Je Tucson skutočne vhodný ako rodinné auto? Prečítajte si naše zistenia z dlhodobého testu

Po ďalšom mesiaci spolužitia s hybridným Tucsonom sme o ňom nadobudli mnoho nových poznatkov. Na názor sme sa pýtali aj tých najmenších.
Vydané  Text: 

Obhajoba toho, prečo by ste mali Tucson zvažovať ako rodinné auto, je bezpredmetná. Tucson vznikol ako odpoveď na požiadavku rodinného auta, takže predispozície na túto úlohu má priamo v génoch a povedzme si na rovinu, prvý typ auta, ktorý vzíde na um pri požiadavke „niečoho rodinného“, je práve SUV tejto veľkosti. Tak som na fotenie hybridného Tucsonu vzal aj môjho malého syna a išli sme hľadať zaujímavé zákutia a pekné svetlo.
Dlhodobý test Hyundai Tucson Hybrid 1.6 T-GDi 4×4 (foto: firma 'Hrivnák & syn' pre auto motor a šport 2021)
### Svetlolam A práve pri svetle bude naša prvá zastávka. Dizajn Tucsonu sa mnohým môže zdať na pomery značky Hyundai divoký, ale už v minulom článku sme si vysvetlili, že Hyundai tým vystupuje zo svojho tieňa. A keď sa dostane na neskoré zapadajúce slnko, len vtedy odhalíte zaujímavé detaily jeho karosérie, ktorá láme svetlo do fascinujúcich tvarov a tvorí pri tom krásne odlesky. Zrazu všetko začína dávať zmysel. Všetko so všetkým súvisí a tvary, ktoré sú na karosérii, nájdete aj v predných či zadných svetlometoch, alebo na diskoch kolies.
### Aj pre (veľmi) mladých Synovi sa Tucson veľmi páčil. Nielen preto, že vzadu mal k dispozícii roletky, takže mu ostré večerné slnko nesvietilo do očí. Páčilo sa mu ambientné osvetlenie kabíny, veľká obrazovka a aj fakt, že som mu v garáži predviedol, ako Tucson sám naštartoval a vycúval zo svojho parkovacieho miesta. Ale o tom si povieme bližšie až v ďalšom článku.
Na zadných sedadlách mal dosť miesta a spolujazdcove sedadlo nebolo problém nastaviť tak, aby ho nedočiahol okopávať nohami, ale aby pritom zostalo stále dostatok miesta pre spolujazdca.
Drobné úpravy sa dali bez problémov robiť aj z miesta vodiča – na boku spolujazdcovho operadla sú totiž z vnútornej strany tlačidlá na jeho ovládanie. Primárne to slúži pre ľudí, ktorí sa vozia vpravo vzadu a v limuzínach sú tieto tlačidlá bežné. Ale v triede rodinných SUV? To som ešte nevidel. Každopádne, využitie som týmto tlačidlám našiel. Bodaj by kórejskí inžinieri venovali takúto pozornosť aj úchytom ISOFIX, ktoré sú schované hlboko v čalúnení zadných sedadiel a inštalácia autosedačky dá teda zabrať viac, než by musela. Aspoň, že následné usádzanie dieťaťa do nej je vďaka dostatočne veľkému otvoru dverí a vyvýšenej pozícii zadných sedadiel bezproblémové. Zadné sedadlá budú mať radi aj dospelí. Majú totiž polohovateľné operadlá. Náš Tucson vo výbave Premium ponúkal zadným pasažierom aj možnosť nastaviť si vlastnú teplotu klimatizácie.
### Príjemná klíma Výduchy klimatizácie, ktoré sa tiahnu naprieč celou šírkou kabíny, nie sú len dizajnový prvok, ako to bolo v prípade VW Passat. Klimatizácia v Hyundai Tucson totiž ponúka režim Diffuse, ktorý vháňa temperovaný vzduch do kabíny cez stovky malých otvorov, takže nevzniká prievan a kabína sa príjemne rovnomerne ochladzuje alebo zohrieva. Funguje to výborne. Pre úsporu energie je tu aj režim Driver Only, ktorý sústredí výkon klimatizácie iba na sedadlo vodiča a nechladí zvyšok auta, keď sa v ňom nikto nenachádza. Tým šetrí energiu v batérii a Tucson tak dosiahne lepšiu spotrebu paliva, pretože mu zostane viac šťavy na rozbiehanie.
Kontrola teploty je skrátka jednou zo silných stránok Tucsonu. Pridajme si k tomu ešte vyhrievané a aj ventilované predné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá a vyhrievaný volant. Jediné, čo sa celkom nepodarilo, sú ozdobné obruče vo volante. Aj pri správnom držaní volantu sa o ne jemne opierajú vaše dlane. Pri zimnom teste Tucsonu som stihol zistiť, že táto časť nepríjemne chladí. Teraz v lete som mal zas opačný problém. Ozdoba sa na slnku rozpáli. Podobné skrášlenie sa nachádza aj na predných sedadlách hneď pod hlavovými opierkami, avšak ja som sa jej nevedel dotknúť, ani keď som chcel. Možno niekto s inou postavou by mal inú skúsenosť. Dostávame sa k novému infotainmentu. Oceňujem zámer Hyundaiu dizajnovo ho zladiť s kabínou. Avšak vzhľadom na náturu ovládania takéhoto systému za jazdy, by som prijal možno niečo menej pekné, ale ľahšie a rýchlejšie čitateľné. Chápem celú logiku za infotainmentom Hyundaium, no realita je taká, že scrollovať a listovať vo vrstvených menu je počas jazdy ťažké (a nie celkom bezpečné), navyše ikony hlavného menu sú všetky ladené do jednej farby. Rozlíšiť ich medzi sebou krátkym pohľadom je za jazdy veľmi ťažké a vodič je tak odkázaný na postupné čítanie popisky ku každej ikone.
Osobne som väčší fanúšik systému, ktorý využíval Hyundai predtým. Bol menej elegantný a viac farebný, ale fungoval bez najmenších problémov. Ak však môžem infotainment za niečo pochváliť, je to decentná domáca obrazovka s mapou, ako aj online dopravné informácie v navigácii. ### Fajn detaily Je vidieť, že Hyundai sa pri návrhu Tucsonu snažil myslieť na všetko. Často sú to drobnosti, ktoré potešia najviac. Napríklad, že pod dnom kufra je polystyrénová vanička s rôznymi priehradkami, v ktorých môžete prevážať, čo len chcete a nepresiakne vám to odtiaľ. Alebo, že v slnečných clonách sa nachádzajú dodatočné vysúvacie clonky, ktoré zväčšujú efektívnu plochu tienenia. Alebo, že keď nemáte náladu na rádio, ale ani počúvanie hluku pneumatík, môžete si pustiť ambientné zvuky lesa či mora, ktoré sú vďaka kvalitnému systému veľmi vierohodné. Čerešničkou na torte je potom asistent mŕtveho uhla, kde Tucson využíva parkovacie kamery v zrkadlách, aby vám nimi pri spustení smerovky ukázal, čo sa deje vo vašom slepom uhle. Kolega Peťo Orosz túto funkciu dokonca využíva na parkovanie pri obrubníku a je to super nápad, len pri manévrovaní sa vám prirodzenie niekoľkokrát zruší smerovka. Mimochodom – páčka smerovky a stieračov: tam, kde iní používajú aj 20-ročné páčky a venujú im pri novom modeli ideálne nulovú pozornosť, prišiel Tucson s úplne originálnymi peknými páčkami, za ktoré by sa nehanbil nejeden prémiový konkurent. A aby potom dobre vyzerali aj samotné stierače, tie predné sa schovávajú pod kapotu a zadný stierač je dokonca integrovaný do strešného spojlera, aby nekazil pekný dizajn Tucsonu. ### Spotreba a každodenné starosti
Spotreba paliva sa zatiaľ pohybuje na úrovni 6,3 benzínu na 100 km pri pohodovej jazde. To je príjemný údaj, ale určite nie na vrchole triedy. Je pravda, že Hyundai Tucson ponúka ako jeden z mála silný preplňovaný motor, ktorý v prípade potreby dokáže dosť výrazne potiahnuť, ale mám pocit, že elektromotor Tucsonu je relatívne slabý a tak Tucson oveľa viac využíva spaľovací motor, čo sa zas negatívne prejavuje na spotrebe. Súdiac podľa pohybov na indikátore stavu nabitia by mohla byť silnejšia aj rekuperácia. Hyundai akoby svojmu elektropohonu až tak nedôveroval, čo ma udivuje, pretože elektrické vozidlá od značky Hyundai sú skvelé. Na záver ešte pár poznámok ku každodennému jazdeniu s modelom Hyundai Tucson Hybrid. Podvozok je asi tvrdší, než aký mala nehybridná verzia, ale naplno si to uvedomíte len na naozaj dosť zlých cestách. Inak jazdí Tucson veľmi slušne a sebaisto. Dávať ho do športového režimu preto, aby stuhol podvozok, príde mne osobne zbytočné. Tucson teda v našom teste pokračuje dobre. Už teraz sa tešíme na finálny výstup. Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP [CAR id=17102]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.