Magazín

Prejazd cez veľkú mláku za dvetisíc eur. Vode na ceste sa radšej autom vyhnite, ušetríte si množstvo problémov a starostí

Určite ste to už niekedy videli alebo ste sa dokonca takejto zábavky zúčastnili osobne: po výdatnom daždi je na ceste množstvo rozsiahlych kaluží s vodou a autá cez ne prechádzajú zvýšenou rýchlosťou, pretože ich vodiči alebo pasažieri majú z vodného divadla radosť. Napokon, keď v okolí nie je niekto, koho by sme tým ohrozili alebo ho obliali, z času na čas to robíme tiež - práve preto, aby boli deti v aute spokojné.

Vystavujeme sa však riziku, ktoré často zanedbávame aj ako motoristickí novinári.

Nepochybne ste si všimli, že pravé terénne autá sú vybavené trubicou vyvedenou až kdesi k línii strechy, ktorá vedie do motorového priestoru. Nasávacia trubica býva vyvedená takto vysoko práve preto, aby sa pri týchto autách zabezpečila zvýšená brodivosť, teda schopnosť vozidla prechádzať cez hlbšiu vodu.

Naftové motory majú už z konštrukčného princípu jednu výhodnú vlastnosť: fungujú aj ponorené pod vodou, ak sú výfukový systém a trubica nasávania vzduchu vyvedené nad hladinu a všetky elektrické kontakty sú riadne zabezpečené. To by v zásade malo platiť aj pre ten benzínový, dokazujú to napríklad aj tieto videá:

Bežné automobily a ani „civilnejšie off-roady“ však rozhodne nemajú natoľko vyvýšené nasávanie a zabezpečené elektrické kontakty, aby umožňovali brodenie sa hlbokou vodou. Problémy môžu vzniknúť nielen pri prejazde zaplavenou cestou, ale aj pri vyššie zmienenom prejazde cez rozsiahle vodné mláky.

Ak motor nasaje so vzduchom aj vodu...

K javu, ktorému sa v zahraničí hovorí „water hammer“ (vodný ráz, vodné kladivo) môže dôjsť napríklad vtedy, keď príliš rýchlo prekonáme mláku, cez ktorú by ste bez problémov prešli nízkou rýchlosťou, no voda rozrušená rýchlo idúcimi kolesami sa dostane až k vzduchovému filtru a prenikne ním.

Ak sa do motora dostane voda prostredníctvom nasávania vzduchu, môže to mať pre motor katastrofálne dôsledky. Aká rozsiahla bude porucha však závisí od okolností, za ktorých k záplavám došlo.

Vo všeobecnosti sú na tom horšie majitelia áut s naftovým motorom, čo je s ohľadom na konštrukčný princíp týchto motorov a ich schopnosť pracovať pod vodou paradoxné. Dôvod je ten, že zatiaľ čo naftové motory s vyvedeným nasávaním a výfukom zvládu prácu aj ponorené, práve princíp ich funkčnosti (vznietenie zmesi nafty a vzduchu tlakom) má za následok poškodenie ojnice. Voda sa totiž, na rozdiel od vzduchu, nedá sa stlačiť a vznetové motory využívajú na vznietenie zmesi hrubú silu. Preto potrebujeme k naftovým autám silnejšie štartovacie batérie.

Ak dôjde k spomenutému vodnému rázu pri rýchlej jazde v zaplavenej ulici, takmer určite sa zlomí kľukový hriadeľ. Na zahraničných fórach pre automechanikov možno dokonca nájsť prípady, kedy došlo k prasknutiu bloku motora v dôsledku zatopenia motora pri rýchlej jazde v hlbokej vode. Pochopiteľne nasanie vody poškodzuje aj samotné piesty.

Prejavuje sa to tak, že motor skrátka zhasne. V prípade nízkych otáčok alebo voľnobehu je ešte možné, že sa motor nepoškodí, nesnažte sa ho znova naštartovať. Určite v takomto prípade privolajte asistenčnú službu, nechajte auto odviezť do servisu a tam presne popíšte, čo sa stalo.

Koľko môže stáť oprava zatopeného motora?

Ceny za opravu vytopeného motora sa značne líšia v závislosti od modelu, roku výroby a stupňa poškodenia. Lacné to ale nebude.

Aj pri starých autách začínajú sumy od trojciferných súm a nie je problém dostať sa k tým štvorciferným presahujúcim dvetisíc eur. V prípade nových áut hovoríme o sumách, ktoré obyčajne ďaleko prevyšujú finančné rezervy priemerného Slováka.

Preto sa nikdy nesnažte prejsť zaplavenou ulicou alebo rozsiahlymi mlákami, keď neviete, do akej hĺbky budete musieť auto ponoriť. Ak nemáte na výber, choďte cez mláku čo najnižšou rýchlosťou, aby ste vodnú hladinu narušili čo najmenej a mali príležitosť zastaviť skôr, ako sa hladina vody dostane až k vašim nohám.