Bugatti sa lúči so svojím legendárnym motorom W16. Čo príde po ňom?

Bugatti predstavilo posledný model, ktorý dostane motor W16. Automobilka však so spaľovacími motormi nekončí. Čo príde ďalej?
Vydané  Text: 
O francúzskej exkluzívnej značke Bugatti je v poslednej dobe počuť pomerne často. Všetko to začalo zmenou majiteľa, kedy práva na toto označenia a všetky modely získala chorvátska spoločnosť Rimac. Pred pár dňami na seba automobilka upútala pozornosť [exkluzívnym modelom W16 Mistral](https://w16mistral.bugatti.com/#). Auto pomenované po silnom a studenom severozápadnom vetre vanúcom cez údolie rieky Rhôna v zimných mesiacoch má byť akousi pomyselnou rozlúčkou s legendárnym motorom W16. ### Posledné roky s W16 Technologický skvost v podobe motorizácie W16 je tu s nami už pomerne dlho. Kedysi ho Volkswagen prezentoval ako svoju výkladnú skriňu. Malo ísť o klenot a dôkaz toho, čo všetko dokáže nemecký koncernový gigant vyrobiť. 8-litrový motor, ktorý bude mať v novom Mistrale výkon neuveriteľných 1 600 konských síl, bude zároveň posledným svojho druhu. Automobilka už dlhšie plánovala tento agregát nahradiť novšou verziou. Tá príde o značnú časť valcov a objemu, no výkonom zaostávať nebude.
Bugatti Veyron bol vôbec prvým motelom značky, ktorý ponúkol motor W16. Jeho myšlienka je v modeloch značky dodnes.
Počas posledných mesiacov, hlavne od doby, kedy Bugatti prešlo do rúk Mateho Rimaca, sa intenzívne špekulovalo, či nástupca aktuálneho Chironu nebude už len elektromobilom. Odpoveď na tieto špekulácie prednedávnom poskytol sám Rimac, ktorý bol hosťom podcastu [Top Gear](https://shows.acast.com/the-top-gear-magazine-podcast/episodes/mate-rimac-bugatti-rimac-ceo-on-death-of-the-w16-the-track-o). Podľa jeho slov sa síce blížia posledné mesiace života motorizácie s označením W16, no Bugatti ani zďaleka nekončí so spaľovacími motormi. ### Žiadny elektromobil Pôvodné plány Volkswagenu a Porsche pri predaji podielu v Bugatti boli, že nasledujúci vlajkový model značky má byť už len elektromobilom. Avšak proti tomuto rozhodnutiu sa paradoxne postavil sám Rimac, ktorý je vo svete známy ako chorvátsky Elon Musk. Uviedol, že pre jeho inžinierov by nebolo najmenším problémom zobrať aktuálne šasi najnovšieho modelu Rimac Nevera a postaviť na ňom nový model Bugatti. Avšak týmto krokom by došlo k zásadnému zásahu do filozofie značky. Práve preto sa napokon s bývalými majoritnými vlastníkmi Bugatti dohodol, že elektrifikácia síce na novom hyperšporte s francúzskymi koreňmi bude, no zároveň si zachová aj spaľovací motor. Pôjde teda o plug-in hybrid, ktorý bude bez najmenších pochýb najvýkonnejším svojho druhu.
Nástupca modelu Chiron to bude mať poriadne ťažké. Mal by sa objaviť v roku 2027 a ponúknuť pre Bugatti nový typ pohonu.
### Čelia novým problémom Nástupca modelu Chiron by sa mal oficiálne predstaviť až v roku 2027, no Rimac už dnes intenzívne pracuje na jeho podobe. Nakoľko dôjde k zameneniu spaľovacieho motora za plug-in hybrid, inžinieri a dizajnéri sa musia popasovať s viacerými výzvami. Jednou z nich je návrh samotného šasi auta, ktoré okrem nádrže musí disponovať aj miestom pre batérie. Ďalšou vecou je, že dnes na trhu nie je veľa hyperšportových agregátov, ktoré by mohli pracovať ako plug-in hybrid. Z toho dôvodu musí Rimac čeliť doteraz neznámej výzve. Jedným zo spôsobov, ako môže Rimac s vysokými nárokmi popasovať, je vydať sa cestou ako [štvordverový Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance (2023)](https://www.autoviny.sk/novinky/122847/nie-mercedes-neskoncil-s-plug-in-hybridmi-toto-je-dokaz-ze-koncepciu-phev-vie-vyuzit-aj-inak-ako-ostatni). Podstatou jeho koncepcie pohonu totiž nie je zabezpečovať dlhý elektrický dojazd, ale poskytovať energiu pre dosahovanie obzvlášť vysokých výkonov. Pre Bugatti musí vyvinúť nový spaľovací motor úplne od základov. Samozrejme, že zatiaľ o tomto motore nevieme takmer žiadne informácie. Jedinou zrejmou vecou je výrazná odtučňovacia kúra spojená s redukciou rozmerov. Tým pádom by mohol byť nadchádzajúci vlajkový model Bugatti štíhlejší a atletickejší. Veľký dôraz bude podľa inžinierov kladený aj na čo najnižší aerodynamický odpor. Nakoľko 5 rokov je v automobilovom priemysle pomerne krátka doba, vývoj nástupcu Chironu už započal. Ako bude vyzerať a aký motor dostane je zatiaľ otázne. Vzhľadom na históriu značky sa však máme na čo tešiť.

NEPREHLIADNITE: Bugatti oficiálne prechádza pod chorvátsky Rimac. Čo to pre legendárnu značku znamená?

Automobilová legenda Bugatti oficiálne mení majiteľa. Majoritným vlastníkom automobilky sa stáva chorvátsky Rimac. Čo to znamená pre budúcnosť značky a akým spôsobom sa bude ďalej uberať hyperšport Chiron?




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.