Testy

Prvý test KIA EV6 GT: Šokujúce vylepšenie už aj tak vynikajúceho základu

Fanatikov nepresvedčíme, ostatných áno

Ako presvedčiť zarytých odporcov elektromobility, že tie elektrické autá sú naozaj dobré? Nijako.

Pre fanúšikov elektromobility to znie kruto, ale zarytých odporcov teraz nepresvedčíme a ani o to nemáme záujem. Nechávajú sa totiž ovládať nízkymi emóciami, ktoré tak dobre poznáme z histórie pri akomkoľvek významnom technologickom míľniku. Už Tomáš Baťa vo svojich uváhách písal o tom, že sám bol svedkom, ako obuvníci ničili obuvnícke stroje tvrdiac, že sú to ich nepriatelia, lebo ich pripravujú o prácu. Lenže napokon práve vďaka týmto strojom dostali prácu, zažívali menej driny, zarábali viac a mohli si celkovo viesť lepšie. Prešlo vyše sto rokov a nič sa nezmenilo, títo ľudia sú tu stále.

Dôležitejší sú pre nás tí ostatní, početnejší, racionálnejší, ktorí pochybujú, informujú sa, hľadajú odpovede a nechajú si poradiť. Oni dobre vedia, že elektromobily sú aj ich budúcnosť, ale tiež to, že naftové a benzínové autá sa z ciest a našich garáží nevytratia ani o 20 rokov. Veď do ultimatívneho termínu zákaza registrácií nových spaľovákov ostáva ešte 13 rokov a aspoň do roku 2050 nebude ich používanie celoplošne zakázané. Kto má dnes 30 rokov, ten bude môcť jazdiť benzínové a naftové autá takmer do svojej šesťdesiatky. To neznie tragicky.

Je to dostatok času na to, aby automobilky spravili elektromobily ešte lepšími a praktickejšími. Ceny už dole nepôjdu, to je hádam každému jasné, ale zlepšovať sa bude dojazd, rýchlosť nabíjania, bezpečnosť, technologické zázemie aj mnohé ďalšie aspekty, o ktorých dnes bežní spotrebitelia ani len netušia, že existujú. V automobilkách totiž pracujú vizionári, ktorí vidia dopredu viac ako ktokoľvek z nás.

Lenže už dnes elektromobily dosahujú takých kvalít, ktoré sú pre väčšinu spaľovacích vozidiel iba ťažko dosiahnuteľné. Elektrický pohon má svoje špecifiká, nevýhody aj výhody, no a tie sú tak výrazné, že prekonajú azda všetky ostatné neduhy.

Kia EV6 GT (2022)

Najvýkonnejšia Kia všetkých čias

Príkladom je nová KIA EV6 GT. Ide o športovo vyladený elektrický crossover KIA EV6, ktorého celkový výkon dosahuje závratných 430 kW. Inovatívny akumulátor od firmy LG dokáže zo seba vydať energiu s výkonom až 500 kW, takže sa Kia značne priblížila k fyzikálnym možnostiam trakčného akumulátora.

Ak by ste si hovorili, že tých 430 kW je na pohon jednej nápravy priveľa, vedzte, že v tomto prípade je celkový systémový výkon tvorený dvomi elektrickými motormi. Ten predný má výkon 160 kW (218 k) a zadný 270 kW (367 k). Pohon všetkých kolies s dvojstupňovým meničom s polovičmi z karbidu kremíka dokáže rozbehnúť relatívne ťažký elektromobil až na rýchlosť 260 km/h, teda toľko, čo Porsche Taycan Turbo. A z nuly na rýchlosť 100 km/h vystrelí už za 3,5 sekundy, pretože sila prenášajúca sa na kolesá dosahuje až 740 Newtonmetrov.

Kia EV6 GT (2022)
Kia EV6 GT (2022)

KIA EV6 GT je aktuálnym vrcholom ponuky automobilky KIA a vôbec najrýchlejším autom, aké kedy vyrobila. Nie je to však len o číslach a údajoch, to hlavné je ešte vždy pocit z jazdy. Máme za sebou prvé jazdy na športovom elektromobile a v časopise auto motor a šport č. 9/2022 si môžete prečítať všetky naše dojmy v článku s príznačným názvom „To čo bolo?!“. Kii sme venovali viac strán, počnúc tou s číslom 24, odporúčame vám článok si prečítať. Náš kolega, ktorý predtým označil elektromobily za nudné kvôli ich pohonom, sa tentokrát opäť presvedčil, že elektromobily vedia privodiť radosť z jazdy. Je to komplexná záležitosť, ktorá začína pri výbere správnych pneumatík, cez naladenie podvozka (GT má výrazne odlišné nastavenie od základnej EV6) až po technológie použité pri výrobe elektrických motorov a samotný softvér.

To čo bolo?! Asi takto nejak znela moja prvá reakcia, keď som v najrýchlejšej Kii všetkých čias prvý raz na sekundu naplno stlačil akcelerátor a skoro mi pri tom zabehlo. Našťastie to nebolo to jediné, čím ma Kia EV6 GT chcela prekvapiť.

Celý článok o našej prvej skúsenosti s Kia EV6 GT si prečítate v online časopise auto motor a šport č. 9/2022 na strane č. 24.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

František Dibarbora a Tomáš Holý vo filmoch v časoch svojej najväčšej slávy.
Magazín

35 rokov od tragédie: Františkovi Dibarborovi sa stal osudným Prístavný most v Bratislave. Tomáš Holý prišiel o život len ako 21-ročný.

Niekedy je za autonehodou celý životný štýl motoristu, inokedy je to len nešťastná zhoda náhod, počas ktorej prídu o život nevinní ľudia bez ohľadu na to, čo predtým robili alebo akí boli. Hercov, ktorí tragicky zomreli v dôsledku autonehody a ktorých si svet dodnes pamätá ako legendárnych umelcov, je viac, v našom regióne sa najčastejšie spomína na Františka Dibarboru, ale aj na českého herca Tomáša Holého.