Testy

Chcete urobiť dobrý skutok? Kúpte si Hyundai i30 N Project C a vaše peniaze pôjdu ľuďom s rakovinou.

Prejdem rovno k veci, pretože zdravie je najprednejšie: slovenský Hyundai i30 N Project C číslo 497/600 slúži na dobrú vec. Jeho kúpou totiž podporíte občianske združenie Nie rakovine, ktorého cieľom je spojiť úsilie a zainteresovať všetkých, ktorí majú a chcú mať vplyv na situáciu v onkológii na Slovensku. Združenie má za cieľ informovať, vzdelávať a pomôcť predchádzať vzniku rakoviny, rovnako ako uľahčovať jej liečenie tým, ktorých táto nebezpečná choroba postihla. Aby ste si mohli exkluzívny Hyundai i30 N Project C kúpiť, musíte sa najprv zúčastniť súťaže o exkluzívne právo na jeho kúpu. V rámci súťaže je cieľom vyzbierať pre o.z. Nie rakovine čo najviac peňazí, takže kto dá viac, berie. Presné detaily sa však dozviete priamo od Hyundai. Ja len dodám, že „štartovacia“ cena je 39 990 €.

TEST: Hyundai i30 N Project C

Koľko?

Je pravda, že jednou z najväčších výhod modelu i30 N Performance je pomer ceny a výkonu, alebo v tomto prípade skôr pomer ceny/výkonu/výbavy/zábavy za volantom. Za 30 tisíc a pár drobných dostanete auto, ktoré je rýchlejšie než väčšina ostatných áut v premávke, je v ňom ozajstná zábava jazdiť a ešte má aj dobrý zvuk a 5-ročnú záruku. Prečo by ste teda mali platiť viac?

Dôvodov je niekoľko. Ten prvý je špecifický a mal by byť najdôležitejší: pretože tým pomôžete ľuďom v núdzi. Pevne verím, že sa nájde automobilový nadšenec s dostatkom financií, pre ktorého bude tento bod dostačujúci na to, aby sa pokúsil 497/600 získať.

Druhý dôvod je exkluzivita. Na Slovensko sa dostali iba dve autá z prísne limitovanej 600-kusovej edície Hyundai i30 N Project C, pričom každý kus má svoj vlastný štítok s poradovým číslom. Jeden je novinársky a vidíte ho tu na fotografiách, druhý je na predaj. Je teda veľmi pravdepodobné, že bežne svoju dvojičku na ceste nestretnete. Vaše auto si taktiež lepšie udrží svoju hodnotu. Bol by som však veľmi nerád, ak by kupca svoj Project C zatvoril do garáže ako investíciu. Bola by to veľká škoda.

TEST: Hyundai i30 N Project C

Tretí dôvod

Tretí dôvod na jeho kúpu sa skrýva v samotnom aute. Je totiž geniálne. Už aj základný Hyundai i30 N Performance kope svojimi schopnosťami zabaviť šoféra vysoko nad svoju cenovú hladinu. Project C to čiastočne dorovnáva a o zvyšok sa starajú nové vylepšenia, ktoré ho posúvajú ďalej po vizuálnej aj jazdnej stránke. Na prvý pohľad ho od bežnej verzie rozpoznáte vďaka matnému laku, ktorého zamatovú charakteristiku ostro prerušuje karbónová kapota. Karbónové doplnky s ostro oranžovými doplnkami na nárazníkoch a prahoch už pôsobia menej šokujúco a ich úloha je popri šetrení hmotnosti aj funkčne ovplyvniť aerodynamiku bez zvýšenia celkového aerodynamického odporu. Čerešničkou na torte sú nádherné kované disky renomovanej talianskej značky O.Z. Racing. Cieľom týchto úprav je zníženie hmotnosti – najväčšieho nepriateľa zábavy za volantom. Pre zaujímavosť – kapota ušetrila 7,2 kg, prahy približne 1kg, zadný difúzor 386 gramov a predný nárazník s výraznejším splitterom je dokonca o 240 g ťažší, ale pomáha autu k vyššej stabilite v rýchlosti, takže mu to môžeme odpustiť. Potom sa však dostávame ku kolesám, ktoré šetria neuveriteľných 22 kg, a to rovno neodpruženej hmotnosti! K tomu si môžeme prirátať ďalších 4,66 kg, ktoré Hyundai získal k dobru výmenou železných tehlíc zadných kolies za hliníkové.

TEST: Hyundai i30 N Project C

Vnútri nájdeme opäť pár ostrých oranžových kontrastov, volant potiahnutý Alcantarou a špecifickú hlavicu radiacej páky pripomínajúcu piest. Aj tu sa odľahčovalo – škrupiny Sabelt šetria dokopy 15 kg a pre mňa sa starajú o najväčšiu transformáciu jazdného zážitku.

Menej je viac

Aj keď celková úspora hmotnosti prevyšujúca 50 kg je impozantná, môj najväčší problém so „sériovým“ i30 N riešia práve sedadlá. Už pohľad na ich karbónové chrbty rozprúdi nadšencovi krv v žilách. Usadnutie do nich vo vás vyvolá ten ťažko opísateľný pocit: „Áno, sedím v čomsi špeciálnom“. Sedíte nižšie a objatie sedačiek vás drží v perfektnej pozícii za volantom aj keď sa preťaženia začnú stupňovať. A ony sa začnú. Hyundai i30 N Project C totiž priam nabáda k dynamickej jazde. Zvuk a reakcie jeho dvojlitrového silno prepĺňaného motora sú ostré, nábeh turbodúchadla vskutku naliehavý, radenie je jedno z najlepších, aké si môžete v modernom aute dopriať. A to myslím aj na výrazne vyššie cenové hladiny. Výkon 202 kW (275 k) a krútiaci moment 353 Nm (krátkodobo až 378 Nm) síce dnes nepatria medzi najlepšie hodnoty, aj keď zrýchlenie na stovku za 6 sekúnd je slušné, ale ak vám ide o výkon, uchádza vám pointa tohto auta.

TEST: Hyundai i30 N Project C

Hyundai i30 N Project C má upravený podvozok – sedí o 6 mm bližšie k zemi na kratších a tvrdších pružinách, a vďaka odľahčeniu je jeho ťažisko nižšie až o 8,8 mm. Adaptívne tlmiče zostali mechanicky rovnaké, avšak ich kalibrácia je iná. Priznám sa, že na rozdiel od niektorých mojich kolegov sa mi Project C nezdá v komfortnom režime podvozka tvrdší natoľko, aby sa o tom oplatilo písať. S týmto autom sa dá úplne bez problémov jazdiť každý deň. Dokonca sa mi zdá, že vďaka ľahkým kolesám zvláda krátke nerovnosti lepšie, než sériový model. Režim Sport však podvozok riadne pritvrdí. Tento režim je vhodný na kvalitné okresky, kde autu poskytuje okamžité reakcie na vaše pokyny a pritom sa nenechá rozhodiť menšími nerovnosťami. Režim Sport+ som vyskúšal a keďže som nebol na trati, tak som ho rovno vypol. Bol to masaker, ktorý sa vám odvďačí len na okruhu a s patrične nastavenými tlakmi v pneumatikách. Mimochodom, Hyundai ich odporúča fúkať až na 2,6 baru za studena. Mne sa oveľa lepšie osvedčil „teplý“ tlak 2,4. Menšia hmotnosť, nižšie ťažisko, menší tlak... A to všetko znamená viac zábavy.

TEST: Hyundai i30 N Project C

Stojí za to

Takýto jedinečný kúsok som musel poriadne prevetrať po najkrajších cestách Slovenska, aké mi voľný čas dovolil navštíviť. Pezinská baba, Skýcov, Jankov Vŕšok či okolie Zliechova a Čičmany. Navštívil som cesty, ktoré poznám naspamäť a aj cesty, na ktorých som jakživ nejazdil. A práve tam sa Hyundai i30 N Project C ukázal ako famózne auto. Počas nudných presunov bol v komfortnom režime a so zatvoreným výfukom tichý a akceptovateľne komfortný. Sedadlá na dlhých cestách nerobili môjmu chrbtu žiaden problém. Na správnej ceste s však stačilo stlačiť pravé tlačidlo na volante, pod ktorým sa ukrýva režim N Custom. V mojom prípade to znamenalo športové nastavenie diferenciálu a motora, otvorený výfuk, komfortný podvozok, komfortné riadenie, vypnuté medziplyny a športová stabilizácia. To je kombinácia, ktorá vďaka ktorej zvládnete aj neznáme cesty vo veľmi rýchlom tempe, pričom Hyundai vás bude neustále maximálne zapájať do hry. Jeho krása spočíva v jeho hravosti. Jeho presné riadenie reaguje aj na vaše myšlienky, motor na každý milimeter stlačenia akcelerátora a podvozok na oboje. Ochota auta zatáčať je neskutočná, brzdy perfektne dávkovateľné... Môžete jazdiť čistú stopu, alebo sa uprostred oblúka hrať s hmotnosťou auta a provokovať ho k jemnej pretáčavosti. Ak máte chuligánsku náladu, potiahnite za ostrú ručnú brzdu. Tú už skoro nikde inde nenájdete.

TEST: Hyundai i30 N Project C

Že sa iba učíte rýchlo jazdiť? Nevadí. Funkcia automatických medziplynov funguje brilantne a ešte ju aj sprevádza zvuková kulisa ako v rally – praskanie, bublanie a strieľanie do výfuku. Takže sa nemusíte cítiť znevýhodnení manuálom a môžete sa lepšie sústrediť na jazdu a jedným očkom sledovať LED diódky ktoré vám po vzore pretekárskych áut naznačujú, kedy je vhodný moment preradiť. Ani vás nebude veľmi ťahať za volant pri akcelerácii. Športový režim stabilizácie vás nechá precítiť, čo auto robí, ale nenechá vás vletieť do problémov, ak máte všetkých päť pokope.

Ste skúsený šofér? Všetky asistenčné systémy sa dajú vypnúť a z i30 N sa stane váš otrok, ktorý spraví presne to, čo mu rukami a nohami naordinujete. Je to auto, ktoré vás dokáže naučiť jazdiť a zároveň odvďačí aj skúseného šoféra. Je dosť rýchle, aby bolo vzrušujúce, ale nie tak, aby bolo strašidelné. Okrem jazdy vám poskytne aj emócie a divadlo a toto všetko si môžete užiť pri relatívne civilných rýchlostiach. S menšou hmotnosťou ochotnejšie mení smer a je bližšie k okruhu, pritom s ním môžete jazdiť každý deň.

Hyundai i30 N Project C - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Značka Hyundai
Model i30 N
Model - Typ Project C
Model - rok výroby 2020
Rozmery a hmotnosti
Objem palivovej nádrže 50 l
Pohotovostná hmotnosť 1 395 kg
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 998 cm3
Najvyšší výkon 275 k
Najvyšší výkon 202 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 6 000
Najvyšší krútiaci moment 353/378 overboost Nm
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 7,1 L
Maximálna rýchlosť 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 6,0

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4,5

Takže stojí za to? Ak meriate hodnotu auta absolútnou rýchlosťou, tak nie. Ale ak vám záleží na tom, aby ste boli s autom za jedno, aby ste sa pri šoférovaní usmievali, aby vás auto dokázalo zabaviť a aby ste mali v garáži niečo naozaj výnimočné a dokonca spojené s pekným príbehom, tak rozhodne áno.

Klady
  • Vzhľad
  • Jazdné vlastnosti
  • Podvozok
  • Limitka
Zápory
  • Nepraktický tvar hlavice radiacej páky
  • Malá nádrž
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Bobber (v popredí) a Indian Scout sú aktuálne najžiadanejšími modelmi na slovenskom trhu
Magazín

Nový fenomén dnešnej doby? Toto je skutočná história motocyklov Indian!

Len máloktorému výrobcovi motorových vozidiel sa historicky podarilo to, čo legendárnej americkej značke Indian Motorcycle. Vrátiť sa na trh po šesťdesiatich rokoch a s takými výrobkami, ktoré dokázali dostať Indian rýchle na špicu svetového motocyklového trhu. Do roku 2011 boli Indiany považované skôr za exotický tovar pre individualistov, dnes možno bez preháňania nazvať stroje Indian Rolls-Roycom na dvoch kolesách, ktorý si môžete kúpiť aj na Slovensku.
Predstavenie novej značky Ioniq:  Čo si Hyundai od nej sľubuje?
Magazín

Predstavenie novej značky Ioniq: Čo si Hyundai od nej sľubuje?

Privítajte IONIQ! Originálny názov, ktorý spojením slov „ion“ a „uniqe“ označoval najprogresívnejší model Hyundaiu, sa mení na samostatnú značku Ioniq, ktorej zameraním nebudú iba autá, ale aj celkový životný štýl spojený s elektromobilitou. Čo si Hyundai od vytvorenia novej značky sľubuje a aká bude jej stratégia?