TEST: Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi v redakčnom teste prekvapila skoro po každej stránke

Vyskúšali sme to najlepšie, čo vie Kia ProCeed ponúknuť: výbavu GT s 1,6-litrovým dvestokoňovým motorom.
Vydané  Text: 

Kia pred niekoľkými mesiacmi uviedla na trhy modernizovanú modelovú rodinu Ceed, do ktorej patrí aj **úchvatné kombi ProCeed**. Išlo o minoritné vylepšenia vonkajšej estetiky, pribudlo nové logo výrobcu, všetky modely a varianty rodiny Ceed majú nové svetlomety s technológiou Full LED s integrovanými svetlami na denné svietenie a dovtedajší benzínový agregát s objemom 1,4 nahradil novší 1.5 T-GDi s maximálnym výkonom 160 koní. Ešte v októbri minulého roka sme do redakčného testu prijali model **ProCeed v konfigurácii GT 1,6 T-GDi**.
Test Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021), zadný pohľad
**To najlepšie, čo vie ProCeed ponúknuť**, pritom sa predáva za momentálne zvýhodnených **28 590 eur**. Ak vezmete do úvahy, čo všetko je v sériovej výbave, je to **pozoruhodne nízka cena**. **Výber zo základnej výbavy GT-Line (nie GT):** * aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu (LKA + LFA); * automatické prepínanie diaľkových svetiel, svetelný a dažďový senzor (Full LED vpredu aj vzadu); * zadné parkovacie senzory a cúvacia kamera s dynamickým navádzaním; * elektronická parkovacia brzda s funkciou Autohold; * v prípade automatickej prevodovky volič jazdného režimu; * čierny strop, čalúnenie látka / umelá koža; * vyhrievanie predných sedadiel, volantu aj spätných zrkadiel; * športový kožený volant, hliníkové pedále, emblémy GT-Line; * dvojzónová automatická klimatizácia s výduchmi aj vzadu; * bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla tlačidlom (Smart key); * organizér a fixačná sieť v kufri; * 17-palcové disky z ľahkých zliatin (pneumatiky 225/45 R17), dojazdová rezerva; * navigačný systém s 10,25” dotykovým displejom, 6 reproduktorov, rádio s DAB, Apple CarPlay/Android Auto, bezdrôtové nabíjanie smartfónu ### Aký je rozdiel medzi GT-Line a GT? Kia ProCeed je na slovenských cestách udomácnená, ale naďalej patrí k tým atraktívnejším vozidlám, za ktorými si mnohí vytáčajú hlavy. Nemožno sa čudovať, karosárske vyhotovenie typu shooting brake dodáva autu priam prémiový charakter. **Prirovnanie k Porsche Panamera je síce prehnané, ale pochopiteľné**. Ak sa pýtate, prečo sú všetky ProCeedy na cestách vo vrcholovej estetickej forme, vedzte, že aj to môže byť základná výbava. ProCeed sa totiž predáva v dvoch stupňoch výbavy, GT-Line a GT, pričom GT-Line adaptuje viaceré vizuálne a funkčné doplnky karosérie z vyššej výbavy.
Kia ProCeed GT 1.6 T-GDi 7DCT (facelift 2021), v pozadí Porsche Panamera E-Hybrid
Na prvý pohľad rozlíšite GT-Line od GT vďaka tomu, že **v GT sú spätné zrkadlá lakované na čierno, spodné hrany karosérie a nárazníkov sú ozdobené výraznými červenými líniami a na prednej maske chladiča je štylizovaný nápis GT**. GT navyše štandardne stoja na 18-palcových diskoch, zatiaľ čo GT-Line na 17″.
18-palcové disky kolies sú jedinou možnosťou pre ProCeed GT. V konfigurátore si nevyberiete ani žiadny iný dizajn.
Avšak tým **najzásadnejším rozdielom je agregát**, ktorý pracuje pod prednou kapotou: **ProCeed GT-Line sa dodáva výhradne s motorom 1.5 T-GDI** (118 kW/160 k), na výber je automatika i manuál, pričom **ProCeed GT dostanete s 1,6-litrovým T-GDi** s najvyšším výkonom až 150 kW (204 k) a jedine so 7-stupňovým automatom DCT. Väčšinový motorista, dokonca aj ten so záujmom o športovejšiu jazdu, bude nanajvýš spokojný s konfiguráciou ProCeed GT-Line 1.5 T-GDi 7DCT, pretože výkon do 160 koní je na takéto auto vskutku obrovský. Lenže Kia vás šikovne uvedie do dilemy, pretože **za menej ako tritisíc eur navyše môžete mať už vyše dvestokoňový motor**, ešte lepší vzhľad s príznačnými červenými akcentmi, **plne digitálny 12,3-palcový kokpit Supervision**, audiosystém JBL s externým zosilňovačom, elektricky nastaviteľné kožené sedadlá s pamäťou či radiace páčky prevodovky pod volantom.
Rôzne grafické motívy digitálneho prístrojového panela Supervision
A pre mňa, praktika, sú ďalšími silnými argumentmi aj sklápanie zadných sedadiel z kufra, predné parkovacie senzory a **inteligentný parkovací asistent** (mimochodom, vynikajúci). Jediné, čo mi na ProCeede skutočne prekáža, je chýbajúce rezervné koleso v sériovom vybavení úrovne GT. V GT-Line pritom dojazdové rezervné koleso je. Namiesto neho je v kufri GT-čka len lepiaca sada na opravu pneumatiky (tmel a kompresor). ### Benzínový motor aj na dlhé trasy Tým, že Kia predáva model **ProCeed výhradne s benzínovými motormi**, možno prichádza o niektorých zákazníkov, ktorí potrebujú auto na dlhšie trasy. Je pravda, že dlhodobá spotreba vozidla sa nemôže rovnať naftovému motoru, počas uplynulých **555 kilometrov palubný počítač vykázal priemernú spotrebu presne 8,0 l/100 km** a v nádrži ostal benzín na ďalších 49 kilometrov. S naftovým motorom by bola prevádzka lacnejšia a vozidlo by na jednu nádrž prešlo väčšiu porciu kilometrov, avšak ani to považujem za vážny nedostatok. Je potrebné vziať do úvahy fakt, že toto vozidlo je prednostne určené na krátke a stredne dlhé trasy a dokáže byť veľmi schopným spoločníkom na občasných dlhých cestách. Kto jazdí krížom cez celé Slovensko niekoľkokrát do mesiaca, ten si asi vyberie civilnejší **Ceed Sportswagon s motorom 1,6 CRDi**, ktorý sa medzičasom dočkal mild-hybridnej podpory a dosahuje výkon rovných 100 kW, teda až 136 koní. Cena naftového Ceedu kombi dnes začína na 21 090 eurách, respektíve 25 490 eurách vo výbave GT-Line. Môj osobný dojem z motorizácie 1,6 T-GDi 7DCT bol pozitívny. Má **pôsobivý zvukový prejav**, dokonca je počuť rachot z výfuku (!), dáva tak okoliu vedieť o svojej sile a dokonca **do volantu prenikajú príjemné vibrácie**, aby ste mali dojem, že šoférujete športové auto. ### Tuhšie, hlučnejšie, dynamickejšie, ale inak civilné auto **Kia ProCeed však rýdze športové auto nie je** – je to vysoko estetický a praktický model s vysokým výkonom a pridanou hodnotou v podobe športového imidžu. Jazdné vlastnosti sú nepochybne viac prispôsobené dynamickej jazde ako v prípade Ceedu SW, predovšetkým podvozok je naladený tuhšie, pričom vozidlo na ceste pôsobí podstatne stabilnejšie.
**Riadenie je dosť tuhé**, čo zodpovedá jeho imidžu a k celkovému dojmu prispievajú fantastické sedadlá. Nejde o to, že sa nastavujú elektricky a sedadlo vodiča má pamäťové sloty, ale to **materiálové vyhotovenie koža/alcantara a obrovské bočnice na sedákoch aj operadlách!** Mám priemernú postavu, takže som do nich zapadol úplne presne a keď som sa snažil s autom jazdiť nadmieru dynamicky, efektívne ma podržali.
Zatiaľ čo vo výbave GT-Line je prešívanie predných sedadiel sivé, výbava GT je príznačná červenými akcentmi v interiéri aj na karosérii.
Dosť som to potreboval, pretože aj keď je **ProCeed vybavený len pohonom predných kolies**, na ceste je tak stabilný a skôr neutrálny v zákrutách, že budete radi poskúšať jeho hranice. Predpokladal som pomerne skorú nedotáčavosť, ale ProCeed milo prekvapil a dokázal zachovať mienenú stopu nad moje očakávania. Napokon sa ale predsa len prejaví miernou nedotáčavosťou. Komu by sa východiskové nastavenie prevodovky a motora zdalo slabé, má možnosť prepnúť prevodovku do režimu S, kedy logika radenia dovoľuje vyššie otáčky motora a preraďuje vyššie neskôr, prípadne využiť jazdný režim SPORT, ktorý má vyhradené tlačidlo vedľa páky prevodovky. V tomto režime sa ProCeed správa o niečo hlučnejšie a prudšie, zásadný vplyv na jazdné vlastnosti ako také som ale nepotrehol. Nepochybne je to najmä preto, že **Kia ProCeed nemá a ani neponúka adaptívny podvozok**.
Je škoda, že ProCeed ponúka len pohon predných kolies. Dosť dobre si viem predstaviť, že by Kia ponúkla pre tento model pohon všetkých, k tomu naftový motor 1.6 CRDi a automat. ### Nádherný interiér a praktický kufor Vyššie som zmienil **športové sedadlá, tie ma naozaj nadchli**. Je to však celkové vyhotovenie interiéru, čo by ma vedelo presvedčiť ku kúpe. **Materiálové vyhotovenie, ergonomické spracovanie ovládacích panelov, graficky hodnotný infotainment, farebná schéma** – to všetko pôsobí takmer prémiovo. Ešte pred pätnástimi rokmi by málokto povedal, že sa mu interiéry od Kie páčia, dnes počujeme pochvaly aj od majiteľov nemeckých prémioviek. Zvlášť viem oceniť tvar, veľkosť a hrúbku venca volantu, najmä stredná časť s výrazným tvarovaním poskytuje rukám dobrú oporu aj počas dlhých hodín za volantom.
Palubný počítač v Kia ProCeed. Takýto digitálny prístrojový panel Supervision je súčasťou výbavy Kie ProCeed GT. V GT-Line dostanete analógový panel s menším stredovým displejom.
V podobnom duchu by som mohol opisovať aj zadnú časť interiéru určenú pre zadných pasažierov. Sedadlá pôsobia kvalitne, kopírujú schému čalúnenia predných sedadiel a majú sklon, ktorý umožňuje počas jazdy oddychovať. Sedáky sú pomerne dlhé a priestoru na nohy je primerane pre osoby do 180 cm, takže stehná môžu mať pohodlne položené. Stredové sedadlo je skôr doplnkové, jeho operadlo sa dá sklopiť do polohy lakťovej opierky so vstavanými nápojovými držiakmi.
**Keď som sa posadil do pravého zadného sedadla, nemohol som si nevšimnúť, aký priestranný vlastne interiér ProCeedu je**, a to ešte bolo za mnou ďalších minimálne **594 litrov batožinového priestoru**. Pre porovnanie, Ceed Sportswagon s benzínovými motormi ponúka 625 litrov a ten s naftovým motorom 512 litrov – takže ProCeed stojí medzi nimi. **BATOŽINOVÝ PRIESTOR je silnou stránkou modelu ProCeed**. Nejde ani tak o litre, ako skôr o jeho funkčné vybavenie. V prvom rade je tu dvojpolohová roleta, ktorú môžete odložiť pod podlahu, takže ju nemusíte nechávať doma v špajzi. Ďalej sú tu dva plastové háčiky pre zavesenie tašiek, sklápanie zadných sediel pomocou dvoch pák (v sérii výbavy GT) a najmä **mimoriadne užitočný organizér batožinového priestoru**.
Týmto organizérom si ma ProCeed získal, pretože niekoľko samostatných priečinkov nachádza uplatnenie v každodennom živote. Ani to nebudem počítať, koľkokrát mesačne vbehnem do obchodu, nekúpim si tašku a tovar nahádžem do kufra, kde sa mi počas jazdy prevaľuje zo strany na stranu. V ProCeede som tovary naložil do organizéra a počas jazdy sa nič nehýbalo.
### Nedostatky predsa len nachádzame Kia ProCeed GT je skutočne pôsobivé auto, ale má aj niekoľko nedostatkov. Tak napríklad: * v kufri sú štyri reproduktory prémiového audiosystému JBL, ktoré sú síce zakryté, ale na miestach, ktoré považujem za rizikové. Kto bude v aute prevážať ťažší náklad, ten by ho mal dôsledne upevniť pred pohybom, aby počas jazdy neudrel a nepoškodil reproduktory; * nemožnosť dokúpiť 19-palcové disky kolies; * všetky laky karosérie sú za doplatok 590 eur a v ponuke nie je žiadny bezplatný, takže cena nového vozidla bude vždy minimálne o túto čiastku vyššia ako avizuje predajca; * adaptívny tempomat nie je v sérii, treba si ho dokúpiť v rámci balíčka Safety Pack DCT za 1 090 eur; * nemožnosť dokúpenia trojzónovej klimatizácie (vzadu sú len výduchy bez nastavenia teploty); * osvetlenie prednej časti interiéru pomocou LED je možné pri dokúpenom Panorama Pack za 890 eur, * elektrické ovládanie piatych dverí je za príplatok až 590 eur; * nedostupnosť naftových motorov a pohonu všetkých kolies, v ponuke nie je ani plug-in hybrid (pritom [Ceed SW PHEV](https://www.autoviny.sk/testy/121593/test-kia-ceed-sw-phev-1300-km-za-32-litra-benzinu-je-realny-vysledok-jazd) je v predaji, ale s podstatne nižším výkonom); * nedostupnosť adaptívneho podvozka; * už v základnej výbave GT-Line dostanete Full LED svetlomety vpredu aj vzadu, ale bez funkcie vyrezávania svetelného lúča; * pochopiteľne, mnohé tieto položky nerieši zákazník, ktorý si vyberá vozidlo zo skladových zásob, jazdené alebo referenčné vozidlo. [CAR id=17139]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.