Testy

Prvýkrát za volantom čínskeho Dongfengu! Má na Slovensku vôbec šancu?

Nedávna informácia o príchode čínskej automobilky na slovenský trh v nás, pochopiteľne, vyvolala dávku zvedavosti spojenú s nejasnými očakávaniami. Čínu si totiž zvyčajne spájame s Mao Ce-tungom či lacnými napodobneninami z AliExpressu. Ani bližší pohľad na ich nedávnu automobilovú minulosť v nás nevyvolal presvedčenie, že by Dongfeng mohol konkurovať zavedeným európskym, japonským či kórejským modelom.

Nemali by sme však zabúdať na to, že za posledných 30 rokov bolo v Číne postavených viac než 140 000 kilometrov diaľnic a namiesto bambusových trojkoliek dnes vyvíjajú alternatívne pohony pre autá budúcnosti. Kým Slovensko stále zápasí s nedokončenou diaľnicou, ktorej výstavba začala v roku 1972, vývoj v Číne napreduje neuveriteľne rýchlym tempom. A preto by sme z našej pozície nemali automobilku, akou je napríklad Dongfeng, podceňovať.

PRVÁ JAZDA: Dongfeng Fengon 5 (foto: Michal Čabai)
Logo značky má pripomínať pár tancujúcich lastovičiek vo vetre Dongfeng (východný vietor).

Vyzerá dobre

Mohli by sme napísať, že modelom Fengon 5 automobilka trafila priamo do čierneho. Spĺňa totiž všetky požiadavky priemerného slovenského motoristu – stredne veľké SUV kupé s výrazným, ale nie príliš extravagantným dizajnom. Rozmermi môže konkurovať napríklad Škode Kodiaq či Peugeotu 5008 – (d/š/v: 4 685/1 865/1 645 mm a rázvor 2 790 mm).

Nechýba bohaté oplastovanie karosérie, moderné full LED svetlomety či slušná svetlá výška podvozka. Oficiálny údaj sme sa síce nedozvedeli, no na základe našich meraní môže byť podvozok až 200 mm nad zemou. Bonusové body získava Fengon 5 aj za pravé koncovky výfuku a prekrytie prahov dverí tak, aby ste si pri nastupovaní nezašpinili nohavice. To sú detaily, na ktoré európske automobilky častokrát zabúdajú.

PRVÁ JAZDA: Dongfeng Fengon 5 (foto: Michal Čabai)
Chválime prekrytie prahov dverí, ktoré ochráni vaše nohavice pri nastupovaní.

Lícovanie jednotlivých dielov karosérie a spracovanie exteriérových častí je taktiež v poriadku. Nič nevytŕča, nič sa neodlepuje a na pohľad pôsobí Fengon 5 úplne štandardným dojmom. Ešte pred nasadnutím do interiéru sme si neodpustili krátku kontrolu motorového priestoru. Štvorvalec sa však ukrýva pod plastovým obložením, na samotný agregát tak prakticky nevidíte. Na plastovom kryte nájdete niekoľko výklopných otvorov, ktoré umožňujú dolievanie prevádzkových kvapalín a kontrolu autobatérie.

PRVÁ JAZDA: Dongfeng Fengon 5 (foto: Michal Čabai)
Motor sa nachádza pod plastovým krytom. Otvory slúžia na kontrolu a dopĺňanie prevádzkových kvapalín.

Nesmrdí

Ešte pred niekoľkými rokmi sa interiéry čínskych automobilov vyznačovali zlým spracovaním a (pravdepodobne toxickým) zápachom plastov či lepidla. Boli sme preto veľmi príjemne prekvapení z neutrálnej vône, ktorá nerušila ani nevyvolávala bolesť hlavy. A pri pohľade na úroveň dielenského spracovania nám padla sánka. Neprehliadnuteľné sú výplne dverí z mäkčených plastov a veľmi vkusne prešívanej kože/koženky na miestach, kde si opierate ruku. Rovnako mäkké a kvalitné sú aj výplne zadných dverí, kde častokrát renomované európske automobilky viditeľne šetria.

Veľkosť sedadiel ocení aj európsky zákazník, bočnice ponúkajú jemnú oporu a samotná výplň patrí tiež k tým poddajnejším, takže rozhodne nejde o trestnú lavicu. Samotná palubná doska svojim vzhľadom nápadne pripomína Audi Q7. Na základe šablóny od prémiového nemeckého výrobcu rozmiestnili displeje aj ovládacie prvky, takže ergonómia je prakticky totožná s Audi. Zhodné sú dokonca aj detaily ako ozdobný nápis v pravej časti palubnej dosky, kde zvyčajne nachádzame označenie quattro, avšak v tomto prípade tu sídli označenie modelu Fengon.

PRVÁ JAZDA: Dongfeng Fengon 5 (foto: Michal Čabai)

Mnohých poteší, že pred vodičom sa nachádzajú klasické analógové prístroje s informačným displejom. Stredový multimediálny systém disponuje modernými funkciami, môžete cez neho ovládať aj zabudovanú kameru za spätným zrkadlom slúžiacu ako čierna skrinka. Samotná zobrazovacia kvalita displeja je však len priemerná, grafické animácie občas „mrzli“ a jas displeja sa nám zdal byť aj pri maximálnom nastavení nedostatočný. Klimatizáciu ovládate dotykovo na rovnakom mieste ako v spomínanom Audi, namiesto plnegrafického monitora tu však nájdete len jednoriadkové zobrazenie teploty a ventilácie. Samotná klimatizácia bola v tomto prípade automatická s jednou teplotnou zónou.

Hľadanie ideálnej polohy za volantom môže vyšším postavám chvíľku trvať. Rozsah nastavenia elektrických sedadiel je totiž obmedzený, pričom sa v aute sedí pomerne vysoko a blízko pri volante. Osoby do 190 cm by si však mali vďaka dvojosovo nastaviteľnému volantu nájsť ideálnu polohu bez väčších problémov.

PRVÁ JAZDA: Dongfeng Fengon 5 (foto: Michal Čabai)
Dotykový displej by si zaslúžil lepší hardware, multimediálny systém však teší funkcionalitou.

Zadná lavica bez problémov pojme aj tri dospelé osoby. Na priloženej fotografii môžete vidieť 196 cm vysokého redaktora, ktorý si sadol sám za seba bez akýchkoľvek problémov. Podlaha je vzadu prakticky rovná, bez stredového tunela, takže miesto pre chodidlá tu nájde aj cestujúci v strede. Dĺžke sedacej časti ani sklonu operadla nemáme prakticky čo vytknúť. Číňania mysleli tiež na praktické vykrojenie strechy tak, aby ste v prípade verzie s panoramatickým strešným oknom nebúchali hlavou o strop.

Kapitolu interiéru uzatvoríme batožinovým priestorom s udávaným objemom až 779 dm3. Potešila nás prítomná rezerva pod podlahou, ako aj možnosť sklápania operadiel v pomere 60:40 prakticky do roviny. Pri nakladaní ťažšieho nákladu vám môže sťažiť prácu jedine vyššia nakladacia hrana a vyšší ľudia si tiež musia dávať pozor na elektrické veko kufra, ktoré je po otvorení pomerne nízko.

PRVÁ JAZDA: Dongfeng Fengon 5 (foto: Michal Čabai)

Na ceste

Počas prvej jazdy sme stihli s Fengonom 5 prejsť zhruba 20 kilometrov. Pochopiteľne išlo o príliš krátku trasu na to, aby sme vám vedeli priniesť skutočne objektívne zhodnotenie jazdných vlastnosti či spotreby. V rámci prvých jazdných dojmov však môžeme pochváliť podvozok, ktorý pôsobil tuhším dojmom, nie však vyslovene tvrdým. Pri prejazde cez nerovnosti nič nebúchalo a vďaka viacprvkovej zadnej náprave sme mali z výkonu podvozka na ceste dobrý pocit. Výraznejšie náklony sa začali prejavovať až v ostrých zákrutách, kde zároveň treba mať stále na pamäti, že ide o vozidlo s pohonom len prednej nápravy. Prekvapení sme boli aj zo samotného riadenia, ktoré reagovalo na pokyny vodiča pomerne rýchlo a bolo dostatočne strmé. Mnohých poteší, že volant poskytuje jemný odpor a nejde tak o zbytočne preposilovaný zážitok.

PRVÁ JAZDA: Dongfeng Fengon 5 (foto: Michal Čabai)

Pod kapotou modelu Fengon 5 sa v súčasnosti nachádza jediná motorizácia v podobe japonského prepĺňaného štvorvalca s objemom 1,5 litra od Mitsubishi. Udávaný maximálny výkon dosahuje 103 kW (137 k), ktorému sekunduje 225 Nm krútiaceho momentu. V kombinácii s pohotovostnou hmotnosťou na úrovni až 1 665 kilogramov vám musí byť už teraz jasné, že rýchlostné rekordy Fengon 5 nikdy lámať nebude. Samostatnou kapitolou je CVT prevodovka, ktorá na plné zošliapnutie akcelerátora reaguje so štvorsekundovým oneskorením. Pri zrýchlení tak musí slabý motor bojovať nielen s vysokou hmotnosťou auta, ale tiež so spomalenou prevodovkou. Akýkoľvek predbiehací manéver vyžaduje skoré plánovanie a dobrý odhad situácie. S danou hmotnosťou si jednoducho 103 kW nedokáže poradiť, čo sa v bežnej premávke odzrkadľuje aj na samotnej spotrebe. Výrobca udáva kombinovanú hodnotu na úrovni 9,8 l/100 km. Dynamické zaťaženie ju, samozrejme, môže ešte navýšiť. V rámci krátkej testovacej jazdy však nemôžeme spotrebu paliva objektívne zhodnotiť. Na Slovensku by sa však mala časom objaviť aj výkonnejšia dvojlitrová verzia, ktorá sľubuje o niečo lepší výkon a dynamiku na ceste.

PRVÁ JAZDA: Dongfeng Fengon 5 (foto: Michal Čabai)

Dongfeng Fengon 5 v nás zanechal dobrý dojem a veríme, že si ho budeme môcť vyskúšať aj v rámci klasického týždňového testu.

Viac o tom, čo slovenský importér pripravuje, sa môžete dočítať v rozhovore nižšie:

Rozhovor s importérom

Značku DongFeng vidíme na Slovensku prvýkrát, odkiaľ prichádza a aké sú jej aktivity v Európe?

Spoločnosť Plastonic s.r.o., za ktorou stojí projekt Sharengo (najväčší carsharing na Slovensku), koncom minulého roku podpísala importérsku zmluvu s výrobcom vozidiel Dongfeng Motor pre Slovensko a Česko. Dongfeng je nadnárodná automobilka pochádzajúca z Číny. Aktuálne je to jedenásta najväčšia automobilka na svete a radí sa aj medzi top 100 najväčších firiem na svete. Ma rôzne formy spolupráce, či už vo forme akcionárstva, na patentovej úrovni, alebo joint venture s viacerými v Európe etablovanými automobilkami napr. Renault, Kia, Honda, Nissan. Taktiež je jedným z najväčších akcionárov PSA. Aktuálne Dongfeng nájdete vo viacerých krajinách Európy, najviac vozidiel sa predáva v Nemecku, Španielsku a Holandsku.

Náš článok o príchode novej automobilky na Slovensko vyvolal veľké množstvo reakcií, kedy plánujete oficiálne spustenie predaja?

Na Slovensku plánujeme oficiálny štart v apríli tohto roku, aktuálne sme v prípravnej fáze. Celkovo by sa malo otvoriť až 14 showroomov vrátane servisov, rovnomerne rozmiestnených po celom Slovensku. Oficiálne ceny budú zverejnené taktiež začiatkom apríla. Všetko samozrejme závisí aj od pandemickej situácie, no sme optimistickí.

V Európe platia prísne požiadavky na bezpečnosť, ako sú na tom modely od značky DongFeng?

Modely, ktoré ponúkame, majú podľa výbavového stupňa až do 8 airbagov a disponujú mnohými asistenčnými systémami. Všetky modely, ktoré sa aktuálne ponúkajú, máju plátnu homologizáciu v EU a disponujú homologizačnými crash testami a crash testami C-NCAP, kde obstali výborne.

Akú záruku a servis na Slovensku poskytujete?

Záruky na modely so spaľovacím motorom sú až do 7 rokov, čo klientom určite dodá odvahu vyskúšať tieto úžasne vozidla. Pri elektromobiloch sa pohybujeme so zárukou až do 8 rokov. Pre zabezpečenie čo najpromptnejšej doby opravy vozidla klienta, na Slovensku momentálne už budujeme centrálny sklad dielov, taktiež mame úzku spoluprácu s inými importérmi v EU ktorí už sú etablovaní na trhu a disponujú veľkými skladmi náhradných dielov.

Koľko nových modelov plánujete priniesť na náš trh?

Štartujeme s modelmi FENGON 5 (ix5) a GLORY 580 pre štart s 4-valcovimi preplňovanými benzínovými motormi o objeme 1,5 litra a jedným elektrickým modelom SERES 3. No ešte v prvej polovici tohto roku by mal pribudnúť ekonomický model GLORY 500 - vychádzajúci z elektromobilu SERES 3. Model FENGON5 (ix5) dostane ďalšiu motorizáciu – preplňovaný turbobenzín 2.0 a najvyšší výbavový stupeň DELUXE vrátane 8 airbagov a taktiež pribudne do ponuky super-športové SUV Dongfeng SERES SF5.

Ďakujeme za rozhovor.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Toyota Corolla Coupe 1400SR 1971
Magazín

Hľadáte auto na celý život? Toto je také a stojí za ním fascinujúci príbeh

Masayuki Watanabe si ako 21-ročný kúpil Corollu druhej generácie a má ju dodnes. Aj keď počas života niekoľkokrát premýšľal o predaji svojho starého auta, jeho Corolla bola príliš dobrá, spoľahlivá a odolná. Súčasne bola spojená s množstvom krásnych spomienok, aby sa jej len tak vzdal. V roku 2011, keď bolo auto poškodené počas tsunami, sa do jeho opravy zapojila komunita zberateľov historických automobilov z celého Japonska.