Magazín

Je čas na astronomické zvýšenie ceny alkoholu. Slovenské štatistiky nehodovosti za tento rok sú opäť škandalózne / Editoriál

Alkohol a šoférovanie

Alkohol za volantom. Téma, ktorá sa s ľudstvom vlečie od konca 19. storočia, kedy sa v uliciach miest a na dvoroch panstiev začali vyskytovať bričky poháňané motormi.

Prvý automobil na svete s motorom s vnútorným spaľovaním benzínu vyrobili na území dnešného Nemecka v roku 1885 a v januári roku 1886 si ho Carl Benz nechal patentovať. Automobil na parný pohon však vznikol dokonca ešte skôr, v roku 1880, a ešte o niečo skôr, v roku 1879, Carl Benz prvýkrát predviedol jednovalcový štvortaktný benzínový motor s elektrickým zapaľovaním, ktorý mal byť základom pohonu dopravných prostriedkov budúcnosti - ako sme sa sami presvedčili, tento vynález zmenil celý svet.

Azda každý dovtedy vedel, že je neradno vyskakovať na koňa jazdcovi, ktorý je opitý, no neplatilo to pre používanie bicyklov, neskôr motocyklov a prvých automobilov. Tie totiž neprotestovali. Bolo potrebné, aby ľudia zažívali trpké dôsledky šoférovania v opitosti, aby začali zákonodarcovia prijímať legislatívne opatrenia na zvýšenie bezpečnosti na uliciach. Pre človeka pod vplyvom alkoholu je totiž automobil alebo motocykel zbraň, ktorou môže ničiť majetky, mrzačiť a zabíjať ľudí a zvieratá.

Mohlo by sa zdať, že za 140 rokov existencie motorom poháňaných dopravných prostriedkov ľudstvo celkom prirodzene dospelo k uvedomeniu si súvislostí a alkohol za volantom (kedysi za riadiacimi pákami) bude absolútne tabu a spoločensky neakceptovateľné.

Máme tu rok 2022 a štatistiky Policajného zboru za prvých päť mesiacov, ktoré sú zdvihnutým prstom poukazujúcim na to, že alkohol a šoférovanie je pre mnohých stále celkom samozrejmá kombinácia. Od januára do konca mája sa na Slovensku udialo celkom 6 010 dopravných nehôd a až pri 11 % z nich bol vinník nehody pod vplyvom alkoholu. Viac ako desatina z celkového množstva, nepríde vám to priam škandalózne? Ak nie, máme tu ešte horšiu štatistiku. Polícia počas Veľkej noci tohto roka vykonala celoslovenskú akciu, počas ktorej odhalila až 110 vodičov a 62 cyklistov jazdiacich pod vplyvom alkoholu do jedného promile. Úžasné je, že išlo o výsledky akcie, ktorá trvala iba 5 dní (14.4. do 19.4.2022).

Avšak polícia dokáže skontrolovať iba veľmi malý počet vodičov na cestách, drvivá väčšina z nich sa tak do štatistiky nedostane. Môžeme tak len odhadovať, koľko vodičov skutočne denno-denne jazdí na cestách pod vplyvom alkoholu a sú veľkým rizikom pre nás všetkých. Podľa dát od polície a poisťovne totiž stúpa riziko nehody pri 0,5 promile o 100 % a v prípade 0,8 promile až o 400 % (zdroj).

Verejná mienka sa v uplynulých desaťročiach pohla v neprospech alkoholu za volantom, a tak sa na vodičov pod vplyvom nahliada ako na nepriateľov spoločnosti. Ako na hlupákov, ktorí nie sú schopní zvládať ani len vlastný alkoholizmus, nehovoriac o celých životoch. Aspoň tak to vnímame my, ktorí nikdy nesadli za volant po tom, čo pili. Lenže je to len dojem, pretože akonáhle sa o téme rozprávam so známymi, často počúvam historky o tom, ako si niekto vypil a potom domov odjazdil v stave, keď o sebe ani nevedel. Hovoriť o tom znamená stať sa hrdinom chvíle, ide o dôkaz, že aj v opitosti dokáže viac ako ostatní. Alkoholizmus je náš národný šport a súčasť kultúry, niečo na spôsob aj tí naši píjavali, aj my píjať budeme, preto majú ľudia tendenciu znižovať jeho negatívne vplyvy. Platí to ako pri pití priamo pred jazdou, tak pre zostatkový alkohol pre veľkom pití v predchádzajúcom dni.

Európska únia začala aj s vedomím toho, že alkohol je v európskej kultúre zakorenený od nepamäti, robiť konkrétne kroky na to, aby obmedzila aspoň šoférovanie pod jeho vplyvom. Nové automobily tak musia byť vybavené predprípravou na montáž zariadenia na meranie alkoholu v dychu a čoskoro budú nové autá povinne obsahovať aj zariadenie samotné. Keď počítač rozpozná, že máte alkohol v dychu, nenaštartuje motor. Samozrejme, že sa to bude dať obísť a otázne je, čo sa bude diať, keď mi dréger zistí alkohol v dychu po konzumácii kompótu.  Podstatné je však hlavne to, že sa v tomto smere vyvíjajú ďalšie aktivity a neostáva len pri virtuálnej legislatíve a spoločenskej mienke.

Ukazuje sa totiž, že ani zákony, ani spoločenské odsúdenie pitia za volantom, nemajú dostatočnú silu, aby alkoholika presvedčili nepiť.

Vyvstáva najzávažnejšia otázka: nie je už čas na to, aby sa alkohol jednoducho zakázal práve tak, ako sú zakázané ostatné návykové a nebezpečné drogy? Je to paradoxné, pretože je evidentné, že alkohol je práve tou najsilnejšou drogou, ktorá spôsobuje nielen ujmy na zdraví a je priamou príčinou násilností, vrážd, zabití, výtržností, znásilnení a vôbec agresie. Možno si poviete, že predsa vo vás alkohol nezvyšuje agresivitu a agresiu, lenže to isté môžete povedať aj o marihuane a napriek tomu ste proti jej legalizácii. Pravdou je, že alkohol skutočne v ľuďoch pozdvihuje inak latentné agresívne prejavy - a môžeme k nim započítať aj šoférovanie, pretože ide o prejav prehnane vysokej mienky o vlastných schopnostiach.

Pochopiteľne, o biznis by prišli firmy, ktoré vyrábajú alkohol určený na konzumáciu, ale aj tí poctiví vinári, ktorí medzičasom povýšili výrobu vína na umenie a spravili z neho skvost. Zmenil by sa aj celý životný štýl, keďže by po večeroch v baroch a reštauráciách nepilo... toto sa predstavuje veľmi ťažko aj mne, keďže nie som abstinent.

V minulosti sa však preukázalo, že prohibícia jednoducho nefunguje, pretože ani zákaz alkoholu by podľa môjho názoru nespôsobil totálnu zmenu myslenia ľudí. Skôr naopak, pilo sa viac, tajne, skryto a pokojne aj denaturák preliaty cez chlieb, len aby sa bojovalo proti autoritám a zavďačilo predkom. Napokon, alkohol si môžete vyrobiť  aj doma doslova z hocičoho.

Domnievam sa, že jedným z udržateľných a spoločensky prijateľných riešení je spraviť z alkoholu niečo bežne nedostupné, drahé a preto výnimočné. Pokiaľ bude alkohol dostupný a tak lacný, ako práve na Slovensku, dovtedy ho bude väčšina piť každý deň a šoférovať pod vplyvom, pretože aj jazdiť potrebujú každý deň.

Ďalším spôsobom, ako obmedziť pitie za volantom, sú, samozrejme, ešte vyššie tresty. Môže sa to zdať ako nespravodlivé, že by mal niekto doživotne prísť o možnosť šoférovať kvôli jedinému prehrešku, lenže práve takouto toleranciou živíme akceptáciu šoférovania pod vplyvom. S vedomím, že riskujú doživotný zákaz činnosti, by mnohí určite zvážili, či im neoplatí radšej nechať šoférovať manželku, ísť taxíkom alebo verejnou dopravou.

A napokon tu máme samotný spoločenský tlak. Je nerealistické očakávať od všetkých ľudí, že budú racionálni a budú odsudzovať každého, kto sa pochváli tým, koľko odšoféroval aj s alkoholom v krvi. Postupným zvyšovaním životnej úrovne, finančnej stability a skvalitňovaním prostredia môžeme dospieť k tomu, že sa väčšina nebude viac utiekať k dočasným potešeniam, ako je nárazové pitie alkoholu a následné šoférovanie.

Opití vodiči sú vážnym celosvetovým problémom a hoci si teraz nemyslíte, týka sa aj vás. Pokojne sa zajtra môžete stať obeťou opitého vodiča, ktorý vás doživotne zmrzačí len preto, že si myslel, že to ešte zvládne odšoférovať. Alebo ešte horšie, môže ublížiť vašim deťom, partnerom a vy sa nedovoláte spravodlivosti, pretože tresty sú u nás absurdne nedostatočné. Dostať sa do konfrontácie s takouto udalosťou otvára človeku oči a až vtedy si uvedomí, aká pokrytecká a iracionálna je naša tolerancia vodičov pod vplyvom alkoholu.

Netvárme sa, že sú to zábavné historky, keď nám niekto rozpráva o svojich opileckých avantúrach spoza volantu. Konfrontujme tohto človeka a dajme mu pocítiť, že takéto správanie je pre nás neprijateľné a vylúčme takýchto ľudí zo svojich sociálnych okruhov. Nebojme sa o nich hovoriť ako o tých, ktorí ohrozujú nás, naše deti len pre vlastnú neschopnosť odolať primitívnemu pokušeniu. Spoločenský tlak sa ukazuje ako silný nástroj na to, aby sa v spoločnosti diali pozitívne zmeny a odsúdenie alkoholu za volantom aj v poslednej dedine má zmysel.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať