Testy

PRVÁ JAZDA: Modelom Ioniq 5 chce automobilka Hyundai vyraziť argumenty z rúk všetkým odporcom elektromobility

Prečítajte si aj:


Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Drvivé zrýchlenie zatláča do sedadiel. Jediný zvuk, ktorý počuť, je jemné svišťanie vetra okolo karosérie. Okolitý svet sa mení na jednu farebnú šmuhu. Čím to je? Sedíme v najvýkonnejšej verzii nového modelu Hyundai Ioniq 5, ktorý sa s výkonom vôbec nemazná. Základnému motoru na zadnej náprave sekunduje ďalší vpredu, takže vytvárajú pohon všetkých kolies. Energiu čerpajú zo 72,6 kWh batérie, ktorá jej má dosť, aby vznikol celkový výkon 225 kW (306 k) podporený krútiacim momentom 605 Nm. To sú už poriadne hodnoty na to, aby ste v celom tele pocítili zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. Môžete pokojne hľadať, ktoré športové vozidlá vám poskytnú niečo podobné. Verte, že pri hľadaní zablúdite medzi automobilovú šľachtu.

Keďže Hyundai Ioniq 5 má v najvyššej výkonovej verzii aj pohon všetkých kolies, cez zákruty prechádza veľmi sebaisto. Vzhľadom na batérie uložené v podlahe má ťažisko prekliato nízko, podobne ako kovboji z divokého západu svoje pištole. To spôsobuje, že karoséria sa nakláňa minimálne, kolesá sa zahryznú do vozovky a vykrúžia ukážkový oblúk. Priam až radosť jazdiť. Vozidlo ponúka viacero režimov jazdy aj miery rekuperácie.

PRVÁ JAZDA: Hyundai Ioniq 5

Pri takomto výkone sme si naplno užívali športový režim aj s jeho bleskovými reakciami a na jednej z dvoch 12-palcových obrazoviek, konkrétne na tej priamo pred vodičom, sledovali, ako sa výkon prenáša na vozovku cez zadné či predné kolesá. Zmena jazdných režimov sa na dynamike jazdy prejavovala iba nepatrne, o to viac sa však ukazovalo, že v pokojnejších režimoch výraznejšie pracujú zadné kolesá. Nečudo, práve zadné kolesá sú primárne určené na prenos výkonu na vozovku.

Bez zaváhaní

Pri pohľade na zadné kolesá sme si všimli, že na rozdiel od konkurencie využívajú drahšie a výkonnejšie kotúčové brzdy. Ako nám povedali konštruktéri, hlavným dôvodom je schopnosť vozidla utiahnuť brzdený príves s hmotnosťou až 1 600 kg, čo nie je bežné medzi elektromobilmi, dokonca ani medzi plug-in hybridnými vozidlami. Môže za to aj využívanie priekopníckej 800 V technológie a špičkový systém riadenia teploty batérie, čo je hotová alchýmia. No a Hyundai chce svojim zákazníkom ponúkať všetky vlastnosti bez ohľadu na podmienky. Súčasťou testovania bolo aj jazdenie s plne zaťaženým vozidlom aj prívesom cez alpské priesmyky.A to už dáva poriadne zabrať batérii, pohonu, brzdám, podvozku, všetkému. Tak preto tie kotúčové brzdy vzadu.

PRVÁ JAZDA: Hyundai Ioniq 5

Keď sme spomínali jazdné režimy, musíme spomenúť aj viaceré úrovne rekuperácie. V najnižšom začne vozidlo po pustení akceleračného pedála pokojne plachtiť a naplno využívať zotrvačnosť. Rekuperácia mu nijako neberie energiu do batérií a nespomaľuje ho. Ďalšie stupne pridávajú intenzitu spomaľovania až do takej miery, že máte k dispozícii elektronický pedál brzdy. Znie to zložito, no v podstate ide o to, že vozidlo dokáže veľmi intenzívne rekuperovať energiu a spomaľovať až do zabrzdenia veľmi rýchlo, takže takmer ani nepotrebujete brzdiť pedálom. Ak sa na to nastavíte v hlave a dokážete čo i len trochu predvídať, nemusíte brzdu používať vôbec.

PRVÁ JAZDA: Hyundai Ioniq 5

Priestor? Všetok!

Ak Chuck Norris dokáže za minútu urobiť všetky kliky, tak Hyundai Ioniq 5 ponúka všetok priestor, na ktorý si spomeniete. Už v predchádzajúcom čísle nášho časopisu sme v špeciálnej prílohe o elektromobilite spomínali rázvor 3 000 mm, ktorý hraničí s luxusnými limuzínami. No pokým si do vozidla, ktoré má inak vynikajúco spracované proporcie a ani naživo nevyzerá také veľké, ako v skutočnosti je, nesadnete, nepochopíte, o čom je reč. Aj so 190 cm si nastavíte polohu za volantom podľa najtajnejších predstáv, treba však rátať s tým, že pravé koleno nemá žiadne priestorové zábrany. Stredová konzola sa posúva v rozpätí 140 mm a pod palubnou doskou nič neprekáža. A keď na vás príde slabá chvíľa v podobe náhlej únavy, užijete si pohodlnú lôžkovú úpravu predných sedadiel. Vodič iba na parkovisku, napríklad počas veľmi rýchleho nabíjania, no aj to, spolu s množstvom asistenčných systémov, pomôže bezpečnosti na cestách.

PRVÁ JAZDA: Hyundai Ioniq 5

Aký je teda verdikt pre Ioniq 5? Sadnite si do neho. Odvezte sa v ňom. Ak rozmýšľate nad elektrickým vozidlom a máte ho kde nabíjať, dokáže veľmi výrazne zamiešať karty. Dynamikou, jazdnými vlastnosťami, očarujúcim vnútorným priestorom, moderným spracovaním a pohodou, ktorú nenápadne, no intenzívne vytvára v interiéri.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie