Nový PEUGEOT 308 na Slovensku: kebyže som mladší, kúpim si toto auto | Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi
Nový Peugeot 308 má byť ukážkou toho, ako sa francúzsky výrobca posunul vpred. V skutočnosti je to taký malý skok.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Dizajn: ešte pútavejší ako na fotkách
Nová generácia Peugeotu 308 prináša v porovnaní s doterajšou verziou veľké zmeny. Doteraz sa mi vzhľad tristoosmičky zdal ako vydarený a platilo to aj pre interiér, lenže pri priamom porovnaní s novou generáciou vidím evidentný pokrok. Zvonka sa model 308 priblížil k aktuálnemu dizajnovému jazyku značky, mnohí si ho budú zamieňať s podstatne väčším modelom 508. Tieto úpravy dizajnu sú nielen estetické, ale najmä funkčné.V prvom má nová 308 značne lepšiu viditeľnosť počas dňa a šera vďaka väčším denným LED pásom a hlavné svetlomety po novom môžu obsahovať technológiu Full LED Matrix. Tú som počas dňa síce neotestoval, ale ide o technologicky pôsobivý systém exteriérového osvetlenia so schopnosťou vyrezávať zo svetelného lúča práve také segmenty, aby neboli diaľkovými svetlometmi osvetľované ostatné vozidlá. Zároveň je Peugeot 308 vybavený automatickým zapínaním diaľkových svetlometov, takže vodič sa teoreticky už vôbec nemusí starať o to, aké svetlá má práve zapnuté (okrem sneženia a dažďa cez deň, vtedy je povinný zapnúť stretávacie, prípadne hmlovky ručne).
Všimnite si novinku, ktorou je celkom nové logo značky Peugeot. Je celkom ploché s lesklým povrchom. Skrýva sa za ním technika potrebná pre asistenčné systémy, 308 vás totiž môže samočinne udržiavať v pruhu a zachovávať odstup od nasledujúceho vozidla aj so zapnutým tempomatom.
Domnievam sa, že z estetického hľadiska nie je čo riešiť – nový Peugeot 308 vyzerá krásne, pútavo a budí dojem, že patrí do vyššej sorty. A to ste ešte nevideli interiér.
Predná časť interiéru: toto je už skoro prémiová trieda
Nový Peugeot 308, ako hatchbach, tak aj kombi, opäť prichádza s interiérom s názvom i-Cockpit. Podrobnejšie som o ňom písal napríklad v teste Peugeotu 3008. Ide o také usporiadanie interiéru, ktoré vylučuje potrebu mať v aute head-up displej kvôli vyššie postavenému prístrojovému panelu, uľahčuje riadenie vďaka kompaktnému volantu a združeniu funkcií do centrálneho displeja.Interiér vzadu je skôr pre útlejšie postavy a keď som sa posadil „za seba“, pociťoval som diskomfort. Už nastupovanie ma vedelo trocha potrápiť. Myslím, že slabšie priestorové pomery vzadu sú najväčšou slabinou nového Peugeotu 308, čo ma dosť prekvapuje. Veď generácia z roku 2007 mala vzadu miesta dosť a v tejto novej mám problém aj s mojou priemernou postavou.
Autentické spojenie vodiča a vozidla, taká luxusnejšia motokára
Jazdné vlastnosti nového Peugeotu 308 do veľkej miery ovplyvňuje dobrý naftový motor s krútiacim momentom do 300 Nm, ktorý zaberá už z nízkych otáčok. Automatická prevodovka aj v normálnom jazdnom režime motor zbytočne nepodtáča a umožňuje dosahovať intenzívnejšie akcelerácie, ktoré mi pri výjazdoch na diaľnicu celkom vyhovovali. Podvozok je naladený primerane tvrdo, vodič tak má citeľný kontakt s vozovkou. Tým, že je volant veľmi kompaktný, máte pocit, že šoférujete akúsi luxusnú motokáru. Ergonomické sedadlá a vysoká lakťová opierka sa potom starajú to, že do interiéru doslova zapadnete, bočné vedenie vás podrží v zákrutách.V športovom režime počítač upravuje citlivosť akceleračného pedála a logiku radenia prevodovky, prípadne máte možnosť radiť stupne manuálne. Až na výnimky preferujem, keď sa o všetko stará automatika a táto v Peugeote je vyladená dosť dobre. Asi iba raz sa stalo, že by motor nechala zbytočne dlho vo vysokých otáčkach, ale to len kvôli tomu, aby sa nepreraďovalo vo chvíli, keď ešte existoval predpoklad ďalšieho kopnutia do pedála.
Nový Peugeot 308 som jazdil zatiaľ iba ako hatchback s naftovým motorom, čo bude zrejme menej populárna konfigurácia. Kompaktný interiér podporuje domnienky, že hlavným teritóriom tohto auta bude mesto, čo aj ja považujem za optimálne. Skúsenosť so známym motorom 1,5 BlueHDi mi však ukazuje, že aj na tej diaľnici si predsa len Peugeot 308 poradiť vie a kompaktný podvozok tiež nemusí byť prekážkou. Možno, že predĺžený zadný previs pri kombi spraví z novej tristoosmičky ešte o niečo lepšie vozidlo na diaľnice. Osobne by som asi preferoval plug-in hybrid, ten sa však predáva od 30 490 eur, čo je už suma, za ktorú si kúpite spoločensky atraktívnejší benzínový Mercedes-Benz Triedy A sedan a ešte vám ostanú dve tisícky.
Zhodnotenie
Keby som bol o desať rokov mladší, bezdetný a chcel by som si kúpiť svoje prvé auto, nový Peugeot 308 by rozhodne patril k mojim favoritom. Predovšetkým pre krásny vonkajší vzhľad, ale aj pre dizajn interiéru a celkový charakter. Cena od 17 990 eur je vyššia, to je pravda. Hyundai i30 sa predáva od 14 690 eur, Kia Ceed od 14 290 eur a taký Citroën C3 od 12 490 eur. Peugeot však v porovnaní s nimi všetkými ponúka výrazne modernejší interiér a tiež pestrú základnú výbavu, ktorá tieto cenové rozdiely dokáže vykompenzovať. Nová éra značky Peugeot sa začala práve novým modelom 308 a môj názor je, že do tejto éry značka vstúpila správnou nohou.Testovaná konfigurácia Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi 130k EAT8
Motorizácia |
|
Základná výbava modelu 308 (výbava Active Pack) |
|
Sériová výbava stupňa GT |
|
Doplatková výbava v testovanom vozidle |
|
Ceny |
|
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Vieme prví
Audi práve odhalilo prelomové SUV Q6 e-tron s bankovým nabíjaním a platformou PPE. Zverejňujeme podrobnosti aj ceny
Nové AUDI Q6 e-tron ukazuje úplne nový dizajnový jazyk značky a je jej historicky prvým vozidlom na novej platforme PPE.
Vorsprung durch Technik platí aj v roku 2024: Q6 e-tron má ponúknuť celkom nový digitálny zážitok.PREDSTAVENIE
Predstavujeme nové MG4 XPower: SILA PREKVAPENIA!
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 4 sekundy? Zadržte dych, bude to riadna jazda plná adrenalínu a prekvapení.
Jedným z nich bude nepochybne fakt, že sedíte v elektrickom MG4, aj keď s provokatívnym prívlastkom: XPower.Elektromobilita so ZSE Drive
SHOP & CHARGE! Preťažená nabíjacia sieť v nákupných centrách? Pomôže load balancing!
Nabíjanie auta popri nakupovaní je veľmi praktické. Vybavíte dve veci jednou ranou. Ako je to s budúcnosťou nabíjania v nákupných centrách?
Malý lacný elektromobil
VW bude konkurovať Dacii a Citroënu. Jeho najlacnejšie nové auto bude stáť pár eur mesačne
Malé lacné elektromobily predsa len majú zmysel. Automobilky Dacia, Renault, Citroën a Škoda už predstavili nové lacné modely, VW ich však môže pomyslene položiť na lopatky.
Dáva si však na čas, otvorene hovorí o príchode až o tri roky.Servis
Prečo pneuservis nerešpektuje červené a žlté značky od výrobcu pneumatík? Má zmysel sa sťažovať?
Farebné značky od výrobcu pneumatiky sú dôležité, hoci sa zdá, že pri prezúvaní kolies sa na ne až tak nedbá.
Farebné značky od výrobcu pneumatiky sú dôležité, hoci sa zdá, že pri prezúvaní kolies sa na ne až tak nedbá. Pneuservisy na to majú svoje dôvody, ktoré nemožno bagatelizovať.auto motor a šport č. 4/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024
PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé
auto motor a šport č. 4/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024
PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé
Spravodajstvo
Európsky parlament schválil návrh normy EURO 7: Zavádza enviropas auta, brzdy aj povinné zvýšenie životnosti batérie!
Nová emisná norma napokon nebude tak prísna, ako sa pôvodne navrhovalo.
Euro 7 prinesie dôležité novinky, ako reguláciu emisní brzdových častíc, environmentálny pas vozidla či garancie životnosti batérií.Spustenie predaja
Máme slovenské ceny nových Volkswagenov: Passat Variant, nový Tiguan a vylepšený T-Cross
Kto sa rozhodne rýchlo, ten dostane nové modely s výraznejšou zľavu a vo výbave Limited s obohateným sériovým vybavením.
Passat Variant začína na cene už od 33 990 €, Tiguan od 29 990 €. Malé SUV T-Cross je po modernizácii ešte krajšie a dá sa kúpiť už od 19 390 €.Malá senzácia
Toto bude váš prvý elektromobil! Nová lacná Škoda Epiq: Cena, dostupnosť, fotky a všetky informácie o novinke
V predaji bude už budúci rok a očakáva sa, že základná cena bude iba 25-tisíc eur. Ide pritom o batériou poháňaná elektromobil veľkosti Škody Kamiq.
Kompaktné SUV bude silným hráčom na trhu, keďže veľkosťou prekoná aj Citroen e-C3 a Renault 5.