Testy

Nový PEUGEOT 308 na Slovensku: kebyže som mladší, kúpim si toto auto | Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi

Pred dvomi týždňami importér značky Peugeot umožnil novinárom, aby si vyskúšali nový Peugeot 308 hatchback už aj na slovenských cestách. Prinášame vám naše prvé dojmy a postrehy z prvej stovky kilometrov.

Dizajn: ešte pútavejší ako na fotkách

Nová generácia Peugeotu 308 prináša v porovnaní s doterajšou verziou veľké zmeny. Doteraz sa mi vzhľad tristoosmičky zdal ako vydarený a platilo to aj pre interiér, lenže pri priamom porovnaní s novou generáciou vidím evidentný pokrok. Zvonka sa model 308 priblížil k aktuálnemu dizajnovému jazyku značky, mnohí si ho budú zamieňať s podstatne väčším modelom 508. Tieto úpravy dizajnu sú nielen estetické, ale najmä funkčné.

V prvom má nová 308 značne lepšiu viditeľnosť počas dňa a šera vďaka väčším denným LED pásom a hlavné svetlomety po novom môžu obsahovať technológiu Full LED Matrix. Tú som počas dňa síce neotestoval, ale ide o technologicky pôsobivý systém exteriérového osvetlenia so schopnosťou vyrezávať zo svetelného lúča práve také segmenty, aby neboli diaľkovými svetlometmi osvetľované ostatné vozidlá. Zároveň je Peugeot 308 vybavený automatickým zapínaním diaľkových svetlometov, takže vodič sa teoreticky už vôbec nemusí starať o to, aké svetlá má práve zapnuté (okrem sneženia a dažďa cez deň, vtedy je povinný zapnúť stretávacie, prípadne hmlovky ručne).

Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi (2021)

Výrazne upravený vzhľad prednej masky navyše znížil odpor vzduchu. Aerodynamický koeficient tak vo verzii kombi dosahuje 0,277, pričom doteraz to bolo 0,28. Pri jazde na diaľnici bez bočného vetra majú aj stotinové vylepšenia zmysel, vo výsledku tak môže Peugeot jazdiť o trochu úspornejšie.

Všimnite si novinku, ktorou je celkom nové logo značky Peugeot. Je celkom ploché s lesklým povrchom. Skrýva sa za ním technika potrebná pre asistenčné systémy, 308 vás totiž môže samočinne udržiavať v pruhu a zachovávať odstup od nasledujúceho vozidla aj so zapnutým tempomatom.

Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi (2021)

Táto technika nie je výnimočná, ale pokročilé systémy riadenia sú v kompaktnom aute vždy hodné pochvaly. Najmä vtedy, keď fungujú spoľahlivo a do riadenia zasahujú primeraným spôsobom, s čím mali Peugeoty dlhší čas problém. Zdá sa, že s novou generáciou hardvéru v pozadí inžinieri prepracovali aj silu, ktorou počítač ovláda volant.

Domnievam sa, že z estetického hľadiska nie je čo riešiť - nový Peugeot 308 vyzerá krásne, pútavo a budí dojem, že patrí do vyššej sorty. A to ste ešte nevideli interiér.

Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi (2021)

Predná časť interiéru: toto je už skoro prémiová trieda

Nový Peugeot 308, ako hatchbach, tak aj kombi, opäť prichádza s interiérom s názvom i-Cockpit. Podrobnejšie som o ňom písal napríklad v teste Peugeotu 3008. Ide o také usporiadanie interiéru, ktoré vylučuje potrebu mať v aute head-up displej kvôli vyššie postavenému prístrojovému panelu, uľahčuje riadenie vďaka kompaktnému volantu a združeniu funkcií do centrálneho displeja.

Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi (2021)

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou 308, ale aj s aktuálnou 3008, je však tento kokpit predsa len iný. V prvom rade je to materiálové vyhotovenie, čo sa zlepšilo. Plastové kryty sú skôr tvrdšie, ale pôsobia hodnotne, priaznivo hodnotím aj menšie množstvo lesklých plôch. Matné povrchy považujem za praktickejšie, pretože sa na nich nedrží toľko nečistôt a sú odolnejšie pred škrabancami.

Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi (2021)
Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi (2021)

Volant po novom obsahuje nielen nové logo výrobcu, ale aj tlačidlá na ovládanie tempomatu. To, čo zaujme pohľady azda najviac, je dvojitý stredový displej. Horná časť displeja je trocha nižšie ako doteraz a výduchy klimatizácie sa nachádzajú nad displejom. Vraj to prospieva ergonómii, hoci doteraz výrobca tvrdil, že vyššie položené displeje sú lepšie.

Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi (2021)

Priamo pod stredovým displejom je druhý úzky a dlhý, volá sa i-Toggles. Zobrazuje sa na ňom inverzná grafika s modrou farbou pre práve aktívne položky. Na obraz sa zmestí šesť položiek, z toho päť môžete takmer ľubovoľne meniť podľa potreby. Ide o digitálnu náhradu za doteraz používané jednoúčelové mechanické tlačidlá. Užitočné je, že sem môžete vyviesť niektoré funkcie z infotainmentu, napríklad aj jednotlačidlové nastavenie teploty klimatizácie či odkaz na konkrétnu rádiostanicu. Nemôžete sem umiestniť odkaz na čokoľvek, ale aj tak to považujem za šikovné riešenie. Peugeot 308 je prvý z koncernu Stellantis, kto s týmto prišiel, ale čoskoro by sa takýto systém infotaimentu mal objaviť aj u iných modelov a značiek.

Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi (2021)

Nemožno obísť ani samotný infotaiment - je celkom prepracovaný a konečne rýchly. V teste každého Peugeotu som automobilke vyčítal, že má pomalý palubný počítač aj infotainment, toto sa  zmenilo a spolu s rýchlosťou aj grafika. Z pomerne krátkej prvej jazdy som si neodniesol dostatok skúseností s infotainmentom, aby som ho vedel zhodnotiť komplexne, ale prvý dojem spravil celkom dobrý.

Interiér vzadu je skôr pre útlejšie postavy a keď som sa posadil „za seba“, pociťoval som diskomfort. Už nastupovanie ma vedelo trocha potrápiť. Myslím, že slabšie priestorové pomery vzadu sú najväčšou slabinou nového Peugeotu 308, čo ma dosť prekvapuje.  Veď generácia z roku 2007 mala vzadu miesta dosť a v tejto novej mám problém aj s mojou priemernou postavou.

Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi (2021)
Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi (2021)

Autentické spojenie vodiča a vozidla, taká luxusnejšia motokára

Jazdné vlastnosti nového Peugeotu 308 do veľkej miery ovplyvňuje dobrý naftový motor s krútiacim momentom do 300 Nm, ktorý zaberá už z nízkych otáčok. Automatická prevodovka aj v normálnom jazdnom režime motor zbytočne nepodtáča a umožňuje dosahovať intenzívnejšie akcelerácie, ktoré mi pri výjazdoch na diaľnicu celkom vyhovovali. Podvozok je naladený primerane tvrdo, vodič tak má citeľný kontakt s vozovkou. Tým, že je volant veľmi kompaktný, máte pocit, že šoférujete akúsi luxusnú motokáru. Ergonomické sedadlá a vysoká lakťová opierka sa potom starajú to, že do interiéru doslova zapadnete, bočné vedenie vás podrží v zákrutách.

V športovom režime počítač upravuje citlivosť akceleračného pedála a logiku radenia prevodovky, prípadne máte možnosť radiť stupne manuálne. Až na výnimky preferujem, keď sa o všetko stará automatika a táto v Peugeote je vyladená dosť dobre. Asi iba raz sa stalo, že by motor nechala zbytočne dlho vo vysokých otáčkach, ale to len kvôli tomu, aby sa nepreraďovalo vo chvíli, keď ešte existoval predpoklad ďalšieho kopnutia do pedála.

Nový Peugeot 308 som jazdil zatiaľ iba ako hatchback s naftovým motorom, čo bude zrejme menej populárna konfigurácia. Kompaktný interiér podporuje domnienky, že hlavným teritóriom tohto auta bude mesto, čo aj ja považujem za optimálne. Skúsenosť so známym motorom 1,5 BlueHDi mi však ukazuje, že aj na tej diaľnici si predsa len Peugeot 308 poradiť vie a kompaktný podvozok tiež nemusí byť prekážkou. Možno, že predĺžený zadný previs pri kombi spraví z novej tristoosmičky ešte o niečo lepšie vozidlo na diaľnice. Osobne by som asi preferoval plug-in hybrid, ten sa však predáva od 30 490 eur, čo je už suma, za ktorú si kúpite spoločensky atraktívnejší benzínový Mercedes-Benz Triedy A sedan a ešte vám ostanú dve tisícky.

Zhodnotenie

Keby som bol o desať rokov mladší, bezdetný a chcel by som si kúpiť svoje prvé auto, nový Peugeot 308 by rozhodne patril k mojim favoritom. Predovšetkým pre krásny vonkajší vzhľad, ale aj pre dizajn interiéru a celkový charakter. Cena od 17 990 eur je vyššia, to je pravda. Hyundai i30 sa predáva od 14 690 eur, Kia Ceed od 14 290 eur a taký Citroën C3 od 12 490 eur. Peugeot však v porovnaní s nimi všetkými ponúka výrazne modernejší interiér a tiež pestrú základnú výbavu, ktorá tieto cenové rozdiely dokáže vykompenzovať. Nová éra značky Peugeot sa začala práve novým modelom 308 a môj názor je, že do tejto éry značka vstúpila správnou nohou.

Prvá jazda Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi (2021)



Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP

Testovaná konfigurácia Peugeot 308 GT 1.5 BlueHDi 130k EAT8

Motorizácia
  • 1,5 l naftový preplňovaný 4-valec
  • max. výkon 96 kW (130 koní)
  • max. krútiaci moment 300 Nm
  • kombinovaná spotreba podľa WLTP: 4,5 - 4,7 l/100 km
  • automatická 8-stupňová prevodovka s manuálnym režimom a jazdnými režimami Eco, Sport, Normal
Základná výbava modelu 308 (výbava Active Pack)
  • predné a zadné LED svetlá
  • tempomat a obmedzovač rýchlosti
  • zadné parkovacie senzory
  • bezkľúčové štartovanie
  • bezpečnostný balíček Pack Safety (núdzové brzdenie, varovanie pred vybočením z pruhu)
  • rozpoznávanie dopravných značiek
  • 16" oceľové disky (hybrid má 17" zliatinové disky Calgary)
  • Peugeot i-Cockpit (10" prístrojový panel, 10" centrálny displej s panelom bez i-Toggles), rádio s DAB, podpora pre Android Auto/Apple CarPlay
  • automatická dvojzónová klimatizácia (kombi aj so zadnými výduchmi)
Sériová výbava stupňa GT
  • predné Full LED Matrix svetlomety, zadné LED svetlá
  • automatické diaľkové svetlá, svetelný senzor
  • adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go
  • Peugeot i-Cockpit (10" prístrojový 3D panel, 10" centrálny displej s panelom i-Toggles)
  • bezkľúčové odomykanie a štartovanie
  • automatická 2-zónová klimatizácia
  • 18" zliatinové disky v dizajne Kamakura
  • bezpečnostný balíček Pack Safety (núdzové brzdenie, varovanie pred vybočením z pruhu)
  • balíček Pack Visibilité (automatické svietenie, dažďový senzor, stmievacie vnútorné zrkadlo)
  • hliníkové pedále, ergonomické sedadlá, vyhrievaný volant
Doplatková výbava v testovanom vozidle
  • metalíza (zadarmo)
  • parkovací balík so 4 kamerami VisioPack 360°
  • audiosystém FOCAL Premium Hi-Fi System
  • Presklené panoramatické strešné okno
  • systém udržiavania v pruhu (Lane Positioning System)
Ceny
  • model 308 od 17 990 eur, testovaný exemplár za 28 490 eur
(2) Mercedes-Benz EQS: Platforma EVA, akumulátor, pohon, energetický a termomanažment
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie