Manuál alebo automatika? Zvážte oboje, majú svoje výhody aj nedostatky
Kupujete si nové auto a neviete sa rozhodnúť, či si vybrať automatickú alebo manuálnu prevodovku? Prečítajte si viac o ich výhodách aj nevýhodách bez tendenčných komentárov.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Automat alebo manuál? Ktorá prevodovka je lepšia?
Rozhodovanie sa o kúpe automatickej či manuálnej prevodovky je zvyčajne subjektívna záležitosť. Sú motoristi, ktorí preferujú manuálne prevodovky preto, že majú autentický kontakt s vozidlom vďaka tomu, že majú úplnú kontrolu nad radením. Najmä pri športovo ladených automobiloch vie byť jazda s manuálom zábavná, napríklad aj pre používanie medziplynu (i keď aj automaty ho zvládajú automaticky). V praxi ale vidíme aj to, že motoristi odmietajú automatické prevodovky preto, lebo sa obávajú prípadných porúch alebo toho, že stratia ten správny dojem z jazdy. Manuálna prevodovka nachádza využitie aj pri naloženom aute, ťahaní prívesu, stúpaní do prudkého kopca či pri úžitkových autách. Môže byť veľmi prínosné vedieť pracovať s prevodovkou a spojkou manuálne a prispôsobiť tak výkon pohonu aktuálnej potrebe. Moderné automaty toto ale už zvládajú bez problémov a nesnažia sa jazdiť s nízkymi otáčkami tam, kde je práve potrebný väčší krútiaci moment.Pozor na CVT prevodovky
Špecifický problém CVT prevodoviek je citlivosť na dlhú jazdu rovnakou rýchlosťou, uvádza český servis KAPS Automatic: V tomto prípade nemá prevodovka dôvod meniť prevodový pomer a dochádza k neustálemu treniu reťaze o to isté miesto, ktoré je nadmerne obrusované a vzniká drážka, do ktorej reťaz zapadne. To spôsobí, že pôvodne plynulé radenie prestane byť plynulým. Riadiaca jednotka sa bude snažiť problém spočiatku vyriešiť, ale v prípade hlbokej drážky bude počítač hlásiť chybu a je nutné navštíviť autoservis.Samozrejme, že vývoj materiálov v uplynulých rokoch pokročil a moderné CVT prevodovky môžu byť menej náchylné na takéto poškodenia, je dobré ale myslieť na koncepciu funkčnosti variátorov aj v nových autách.
Automatov je viac, ale stále podstatne menej ako manuálov
Je evidentné, že automobily s automatickou prevodovkou sú čoraz populárnejšie. Sú jednoduchšie na ovládanie, veľmi často umožňujú aj manuálne radenie stupňov (páčkami -/+ za volantom alebo samotným voličom prevodovky) a umožňujú dosahovať na vozidle optimálnu spotrebu paliva. To, ako sa automatika správa, sa častokrát dá ovplyvniť výberom jazdných režimov.Väčšina áut u nás sa však naďalej predáva s manuálnou prevodovkou. Platí to nielen pri nových autách, ale aj tých jazdených. Spoločnosť AURES Holding, ktorá na Slovensku prevádzkuje najväčší autobazár, začiatkom roka informovala, že počas roka 2020 si už takmer štvrtina Čechov a Slovákov vybrala kúpu jazdených áut práve s automatom. Teda viac ako tri štvrtiny boli autá s manuálom.
Čo si teda vybrať?
Článok sme začali konštatovaním, že výber manuálnej alebo automatickej prevodovky je najmä subjektívnou záležitosťou. My rozumieme obom stranám, zároveň ale potvrdzujeme aj to, že s automatikou vie byť tiež zábava. A aj to, že moderné manuálne prevodovky sa ovládajú s ľahkosťou, sú takpovediac „blbuvzdorné“, teda bránia zhasnutiu motora, majú vysokú mieru tolerancie pri nesprávne zaradenom prevode a spoločne s funkciou hill-holder vedia podržať auto v kopci počas rozbiehania.Stále teda platí, že by ste si mali vybrať práve to, na čo sa práve cítite.
Ak sa rozhodnúť predsa len neviete, odporúčame rozhodnúť sa pre automatickú prevodovku s možnosťou manuálneho radenia.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.