Test VW Passat 2.0 TDI 4Motion Elegance: Business casual

Než ho obviníte, že je nezaujímavý alebo nebodaj nudný, vyskúšajte si ho. Veľmi pravdepodobne zistíte, že by vám vôbec neprekážalo mať ho v garáži.
Vydané  Text: 
*Test je prevzatý z časopisu auto motor a šport č. 11/2019, vydal ES* Predstavte si váženého doktora. Teraz si predstavte dobrého právnika. A teraz úspešného manažéra. Schválne, v ktorej z predstáv mala daná postava extravagantnú kravatu, krikľavé ponožky, farebnú košeľu alebo čokoľvek „vzrušujúce“? Drvivá väčšina takýchto ľudí je oblečených v štýle business casual a svoj vkus prezentujú maximálne hodinkami a možno prackou na opasku. Sťažuje sa niekto? ### Nuda alebo striedmosť?
Nie každé auto musí byť superšport, rovnako ako nie každé auto musí mať nevyhnutne agresívne krivky a žiarivé farby. Preto celkom nerozumiem rozhorčeniu niektorých ľudí, ktorí sú sklamaní, že Passat po facelifte vyzerá podobne ako predtým. Áno, vyzerá. Nový nárazník, maska chladiča, grafika predných svetiel, zatmavené zadné svetlá a chrómové dekorácie v zadnom nárazníku mu však dodávajú potrebný punc novoty, takže vyzerá modernejšie. A modernejšie sa aj správa. Pri diaľkovom odomknutí sa prepracované zadné LED svetlá rozsvietia postupne po segmentoch. Tie predné zas prebliknú všetkými segmentmi nových adaptívnych LED svetiel IQ.Light. Pútavá šou.
Vnútri sú zmeny tiež iba drobné. Tu a tam nový materiál, väčšia obrazovka infotainmentu, vylepšené odkladacie priestory a USB-C porty. Typické hodinky z čela palubnej dosky zmizli, aby sa tam dostalo tlačidlo výstražného trojuholníka. Mne chýbať nebudú, aj keď to bol v tejto triede nevšedný doplnok. Jediná vec, ktorá sa zmenila naozaj minimálne, je motor pod kapotou testovaného Passatu. Jednotka 2.0 TDI s výkonom 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 400 Nm je technicky identická. Prepracovaná je len tak, aby spĺňala najnovšiu emisnú normu Euro 6 DG. ### S mierou
Na niektoré veci je dobré sa pozrieť v kontexte. Do Passatu som sadol z veľkého prémiového SUV s cenovkou prevyšujúcou 100 000 €. Pochopiteľne som čakal kruté stretnutie s realitou, keď som sadol do Passatu. Ale odhliadnuc od toho, že dieselový motor vo Volkswagene nebol až taký dobre odhlučnený, bola jazda v Passate príjemnejšia. Passat totiž presne trafil hranicu toho, keď sú technológie ešte prínosné a prispievajú k dobrému dojmu z auta, a zároveň nie sú také neskutočne komplexné a zložité, že to má človek problém spracovať a využiť.
Digitálny prístrojový štít síce ponúka viac informácií než potrebujete, ale viete si ho veľmi ľahko nakonfigurovať a jediným tlačidlom meniť dostupné zobrazenia. Ponuku hlavného displeja si taktiež môžete prispôsobiť podľa seba tak, aby ste v nej našli to, čo potrebujete, tam, kde to chcete mať. Jednotlivé menu sú logické a prehľadné. Možno sú graficky jednoduchšie, ale pri šoférovaní aj tak nemáte čas obdivovať nejaké obrázky a animácie.
Ovládanie gestami tu už nie je žiadna novinka, aj keď treba povedať, že to gesto je vlastne iba jedno (mávnutie rukou pred obrazovkou zo strany na stranu) a nemá v podstate žiadnu pridanú hodnotu. Na listovanie už naozaj môžete rovno potiahnuť aj prstom po obrazovke, keď už ste sa tým smerom načiahli. Ak mi na Passate ako na technologicky nabitej manažérskej limuzíne niečo chýba, je to poriadny Head-up displej premietaný na čelné sklo. ### K meritu veci To sú však drobnosti, na ktoré som zabudol hneď, ako som si sadol do vodičovho sedadla. Nemusel som sa naň šplhať, ani som doň nepadol. V Passate sa sedí trochu vyššie, než by som čakal, ale nie je to na úkor priestoru nad hlavou a čoskoro som tomu prestal venovať pozornosť. Ergonomické sedadlá sú fajn. Nijako vás neobjímajú a predsa pekne podržia v zákrutách. Testovaný Passat nemal adaptívny podvozok, ktorého schopnosti poznám z medzinárodnej prezentácie a je perfektný.
Našťastie, základný podvozok je nastavený veľmi dobre. Jazda je pohodlná a sebaistá, nie je taká uplávaná ako v prípade Škody Superb. Passat je dostatočne tuhý, keď po ňom chcete precíznosť, vie sa príjemne zhupnúť, keď treba a nerovnosti tlmí bez zbytočných dodatočných pohybov a zvukov podvozka. Tak to skrátka má byť. Keďže nejde o SUV, nemusíte sa báť, že by vás v aute hádzalo zo strany na stranu. Jazda v Passate je tak oveľa menej unavujúca. ### Užitoční pomocníci Je totiž vybavený plejádou technológií, ktoré fungujú tak ako zvyšok auta – dobre. Systém Travel Assist za vás spoľahlivo a predvídateľne mení nastavenie adaptívneho tempomatu, brzdí pred zákrutami a križovatkami, a k tomu, aby sa držal na ceste, nepotrebuje nevyhnutne čiary (aj keď s nimi, samozrejme, pracuje oveľa presnejšie). Najmä v noci sa tak nemusíte báť pokút za to, že ste si nejakú značku alebo obmedzenie nevšimli. A na neobmedzenej diaľnici vás systém Travel Assist bude podporovať aj v rýchlosti 210 km/h. Mne k dokonalosti tohto systému chýba iba možnosť prepnúť ho na obyčajný neadaptívny tempomat. Občas je totiž práve ten najlepšie riešenie. Potom sú tu svetlá. Systém IQ.Light fungujúci na matrixovom princípe je skvelý. Rýchlo reaguje, dostatočne presne vykrýva okolitú premávku a miesta, kam svieti, osvetľuje ozaj silným svetelným lúčom. Do zákrut sa navyše tieto svetlá natáčajú predvídavo na základe GPS údajov, takže vám umožnia skôr prečítať situáciu. S takýmito svetlami je radosť cestovať. Predvídať vám pomôže aj nová navigácia, ktorá vďaka zabudovanej eSIM karte podporuje zobrazenie aktuálnej dopravnej situácie. Pri intenzívnom používaní auta oceníte aj dobré odkladacie priestory. Všetky sú čalúnené, aby vám v nich veci nehrkali.
Pred voličom prevodovky je šikovná schránka na mobil, vybavená bezdrôtovým nabíjaním. Je pogumovaná a naklonená tak, aby odtiaľ mobil nevypadol a aby pri prípadnom pohybe nevydával zvuk. Vám teda stačí využiť jednu z mnohých možností konektivity a počúvať cez výborný audiosystém vašu obľúbenú hudbu. A zadní pasažieri? Tí vám môžu pomôcť s playlistom cez aplikáciu Media Control, či sa pripojiť na palubnú Wi-Fi sieť. Mimochodom, miesta vzadu je v Passate veľmi veľa a nasadanie cez dlhé zadné dvere je mimoriadne pohodlné. A kufor je obrovský.
### Trochu života! Jediné, čo mi výrazne kazilo dobrý dojem z Passatu, je prevodovka DSG. Vlastne nie, tá je úplne v poriadku. Radí hladko a presne. Ale povely jej diktuje softvér, ktorý nemá nad motorom žiadne zľutovanie a strašne ho podtáča. Takmer vždy bola zaradená o stupeň vyššia rýchlosť, než by som zvolil ja, čo rezultovalo v dunenie motora a ešte aj mizernú dynamiku. Pritom stačí dať dvojlitrovému dieselu trochu nadýchnuť a ukáže svoju silu, znovu objaví akceptovateľnú kultúru chodu a popritom si ani nevypýta palivo navyše. Je extrémne úsporný. Bežné tempo zvládne aj za menej než 5,5 l nafty na 100 km, pritom pri predbiehaní má sily na rozdávanie. A to sme testovali Passat s pohonom všetkých kolies. Takže ako to zhrnúť? Volkswagen Passat možno nie je auto, na ktoré by ste ako prvé ukázali prstom, ak by ste mali na výber, avšak ak by ste v ňom absolvovali tisíc kilometrov, je pravdepodobné, že na ďalšiu takú cestu by ste si ho vybrali znova. [CAR id=17077]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »