Reklamné bilboardy automobiliek tak trochu zavádzajú. Veď to poznáte – veľká informácia o základnej cene a vedľa nej štylizovaná fotografia nového modelu. Ak by ste ale prišli do predajne a povedali, že chcete rovnaké auto ako na billboarde, museli by zaň zaplatiť oveľa viac, než uvádza reklama. Základnými modelmi sa totiž automobilky nezvyknú chváliť a nenájdete ich takmer v žiadnom z propagačných materiálov. Aj preto nás zaujíma, ako v skutočnosti vyzerajú, jazdia a v čom sa odlišujú od vrcholných verzií. Tieto odpovede nám počas testovacieho týždňa poskytol Volkswagen Golf v edícii Limited.

Za veľmi prijateľných 18 990 eur získate slabší štvorvalec 1.5 TSI s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Samotná výbava vychádza zo stredného stupňa Life s prvkami ako Full LED svetlomety, adaptívny tempomat, automatická klimatizácia, vyhrievané sedadlá a volant, disky z ľahkej zliatiny, multimediálny systém so zrkadlením telefónu či cúvacia kamera. Zásadným prekvapením bolo, že lacnejší multimediálny systém disponuje klasickými otočnými ovládačmi hlasitosti, zatiaľ čo oveľa drahšie modely sa spoliehajú na nepraktickú a hlavne nepodsvietenú dotykovú lištu, ktorú sme v časopise už niekoľkokrát kritizovali. Podobný príbeh sa opakuje aj na volante, kde lacnejšie verzie ponúkajú namiesto dotykových plôšok klasické tlačidlá. Z hľadiska ergonómie tak Golf Limited prekonáva svojich drahších súrodencov.

Nešetrilo sa ani na materiáloch, tie sú na palubnej doske aj na dverách kvalitne spracované a mäkčené. V porovnaní s príbuznou Octaviou či Leonom pôsobí Golf trvácnejším dojmom, držadlá dverí nevŕzgajú a všetko pôsobí skutočne dotiahnutým dojmom. Viditeľne jednoduchšie sú však samotné sedadlá s manuálnym ovládaním a drsnejšou textíliou, z hľadiska komfortu im však nemáme čo vytknúť a dlhšiu cestu v nich zvládnu aj urastení pasažieri.

Volkswagen v tomto prípade ponúka bohatú výbavu na úkor výkonu a jazdných vlastností. Najslabšej štvorvalcovej motorizácii s výkonom 96 kW (130 k) sa predstava dynamickej jazdy jednoducho nepáči. Pri tlačení na akcelerátor pod hranicou 2 000 ot./min. auto prakticky nezrýchľuje, známky dynamiky sa prejavujú až v strednom pásme otáčok, pri ktorých už však preniká výraznejší hluk do interiéru. Ideálne je preto držať motor v nižších otáčkach pri ustálenej jazde a v prípade potreby rýchlo podradiť tak, aby ste na ceste mali šancu zrýchliť, alebo niekoho predbehnúť. A keďže vodič bude musieť pracovať s prevodovými stupňami pomerne často, privítali by sme tiež o niečo kratšie dráhy manuálnej prevodovky.

Základný štvorvalec síce neohúri výkonom, no poteší nízkou spotrebou paliva. Pri kombinovanej priemernej spotrebe 5,5 l/100 km sa budú návštevy čerpacej stanice týkať skôr občerstvenia než samotného tankovania. A pri troche snahy na okresných cestách v kombinácii s automatickým odpájaním dvoch valcov môžete dokonca podliezť hranicu 5 l/100 km, čím 1.5 TSI už pomaly zasahuje do teritória naftových motorov.

Nižšiemu výkonu sa prispôsobil aj podvozok, ktorý prišiel o viacprvkovú zadnú nápravu. Aj s jednoduchšou alternatívou však Golf prekvapuje stabilitou či komfortom na rozbitých cestách, kde neprenáša výrazne otrasy či rany do interiéru. Do zákruty sa jemne nakloní, no predvídateľne drží stopu a nevystraší ho ani krátka priečna nerovnosť, ktorú zadná náprava pohltí a dostatočne utlmí. Skvelo vyladený podvozok tak ďaleko prekonáva možnosti slabej motorizácie pod kapotou, limity v tomto prípade odhalili až lacnejšie pneumatiky od spoločnosti Nexen.

Prečítajte si aj:
Naše hodnotenie

Jazdnými vlastnosťami prekonáva Octaviu aj Leon v takmer každom smere, na podvozku si dal Volkswagen skutočne záležať. Slabší štvorvalec však trpí nedostatkom krútiaceho momentu, ktorý je porovnateľný s litrovým trojvalcom, no majiteľovi sa to snaží vynahradiť vynikajúcou spotrebou paliva.
Klady
- Vyladený podvozok
- Spotreba
- Odhlučnenie (aerodynamické)
- Primeraná cena (Limited)
Zápory
- Dynamika
- Hlučnejší motor