Ako dopadol litrový trojvalec od Fordu v dlhodobom teste? Takto to skončilo!
O spoľahlivosti malých trojvalcových turbomotorov sa neustále pochybuje, najväčšiu nedôveru pritom majú najmä koneční užívatelia – motoristi. Niekto tento druh motora zaznáva už len z princípu, **iných trápi skôr dlhodobé spolunažívanie s tak malou pohonnou jednotkou.** Napriek určitým charakteristickým vlastnostiam máme v redakcii prevažne dobré skúsenosti, najnovšie sa nás o tom pokúšala presvedčiť Puma s litrovým Ecoboostom. Ako...
Prečítať celé
O spoľahlivosti malých trojvalcových turbomotorov sa neustále pochybuje, najväčšiu nedôveru pritom majú najmä koneční užívatelia – motoristi. Niekto tento druh motora zaznáva už len z princípu, **iných trápi skôr dlhodobé spolunažívanie s tak malou pohonnou jednotkou.** Napriek určitým charakteristickým vlastnostiam máme v redakcii prevažne dobré skúsenosti, najnovšie sa nás o tom pokúšala presvedčiť Puma s litrovým Ecoboostom. Ako to dopadlo?
### PRVÉ DOJMY
Konkrétny agregát dosahoval maximálny výkon 114 kW (155 k) a krútiaci moment 220 Nm. To sú na danú objemovú triedu vysoko nadpriemerné parametre, avšak Ford sa pri nich nezastavil. Motoru totiž pomáha remeňom poháňaný integrovaný štartér-generátor. V skratke: máme pred sebou mild-hybrid. To znamená, že pri brzdení sa časť kinetickej energie premení na elektrickú a uloží sa v batérii, aby ju mohol kompaktný Ford znovu použiť, keď treba akcelerovať. Vtedy dokáže mild-hybridný systém pomôcť motoru až 50 dodatočnými newtonmetrami. **To je super na kompenzáciu turbodiery alebo pomoc motoru v nízkych otáčkach.** Výsledok? Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za slušných 9 sekúnd a výborná pružnosť motora. V našom prípade je motor spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
### 12 500 KM
Nič sa nám nepokazilo a na Pumu sme si už celkom zvykli. Teda – takmer. Plynulá jazda si stále vyžaduje nadpriemerné úsilie zo strany vodiča. Môže za to relatívne agresívna rekuperácia mild-hybridného systému. Opatrná práca so spojkou a dobré načasovanie všetkých úkonov sa opláca. **Za ďalší neduh pohonnej jednotky považujem dosť silné vibrácie najmä pri práci so spojkou pri rozbiehaní.**
Tam tri valce cítite. Tým sa však nepriame neduhy tejto pohonnej jednotky končia. Toto je totiž suverénne najlepší „obyčajný“ trojvalec, aký poznám (ten vo Fieste ST či v BMW i8 nepočítam). Nad hranicou 2 000 otáčok je neuveriteľne kultivovaný. Prečo som siahol po takom silnom prívlastku? Pretože pri jazde rýchlosťou 50 – 60 km/h môžete nenápadne podradiť na dvojku s motorom vytočeným na 5 000 otáčok a keď to oznámite spolujazdcovi, ten vám neuverí.
Motor je totiž neskutočne tichý. Jeho ďalšou silnou stránkou je sila. **Krátky reakčný čas turba po pridaní plynu pekne vypĺňa mild-hybridný systém,** potom nastupuje výkon, ktorý graduje, graduje a graduje, až kým jeho rozlet nezastaví obmedzovač. Motor vám vôbec nedáva dôvody na výčitky svedomia, ak ručičkou otáčkomera pravidelne zametáte za číslicou 6.
Ford Puma je v tejto verzii reálne svižné a pružné auto, ktoré sa v premávke nestratí. V meste, ani na diaľnici. **V ostrom protiklade s touto dynamikou je potenciál dosiahnuť vynikajúcu spotrebu.** Spomínaný mild-hybrid a fakt, že keď je to možné, pošle Puma jedného zo svojich troch mušketierov na chvíľku si oddýchnuť od boja s emisnými limitmi (povedané normálnou rečou: pri nízkej záťaži vypína jeden zo svojich troch valcov), sa podpisujú pod veľmi nízku spotrebu. Trochu sa posnažte a budete zhora štekliť hodnotu 4 l/100 km. Dlhodobé trápenie v meste spotrebu nikdy nevyhnalo nad 8 l/100 km.
### 15 000 KM
Za tri mesiace sa nám na Pume nič nepokazilo a boli sme s ňou vskutku spokojní. Ak si z tohto dlhodobého testu niečo odnášame, tak je to určite ponaučenie, že netreba veriť predsudkom. **Ford Puma je aj s trojvalcom veľmi svižný, s vysokou karosériou úsporný a so zvýšeným podvozkom parádne jazdí.** Ak naňho máte, pokojne si ho kúpte.