Plk. Tomáš Vrábel: Až 40 % prichytených vodičov nafúka nad 1 promile!

O alkohole za volantom sme sa rozprávali s riaditeľom odboru dopravnej polície, plk. Tomášom Vrábelom.
Vydané  Text: 

Známy motoristický novinár nafúkal 1,5 promile! Alkohol mu nalievali aj policajti v službe

Jazdil som opitý. A nie len tak. Na mol. Takmer 1,6 promile. Nechválim sa. Vystríham vás. A pritom prebiehalo všetko pod odborným dohľadom a v maximálne bezpečnom prostredí. V jedinečnej reportáži si prečítate, aké to je, jazdiť s čoraz väčšou dávkou alkoholu v krvi.

**Koľko opitých ste chytili od začiatku tohto roka?** *Od začiatku roka do konca septembra evidujeme 8 068 vodičov, ktorých sme prichytili pri jazde pod vplyvom alkoholu.* **Udajú vám niekedy prichytení vodiči dôvod, prečo sú opití?** *Väčšinou sa veľmi ospravedlňujú a svoj stav zvaľujú na rodinné alebo životné situácie.* **Viete, aký je pomer medzi tými, čo nafúkajú pod 1 promile a nad túto hranicu?** *Z tých, ktorých sme prichytili, evidujeme až 40 percent s obsahom alkoholu v krvi nad jedno promile.* **V ktoré dni alebo hodiny a kde bežne chytáte najviac opitých vodičov?** *Na tom vôbec nezáleží. Hliadky so zameraním na alkohol u vodičov robíme ráno aj večer, každý deň a na rôznych miestach, a vždy sa nám podarí odhaliť u niekoho alkohol v krvi.* **Ako to, že u nás je iba 12 % nehôd spôsobených pod vplyvom alkoholu, keď v zahraničí je toto percento oveľa vyššie?** *Pretože od začiatku roka vykonávame mimoriadne vysoký počet dopravno-bezpečnostných akcií zameraných na zisťovanie alkoholu v krvi vodičov, počas ktorých odhalíme a tým pádom stiahneme z premávky množstvo opitých vodičov ešte pred tým, než stihnú spôsobiť dopravnú nehodu.* **Aký by bol podľa vás najlepší spôsob boja proti opitým vodičom?** *Nie je dôležitá iba výška trestu, ale aj prevencia. S osvetou by sa malo začínať už aj v autoškolách. Treba sa venovať najmä aktívnym vodičom, vystríhať ich pred potenciálnymi následkami toho, že budú prichytení alebo nebodaj niekomu ublížia, aby ich ani len nenapadlo požiť alkohol a šoférovať. Nemala by to tolerovať ani spoločnosť, nemali by sme to brať ľahostajne. Mali by sme rešpektovať, ak niekto príde autom a piť nechce, neprehovárať ho ani na „jeden šoférsky“. A najmä ak vidíme, že sa opitý človek chystá sadnúť za volant, mali by sme mu v tom zabrániť a napríklad zavolať mu taxík.* **Myslíte si, že alkohol je najväčší problém slovenských vodičov?** *Je to jeden z problémov, ale nie je to vždy príčinou. Najväčším problémom je vysoká rýchlosť v spojení s nedostatočnými šoférskymi schopnosťami vodiča, to povestné neprispôsobenie rýchlosti stavu vozidla, vozovky a svojim schopnostiam. Ďalším pálčivým problémom je nevenovanie pozornosti jazde, najmä používanie mobilných zariadení za jazdy.*




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.