Testy

PRVÝ TEST: Vyskúšali sme si predprodukčnú Mazdu CX-60! Takto nejazdí žiadne iné SUV v triede

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

Rozprávať sa s inžiniermi Mazdy je hotové pohladenie pre dušu nadšeného motoristu. Mazda je spoločnosť nezaťažená ťažkopádnymi organizačnými štruktúrami. Posledné slovo tu majú inžinieri, nie ľudia z marketingu. A cítiť to z každej strany. Preto aj nový model CX-60, ktorý predstavuje nový vrchol modelovej ponuky, ponúka súbor vlastností, ktoré by ste bežne v SUV nehľadali. Už len ten krok – vyvinúť novú platformu so zadným náhonom a postaviť nové šesťvalcové motory – si dnes zaslúži uznanie. A aj keď na prvé zoznámenie slúžila plug-in hybridná verzia, prinášam z Portugalska veľa dobrých správ.

Krása prázdneho priestoru

Ako to už v Mazde býva zvykom, všetko je postavené okolo vodiča a jeho dokonalej pozícii v aute. Mazda CX-60 meria na dĺžku 4 745 mm a je teda o 230 mm dlhšia než model CX-5. Zároveň je o 37 mm širšia, pričom priestor vnútri narástol priečne až o 44 mm vpredu a o 50 mm vzadu. Inžinieri si dali záležať, aby bol z auta lepší výhľad, než z CX-5. Na dĺžku však kabína pocitovo až tak nenarástla. Zdá sa, že najviac nabral nový model na dĺžke kapoty a smerom dozadu, aby batožinový priestor dosahoval objem 570 litrov.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

V triede Kodiaqu je to podpriemer, ale mnohým to postačí a mám pocit, že Mazda chce excelovať inde. Napríklad v kvalite interiéru, ktorá v mnohom smelo útočí na prémiovú konkurenciu. Na výber je skutočné drevo, koža Nappa alebo remeselné textilné čalúnenie. Palubná doska, ovládacie prvky aj sedadlá sú spracované prvotriedne, ale v kabíne sa nájdu aj drobné detaily, ktoré do prémie nepatria. Podstatné však je, že Mazda dosahuje krásu kvalitným minimalizmom. Žiadne prvoplánové lesklé čierne plasty ani zbytočne veľké obrazovky.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

Schody

Mazda si vybrala dobré kroky, ktorými svoj model stupienok po stupienku doťahuje na najlepších. Na palube je bezdrôtové nabíjanie pre mobil, bezdrôtový Apple CarPlay aj Android Auto, novinkou je taktiež zákazníkmi tak veľmi žiadané ambientné osvetlenie kabíny. Z asistenčných systémov spomeňme 360° kameru s funkciou „priehľadného“ auta, upozornenie pri nebezpečnom opustení vozidla či inteligentný adaptívny tempomat s čítaním značiek.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

Avšak najzaujímavejší je systém rozpoznávania vodiča. Mazda si je schopná zapamätať vašu tvár a automaticky vám upraviť pozíciu sedadla, obľúbené rádiostanice, nedávne ciele v navigácii a desiatky ďalších údajov. Skvelá funkcia, ak si auto striedajú viacerí.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

Odzadu

Nová platforma prináša dvojitú lichobežníkovú nápravu vpredu, multilink vzadu a pozdĺžne uložený motor s pohonom zadných kolies, pričom k dispozícii je aj pohon 4 × 4. Celkom novú 8-stupňovú automatickú prevodovku si Mazda navrhla sama a sama ju aj vyrába. Miesto hydrodynamického meniča využíva viaclamelovú spojku v olejovom kúpeli, ktorá prepožičiava motoru priamejšie spojenie s kolesami. Je kompatibilná s plug-in hybridným pohonom, s elektromotorom umiestneným pred prevodovkou. Jeho výkon je 129 kW a 270 Nm, pričom energiu čerpá zo 17,8 kWh batérie, ktorá stačí na elektrický dojazd až 63 km. Maximálny nabíjací výkon (iba AC) je 7,2 kW.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

Mazda CX-60 je dostatočne svižná aj v čisto elektrickom režime, ale keď požadujete viac, prihlási sa k slovu aj 2,5-litrový atmosférický štvorvalec a maximálny systémový výkon je razom až 241 kW (327 k) a do sedadla vás tlačí 500 Nm. To spolu so zrýchlením na stovku za 5,8 sekundy robí tento model najvýkonnejším v histórii Mazdy.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

Chce jazdiť

Prvé dojmy? V nižších rýchlostiach sú podvozok aj riadenie príliš tuhé a túto výhradu sme komunikovali aj inžinierom Mazdy. Ale to, čo dokáže CX-60 na okreskách, je takmer nepochopiteľné. Také presné riadenie, taká skvelá kontrola karosérie, výborne dávkovateľné brzdy a taký zvuk (od motora ide do kabíny zvukovod s klapkou, ktorá sa otvorí v športovom režime) sa nevidí pri žiadnom bežnom SUV, nieto ešte PHEV.

Toto v Mazde ozaj vedia. Tuhosť karosérie navrhli tak, aby bola distribuovaná presne na miestach, kde to vodič ocení v jazdných vlastnostiach. Výkonovo je plug-in hybridná CX-60 naozaj nadpriemerne vybavená a ani raz sa nám nepodarilo vyšťaviť batériu natoľko, aby sme prišli o výkon. A naozaj sme sa snažili. Statočná rezerva a zjavne účinná rekuperácia sa starajú o to, že na okreskách máte v rukách ozaj veľmi rýchle auto.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

Oveľa rýchlejšie a agilnejšie, než by ste od jeho veľkosti čakali. Mazda využíva na dosiahnutie balansu triky ako pribrzďovanie zadného vnútorného kolesa, ktoré v kombinácii s kinematikou zadnej nápravy spôsobuje, že sa auto prednými kolesami lepšie pritlačí k asfaltu, lepšie vedie stopu a menej sa nakláňa. Proces necítiť – iba jeho výsledok. A ten určuje pre veľké SUV nové štandardy, najmä ak chcete ešte zažívať radosť zo šoférovania. Toľko radosti z plug-in hybridu, a dokonca prvého v portfóliu Mazdy! A nové radové šesťvalce prídu neskôr. Dieselový, ktorý využíva špeciálnu technológiu „predspaľovania“, a dokonca aj ten benzínový, avšak až v novej generácii s technológiou Sky-X, vďaka ktorej bude mať veľmi nízke emisie. Neviem sa dočkať!

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie