Dodávky, mikrobusy a 8/9-miestne vozidlá sú svet, v ktorom ešte stále úplne nedozrel čas na benzínové motory. A s naftovými hybridmi možno ani nebude musieť, o čom nás prakticky presvedčil Ford Tourneo Custom.
### Čo je to mildHybrid?
Naftové hybridy boli donedávna kuriozitou, dnes im možno predpovedať priaznivú budúcnosť. Pohonný systém EcoBlue Hybrid v Tourneo Custom spája naftový motor s maximálnym výkonom 136 kW (185 k) s mild-hybridným ústrojenstvom, ktorý pomáha znižovať spotrebu a množstvo emisií. Počas jazdy túto podporu vnímať nebudete, pretože výlučne na elektrinu auto nejazdí.
Systém mildHybrid od Fordu využíva elektrický motor s max. výkonom 11 kW napájaný 48 V batériou, aby pomáhal naftovému motoru znižovať spotrebu paliva. Nenabíja sa káblom a auto nejazdí len na elektrinu.
### Tourneo Custom z pohľadu vodiča
Ford Tourneo Custom už pri prvom nasadnutí za volant presviedča, že časy nepoddajných a iba na odolnosť zameraných interiérov mikrobusov sú preč. Toto auto poteší dobrými a príjemnými materiálmi, ergonomickým posedom za volantom so skvelým výhľadom na okolie, modernými funkciami a naozaj jednoduchým šoférovaním. Nie je to ešte luxus, ale nemá k nemu ani ďaleko.
[GALLERY id=30620]
Výrobca si dal záležať na vyhotovení interiéru tak, že pripomína väčšie SUV alebo pick-up. Vodič a spolujazdec majú vpredu veľa priestoru, mäkké kožené sedadlá s vyhrievaním (možno až príliš mäkké), **množstvo úložných priestorov** a dobre známe spracovanie kokpitu a stredovej konzoly. Systém SYNC3 s osempalcovým farebným dotykovým displejom rozumie hlasovým povelom, podporuje Apple CarPlay a Android Auto a dá sa používať aj mechanickými ovládačmi.
[GALLERY id=30621]
Prehľadný prístrojový panel je známy z ostatných modelov výrobcu, ponúka ideálny kompromis medzi modernými a klasickými palubovkami. Uznávam, že veľké displeje sú moderné, ale klasické analógové ukazovatele s displejom uprostred považujem za lepšie riešenie. Obyčajne sa totiž výrobcom nedarí grafické vyhotovenie spraviť tak, aby plne zodpovedalo reálnym potrebám vodiča.
[GALLERY id=30623]
### Jazdné vlastnosti
Mám rád dodávky a osemmiestne vozidlá, pretože šoférovať ich je zábava. Ford Tourneo Custom som si obzvlášť obľúbil, pretože popri vysokom posede, dlhom rázvore a dobrom motore ponúka interiér, ktorý sa veľmi nelíši od osobných automobilov. Podstatný je ale pohonný systém EcoBlue Hybrid s naftovým motorom s max. výkonom 136 kW (185 k) a max. krútiacim momentom 440 Nm pri 2 000 ot./min.
Dostupnosť najvyššieho krútiaceho momentu papierov nie je tak skorá, ale v skutočnosti zaberá už odspodu a už pri miernom povolení spojky a vytlačení akceleračného pedála celé vozidlo reaguje dobre.
Čo charakterizuje jazdu na Tourneo Custom, je anglický pojem *smooth*. Do slovenčiny by som ho preložil ako *hladký*, ale v našom jazyku predsa len nemá ten správny význam. Auto na jednej strane veľmi presne reaguje na podnety od vodiča, ako ovládanie pedálov a otáčanie volantom, na druhej strane pôsobí stabilne, nedáva pocítiť nedokonalosti vozovky. Z pozície vodiča viem oceniť aj variabilitu sedadla, optimálne nastavenie strmosti a citlivosti riadenia a tiež kulisu radenia páky prevodovky. Tá je sprevodovaná tak dobre, že zanevriete aj na automatiku. Prvý stupeň je skôr dlhší, takže pri výjazde do kopca nemusíte preraďovať hneď na dvojku.
Motor v Tourneo Custom pracuje kultivovane a pomerne ticho, do interiéru nepreniká veľa vibrácií, skúsenosť za volantom je tak príjemná. Naftový hybrid si zaslúži byť novým štandardom preto, lebo v žiadnom prípade neobťažuje, nedáva o sebe vedieť, pracuje potichu v pozadí a vo výsledku prináša priaznivejšiu spotrebu paliva.
Novinárske vozidlo za posledných 2 800 kilometrov síce vykázalo spotrebu 8,4 litra na sto kilometrov, ale pri troche snahy sme v rôznych podmienkach jazdili za priemerne šesť litrov.
Na päťmetrové osemmiestne vozidlo je to dobré číslo a táto spotreba prezrádza, že výrobca necieli iba na podnikateľov v doprave. V skutočnosti môže byť Ford Tourneo Custom pokojne aj solídnym autom pre väčšiu rodinu.
Neveríte? Veď s výškou vozidla menej ako dva metre sa ešte zmestíte aj do parkovacích domov nákupných centier. Šírka vozidla je 2 270 mm vrátane zrkadiel, čo je na hrane bežného parkovacieho boxu, ale vďaka posuvným dverám na oboch stranách auta môžete na jednej strane ponechať iba minimálny odstup od steny alebo druhého vozidla zo strany spolujazdca.
Kto by mal predsa len obavy z rozmerov, môže sa spoľahnúť na zadnú kameru a parkovacie senzory už v štandarde výbavy Titanium X. Ponuka ďalších asistenčných systémov je pestrá, no za ich balíček si doplatíte 1 194 eur. Podľa môjho názoru sa ich oplatí zadovážiť – napokon pri výkone povolania ich oceníte a na výške mesačnej splátky sa budú podieľať iba minimálne.
### Tourneo Custom z pohľadu pasažierov
Silnou stránkou Tourneo Custom je zadná časť interiéru. Jeho potenciál spočíva vo variabilite šiestich sedadiel v dvoch radoch, umožňuje až 30 konfigurácií. Pasažierov môžete usadiť aj tvárami k sebe. Ako sa so sedadlami pracuje a spôsoby ich nastavenia Ford predvádza na nasledovnom videu, ktoré by ste si rozhodne mali pozrieť:
Zadní pasažieri majú zabezpečené veľmi solídne pohodlie, k dispozícii majú vlastnú klimatizáciu, tri páry USB konektorov a jednu 12 V elektrickú zásuvku, chýba tu ale tá s napätím 230 V. Jedna príplatková je len pod sedadlom vodiča. Nemusí to byť problém, pretože ak vodič plánuje cestu, počas ktorej bude chcieť pasažierom poskytnúť aj konvenčné elektrické pripojenie, jednoducho to zabezpečí predlžovacími káblami.
[GALLERY id=30624]
### 1 200 až 6 000 dm³: čo viac si môžete priať?
Všetky sedadlá sú samostatné a plnohodnotné. Každé z nich má vlastné úchyty ISOFIX a azda jediná vec, ktorá chýba k úplnej dokonalosti, je nemožnosť nastaviť výšku posedu. V skutočnosti tento detail ani nie je nedostatkom, pretože východisková pozícia je optimálna.
Ako je spomenuté vyššie, v prípade potreby sa sedadlá dajú posunúť, sklopiť alebo úplne vybrať, vznikne tak väčší priestor pre batožinu alebo náklad. Všetkých šesť sedadiel možno v priebehu zopár minút vymeniť až za 6 m³ nákladného priestoru, čím auto získava celkom nový charakter.
[GALLERY id=30622]
Pripomínam však, že na prevoz stavebnín toto auto určené nie je. Testovaná verzia Tourneo Custom bola vybavená nielen kvalitným interiérom s kobercami, ale aj vzduchovým pružením zadnej nápravy, ktoré zvyšuje komfort, no nie je žiadúce pri prevoze nákladu. Ťahanie prívesu toto pruženie neumožňuje vôbec.
Osobne som nákladný priestor v rámci redakčného testu využil naplno. Doslovne, od podlahy až po strop. S približne 350 kg nákladu v podobe nábytkového dreva som, samozrejme s vhodným upevnením nákladu, nemal problém s príliš výrazným pružením zadnej nápravy alebo inými nepriaznivými jazdnými nedostatkami. Práve naopak, Tourneo Custom ma dosť dobre presvedčil o tom, že jeho potenciál presahuje hranice toho, čo avizuje výrobca. Do toho stavebného materiálu by som sa ale púšťal skôr s rozvahou, napokon nosnosť vozidla je v testovanej verzii 657 kilogramov, celková hmotnosť dosahuje 3 175 kg.
[CAR id=17067]
.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Test Ford Tourneo Custom 2.0 TDCi EcoBlue: Naftový hybrid si zaslúži byť novým štandardom
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.
talianska vláda oficiálne oznámila, že použitie mena „Milano“ je zákonom zakázané. Deje sa tak celé mesiace po tom, čo Alfa Romeo ohlasovala názov novinky vopred.
Alfa Romeo teraz nemá inú možnosť ako názov nového SUV zmeniť. Milano sa bude volať Junior.