Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora

Možno si myslíte, že keď vám na palubnej doske nesvieti žiadna kontrolka, je všetko v poriadku. Za zvýšenou spotrebou však nemusí byť iba nesprávny štýl jazdenia. Častejšia potreba tankovať môže poukazovať na oveľa vážnejší problém – zanesenie motora vášho auta karbónom. Ak tento problém nebudete riešiť, riskujete upchatie a poškodenie vstrekovačov. To môže mať za následok stratu výkonu a v horšom prípade zničenie komponentov palivového systému a ich potrebnú výmenu.
Vydané  Text: 

### Čo sú karbónové usadeniny Uhlík vzniká v palivovom systéme v dôsledku nedokonalého spaľovania. Pôsobením vysokých teplôt z neho vznikajú nánosy, ktoré zanášajú komponenty motora a prevodoviek. Odstránenie takýchto pevných uhlíkových usadenín sa nazýva dekarbonizácia. Usadeniny najčastejšie vznikajú používaním nekvalitných palív, nedostatočným vymieňaním oleja a štýlom jazdy. Nemusí ísť však hneď o zlého šoféra. Motoru neprospievajú časté jazdy na nízkych otáčkach, krátke jazdy a studené štarty. Najčastejším signálom, že je motor vášho auta zanesený, je okrem zvýšenej spotreby napríklad aj postupná strata výkonu, nerovnomerný chod motora, zvýšená hlučnosť a dymivosť.
Karbónové usadeniny, zdroj: AdobeStock
### Ako sa zbaviť zanesenia motora Možno si kladiete otázku, prečo sa o tomto probléme hovorí častejšie až v posledných rokoch. Je to spôsobené tým, že moderné motory majú väčšiu predispozíciu k zanášaniu karbónom, ako to bolo pri starších typoch. Prispievajú k tomu najmä malé objemy motora, priamy vstrek paliva, dlhé servisné intervaly či turbo. Aby ste sa týmto problémom vyhli, je vhodné dbať na častejšiu výmenu oleja a čistotu motora. Nánosy uhlíka si môžete dať odstrániť mechanickým čistením v špecializovanom servise, kde motor demontujú, prepláchnu v čistiacej komore a namontujú späť. Ďalšími alternatívami, za ktorými ani nemusíte hneď jazdiť do servisu, sú dekarbonizácia vodíkom a dekarbonizácia chémiou. Cenovo dostupnejšie a jednoduchšie je však určite karbónovým usadeninám jednoducho predchádzať. Okrem zapracovania na štýle jazdy by ste mali uvažovať nad tým, čo do svojho auta tankujete. Skvelou prevenciou je totiž tankovanie kvalitného paliva od overeného predajcu, ktorý predáva benzín či naftu s vysokým podielom čistiacich aditív. ### Čistiaca sila aditív Keďže svetoví výrobcovia automobilov neustále usilujú o vyšší výkon motora, palivá sú vystavované náročnejším podmienkam, ako napríklad vyšším teplotám a vyššiemu tlaku. Práve tie prispievajú k usádzaniu nečistôt na kľúčových komponentoch palivového systému. Kvalitné palivá s aditívami však môžu vzniku usadenín nielen predchádzať, ale dokážu už vzniknuté usadeniny v kľúčových častiach palivového systému odstrániť. Na trhu sú k dispozícii aj samostatné aditíva, ich miešanie však môže byť kontraproduktívne a pre palivovú sústavu škodlivé. Je potrebné uvedomiť si, že palivá, ktoré nájdete na čerpacích staniciach, už môžu obsahovať mix s vylepšujúcimi látkami a aditíva nenalievate do surového benzínu či nafty. Keďže pri aditívach platí, že lepšie je ich pridávať do motora pravidelne a v menších dávkach, mohli by ste svojou nevedomosťou pomeru látok v nádrži motora viac ublížiť.
Prémiové palivá obsahujú väčší podiel aditív, zdroj: Shell
### Nechajte to na odborníkov Je preukázané, že aditíva pomáhajú zlepšovať vlastnosti paliva, platí to však iba vtedy, ak sú primiešané v správnom pomere a do kvalitného paliva. Z tohto dôvodu je lepšie nechať túto alchýmiu na odborníkov. Spoločnosť Shell patrí dlhodobo medzi svetových lídrov vo vývoji pohonných hmôt. Ako jediná značka čerpacích staníc na Slovensku vyvíja palivá vo vlastnom laboratóriu, ktoré sídli v Hamburgu. **[Prémiové palivá Shell V-Power](https://www.shell.sk/motoristi/paliva/v-power.html)** sú navrhnuté presne pre potreby moderných motorov tak, aby fungovali aj v starších typoch. Špeciálne aditíva, ktoré spoločnosť vyvíja sama, robia palivá výnimočnými a originálnymi. Slúžia na to, aby zlepšovali vlastnosti paliva a motoru pomáhali navrátiť výkon. Čistiaca schopnosť prémiových palív Shell V-Power bola dokázaná nielen v laboratórnych testoch, ale aj v reálnej prevádzke.* Zvážte teda pri najbližšom tankovaní, či sa vyberiete cestou prevencie a svojmu autu doprajete účinok kvalitných palív s aditívami. * 12-týždňový test paliva Shell V-Power Diesel, ktorý uskutočnil magazín Svět motorů v roku 2017.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.