Testy

Test Ford Tourneo Custom 2.0 TDCi EcoBlue: Naftový hybrid si zaslúži byť novým štandardom

Čo je to mildHybrid?

Naftové hybridy boli donedávna kuriozitou, dnes im možno predpovedať priaznivú budúcnosť. Pohonný systém EcoBlue Hybrid v Tourneo Custom spája naftový motor s maximálnym výkonom 136 kW (185 k) s mild-hybridným ústrojenstvom, ktorý pomáha znižovať spotrebu a množstvo emisií. Počas jazdy túto podporu vnímať nebudete, pretože výlučne na elektrinu auto nejazdí.

Systém mildHybrid od Fordu využíva elektrický motor s max. výkonom 11 kW napájaný 48 V batériou, aby pomáhal naftovému motoru znižovať spotrebu paliva. Nenabíja sa káblom a auto nejazdí len na elektrinu.

Tourneo Custom z pohľadu vodiča

Ford Tourneo Custom už pri prvom nasadnutí za volant presviedča, že časy nepoddajných a iba na odolnosť zameraných interiérov mikrobusov sú preč. Toto auto poteší dobrými a príjemnými materiálmi, ergonomickým posedom za volantom so skvelým výhľadom na okolie, modernými funkciami a naozaj jednoduchým šoférovaním. Nie je to ešte luxus, ale nemá k nemu ani ďaleko.

Výrobca si dal záležať na vyhotovení interiéru tak, že pripomína väčšie SUV alebo pick-up. Vodič a spolujazdec majú vpredu veľa priestoru, mäkké kožené sedadlá s vyhrievaním (možno až príliš mäkké), množstvo úložných priestorov a dobre známe spracovanie kokpitu a stredovej konzoly. Systém SYNC3 s osempalcovým farebným dotykovým displejom rozumie hlasovým povelom, podporuje Apple CarPlay a Android Auto a dá sa používať aj mechanickými ovládačmi.

Prehľadný prístrojový panel je známy z ostatných modelov výrobcu, ponúka ideálny kompromis medzi modernými a klasickými palubovkami. Uznávam, že veľké displeje sú moderné, ale klasické analógové ukazovatele s displejom uprostred považujem za lepšie riešenie. Obyčajne sa totiž výrobcom nedarí grafické vyhotovenie spraviť tak, aby plne zodpovedalo reálnym potrebám vodiča.

Jazdné vlastnosti

Mám rád dodávky a osemmiestne vozidlá, pretože šoférovať ich je zábava. Ford Tourneo Custom som si obzvlášť obľúbil, pretože popri vysokom posede, dlhom rázvore a dobrom motore ponúka interiér, ktorý sa veľmi nelíši od osobných automobilov. Podstatný je ale pohonný systém EcoBlue Hybrid s naftovým motorom s max. výkonom 136 kW (185 k) a max. krútiacim momentom 440 Nm pri 2 000 ot./min.

Dostupnosť najvyššieho krútiaceho momentu papierov nie je tak skorá, ale v skutočnosti zaberá už odspodu a už pri miernom povolení spojky a vytlačení akceleračného pedála celé vozidlo reaguje dobre.

Čo charakterizuje jazdu na Tourneo Custom, je anglický pojem smooth. Do slovenčiny by som ho preložil ako hladký, ale v našom jazyku predsa len nemá ten správny význam. Auto na jednej strane veľmi presne reaguje na podnety od vodiča, ako ovládanie pedálov a otáčanie volantom, na druhej strane pôsobí stabilne, nedáva pocítiť nedokonalosti vozovky.

Z pozície vodiča viem oceniť aj variabilitu sedadla, optimálne nastavenie strmosti a citlivosti riadenia a tiež kulisu radenia páky prevodovky. Tá je sprevodovaná tak dobre, že zanevriete aj na automatiku. Prvý stupeň je skôr dlhší, takže pri výjazde do kopca nemusíte preraďovať hneď na dvojku.

Motor v Tourneo Custom pracuje kultivovane a pomerne ticho, do interiéru nepreniká veľa vibrácií, skúsenosť za volantom je tak príjemná. Naftový hybrid si zaslúži byť novým štandardom preto, lebo v žiadnom prípade neobťažuje, nedáva o sebe vedieť, pracuje potichu v pozadí a vo výsledku prináša priaznivejšiu spotrebu paliva.

Ford Tourneo Custom 2.0 TDCi EcoBlue (test 2020)

Novinárske vozidlo za posledných 2 800 kilometrov síce vykázalo spotrebu 8,4 litra na sto kilometrov, ale pri troche snahy sme v rôznych podmienkach jazdili za priemerne šesť litrov.

Na päťmetrové osemmiestne vozidlo je to dobré číslo a táto spotreba prezrádza, že výrobca necieli iba na podnikateľov v doprave. V skutočnosti môže byť Ford Tourneo Custom pokojne aj solídnym autom pre väčšiu rodinu.

Neveríte? Veď s výškou vozidla menej ako dva metre sa ešte zmestíte aj do parkovacích domov nákupných centier. Šírka vozidla je 2 270 mm vrátane zrkadiel, čo je na hrane bežného parkovacieho boxu, ale vďaka posuvným dverám na oboch stranách auta môžete na jednej strane ponechať iba minimálny odstup od steny alebo druhého vozidla zo strany spolujazdca.

Kto by mal predsa len obavy z rozmerov, môže sa spoľahnúť na zadnú kameru a parkovacie senzory už v štandarde výbavy Titanium X. Ponuka ďalších asistenčných systémov je pestrá, no za ich balíček si doplatíte 1 194 eur. Podľa môjho názoru sa ich oplatí zadovážiť - napokon pri výkone povolania ich oceníte a na výške mesačnej splátky sa budú podieľať iba minimálne.

Tourneo Custom z pohľadu pasažierov

Silnou stránkou Tourneo Custom je zadná časť interiéru. Jeho potenciál spočíva vo variabilite šiestich sedadiel v dvoch radoch, umožňuje až 30 konfigurácií. Pasažierov môžete usadiť aj tvárami k sebe. Ako sa so sedadlami pracuje a spôsoby ich nastavenia Ford predvádza na nasledovnom videu, ktoré by ste si rozhodne mali pozrieť:

Zadní pasažieri majú zabezpečené veľmi solídne pohodlie, k dispozícii majú vlastnú klimatizáciu, tri páry USB konektorov a jednu 12 V elektrickú zásuvku, chýba tu ale tá s napätím 230 V. Jedna príplatková je len pod sedadlom vodiča. Nemusí to byť problém, pretože ak vodič plánuje cestu, počas ktorej bude chcieť pasažierom poskytnúť aj konvenčné elektrické pripojenie, jednoducho to zabezpečí predlžovacími káblami.

Predný interiér Ford Tourneo Custom 2.0 TDCi EcoBlue (test 2020)

1 200 až 6 000 dm³: čo viac si môžete priať?

Všetky sedadlá sú samostatné a plnohodnotné. Každé z nich má vlastné úchyty ISOFIX a azda jediná vec, ktorá chýba k úplnej dokonalosti, je nemožnosť nastaviť výšku posedu. V skutočnosti tento detail ani nie je nedostatkom, pretože východisková pozícia je optimálna.

Ako je spomenuté vyššie, v prípade potreby sa sedadlá dajú posunúť, sklopiť alebo úplne vybrať, vznikne tak väčší priestor pre batožinu alebo náklad. Všetkých šesť sedadiel možno v priebehu zopár minút vymeniť až za 6 m³ nákladného priestoru, čím auto získava celkom nový charakter.

Pripomínam však, že na prevoz stavebnín toto auto určené nie je. Testovaná verzia Tourneo Custom bola vybavená nielen kvalitným interiérom s kobercami, ale aj vzduchovým pružením zadnej nápravy, ktoré zvyšuje komfort, no nie je žiadúce pri prevoze nákladu. Ťahanie prívesu toto pruženie neumožňuje vôbec.

Osobne som nákladný priestor v rámci redakčného testu využil naplno. Doslovne, od podlahy až po strop. S približne 350 kg nákladu v podobe nábytkového dreva som, samozrejme s vhodným upevnením nákladu, nemal problém s príliš výrazným pružením zadnej nápravy alebo inými nepriaznivými jazdnými nedostatkami. Práve naopak, Tourneo Custom ma dosť dobre presvedčil o tom, že jeho potenciál presahuje hranice toho, čo avizuje výrobca. Do toho stavebného materiálu by som sa ale púšťal skôr s rozvahou, napokon nosnosť vozidla je v testovanej verzii 657 kilogramov, celková hmotnosť dosahuje 3 175 kg.

Ford Tourneo Custom 2.0 TDCi EcoBlue (2020) - informačná tabuľka

8-miestne vozidlo s naftovým hybridným pohonom vyššieho štandardu

Obchodné informácie
Cena Cena základ/verzia od/testované auto: 36 204 € / 45 768 €/ 50 808 €
Značka Ford
Model Tourneo
Model - Typ Custom
Model - rok výroby 2019
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 972 mm
Šírka 2 032 mm
Výška 1 988 mm
Rázvor 2 933 mm
Objem palivovej nádrže 70 l
Pohotovostná hmotnosť 2 518 kg
Maximálna hmotnosť 3 175 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 1200-2100 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 6000 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 995 cm3
Najvyšší výkon 155 k
Najvyšší výkon 136 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 3500
Najvyšší krútiaci moment 440 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 2000
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 5,6 L
Emise 147 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 180
.

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Ford Tourneo Custom v testovanej výbave Titanium X s príplatkovými prvkami je nielen praktické, ale aj krásne auto. Pestrá vnútorná konfigurovateľnosť ide ruka v ruke s komfortom a vnútorným priestorom, pritom je zvonka stále dosť kompaktné, aby sa šoférovalo jednoducho a s istotou.

Klady
  • nízka spotreba nafty;
  • ponuka asistenčných systémov;
  • kvalitatívne vyhotovenie interiéru;
  • komfort vzduchového pruženia
Zápory
  • cena testovanej verzie;
  • odskakovanie zadnej nápravy bez záťaže;
Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Targa Florio: Limonáda zo sicílskych citrusov
Magazín

Novinka Targa Florio pripomína slávne automobilové preteky a ich hrdinov

Najstaršie automobilové preteky na svete – sicílske Targa Florio sa podpísali pod slávu niekoľkých motoristických legiend a tiež pod podobu modelov tých najprestížnejších značiek automobilov. Teraz sa však otlačili aj do novinky, citrusovej limonády pod rovnakým názvom, vyrobenej v našich končinách. Prémiovými limonádami Targa Florio, s vyšším obsahom ovocnej šťavy zo sicílskych citrusov, sa spoločnosť Kofola ČeskoSlovensko rozhodla pripomenúť a oživiť túto automobilovú legendu.