Slovensko bolo v priebehu posledných rokov niekoľkokrát svedkom protestov taxikárov, ktorí spoločne bojovali proti technologickému pokroku a väčšej transparentnosti. Výsledkom ich snahy bol odchod spoločnosti Uber z krajiny a skomplikovanie situácie pre všetky ďalšie spoločnosti, ktoré mali záujem poskytovať moderné služby osobnej dopravy založené na vodpred dohodnutých cenách.
Napriek tomu taxislužby, ktoré možno objednať cez mobilnú aplikáciu, naďalej existujú.
Taxikárom vadilo najmä to, že na vodičov moderných dopravných služieb neplatili rovnaké pravidlá ako pre štandardné taxislužby, napríklad potreba absolvovania psychotestov a získania potrebných licencií.
Dnes sa situácia zásadne mení, od 1. apríla 2019 vstupuje do platnosti nový zákon a spolu s ním aj nové pravidlá pre vodičov taxislužieb. Po novom budú síce vodiči taxíkov vlastniť preukaz vodiča taxislužby, ale kritéria na jeho získanie budú nepomerne jednoduchšie ako v minulosti. Nebudú potrebné minimálny vek 21 rokov či trojročná prax.Okrem toho cena pre zákazníka už nebude musieť byť určená len taxametrom, ale aj výpočtom v mobilnej aplikácii a dohodnutá vopred. Všetky vozidlá taxislužieb budú musieť byť riadne označené žltým svetelným zariadenením TAXI a označenie bude musieť byť zreteľne označené na oboch predných dverách vozidla.
Upravuje sa aj **definícia dispečingu**, po novom sa jedná o formu sprostredkovania služby dopravy osôb do maximálne deväť pasažierov vrátane vodiča. Okrem toho bude stačiť, aby bolo sídlo dispečingu v akomkoľvek štáte Európskej únie, nielen na Slovensku.
„Najviac z tejto novely môže profitovať zákazník, lebo umožňuje väčšiu konkurenciu na trhu. Tradiční taxikári sa už nebudú musieť cítiť znevýhodňovaní. Pre zdieľanú ekonomiku to však neznamená škrt, práve naopak. Novela vznikla aj preto, aby týmto hráčom uľahčila prístup na trh a prispôsobila im podmienky,“ konštatoval [pre magazín Teraz.sk](http://www.teraz.sk/ekonomika/j-zak-taxikari-budu-od-1-aprila/386859-clanok.html) Jakub Žák z advokátskej kancelárie Poláček&Partners.
Azda najznámejší taxikár na Slovensku, no predsa anonymný. Prinášame vám rozhovor so slovne charizmatickým zakladateľom stránky Denník taxikára.
### Taxikári nebudú radi. Už opäť.
Nový zákon o cestnej doprave umožní, aby zákazníka viezol mladý vodič bez psychotestov na staršom aute bez taxametra. Tak znejú kritické ohlasy na novelu zákona, ktorý upravuje aj prevádzkovanie taxislužieb, ktorá bola schválená v posledný septembrový týždeň roku 2018 a prvým aprílom 2019 vchádza do platnosti. V skutočnosti budú mať tradičné taxislužby jednoduchšie podnikanie a **zákazník si bude môcť vybrať to, čo mu vyhovuje viac**.
Pre taxikárov, ktorí ešte pred časom blokovali ulice hlavného mesta a verbálne a fyzicky nápadli zákazníkov a vodičov Uberu, je zavedenie novely veľmi zlá správa. Doteraz legálnymi i nelegálnymi bojovali za to, aby mali vodiči alternatívnych dopravných služieb rovnaké povinnosti ako konvenční staromódni taxikári. Od pondelka sa, naopak, budú musieť títo konvenční taxikári zmieriť s tým, že aj pre nich budú platiť jednoduchšie a modernejšie pravidlá vyplývajúce zo situácie na trhu.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Slovenskí taxikári od 1. apríla fungujú po novom, protestujúcim sa novinky páčiť rozhodne nebudú
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.
CUPRA Formentor a CUPRA Leon dostali novší kabát. Teraz pôsobia ešte dynamickejšie a prinášajú väčšiu dávku emócií.
Pod kapotou nájdeme úplne nový plug-in hybridný systém, ale taktiež aj dvojlitrový benzín s výkonom 333 konských síl. Drobné zmeny nastali aj na palube oboch modelov.
Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.
Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.
Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.