňuje aj ich veľkosť.

A špeciálnu pochvalu si zaslúži funkcia parkovania na diaľku pomocou kľúča. Vo vozidle aktivujete danú funkciu a keď z auta vystúpite, zatvoríte dvere a ostanete v primeranej vzdialenosti, môžete vyhradenými tlačidlami na kľúči autom pohybovať dopredu a dozadu. Uvedenie vozidla do pohybu má mierne oneskorenie, ale zastavenie je okamžité a ak sa v smere jazdy vyskytne prekážka, parkovacie senzory ju zaznamenajú a auto sa zastaví samočinne. Diaľkový inteligentný parkovací asistent RSPA je súčasťou balíka Premium Pack.

Jazdí hladko ako guľa

  • Mimoriadna všestrannosť sa prejavuje pripravenosťou na pokojnú aj zvlášť dynamickú jazdu.
  • Jazdné vlastnosti sú natoľko presvedčivé, že každého prinútia uvažovať nad elektromobilom ako nad vlastným budúcim autom. 
  • Hyundai aj v novej Kone pokračuje v tom, čo ľudia skutočne potrebujú: účinné rozdiely medzi jazdnými režimami, dôrazná rekuperácia a schopnosť „plachtiť“.
  • V bežných podmienkach iba sotva narazíte na limity elektrickej Kony.

Jednoznačne najsilnejšou stránkou Kony sú jazdné vlastnosti v elektrickej verzii. Po skúsenostiach s benzínovým variantom musíme uznať, že rozdiely sú signifikantné a naklonené v prospech elektriny. Podvozok sa aj pod vplyvom hmotnosti trakčného akumulátora príjemne stlmil a viacprvková zadná náprava dodáva vozidlu stabilitu pri zvlášť dynamickej jazde. Plynulá jazda je až do rýchlosti asi 150 km/h vskutku príjemná, vtedy oceníte nesmierne kultivovaný chod synchrónneho motora s permanentným magnetom.

Ak si vyberiete najnižší stupeň rekuperácie pravou páčkou za volantom, auto bude ladne plachtiť vpred nad rámec zotrvačnosti – osobne sme si tento jazdný mód obľúbili najviac, pretože sa postaral o krásne plynulú jazdu bez trhania a nemal nepriaznivý vplyv na dojazd.

Virtuálna ručička tachometra sa zastaví až pri 172 km/h. Slušnú dynamiku Kona dosahuje aj v štandardnom jazdnom režime, ale vďaka módu Sport reaguje na stlačenia akcelerátora promptnejšie, strmé riadenie praje obratnosti vozidla a dojmu lepšej kontroly pri kľučkovaní v mestskej premávke, lenže má otupenú spätnú väzbu. Pohon predných kolies má tiež svoj malý nedostatok, ktorým je nápadná tendencia k nestabilite pri prudkom zrýchlení z miesta. Elektronická stabilizácia ale nezasahuje, aspoň o sebe nedáva vedieť a spravidla ide o záležitosť nanajvýš sekundy.

Za zmienku stojí skutočnosť, že zatiaľ čo štandardne má Kona vzadu tuhú nápravu, v elektrickej verzii a ako 1.6 T-GDi 4WD 7DCT je vybavená viacprvkovou. Vpredu je vždy MacPherson so stabilizátorom.

Príplatková výbava Electric+ zahŕňa výkonnejší akumulátor s kapacitou 65 kWh, ktorý v porovnaní so základnou 48 kWh batériou zvyšuje hmotnosť vozidla o neveľkých ~83 kg. Na základe spotreby vypočítanej metodikou WLTP tak umožňuje prejsť 454 km na 19” diskoch, na 17” ešte o 60 km viac. Po tisícdvesto kilometroch bezohľadného plytvania energiou sa priemerná spotreba testovaného vozidla ustálila na 17,1 kWh/100 km, čo je prísľubom dojazdu asi 380 km. Kona Electric+ má ale veľký potenciál šetriť energiu a s ľahkou nohou sme jazdili už za 14 kWh/100 km, čo je značne pod hodnotou WLTP.

Ľahko si zvyknete

Hyundai Kona v elektrickej verzii s nadhľadom prekonáva našu skúsenosť s benzínovou verziou a víťazí v otázke prevádzkových nákladov, jazdných vlastností aj základnej výbavy. Napriek tomu nebude pre zákazníkov voľbou číslo jeden, keďže cenový rozdiel medzi základnou Konou na benzín a najlacnejšou elektrickou je priepastný: cenníkových 19 400 eur, čo je bezmála hodnota celej jednej Kony.  Pestrosť výbavy a pohonov tento rozdiel síce dodatočne zmenšuje, ale cenníková cena testovanej verzie 52 580 eur (mínus bonus 1500 eur) už nabáda pokukovať po Ioniqu 5.

Zhrnuté, Hyundai Kona Electric nás po týždňovej skúsenosti oslovil, zanechal v nás veľmi dobrý dojem a nebudeme sa brániť konštatovaniu, že ide o jeden z najlepšie vydarených elektrických crossoverov na dnešnom trhu. Môžeme to podložiť nielen jazdnými vlastnosťami, ale aj úžitkovou hodnotou vozidla, príjemným interiérom dbajúcim na bezpečnosť a ergonómiu ovládania, ako aj netypicky bohatú výbavu už v základe.

 

Technické údaje Hyundai Kona Electric+

  • Motor elektrický synchrónny s permanentným magnetom
  • Výkon 160 kW (217 k)
  • Krútiaci moment 255 Nm
  • Pohon a podvozok: pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
  • Pneu. 235/45 R19.
  • Batožinový priestor 466/1 300 dm³
  • Rozmery: 4 355 ×1 825 × 1 580 mm, rázvor 2 660 mm,
  • Pohotovostná/povolená hmotnosť 1 773/2 220 kg,
  • Kapacita batérie 65,4  kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 172 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,1 s
  • Doba nabíjania (10 – 80 %) 41 min (101 kW DC)
  • Spotreba (WLTP) 16,6 kWh/100 km
  • Emisie CO2 0 g/km
  • Cena/testované auto 43 490 €/52 580 €
  • Konkurenti: Kia Niro EV, Opel Mokka-e, Peugeot e-2008

 

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »