Test Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC CVT: Malý performer, veľké divadlo!

Áno, má atraktívny, dynamický a športový dizajn. Na nový Mitsubishi Space Star sme sa ale pozreli aj z praktického pohľadu: pozrite sa do interiéru, kufra a na reálnu spotrebu z nášho testu.
Vydané  Text: 

Nový Mitsubishi Space Star patrí medzi najzaujímavejšie malé autá na našom trhu pre jeho agresívnu cenovú politiku, prehľadnú ponuku výbav a možnosť vybavenia prevodovkou CVT. Space Star sa na Slovensku predáva od 8 990 eur a už za 11 990 eur môžete auto vybaviť prevodovkou CVT, ktorú možno zjednodušene nazvať automatom. No a v najvyššej výbave Intense si ho zadovážite za 14 190 eur, čo je stále nesmierne atraktívna ponuka. Dokáže byť ale mestský subkompakt skutočne praktickým vozidlom na každý deň? Zisťovali sme to v našom redakčnom teste.  

Spoľahlivý motor a ideálna konfigurácia

Najmenšie Mitsubishi v slovenskom predaji sme testovali v stupni výbavy Intense s trojvalcovým motorom 1.2 MIVEC AS&G a prevodovkou CVT. Maximálny výkon tohto motora je 59 kW (80 k) a maximálny krútiaci moment dosahuje až 106 Nm.     Samostatnú pozornosť je potrebné venovať spoľahlivosti pohonu. Trojvalcový motor 1.2 MIVEC AS&G využíva **osvedčenú jednoduchú konštrukciu** a princípy, vďaka čomu z krátkodobého i dlhodobého hľadiska minimalizuje riziko porúch. Jedná sa o „**poctivú atmosféru**“, ktorá navyše **nepotrebuje filter pevných častíc (GPF)**. Týmto výrobca vyriešil jeden z veľkých problémov preplňovaných motorov, a to známu karbonizáciu turba.   S **variabilným časovaním sacích ventilov** (MIVEC) sa pritom **zvyšuje praktický výkon motora** a **znižuje spotreba paliva, a to už od 5,0 l/100 km**.   Ďalšie peniaze pritom zákazník ušetrí aj pri samotnom servise, ktorého ceny sú pri motoroch 1.0 a 1.2 MIVEC fakticky minimálne. To, že výrobca agregátu dôveruje, demonštruje **5-ročnou zárukou**, respektíve do nájazdu 100 000 kilometrov.     Špecifikom výbavy Intense sú 15-palcové disky kolies s osemlúčovým dizajnom a sedempalcový **dotykový displej s novým multimediálnym systémom SDA3 s plnou konektivitou Android Auto a Apple CarPlay** a navigáciou. V testovanej výbave sme ďalej ocenili aj podporu rádia DAB, multifunkčný volant, bezkľúčový vstup a cúvaciu kameru, ktorá veľmi dobre vidí aj v takmer úplnej tme. S balíčkom Sport Paket vozidlo získalo atraktívnejší vzhľad vďaka širším nárazníkom, chrómovej koncovke výfuku či červeným akcentom v spodných partiách. Jedným z najpádnejších argumentov, pre ktoré si zákazníci namiesto jazdeniek kupujú nové autá, je ich vyspelejšia bezpečnostná výbava a garancia toho, že bude skutočne fungovať. V interiéri nového Space Star je napríklad až **šesť airbagov**.   S cúvacou kamerou máte dokonalý prehľad o tom, čo je za vozidlom. Dobre vidí aj v tme, jedinou chybičkou je chýbajúce dynamické navádzanie.

Spotreba lepšia ako od výrobcu

Keď pristúpite k novému Space Staru, nepotrebujete mať v rukách kľúč. Stačí si ho ponechať vo vrecku a auto rozpozná, že ste blízko. Na rozdiel od iných značiek Mitsubishi používa tlačidlo na odomykanie a zamykanie auta, čo je nesmierne praktické, pretože si zamknutie môžete overiť potiahnutím za kľučku dverí. Rovnaké tlačidlo je aj na piatych dverách do kufra.   Kľučku a tlačidlo na odomykanie a zamykanie nájdete aj na kufrových dverách. Rovnako komfortné a praktické je aj štartovanie, kľúč vo vrecku vysiela signál a vám stačí stlačiť štartovacie tlačidlo, pozor, naľavo od volantu. Potom už len zaradíte jazdný režim D, uvoľníte parkovaciu brzdu a idete vpred. Mať v aute automat už za menej ako dvanásťtisíc eur nie je vôbec bežné. Prítomnosť vyspelej „automatickej prevodovky“ CVT INVECS-III tak robí zo Space Staru nesmierne atraktívnu kúpu. Automatickú prevodovku dávame do úvodzoviek, pretože sa v skutočnosti jedná o technologicky vyspelý variátor, jeho ovládanie sa však v ničom nelíši od klasickej automatickej prevodovky. R je spiatočka, D je pre jazdu vpred, no Space Star má ešte aj režimy Ds a L. Ds je športový jazdný režim využívajúci o tisícku vyššie spektrum otáčok motora, vďaka čomu reaguje promptnejšie a pružnejšie. Jeho prítomnosti rozumieme, no je potrebné povedať, že už v základnom režime D auto disponuje veľmi dobrou dynamikou a nesnaží sa udržiavať nízke otáčky pre násilné znižovanie spotreby. Režim prevodovky L dobre poznajú napríklad majitelia off-roadov s variátorom, ten si vtedy drží nižší „prevodový stupeň“ a umožňuje lepšie prekonávať strmé kopce a prudko akcelerovať.   Jazdné režimy Ds a L nepochybne majú význam, s klasickým D-čkom si ale vystačíte veľmi dobre tiež.   Mitsubishi Space Star s rázvorom 2 450 mm patrí medzi malé mestské vozidlá, čomu zodpovedá aj vynikajúci polomer otáčania iba 4,6 metra. Veľkým plusom je tiež celková šírka 1 665 mm a výborne nastavený posilňovač riadenia, takže pohyb v úzkych mestských uličkách a parkovacích domoch zvláda s nadhľadom. Doslova, pretože s cúvacou kamerou vidíte aj za vozidlo do strán. Počas týždňa sme na Mitsubishi Space Star jazdili za **priemerne 5,4 l/100 km**, čo je o deci viac ako uvádza výrobca ako výsledok metodiky merania WLTP. Lenže **pri dôslednej snahe o šetrenie sme zvládli mestskú prevádzku už za 4,9 l/100 km**, čo je na benzínový motor výborný výsledok. Keď sme dupli na plyn a jazdili športovo, spotreba stúpla na tesne pod sedem litrov na sto kilometrov.

Overenie praktickej stránky

O malých autách ešte aj dnes platia stereotypy, že sú síce obratné, ale vrcholne nepraktické pre bežné použitie, napríklad ako rodinné vozidlo. Nie je to celkom pravda, napokon dnešné malé autá sú výrazne priestrannejšie ako pred rokmi. Napokon, už pri prvom kontakte s vozidlom zistíte, že **interiér je skutočne priestranný**, dokonca aj vzadu, navyše **z pozície vodiča je skvelý výhľad**. Dokonca porovnateľný s modernými malými crossovermi. Pozrite sa, do akej miery dokáže byť praktický malý Mitsubishi Space Star, možno vás prekvapíme:   Predná časť interiéru je bohatá na drobné odkladacie priestory a vo výbave Intense je na stredovej konzole aj nabíjací a dátový USB port. Výduchy klimatizácie majú praktické kruhové vyhotovenie a celkovo je interiér ergonomický.   V stredovej konzole sú vyhradené priestory pre mobil, okuliare a napoje.   Aj pred spolujazdcom je dlhá polička, ktorá udrží aj veľký smartfón. Ďalší priestor je v kastlíku.   Napokon je vpredu aj priestor pod lakťovou opierkou. Skromnejší, ale vojde sa sem celá peňaženka s kľúčami od domu a práce.   Pokračujme dozadu: na zadných sedadlách je miesta dosť v každom smere. Zadní pasažieri majú prekvapivo veľa miesta na nohy a stredový tunel nie je tak vysoký, aby na neho doplácal stredný pasažier.  
Celkom bez problémov sa sem zmestí jedna, dokonca aj dve detské sedačky. Háky Isofix sú tu tiež, dômyselne skryté pod čalúnením. Samozrejmosťou je detská poistka na oboch dverách.   Mitsubishi Space Star je vybavený aj takýmito praktickými detailmi: úchytka na vešiak s oblečením alebo na tašku.     Zadné sedadlá sa dajú sklopiť z kufra, stačí potiahnuť za takýto popruh. Sklápajú sa takmer do roviny a sprístupnia nákladný priestor, v ktorom odveziete aj bicykel s demontovaným predným kolesom.     A takto vyzerá nákladný priestor so sklopenými zadnými sedadlami. Všimnite si výšku otvoru do kufra a nakladaciu hranu s plastovými chráničmi.   Praktickým doplnkom výbavy je plastová vaňa do kufra. Má význam predovšetkým vtedy, keď vozíte zašpinený náklad, napríklad detský kočík po daždi. Že či sa sem vôbec vojde aj bez sklápania zadných sedadiel? Vojde, pozrite nižšie:   235 litrov batožinového priestoru vraj nie je veľa, no bez problémov sa sem vojde aj štandardný detský kočík – aj to aj bez toho, aby ste museli maturovať v tetrise.  




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.