PRVÝ TEST BMW i7 xDrive60: Nemáme slov. Sedmička vyzrela na Rolls

Toto je najväčšia zmena, akú kedy modelový rad 7 podstúpil. BMW sa odhodlalo posunúť sedmičku na úroveň, ktorá nemôže nechať nikoho chladným.
Vydané  Text: 

Skok, ktorý prekonala limuzína radu 7, je slovom neskutočný. Ak sme doteraz BMW kritizovali za to, že má interiéry trocha pozadu v porovnaní s priamymi konkurentmi, teda Mercedesom a Audi, v novom BMW 7 (a testovanej elektrickej verzii i7) je to celkom inak. Kľúčovým motívom interiéru sa stali dynamické plochy, krištáľové motívy a špičkové dielenské spracovanie. No a jazdné vlastnosti, tam pokrok badať tiež, hoci sedmička mierila vždy veľmi vysoko.

Snáď nám to nebudú mať v Mercedese za zlé, ale pokiaľ ide o prvý dojem, tak BMW i7 víťazí nad Mercedesom EQS, pretože namiesto decentného luxusu stavia na tom opulentnom. Lenže nie je prvoplánový, čo dokazuje priam majstrovské vypracovanie detailov v interiéri.

S novým BMW i7 v konfigurácii xDrive60 s balíkom M Sport Pro sme strávili jeden deň, počas ktorého nás neprestala limuzína udivovať. Už zvonka pôsobí ako päsť na oko, a to aj v tejto čierno-čiernej úprave. Lak Black Sapphire za 1240 eur by mohol byť považovaný za nenápadný, naživo akoby pohlcoval akékoľvek odlesky, takže auto na fotkách vyzerá ako výrazne podexponované. Na prvý pohľad vidno iba hranaté línie karosérie a nápadné štrbinové denné svetlomety.

Tie masívne tvary karosérie pri pohľade z profilu pripomínajú Rolls-Royce. Na rozdiel od svojho priameho konkurenta si i7 zachováva dizajn aj karosárske vyhotovenie sedanu radu 7 (EQS je liftback a celkom odlišný od Triedy S), takže nezainsteresovaný pozorovateľ ani nemusí tušiť, že sleduje elektromobil.

Inzercia

Inzercia

Mimochodom, vedeli ste, že tieto prémiové svetlomety so Swarovski krištáľmi sa vyrábajú v slovenskom závode ZKW v Krušovciach? Štyri dokonale vybrúsené krištále na každej strane svetlometu Iconic Glow sú podsvietené individuálne ovládanými LED diódami. Na spodku prednej časti BMW i7 sú potom diskrétne umiestnené diaľkové a stretávacie svetlá vybavené technológiou ZKW Matrix LED.

 

Vonkajšie rozmery sú úctyhodné. 5 391  × 1 950 × 1 544 mm a rázvor 3 215 mm. Šírka vozidla vrátane spätných zrkadiel je 2 192 mm, takže by už limuzína nemala jazdiť po zúžených pruhoch so šírkou 2,1 metra.

Auto, ktoré má takmer päť a pol metra, sa na prekvapenie manévruje s ľahkosťou, do zákrut sa vrhá s vervou a s priemerom otáčania 12,3 metra pôsobí obratne. Limuzína a obratná? No, je to tak, natáčanie zadných kolies síce nie je úplne nová technologická inovácia, ale jej reálny vplyv na obratnosť vozidla vždy prekvapí. Pocítite to už na parkovisku, keď sa auto pri parkovaní správa trocha inak, než by ste očakávali, zatáča ako kompaktný hatchback.

 

Interiér s wow efektom

Sedadlá. To je to hlavné, nad čím uznanlivo dvihnete obočie, keď nasadnete do interiéru. Dynamicky sa meniaca farebná lišta je nepochybne hodnotným estetickým spestrením priestoru a vysoká hodnota povrchových materiálov dojem ešte umocňuje, no tie sedadlá, to je čosi úžasné.

 

Mäkké sedáky z príjemnej tkaniny sú teplotne neutrálne, neodoberajú teplo ani nezohrievajú ako koža či koženka, pripomínajú drahý luxusný gauč v obývačke. Samozrejme, že sú vyhrievané a klimatizované, ale to vyhrievanie sme vlastne vôbec nepotrebovali. Naopak, užili sme si masážne funkcie – namiesto rozmerných vzduchových vankúšov sa používajú ostrejšie tlakové body, takže masáž je intenzívnejšia a podľa nášho názoru účinnejšia. Potešenie sedieť vpredu.

Detail: nie sú tu viditeľné mechanické kľučky dverí. Všetky štyri, vrátane veka kufra, sa otvárajú aj zatvárajú automaticky po stlačení tlačidla. Pre istotu tu však mechanická kľučka dverí je, je vizuálne v úzadí, no riadne označená.

Zadné sedadlá takisto toho majú čo ponúknuť, najmä to pravé, ktoré sa dá pomocou výberu režimu cez displej na vnútornej strane dverí sklopiť takmer do roviny, pričom predné sedadlo spolujazdca sa vtedy odsunie, sklopí a z jeho spodnej časti sa vysunie opierka na nohy. Počas jazdy na riaditeľskom sedadle si tak pasažier môže dokonale oddýchnuť a sledovať napríklad aj film na obrovskej 8K obrazovke, ktorá vyklopí automaticky po výbere takejto možnosti na ovládacom displeji. Zaujímavosťou je, že sa dá dokúpiť aj v kombinácii s presklenou strechou.

 

 

Ako guľa na ľade, no bez strát kontroly

Počas jazdy vnútri môže znieť pohlcujúci hlboký syntetický zvuk pohonu Iconic Sound, ktorý cez audiosystém Harman Kardon vyznieva celkom autenticky. V pozadí akoby bolo počuť ozveny osemvalca. Ak si na displeji infotainmentu vypnete zvuk pohonu, zrazu je v interiéri ticho a kľud. Je pozoruhodné, ako veľmi meniaca sa zvuková kulisa ovplyvňuje dojmy z jazdy na tom istom vozidle. A rovnaké vozidlo je zakaždým iné, keď prepnete jazdný režim.

Športový jazdný režim zafarbí interiér do červeno-modrej schémy. Táto vizuálna pestrosť mení charakter celého interiéru, pretože krištáľový pruh sa ťahá od ľavých dverí cez celú palubnú dosku až na dvere spolujazdca. K dispozícii je aj východiskový a ekologický/ekonomický režim, ktorý naladí podvozok a riadenie tak, aby pasažieri vzadu pociťovali menej prudké pohyby a tlmiče eliminovali vibrácie. No aj v športovom režime, teda tom najtvrdšom, ktorý ponúka najautentickejší kontakt s vozovkou, je stále limuzínový – teda stále môžeme hovoriť o znamenitej efektivite filtrovania vibrácií. Jazda na diaľnici je potešením pre všetky zmysly.

BMW i7 xDrive60   
Systémový výkon max. 400 kW (544 koní)
Trvalý výkon 135 kW (184 k)
Krútiaci moment max. 745 Nm
Pohon Pohon všetkých kolies, 1° automatická prevodovka,
Rýchlosti max. 240 km/h, akcelerácia 0-100 km/h za 4,7 s

Nemožno pritom poprieť športovejší charakter riadenia aj naladenia podvozku tejto verzie M Sport Pro, v tomto ohľade sa nové BMW 7 naďalej nápadnejšie odlišuje od Mercedesu Triedy S, hoci v komfortnom režime bude jazda lahodnou plavbou.  Vo východiskovom jazdnom režime je prejav maximálne orientovaný na komfort, BMW i7 sa veľmi účinne vyhýba pohupovaniu, nádherne vyvažuje náklony karosérie, takže ani v pri rýchlom vjazde do ostrej zákruty vás nebude tak veľmi tlačiť do boku, ako pri kompaktoch.

Oceňujeme, že napriek celkovej robustnosti vozidla a prvoradej orientácii na komfort s potenciálom športového zážitku je riadenie veľmi presné, počas jazdy tak máte dojem perfektnej kontroly nad vozidlom.

BMW i7 vedľa BMW X7: aj keď by niektorí chceli počuť niečo iné, pravdou je, že sedmičková limuzína je predsa len viac.

BMW radu 7 využíva pohony so spaľovacím motorom, BMW i7 je batériový elektromobil. Majitelia budú nabíjať pomerne často, za uplynulých 2500 km sa energetická spotreba ustálila na priemere 32,2 kWh/100 km, čo pri kapacite akumulátora 101,7 kWh avizuje dojazd okolo 300 km. Podľa meraní v súlade s WLTP je priemerná spotreba 25 kWh/100 km a dojazd 591 – 625 km. Záleží na tom, koľko elektrických spotrebičov je v prevádzke a ako vodič jazdí.

 

Prvá skúsenosť s BMW i7 v nás zanechala iba pozitívne dojmy. Tých wow efektov je veľa na to, aby sme si za krátky čas stihli uvedomiť nedostatky vozidla. Ak by vás zaujímala cena, možno vás potešíme. Verzia BMW i7 xDrive60 Sedan začína na cene 138 400 €. So všetkými príplatkovými možnosťami sa hodnota testovacieho exempláru vyšplhala na 198 113 € vrátane DPH (165 394 € bez DPH).  Veľa? Málo? To záleží od zákazníka. Ak niekto doteraz zvažoval nákup Rollsu, no nová sedmička sa mu zapáčila tiež, tak jej nákupom vlastne ušetrí.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




ODPORÚČANÉ