TEST KIA RIO 1.0 T-GDi: Najspoľahlivejšie jazdené auto s najlacnejším servisom
Hľadáte auto, ktoré bude spoľahlivé a lacné na ďalší servis? Obyčajne majú povesť výbornej spoľahlivosti japonské autá, lenže ani tie kórejské nie sú o nič horšie. Naopak, jedno také koncom minulého roka získalo ocenenie práve za tieto kvality.
Vydané Text: Erik Stríž
Je potrebné uviesť, že Kia bola v tomto ohľade značný krok pred mnohými konkurentmi, pretože aby bolo jej vozidlo zaradené do programu CPO, teda preverených jazdeniek, musí spĺňať pomerne náročné kritériá. Každé vozidlo musí prejsť 164-bodovou kontrolou zabezpečenia kvality certifikovanými technikmi Kia, potom auto dostane 10-ročnú záruku, respektíve do nájazdu 100 000 míľ (185 200 km). Zároveň auto nesmie byť staršie ako päť rokov a nemajú najazdených viac ako 60-tisíc míľ (111 120 km).
V Spojených štátoch sa Kia Rio sedan predáva od 15 850 amerických dolárov, v prepočte od 12 999 eur, a to len ako sedan – náš európsky hatchback na severoamerickom trhu nie je v ponuke. U nás sa [Kia Rio predáva od 10 990 eur](https://www.kia.com/sk/nove-auta/nove-rio/zistit-viac/).
[GALLERY id=31575]
### Test Kia Rio 1.0 T-GDi DCT: Nielen pre „mileniálov“
**Zabudnite na všetky predsudky. Vlastniť Kiu Rio nie je žiadna hanba, pretože je to šikovné auto so skvelou dynamikou a prekvapivo hodnotným interiérom.**
### Čas prehodnotiť predsudky
Žijeme vo svete plnom predsudkov a predpokladov, ktoré sa nemusia vždy zakladať na realite. Bolo to tak vždy, nielen dnes. Vidíme to aj v automobilovom priemysle. Tak napríklad, keď automobilka predstaví nový model malého auta, často ho propaguje v spojení s mladými ľuďmi. Niečo v tom zmysle, že mladí predsa ešte nepotrebujú priestor a praktické riešenia, ale pružné a kompaktné lacné vozítko do mesta. Lenže mladí ľudia v reálnom svete obyčajne nechcú nové malé autá, radšej si vyberajú **jazdené, väčšie a cenovo dostupnejšie**. Aby sa nemuseli hanbiť pred rovesníkmi.
Nová Kia Rio ale vyzýva k prehodnoteniu názorov, lebo všetko je inak.
Patrím ku generácii Y, ktorej jednotlivcov starší (obyčajne) s posmešným podtónom volajú „mileniáli“. Vraj **máme životný štýl ako deti a príliš vysoké očakávania** na mzdy a pracovné pozície. Že naše schopnosti nezodpovedajú našim očakávaniam na ostatných.
Ako ročník 88 som ešte aj ja predstaviteľ tejto generácie. Rozhodne pritom nie som ten, kto túži po Ferrari a ani nečakám, že kvôli titulu z vysokej školy by som mal mať vyšší plat. Poznám aj ľudí pred päťdesiatkou, ktorí ešte stále veria, že si raz kúpia tu Italiu, pritom bývajú v paneláku a okrem ciest do roboty jazdia akurát tak bicylom do krčmy. Kto je teda ten dospelejší? Ja ako mileniál v aute vozím rodinu, cestujem ním do práce, často prevážam tovar zo stavebníctva, pretože mám rodinný dom, a niekedy strávim celý deň v aute riešením povinností. Ja potrebujem auto, ktoré toto všetko zvládne. Musí to byť automaticky SUV alebo kombi? Nie, nemusí, stačí vytriezvieť a pozrieť sa na vec racionálne.
Vedeli ste, že Rio dokáže utiahnuť brzdený príves s váhou 900 kg a strecha unesie 70 kg?
Plnohodnotný automat, ktorý má sedem stupňov a umožňuje aj manuálne radenie.
Ak by vás zaujímala **spotreba benzínu v trojvalcovom preplňovanom motore**, tak ja som počas týždňa jazdil za 6,6 l/100 km. To nie je práve najpriaznivejší údaj, preto pripomínam, že som nejazdil šetrne a asi 80 percent kilometrov som absolvoval v rámci Bratislavy. Počas prvých kilometrov, keď som ešte viac dbal na spotrebu, som na relatívne krátkej trase 20 km dosiahol priemerne 5,6 l/100 km, čo hodnotím pozitívne. Myslím, že kto bude mať toto auto dlhšie, ten sa s ním naučí jazdiť aj šetrne.
Interiér v Kii Rio je fakticky totožný s tým, ktorý nájdete v crossoveri Stonic. Priestorové pomery, materiálové vyhotovenie a aj technická výbava, to všetko tieto dva modely zdieľajú. Na fotke je interiér Stonicu, ktorý sa od nami testovanej verzie Ria líšil iba panelom klimatizácie - Rio malo manuálnu, zatiaľ čo Stonic automatickú.
Jednoduchý a funkčný interiér má pomerne tvrdé materiálové vyhotovenie, ale celkovo pôsobí hodnotne a trvácne. Podobnosť so Stonicom je evidentná, podobá sa ale aj na podstatne väčší Ceed.
Dvaja dospelí sa dozadu zmestia bez problémov, ale už sa medzi nich nevojde tretí pasažier - dokonca ani väčšie dieťa. Ak by sa dozadu posadili tri deti, ešte budú mať pomerne komfortné sedenie.
300 litrov a k tomu zopár užitočných háčikov a odkladacích priestorov.
Rezervné koleso a nie lepiaca sada? Výborne. Lepiacu sadu si napokon môžete v aute voziť aj tak, budete tak pripravení aj na dva defekty na dvoch kolesách.
Vedeli ste, že Rio dokáže utiahnuť brzdený príves s váhou 900 kg a strecha unesie 70 kg?
Technické údaje Kia Rio 1.0 T-GDi Extra
Motory | preplňovaný benzínový R3, 998 cm³ |
Výkon | 74 kW (100 k) pri 4 500 – 6 000 ot./min. |
Krútiaci moment | 170 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min. |
Pohon a podvozok | 7-stupňová automatická prevodovka DCT, pohon predných kolies, vpredu náprava McPherson, vzadu torzná priečka Brzdy: kotúčové, vpredu aj vzadu s vnútorným chladením, Pneu: 185/65 R15 |
Batožinový priestor | 300 / 1 078 dm³ |
Rozmery | 4 065×1 725×1 450 mm, rázvor 2 580 mm |
Pohotovostná/celková hmotnosť | 1 125/1 650 kg, objem nádrže 45 l, |
Najvyššia rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 11,4 s |
Kombinovaná spotreba (WLTP) | 5,3 – 5,8/100 km |
Emisie CO₂ (WLTP) | 120 – 131 g/km |
Cena od/testované auto | 10 690 €/15 080 € |
Konkurenti | Škoda Fabia, Hyundai i20, Citroën C3 |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk