Testy

Vyskúšali sme elektrickú Octaviu! Ovplyvnili batérie vnútorný priestor?

Kolega Juraj sa minulý týždeň sťažoval na to, že kradnem všetky redakčné Octavie. Mám na to však dobrý dôvod – zisťujem, ktorá je najzaujímavejšia. Benzínové a naftové motorizácie už určite všetci dobre poznáte z iných koncernových modelov. A keďže súčasná generácia sa ani platformou MQB zásadne nelíši od svojho predchodcu, zaujali ma najviac nové alternatívne pohony.

INOVATÍVNA

Skutočná revolúcia pod kapotou sa odohráva v prípade verzie s nenápadným označením iV na veku batožinového priestoru. Ide totiž o vôbec prvú Octaviu v histórii, ktorá dokáže jazdiť na čistú elektrinu. Možno to na papieri neznie dramaticky, no voziť sa v tomto modeli bez tradičného klepotu naftového motora TDI bolo prinajmenšom nezvyčajné. Po stlačení štartovacieho tlačidla nastane v kabíne úplné ticho a na rozsvietených prístrojoch sa zobrazí prehľad jednotlivých dojazdov. Štandardná palivová nádrž vystačí na minimálne 550 kilometrov, v meste však budete chcieť primárne využívať elektrický pohon s reálnym dojazdom až 60 kilometrov. Na elektrinu tak prejdete s Octaviou viac kilometrov než v konkurenčných modeloch od Peugeotu či Kie, samotné nabíjanie však bude trvať dlhšie.

K plug-in hybridnému autu potrebujete garáž na nabíjanie, aby dávala prevádzka skutočný zmysel. Obyvatelia panelákov by sa mali poobzerať po inej motorizácii.

Palubná nabíjačka so skromnejším maximálnym výkonom 3,6 kW naplní akumulátor najskôr za 2,5 hodiny. V prípade klasického napájania z domácej zásuvky rátajte až so štyrmi hodinami. Po zohľadnení skutočnosti, že väčšina majiteľov plug-in hybridnej Octavie bude aj tak nabíjať cez noc v domácej garáži, nemôžeme pomalšie nabíjanie škodovke nejak zásadne vyčítať. Tento spôsob domáceho nabíjania je zároveň šetrnejší k batérii a z dlhodobého hľadiska výrazne predlžuje životnosť akumulátorových článkov. A v neposlednom rade vás nabíjanie klasickým nočným prúdom vyjde oveľa lacnejšie.

TEST: Škoda Octavia iV
TEST: Škoda Octavia iV

INTELIGENTNÁ

Plug-in hybridná Octavia pri jazde vždy uprednostňuje elektrický pohon. Ak si však energiu v batérii chcete uchovať na neskôr, musíte prepnúť vozidlo do hybridného režimu. Ako na to? Stlačíte tlačidlo voľby jazdných režimov, na dotykovom displeji zvolíte hybridný režim a do tretice si šípkami na displeji nastavíte minimálnu elektrickú rezervu v batériách. Žiaľ, v Octavii si z vlastných preferencií neviete urobiť predvoľbu a pred každou jazdou musíte tento proces nastavenia vozidla opakovať.

TEST: Škoda Octavia iV
Akumulátory a elektrická výbava sa ukrývajú pod dnom batožinového priestoru, základný objem je vďaka tomu rovnaký ako pri obyčajnej Octavii. Miesto rezervy teraz zaberajú nabíjacie káble.

Aj preto sa oplatí začať každý deň s plne nabitými batériami a celý manažment prenechať systémom. Octavia využíva energiu veľmi efektívne a presne vie, kde sa oplatí rekuperovať alebo plachtením udržiavať rýchlosť. Nastavením hybridnej sústavy a celkovým správaním na ceste mi pripomína plug-in hybridy prémiových výrobcov. Mám pocit, že ladeniu elektroniky sa niekto skutočne venoval a celý hybridný systém pôsobí dotiahnutým, premysleným a funkčným dojmom.

TEST: Škoda Octavia iV

IKONICKÁ

Škodu Octaviu dôverne pozná každý motorista na Slovensku. Teraz však obľúbený model prechádza azda najvýraznejšími zmenami od prvého uvedenia na trh. Štvrtá generácia totiž predstavuje nielen krajší vzhľad a modernejšie technológie, ale tiež úplne nové pohony, ktoré narúšajú zaužívané stereotypy. Po novom chce byť Škoda Octavia nielen ikonická, ale tiež inteligentná a inovatívna. Jednoducho iV!

TEST: Škoda Octavia iV

ĎALŠIE ALTERNATÍVY:

e-TEC

Každá benzínová Octavia v kombinácii s automatickou prevodovkou dostane mild-hybridný pohon. V tomto prípade nie je jazda na čistú elektrinu možná, pretože pod sedadlom spolujazdca sa nachádza len malá 0,6 kWh batéria. V kombinácii s elektromotorom dodáva autu pri rozbehu po dobu desiatich sekúnd asistenciu až 50 Nm krútiaceho momentu navyše. Ide o akýsi elektrický kopanec, vďaka ktorému môžete na malú chvíľku využiť plný potenciál hybridnej sústavy. Ďalšou výhodou je možnosť plachtenia na rovinke alebo pri jazde z kopca, keď elektronika dočasne vypne spaľovací motor a pomáha šetriť palivo. Výrobca udáva celkovú úsporu paliva na úrovni 0,5 l/100 km, niektorým kolegom sa však podarilo namerať až 1,5-litrovú úsporu v porovnaní s nehybridnou Octaviou. Zásadný prínos však vidíme v odlišnom fungovaní štart-stop systému prostredníctvom štartér-generátora, ktorý je spojený s kľukovým hriadeľom cez drážkovaný remeň. Výsledkom je rýchle zapínanie a vypínanie spaľovacieho motora bez akýchkoľvek sprievodných vibrácií.

Octavia G-Tec

g-TEC

K najzaujímavejším ekologickým alternatívam nepochybne patrí zemný plyn. Tento druh pohonu produkuje v porovnaní s klasickým benzínovým motorom menej škodlivých skleníkových plynov, najmä oxidov síry (-99 %), oxidov dusíka (-75 %), oxidov uhlíka (-50 %) a pevných častíc (-86 %). Samotná prestavba na CNG je pritom jednoduchá, prevádzka až o takmer polovicu lacnejšia a z pohľadu ekologickej výroby paliva z biomasy aj dlhodobo udržateľná. Plynom poháňaná Octavia G-TEC disponuje dojazdom až 500 kilometrov, pričom na ďalších 140 kilometrov môžete využiť rezervnú nádrž na klasický benzín. Kým v susednej Českej republike ide o jednu z najpredávanejších verzií Octavie, na Slovensku potenciálnych zákazníkov odrádza malý počet čerpacích staníc.

Technická tabuľka Octavia iV
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie