Poradca pri kúpe: SsangYong Tivoli Grand je grandiózna ponuka

Naši stáli čitatelia si isto spomenú, prípadne vo svojich archívoch nájdu vydanie číslo 11/2021, v ktorom sme otestovali model SsangYong Tivoli Grand. Ak už vyťahujete toto vydanie, na stranách 44 a 45 narazíte na test, ktorý dopadol pre vozidlo veľmi dobre. **Očarila nás najmä jeho cena a to, čo za svoje peniaze dostanete**.
### Priestoru na rozdávanie
Pokiaľ hľadáte **argumenty**, prečo by ste mali pri výbere nového vozidla zájsť práve k predajcovi automobilov značky SsangYong a pýtať sa na model Tivoli Grand a nemala by to byť iba cena, tak vedzte, že určite vás presvedčí vnútorný priestor. Na rázvore s dĺžkou 2 600 mm sa konštruktérom podarilo vytvoriť miesto, v ktorom sa štvorica pasažierov bude cítiť priam až komfortne.
**Kolegovia, ktorí v tomto vozidle absolvovali cestu Bratislava – Praha – Bratislava si ho nevedeli vynachváliť**. V trojici ocenili pohodlie odpruženia, slušné odhlučnenie aj počas jazdy po diaľnici a priestor na nohy vzadu, kde si aj 180-centimetrový človek vedel preložiť nohu cez nohu. Problém nebol ani s hlavou. Veď strecha sa ťahá až dozadu v nezmenenej rovine, takže zhora nemá do hlavy čo tlačiť.

A to máte k dispozícii ešte aj batožinový priestor so základným objemom 720 l. Ten po sklopení dvojdielnych operadiel zadných sedadiel narastie na 1 440 litrov a k dispozícii máte aj viacero háčikov a odkladacích priestorov. Že zadná strana operadiel po sklopení mierne stúpa? S tým sa nemusíte trápiť. Väčší problém by bol, ak by medzi nimi a podlahou batožinového priestoru bol skok. Vtedy by sa vám dlhšie predmety nakladali horšie.

### Jednoduchá voľba
Pokiaľ by ste sa obávali prepočítavania nákladov na palivo, servis a prevádzku, ktoré by vám pomohli pri voľbe správnej motorizácie, tak SsangYong vám tieto matematické vzorce uľahčí. **V ponuke má iba jeden motor**. **Štvorvalcový, benzínový, prepĺňaný, s objemom 1,5 litra. Maximálny výkon 120 kW (163 k)** na bežné jazdenie úplne postačuje a pokojne ho vieme označiť ako svižný. O čosi viac rozmýšľania si potom vyžaduje voľba prevodovky. So 6-stupňovým manuálom dodáva motor krútiaci moment 280 Nm, s rovnakým počtom stupňov dostanete aj klasický automat s hydrodynamickým meničom. V tomto prípade sa krútiaci moment znižuje na 260 Nm.
Práve s automatickou prevodovkou nemáme úplne najlepšie skúsenosti. Síce radila hladko, no jej reakcie boli pomalé a hydrodynamický menič sa preklzoval až pridlho. To sa prejavovalo aj na spotrebe, ktorá sa miestami blížila k 9 l/100 km, na diaľnici klesla na 8,2 l/100 km. A to je vzhľadom na príjemne nízku hmotnosť vozidla, iba 1 350 kg (1 330 kg s manuálnou prevodovkou) relatívne vysoká spotreba. V tomto prípade by sme radili ušetriť 1 290 eur, ktoré predstavuje príplatok za automatickú prevodovku.

Manuál má aj podľa papierových technických údajov v priemere o viac ako 0,5 l/100 km nižšiu spotrebu, čo môže pri aktuálnom trende rastu cien benzínu zohrávať podstatnú úlohu. Výrobca síce neudáva hodnoty zrýchlenia z 0 na 100 km, no o 20 kg nižšia hmotnosť a o 20 Nm vyšší krútiaci moment sa podpisujú na vyššej maximálnej rýchlosti – 181 km/h pre manuál, 175 km/h pre automat. Takže ak chcete jazdiť svižnejšie, úspornejšie a rýchlejšie, odporúčame zvoliť si manuál. Za ušetrených 1 290 eur získate takmer 830 l benzínu, čo pri priemernej spotrebe 7,23 l/100 km znamená takmer 11 500 km. A to je pre viacerých motoristov ich ročný nájazd.
Voľbu zjednodušuje aj fakt, že **Tivoli Grand je v ponuke iba s pohonom predných kolies**, takže nemusíte rozmýšľať nad príplatkom za štvorkolku. Aj prednokolka má dostatočnú trakciu na drvivú väčšinu úloh, ktoré pred ňu postavíte a zvládne ich bez bezradného preklzovania kolies, so svetlou výškou 167 mm si potom poradí aj s miernejším terénom.
Verzia | 1.5 T-GDi 6° manuálna prevodovka | 1.5 T-GDi 6° automatická prevodovka |
Usporiadanie/počet valcov | radový štvorvalec R4 | |
Palivo | benzín | |
Prevodovka/počet stupňov | M/6 | A/6 |
Zdvihový objem | 1 497 cm3 | |
Najvyšší výkon | 120 kW (163 k) pri 5 000 ot./min | |
Najvyšší krútiaci moment | 280 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min | |
Dĺžka × šírka × výška/rázvor | 4 480 × 1 810 × 1 646 mm/ rázvor 2 600 mm | |
Batožinový priestor | 720/1 440 dm3 | |
Najvyššia rýchlosť | 181 km/h | 175 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | neuvedené | neuvedené |
Kombinovaná spotreba | 7,23 l /100 km | 7,77 l /100 km |
Emisie CO2 | 163 g CO2/km | 175 g CO2/km |
Cena | 16 990 € | 18 280 € |

### Štedrý štandard
Čo popri tom hovorí štandardná výbava? Že je veľmi bohatá a mnoho prvkov dostanete spolu s vozidlom vrátane asistenta pri jazde z kopca, systémov na udržiavanie v jazdnom pruhu, čítania dopravných značiek, siedmich airbagov či tempomatu. V základe dostanete aj klasickú prístrojovú dosku, digitálna, s 10,25-palcovou uhlopriečkou je za príplatok 570 eur a neviaže sa na žiadnu ďalšiu výbavu. Takže môžete mať plne vybavené auto aj bez nej.


Bez príplatkov však máte aj centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, ako aj manuálnu klimatizáciu a ovládanie rádia s 8-palcovým dotykovým displejom na volante, k tomu USB konektor, zadnú parkovaciu kameru a možnosť prepojiť vozidlo s mobilným telefónom prostredníctvom rozhraní Android Auto a Apple CarPlay, o bluetooth ani nehovoriac. Štandardne vozidlo vychádza z fabriky na 16-palcových oceľových diskoch, cez deň svieti LED svetlometmi vpredu aj vzadu a pohodu na palube dotvárajú sklá schopné pohlcovať teplo aj hluk.
### Poďme to zlepšiť
Napriek bohatej výbave je stále k dispozícii viacero možností, ako posunúť vozidlo na vyššiu úroveň z hľadiska pohodlia aj bezpečnosti či celkovej príťažlivosti. Napríklad za jednu zo štyroch metalických farieb si priplatíte rozumných 450 eur. K dispozícii máte aj výber medzi balíkmi výbav Style+ (1 500 eur) a Sport (1 890). V oboch dostanete zadné parkovacie snímače, vyhrievané predné sedadlá a volant, 2-zónovú automatickú klimatizáciu, tmavé zadné sklá a strešný spojler so zabudovaným brzdovým svetlom. Rozdielom je iba rozmer zliatinových diskov a pneumatík. Style+ ponúka 205/65 R16, Sport 215/50 R18. Z hľadiska komfortu sa prikláňame k menším, aj keď aj na 18 bolo auto dostatočne pohodlné a s veľmi schopným podvozkom. Ak si doprajete, je tu ešte aj balík prvkov Tech. Za 850 eur v ňom dostanete bezkľúčové odomykanie a štartovanie, bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov, automatické zapínanie stretávacích svetiel a prepínanie diaľkových, dažďový snímač, stmievacie vnútorné spätné zrkadlo a impulzné ovládanie okna vodiča. Bez týchto prvkov žiť viete, no s nimi je život príjemnejší a cena za ne je prijateľná.

**Za čo by sme si ešte priplatili?** Za každých okolností **690 eur za LED svetlá**, lebo vidieť treba. Na zváženie je aj 260 eur za plnohodnotnú rezervu. Lebo tú vymeníte rýchlejšie a dokážete s ňou bez obmedzení pokračovať do cieľa, než sa trápiť so štandardne dodávanou súpravou na opravu defektov. A opatrní vodiči by neváhali pridať ani 230 eur za kolenný airbag. A keďže bezpečnosti nikdy nie je dosť, skáče na nás z cenníka aj **Safety Pack, v ktorom za 640 eur** dostanete aktívne stráženie mŕtveho uhla, výstrahu pred vystúpením s vozidla, ak sa za vami niekto blíži, či upozornenie, ak cúvate do cesty a prechádza vám za autom ďalšie vozidlo. Opäť sa dostávame k tomu, že pomer ceny a výkonu veľmi nedovoľuje dlhšie sa zamýšľať.

### Čosi navyše
Máme radi, ak autá prinášajú niečo, čím nás príjemne prekvapia. V prípade modelu SsangYong Tivoli Grand to bola vysoká kvalita spracovania, keď vo vozidle nič nevŕzgalo, ani nevydávalo pazvuky. V tejto oblasti by sa mohli prísť učiť aj oveľa renomovanejšie automobilky. A keď sme pri pokoji, tak ten vám zvýši aj vedomie, že na celé vozidlo dostanete záruku na 5 rokov, alebo 100 000 km, k tomu 5 rokov asistenčných služieb. A v tomu prípade sa Tivoli Grand už stavia do veľmi zaujímavého svetla. Zvlášť, keď za **plne vybavené vozidlo so všetkými príplatkami zaplatíte 23 260 eur**. Tomu sa konkuruje veľmi ťažko.

Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk