Testy

ŠVIHÁCKE KOMBI ▸Test VW Golf Variant 1.5 eTSI R-Line DSG

Nový Volkswagen Golf Variant sa od staršej generácie odlišuje viac, než by ste čakali, aj keď ôsma generácia krátkeho Golfu je postavená na upravenej platforme siedmej generácie a jej rozmery ani objem kufra sa nijako zásadne nezmenili. Verzii Variant sa však inžinieri rozhodli povenovať trochu viac. Dostala totiž o 50mm dlhší rázvor náprav, čo nie je zvykom.

Pre tých vzadu

Verte, či nie, aj objem kufra má svoje rozumné medze a chcieť od Golfa, aby mal 750-litrový batožinový priestor, je zbytočné. Asi by ste ani nedočiahli na jeho koniec. Už predchádzajúca generácia Golfu Variant mala totiž objem kufra presahujúci 600 litrov.

TEST Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line DSG | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport 2021
Dlhší rázvor oceníte aj s autosedačkou, kedy vám dieťa nedočiahne kopať do zadnej strany operadla. Tí vzadu majú k dispozícii USB-C porty, klímu a aj vyhrievané sedadlá

Preto padlo rozumné rozhodnutie venovať novonadobudnutý priestor radšej zadným pasažierom. Tí majú po novom až o 48mm viac priestoru na kolená a môžu sa na zadných sedadlách cítiť ako králi. Miesta je tam naozaj habadej a dobrý pocit dotvárajú komfortné prvky ako trojzónová klimatizácia, vyhrievané zadné sedadlá, USB prípojky či šikovné odkladacie vrecká na mobil, ukrývajúce sa na chrbtoch predných sedadiel.

TEST Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line DSG | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport 2021
Dva veľké kufre Samsonite na šíku a ešte by sa tam toho zmestilo

A aby sa nezabudlo, batožinový priestor má objem veľmi príjemných 611 litrov. Po sklopení sedadiel do roviny dokonca až 1 642 litrov, čo je dostačujúce na menšie sťahovanie. A ak ste festivalový typ, môžete na ložnú plochu položiť matrac a celkom pohodlne sa vyspať. Už tu chýba iba možnosť vyklopiť zadné okno.

Druhotný efekt

Predĺženie rázvoru sa však ešte prejavilo aj inde – Volkswagen Golf Variant je teraz dizajnovo krásne vyvážený. Nepotrebuje obrovské kolesá, jeho proporcie sú napriek o 349 mm dlhšej karosérii v porovnaní s „krátkym“ Golfom veľmi vyvážené.

Dizajnéri mu navyše pomohli aj výraznejším skosením zadných partií. Zadné sklo už nie je takmer kolmé, ale postupne klesá dolu. Nad ním je pekný strešný spojler. Skrátka, silueta nového Golfu Variant má zrazu švihácky charakter, čo doteraz chýbalo.

A potom je tu paket R-Line. Ten pozostáva zo športového predného nárazníka s poriadnou „papuľou“ v štýle Golfu GTI. Nové sú aj bočné prahy karosérie a zadný nárazník, aj keď ten zachádza na môj vkus už priďaleko so štvoricou „fejkových“ výfukov. Tento trend by si mohli automobilky odpustiť.

TEST Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line DSG | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport 2021
Majitelia starších generácií si na strohosť interiéru nového Golfu musia zvyknúť. V skutočnosti je vypracovaný veľmi kvalitne, ale pár tlačidiel by mu neuškodilo

Oplatí sa

Rovnako by si mohli odpustiť dotykové ovládanie. Pri niektorých funkciách to prekáža menej, resp. vôbec (napríklad otváranie strešného okna alebo regulácia vnútorného osvetlenia kabíny), inde ma to dostáva do vývrtky, najmä ak ide o dôležité a často používané funkcie ako napríklad klimatizácia, ovládanie hlasitosti a vyhrievanie sedadiel.

Nejako to funguje, ale rozhodne nie lepšie, než ak by inžinieri (ale skôr upodozrievam marketingové oddelenie) zvolili staré dobré tlačidlá.

Pripomínam, že dotykové plochy pod displejom nie sú v noci podsvietené. Na tieto frustrácie mi našťastie Golf umožnil rýchlo zabudnúť, pretože zvyšok kabíny je najmä vo výbave R-Line veľmi pekný.

TEST Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line DSG | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport 2021
Rozloženie hlavného menu si môžete upraviť podľa vlastného gusta

Absolútny skvost sú predné športové sedadlá. Materiál ich poťahu, vyhotovenie, vzhľad aj tvar – to všetko je prešpekulované do najväčšej ergonomickej dokonalosti. Sú to naozaj vynikajúce sedadlá, ktoré dodávajú kabíne športový nádych, pevne vás podržia v zákrutách a pritom sa do nich bez problémov nastupuje a ani po hodinách v nich nebudete z auta vystupovať ako skladací meter.

TEST Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line DSG | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport 2021

Veľmi príjemný je aj volant s bočnými časťami z perforovanej kože. Posed za volanom je na jednotku s hviezdičkou. Skrátka, krvavo červený Golf Variant dáva najavo, že aj s jazdením to myslí vážne.

TEST Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line DSG | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport 2021
IQ. Light je skratka pre fantasticky svietiace Matrix LED svetlá

Športové kombi

Ihneď, ako som vyrazil na cestu, pripomenuli sa mi kvality nového Golfu.

Vďaka dynamickému riadeniu auto krásne reaguje aj na malé pohyby volantom, pritom však nie je nervózne vo vysokých rýchlostiach. Športový, o 15mm znížený podvozok (sériovo pre R-Line) bol tuhší najmä na krátkych nerovnostiach.

Stále bol však dostatočné pohodlný a vykompenzoval to skvelým správaním na okreskách.

TEST Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line DSG | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport 2021
Majitelia starších generácií si na strohosť interiéru nového Golfu musia zvyknúť. V skutočnosti je vypracovaný veľmi kvalitne, ale pár tlačidiel by mu neuškodilo

Testované auto bolo vybavené nastaviteľnými tlmičmi, ktoré ponúkajú dva režimy: Comfort a Sport. Na serióznejšie okreskové tempo odporúčam režim Sport. Vtedy sa zlepší kontrola pohybov karosérie a komfort príliš neutrpí. Golf Variant s testovaným motorom 1.5 eTSI s výkonom 110 kW (150 k) jazdí naozaj krásne a predvídateľne.

Mild-hybridný systém tu je jeden z najlepších, aké som zažil, pretože spolupracuje s radarom a GPS. Umožňuje plachtenie s vypnutým motorom, ale sám začne brzdiť, keď dobehnete pomalšie auto alebo vchádzate do obce. Funguje to špičkovo. Spotrebu nie je problém udržiavať hlboko pod hranicou 6 l/100 km.

TEST Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line DSG | Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport 2021

Taktiež som si všimol, že odhlučnenie Golfu je na vyššej úrovni v porovnaní s koncernovými súrodencami. Nebudem klamať, keď poviem, že po týždni, keď som auto využíval na všetky možné rodinné účely, ale aj pre radosť z jazdy, sa mi kľúče vracali späť importérovi dosť ťažko-

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

České hrady a zámky
Magazín

Kam sa vybrať, keď nechcete ísť s davom turistov: 10 neobjavených hradov a zámkov v Česku

Pražský hrad alebo Karlštejn sú nádherné stavby, o tom niet pochýb. Ale s najväčšou pravdepodobnosťou ste ich už navštívili. Alebo cestu plánujete, ale chcete mať pri cestovaní trochu viac súkromia a nechcete jazdiť tam, kam chodia všetci. Takže otázka znie: Kam ďalej? Radi by sme vám predstavili desať turisticky neobjavených hradov a zámkov Českej republiky. Niektoré sú krásne, iné nedostavané už niekoľko sto rokov, a ďalšie zase unikátne svojou polohou. Nechajte sa inšpirovať doteraz neobjavenými miestami a vyberte sa za poznaním naprieč Českou republikou.