Testy

Ako dopadol litrový trojvalec od Fordu v dlhodobom teste? Takto to skončilo!

O spoľahlivosti malých trojvalcových turbomotorov sa neustále pochybuje, najväčšiu nedôveru pritom majú najmä koneční užívatelia – motoristi. Niekto tento druh motora zaznáva už len z princípu, iných trápi skôr dlhodobé spolunažívanie s tak malou pohonnou jednotkou. Napriek určitým charakteristickým vlastnostiam máme v redakcii prevažne dobré skúsenosti, najnovšie sa nás o tom pokúšala presvedčiť Puma s litrovým Ecoboostom. Ako to dopadlo?

PRVÉ DOJMY

Konkrétny agregát dosahoval maximálny výkon 114 kW (155 k) a krútiaci moment 220 Nm. To sú na danú objemovú triedu vysoko nadpriemerné parametre, avšak Ford sa pri nich nezastavil. Motoru totiž pomáha remeňom poháňaný integrovaný štartér-generátor. V skratke: máme pred sebou mild-hybrid. To znamená, že pri brzdení sa časť kinetickej energie premení na elektrickú a uloží sa v batérii, aby ju mohol kompaktný Ford znovu použiť, keď treba akcelerovať. Vtedy dokáže mild-hybridný systém pomôcť motoru až 50 dodatočnými newtonmetrami. To je super na kompenzáciu turbodiery alebo pomoc motoru v nízkych otáčkach. Výsledok? Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za slušných 9 sekúnd a výborná pružnosť motora. V našom prípade je motor spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

DT Ford Puma ST Line  X1.0 EcoBoost

12 500 KM

Nič sa nám nepokazilo a na Pumu sme si už celkom zvykli. Teda – takmer. Plynulá jazda si stále vyžaduje nadpriemerné úsilie zo strany vodiča. Môže za to relatívne agresívna rekuperácia mild-hybridného systému. Opatrná práca so spojkou a dobré načasovanie všetkých úkonov sa opláca. Za ďalší neduh pohonnej jednotky považujem dosť silné vibrácie najmä pri práci so spojkou pri rozbiehaní. Tam tri valce cítite. Tým sa však nepriame neduhy tejto pohonnej jednotky končia. Toto je totiž suverénne najlepší „obyčajný“ trojvalec, aký poznám (ten vo Fieste ST či v BMW i8 nepočítam). Nad hranicou 2 000 otáčok je neuveriteľne kultivovaný. Prečo som siahol po takom silnom prívlastku? Pretože pri jazde rýchlosťou 50 – 60 km/h môžete nenápadne podradiť na dvojku s motorom vytočeným na 5 000 otáčok a keď to oznámite spolujazdcovi, ten vám neuverí.

Motor je totiž neskutočne tichý. Jeho ďalšou silnou stránkou je sila. Krátky reakčný čas turba po pridaní plynu pekne vypĺňa mild-hybridný systém, potom nastupuje výkon, ktorý graduje, graduje a graduje, až kým jeho rozlet nezastaví obmedzovač. Motor vám vôbec nedáva dôvody na výčitky svedomia, ak ručičkou otáčkomera pravidelne zametáte za číslicou 6.

Ford Puma je v tejto verzii reálne svižné a pružné auto, ktoré sa v premávke nestratí. V meste, ani na diaľnici. V ostrom protiklade s touto dynamikou je potenciál dosiahnuť vynikajúcu spotrebu. Spomínaný mild-hybrid a fakt, že keď je to možné, pošle Puma jedného zo svojich troch mušketierov na chvíľku si oddýchnuť od boja s emisnými limitmi (povedané normálnou rečou: pri nízkej záťaži vypína jeden zo svojich troch valcov), sa podpisujú pod veľmi nízku spotrebu. Trochu sa posnažte a budete zhora štekliť hodnotu 4 l/100 km. Dlhodobé trápenie v meste spotrebu nikdy nevyhnalo nad 8 l/100 km.

DT Ford Puma ST Line  X1.0 EcoBoost

15 000 KM

Za tri mesiace sa nám na Pume nič nepokazilo a boli sme s ňou vskutku spokojní. Ak si z tohto dlhodobého testu niečo odnášame, tak je to určite ponaučenie, že netreba veriť predsudkom. Ford Puma je aj s trojvalcom veľmi svižný, s vysokou karosériou úsporný a so zvýšeným podvozkom parádne jazdí. Ak naňho máte, pokojne si ho kúpte.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

ilustracne foto, jazda, sofer, vodic
Magazín

Všetky oči patria na cestu

Žiaden šofér na svete nemôže s pokojným svedomím vyhlásiť, že sa vždy absolútne venuje len vedeniu vozidla. Čo všetko nás za volantom dokáže rozptýliť?