Prvá jazda s Daciou Sandero Stepway! Vyskúšali sme, ako funguje s automatickou prevodovkou CVT

Dacia sa vždy spoliehala na neporaziteľný pomer cena/výkon. Bola to účinná výhovorka, ak sa vám niečo nepáčilo. Po prvej skúsenosti so Sanderom Stepway však mám pocit, že už nie je potrebné ju využívať.
Vydané  Text: 
Informácie, ktoré ste si mohli prečítať v novembrovom čísle AMŠ, nadchli aj mňa samého. Nová generácia úspešných modelov Dacia Logan a Sandero totiž spravila obrovský skok. **Presedlala na platformu CMF-B, na ktorej stoja aj oveľa prémiovejšie modely Clio a Captur.** Tichšia a pevnejšia platforma je vždy dobrá správa, najmä z pohľadu bezpečnosti. Otázka bola či neprimeraným spôsobom neutrpí cena auta. A už poznáme odpoveď. Cena modelu Sandero sa začína na 8 900 €, pričom Sandero Stepway (so silnejším motorom a vyššou výbavou v základe) stojí od 11 350 €. Áno, je to trochu viac ako predtým. Ale pomer ceny a výkonu zostal stále veľmi priaznivý. A to som ešte nepísal o tom, ako Dacia Sandero Stepway jazdí.
### „V plnke“ V aktuálnej pandemickej situácii je organizácia plnotučných prezentácií nových modelov komplikovaná. To je aj dôvod, prečo som jazdil iba na jednom aute. Zvolil som si model Sandero Stepway (tvorí väčšinu z predaných modelov Sandero) s automatickou prevodovkou CVT, čo je veľká novinka. Zhodou náhod to bolo najdrahšie Sandero Stepway, aké si môžete kúpiť. S novými asistenčnými systémami (brzdenie pred prekážkou a kontrola mŕtveho uhla), tempomatom, bezkľúčovým vstupom a štartom, navigáciou s bezdrôtovou konektivitou cez Apple CarPlay aj Android Auto, parkovacími senzormi aj s kamerou, metalízou, elektronickou ručnou brzdou, lakťovou opierkou a komplet elektrickými oknami. **Všetky príplatkové prvky zaškrtnuté a cena stále priaznivá – 15 390 €.** Dodám, že LED predné svetlomety sú súčasťou základnej výbavy.
### O ligu vyššie Sadám za volant. Ako prvé ma zaujali sedadlá. Podobajú sa na tie z modelu Clio, akurát majú menej výrazné bočné vedenie. Ale tvar je ergonomický, hlavové opierky elegantne štíhle. Rozhliadnutie po interiéri vo mne vyvolalo pozitívne prekvapenie. Ani z jedného detailu nekričala na prvý pohľad lacnota. Dokonca naopak. **Pekné látkové dekory a oranžové zvýraznenia zaujímavo oživujú kabínu. Vlastne je tu viac čalúnenia, než v niektorých koncernových autách s trojnásobnou cenovkou.** Dizajn interiéru je moderný a príjemný. Až dôkladné ohmatanie všetkého odhalilo ostrejšie hrany na výduchoch ventilácie. Ale to je detail, ktorý spomínam iba pre to, aby som nevyzeral zaujato, pretože iba vychvaľujem. Displej nového infotainmentu, ktorý opäť ukazuje, že aj v jednoduchosti môže byť ukrytá skvelá funkčnosť, je posadený pekne vysoko a dobre čitateľný. Hneď vedľa je držiak na mobil. Manipulácia s ním je trochu náročnejšia (svorku, do ktorej sa vkladá mobil, drží celkom tuhá pružina, takže vkladanie a vyberanie mobilu si vyžaduje minimálne dve ruky), ale nie je to nič vážne. **Hneď za držiakom je USB zásuvka, takže nepotrebujete dlhý kábel na nabíjanie.** Na záver som sa teda dostal k hľadaniu pozície za volantom, kde ma príjemne prekvapil ozaj veľký rozsah jeho nastavenia (aj hĺbkovo!) a za pár sekúnd som sa tu cítil dobre.
### Automat! **Automatická prevodovka je tu veľká novinka. Ide o bezstupňovú prevodovku CVT. Nepatrím k jej fanúšikom, ale sem sa hodí perfektne.** V jej prospech hrá totiž niekoľko faktorov. Prvým je jej súhra s litrovým trojvalcom TCe 90. Keďže je to preplňovaný motor, má vysoký krútiaci moment už pri 1 750 ot/min (142 Nm) a presne tam ho prevodovka väčšinu času drží. Vyššie pri bežnej jazde ísť vôbec nepotrebuje a tak o motore v podstate ani neviete, lebo je tichý. Pri akcelerácii sa, samozrejme, ozve sympatickým trojvalcovým chrapotom, ale aby vás neotravoval vysávačovým prejavom, prevodovka simuluje radenie stupňov, vďaka čomu znie motor prirodzene. Akcelerácia je plne postačujúca, aj keď ma prekvapuje, že s manuálnou prevodovkou by bol krútiaci moment tohto istého motora vyšší o 18 Nm.
Na záver spomeniem podvozok. Ten na nepekných ostrých nerovnostiach trochu buchne do karosérie, ale inak je veľmi príjemný, mäkký, s dobrým tlmením dlhších nerovností a Sandero Stepway s ním jazdí veľmi príjemne. **Odhlučnenie auta zodpovedá jeho cenovej úrovni, ale do 110 km/h je všetko v poriadku.** Pri 130 už treba zvyšovať hlas. Mňa však milo prekvapil motor. Testovaciu trasu dokázal absolvovať so spotrebou 5,2 l/100 km. Zákazníkov poteší aj fakt, že má nepriame vstrekovanie a teda nepotrebuje filter pevných častíc a nemá problémy ani so zanášaním sacích ventilov Sandero Stepway je jedno veľké pozitívne prekvapenie a už teraz sa teším na jeho plnohodnotný test!




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »