Sú tri kolesá naozaj lepšie? Testovali sme PIAGGIO MP3 300 HPE SPORT

Piaggio MP3 má svoje pre aj proti, rozhodne ale ponúka nevšedný zážitok a je magnetom na pohľady.
Vydané  Text: 

Vraj je lepší ako auto, pretože je vrtkejší a ľahšie sa s ním parkuje, zároveň bezpečnejší ako motorka, pretože vďaka dvom predným kolesám má lepšiu stabilitu. Trojkolesový skúter PIAGGIO MP3 300 HPE SPORT sme prijali do redakčného testu s potešením, pretože pre nás išlo o nevšednú skúsenosť a mali sme možnosť jazdiť ho v bratislavskej premávke, ktorá je čoraz bohatšia na motocykle a vozidlá alternatívnej dopravy, nie však na takéto nezvyčajné kúsky.

Testovali sme pritom verziu, ktorá medzičasom zostarla. Značka Piaggio totiž predstavila a už nám aj v parížskych uliciach stihla predviesť novú verziu modelu MP3, ktorá obsahuje napríklad aj cúvaciu kameru. Táto nami testovaná však ešte nejaký čas bude v ponuke predajcov, takže sa jej oplatí venovať pozornosť.

 

AKO PÄSŤ NA OKO. Vidieť v premávke trojkolesový skúter je nezvyklé, preto Piaggio MP3 púta značnú pozornosť. Poznáme síce modely ako Yamaha Tricity a Peugeot Metropolis, ale v našich končinách ich vlastne nevidno. Keď sa ale budete pozerať dosť dobre, z času na čas zahliadnete práve MP3, keďže jeho popularita medzičasom vzrástla a po nedávnej novele Zákona o cestnej premávke, ktorou sa zrušili niekdajšie výkonové obmedzenia trojkoliek, ich teraz môžu legálne šoférovať aj držitelia vodičských oprávnení na vozidlá skupiny B. Pridajte si k tomu väčšiu medializáciu modelu v poslednom období a Piaggio sa tak dostáva do hľadáčika ľudí ochotných investovať tisíce do nového vozidla. Na rozdiel od iných trojkoliek, ktoré majú dve kolesá vzadu, pôsobí táto koncepcia vyspelejšie, dospelejšie a menej „detsky“, ak to máme pomenovať úprimne. Zaparkovať MP3 pred prácou nie je žiadna hanba, hoci od frajerského charakteru naháča, bobbera či cafe racera má ďaleko.

 

SEBAVEDOMÝ POSTOJ. Jedno zadné koleso a dve predné nepochybne prospievajú stabilite, to je fyzika. Keď už ale má vozidlo prechádzať zákrutami nie ako auto natočením kolies, ale aj nakláňaním ako motocykel, situácia sa dramaticky komplikuje a na rad prichádzajú inovatívne konštrukčné princípy. Samozrejme, že takto vzpriamene nestojí Piaggio MP3 len tak. Aby to bolo možné, musí byť predná náprava zablokovaná, čo prináša aj určité obmedzenia a dokonca riziká, o nich ešte napíšeme viac.

BLOKOVANIE PREDNEJ NÁPRAVY sa vykonáva pomocou dedikovaného prepínača pri pravej rukoväti, je na dosah palca pravej ruky. Prepínač je značne vystúpený, takže je dobre hmatateľný aj v rukaviciach, funkciu pravej a ľavej polohy indikujú jednoznačné piktogramy. Všetky ostatné veci sa ovládajú ako na ostatných skútroch: červený prepínač vypína alebo zapína elektrický okruh štartéra, spodné tlačidlo so symbolom iskry v kruhu štartér aktivuje a uvedie motor do chodu. Akonáhle pridáte rukoväťou plyn, skúter sa rozbehne a nápravy sa automaticky odomknú. Toto je celkom kľúčové, pretože so zablokovanými nápravami nemôžete odbočovať.

Keď plánujete zastaviť, môžete nápravy zablokovať aj počas jazdy v nízkej rýchlosti a byť si istý stabilným postojom ešte predtým, ako celkom zastavíte. Zistili sme však, že sa nápravy dajú zablokovať aj s vytočenými kolesami, čo považujeme za nedostatok. V praxi to znamená, že keď pred zastavením točíte mierne doľava či doprava a predčasne zablokujete nápravu, budete musieť ustáť váhu celého vozidla na vlastnej nohe. Musíte si zapamätať pravidlo, že blokovať nápravu smiete jedine pri priamočiarom pohybe, ideálne tesne pred zastavením.

 

USADÍ SA KAŽDÝ. Je jedno, či máte telesnú výšku 165 alebo 190 centimetrov, na Piaggio MP3 sa usadíte pohodlne a bezpečne v každom prípade. Osoby s priemernou výškou, to je okolo 175 centimetrov, však predsa len ocenia najviac výhod: ešte stále dosiahnu špičkami nôh na vozovku, zároveň nemusia mať počas jazdy príliš vysoko kolená a sú v dokonalom zákryte pred vetrom. Spočiatku sme mali menší problém udržať skúter v stoji opretý iba o jednu nohu, napokon sme využívali funkciu blokovania prednej nápravy, hoci sme sa tomu spočiatku bránili.

 

MESTSKÉ RÝCHLOSTI MU VYHOVUJÚ NAJVIAC. Jazda s trojkolkou PIAGGIO MP3 300 HPE SPORT je rozporuplná. Po skúsenostiach s dvojkolesovými motocyklami sme si museli na tri kolesá zvykať a neboli sme celkom presvedčení, že skutočne prospievajú bezpečnosti. Isté je, že v rýchlostiach od 20 do 70 km/h je jazdný prejav trojkolky veľmi dobrý. Stabilita je výborná, pruženie predných kolies je dostatočné na to, aby ste aj jedným z kolies prechádzali cez nerovnosti vozovky a nepociťovali diskomfort, celkovo je naladenie podvozka citeľne komfortné. Napriek tomu sa jazdec nepohupuje, môžeme smelo hovoriť o ideálnom vyladení tuhosti. Ocenenie si zaslúžia tiež rozmery pneumatík, ktoré sú menej citlivé na diery.

Každé z predných kolies má vlastné pružiny s pomerne veľkým rozsahom, takže môžete jedným kolesom vybehnúť na obrubník a trojkolka si stále udrží vzpriamenú polohu. A keď sa vydáte na nespevnené cesty, tu si trojkolka poradí s nerovnosťami bravúrne. Pokiaľ ide o konštrukčnú zručnosť inžinierov z Piaggio, klobúk dole.

 

Vo vysokej rýchlosti sme však už pociťovali, že dve úzke kolesá vpredu robia jazdu stresujúcou. Piaggio MP3 300 HPE SPORT dosiahne rýchlosť 120 km/h, lenže už pri 80 km/h nadobudnete dojem, že predná náprava je priťažká. Osobne sme pociťovali skoro stres, pretože zatiaľ čo v stredných rýchlostiach okolo 30 až 60 km/h vie byť MP3 obratné a dravé, na okresnej ceste si drobné korekcie smeru jazdy vyžadujú viac úsilia, akoby sa pokyny od jazdca prejavujú v menšej miere.

Zvlášť nepríjemne sme sa cítili pri vyberaní zákruty rýchlosťou nad 70 km/h, pretože sme opakovane nadobudli dojem, že každé z kolies má mierne odlišnú trakciu. Potom sme už prezieravo do každej zákruty vchádzali nadmieru opatrne a prezieravo, čím sa naše obavy po pár dňoch stratili. Chce to cvik, naučiť sa ovládať tri kolesá namiesto dvoch.

Podobnú skúsenosť sme si odniesli z dvojkolesovej prednej nápravy vo veľmi nízkych rýchlostiach od 0 do 20 km/h. Pri rozbiehaní sa pôsobí táto verzia Piaggio MP3 trocha ťažkopádne, práve pre ťažší predok, razantne obísť stojace auto po rozsvietení zelenej na semafore nie je tak šikovné ako na dvojkolesovom motocykli. Silným argumentom v prospech modelu MP3 je práve jeho obratnosť v meste, s čím síce nemôžeme nesúhlasiť, zároveň sa táto obratnosť neprejavuje v každej rýchlosti.

 

PRÍSTROJOVÁ DOSKA AKO V AUTE. Keby ste nevideli riadidlá a štít, asi by ste boli povedali, že toto je skutočne prístrojovka z auta. Tachometer a ukazovateľ stavu nádrže naľavo, vpravo otáčkomer a teplomer, uprostred displej s početnými údajmi, vrátane teploty, rýchlosti a prejdenej vzdialenosti. O zapnutých svetlách, smerovkách či brzde informujú vyhradené indikátory. Displej je veľmi dobre čitateľný aj na priamom slnečnom svetle a celkovo máme zo spracovania tohto panela veľmi dobrý dojem. Prepínač svetiel môžete vidieť dole vľavo pod riadidlami, ďalší je potom na ľavej rukoväti.

Na dosah ľavého palca je dostupný prepínač stretávacích a diaľkových svetiel, smerovky, výstražné osvetlenie a klaksón.

 

 

ŠTYRI BRZDY. Na Piaggio MP3 sú až štyri brzdové pedále a páky. Dve hlavné sú na rukovätiach, ďalšia je parkovacia (ručná) pod skrinkou zapaľovania, tretia je nožná. Všetky tri majú svoj význam, najmä tie na rukovätiach a ručná. Nožná brzda sa ovláda špičkou pravej nohy a má nelineárny záber. Spočiatku akoby reagovala slabšie, umožňuje znížiť rýchlosť citlivo, aby napokon po dôraznejšom stlačení spomalila alebo zastavila skúter rázne. Veľmi sme si na jej používanie nezvykli, ale veľmi dobre si vieme predstaviť, že bude mnohým nesmierne vyhovovať a získajú tak dojem ešte väčšej príbuznosti s autom.

BATOŽINOVÝ PRIESTOR POD SEDADLOM má veľkorysý objem, zmestí sa sem aj integrálka veľkosti M či povinná výbava motorkára.

MOTOR S VÝKONOM 19 kW a OBJEMOM 278 cm3 S VODIČÁKOM B? V prípade trojkoliek áno. Kto mal skúsenosti so 125-kami alebo 50-kami, pre toho je jazda s tristovkou veľkým potešením. Variátorová prevodovka spolupracuje ukážkovo, citlivá rukoväť plynu umožňuje dávkovať výkon plynule a jemne, takto sa vie MP3 postarať o bezpečné plynulé rozjazdy. Ak chcete vyštartovať prudko, ochotne bude spolupracovať tiež a dopraje vám zopár sekúnd potešenia z prudšej akcelerácie. Zvlášť dobre sa tento motor a prevodovka prejavujú v otázke pružnosti v rýchlostiach nad 50 km/h, skúter je neustále pripravený na zmenu jazdného štýlu a rýchlosti. Navyše, poteší aj slušný akustický prejav motora, ktorý nie je tak otravný ako v prípade menších skútrov, zároveň ešte neobťažuje ako mohutným zvukom typickým pre väčšie kubatúry.

 

PIAGGIO MP3 300 HPE SPORT: OPLATÍ SA? Skúsenosť s trojkolesovým skútrom bola vskutku obohacujúca, nie však jednoznačne pozitívna. Napriek tomu, že pri tomto vozidle zvykneme na internete čítať o lepšej obratnosti, my sme mali chvíľami práve opačný dojem. Ak ste doteraz jazdili iba autá a zvažujete, že kúpite takúto trojkolku, keďže má počet kolies tak akurát medzi motorkou a autom, zastavte sa a prv si dohodnite testovaciu jazdu. Je celkom možné, že sa vám bude Piaggio MP3 300 HPE SPORT páčiť natoľko, že na ňom aj rovno odídete domov, ale možno vás jeho niektoré vlastnosti sklamú a vyskúšate radšej jednostopové vozidlo. Všetko záleží na tom, s čím vozidlo porovnávate, s akými očakávaniami prichádzate a čo vám najlepšie sadne.

 

Technické údaje
PIAGGIO MP3 300 HPE SPORT
Motor Jednovalcový štvorventilový štvortakt, EURO5
278 ccm
25,8 koní (19 kW) pri 7750 ot./min.
26,1 Nm pri 6250 ot./min.
Prevodovka variátor CVT (automatická prevodovka)
automatická odstredivá suchá spojka
Priemerná spotreba 3,2 l/100 km
Pohon a podvozok Pohon zadného kolesa
Predné odpruženie: kĺbový štvoruholník, zdvih 95 mm. Elektrohydraulický systém pruženia.
Zadné odpruženie: dva hydraulické tlmiče s nastaviteľným predpätím pružiny v 4 polohách, zdvih 122 mm
Predné brzdy: dva kotúče Ø 258 mm
Zadná brzda: kotúč Ø 240 mm
ABS s integrovaným brzdovým pedálom
Kolesá: predné 13″, zadné 14″
Rozmery a hmotnosť 2000 × 800 × 1450 mm, 225 kg, max. hmotnosť 420 kg
Kategória vozidla L5e-A
Výška sedadla 780 mm
Objem palivovej nádrže 11 litrov
Cena (8/2022) 6 599,00 € (aktuálna cena je oficiálnej stránke)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »