Sú drahé a neekologické: Toto sú TOP mýty o elektromobilite

Elektromobilita je v súčasnosti veľmi diskutovanou, no i kontroverznou témou. A to aj napriek tomu, že elektromobily sú na trhu už niekoľko rokov. Najmä na internete o nich môžete nájsť veľa nezmyslov. Aké sú najčastejšie mýty o elektromobilite, ktorým naozaj netreba veriť?
Vydané  Text: 

### Elektromobily sú neekologické Pravda, ani elektromobily nepredstavujú najdokonalejšie riešenie v procese záchrany sveta pred klimatickou krízou. No treba si uvedomiť, že ekologickejšie riešenie je v súčasnosti asi len chôdza. Síce nemajú nulový obsah uhlíka, pretože sa vytvára už pri samotnej výrobe, ale stále ide o lepší variant ako autá so spaľovacími motormi či hybridy. Z hľadiska množstva oxidu uhličitého sú obrovským krokom vpred, pretože môžu prispieť k zlepšeniu ovzdušia v mestách. Pri používaní elektrického auta nevytvárate žiadne emisie. [Navyše elektromobil](https://www.hyundai.sk/modely/electric) jazdený na Slovensku s batériami vyrobenými tiež u nás by mal mať až o 74 % nižšiu uhlíkovú stopu ako bežný spaľovák.
Foto: pexels.com
### Elektromobily môžu vybuchnúť Ak ste si doteraz mysleli, že elektromobily sú, čo sa výbuchu týka, rizikovejšie ako spaľováky či hybridy, boli ste na omyle. Výbušná látka sa nachádza vo všetkých typoch vozidiel. Rozdiely sa nerobia ani v štandardoch a ich testovaní. Aj keď v nás obavy z výbuchu budú zrejme pretrvávať dlhodobo, výrobcovia stále pracujú na tom, aby riziko tepelnej nehody čo najviac eliminovali. *Vedeli ste, že pri výrobe automobilov sa simuluje tepelný únik a robia sa klincové testy, čo znamená, že pracovníci v podstate zatĺkajú klinec do batérií, čím zvyšujú teplo? Ich snahou je zamedziť následnému požiaru*. Môžeme teda povedať, že elektromobil je minimálne tak bezpečný ako iné autá. ### Elektromobily sú drahé Keďže sú elektromobily pomerne novou technológiou, je pochopiteľné, že ich cena je na začiatku vyššia. Po rozbehnutí hromadnej výroby sa však predpokladá pokles. Keď sa ale na celú vec pozrieme z iného uhla, batériu v elektromobiloch môžeme prirovnať k bezodnej palivovej nádrži. Teraz si už len stačí spočítať náklady na nabíjanie batérie s tankovaním benzínu a mýtus, že elektromobily sú drahé, je hneď vyvrátený. V prípade, že by sme vymenili bežné auto za elektrické, ušetríme približne 1,400 EUR ročne. A to je už naozaj pekná suma.
Foto: pexels.com
### Batérie z elektromobilov sa nedajú recyklovať V skutočnosti je pravdou presný opak. Batérie z elektromobilov sa dajú podrviť a recyklovať. Venuje sa tomu aj slovenská firma InoBat. Život batérií je však omnoho dlhší, ako si mnoho ľudí myslí. Môžeme dokonca povedať, že majú hneď tri životy. Prvý predstavuje život v samotnom elektromobile, pričom životnosť sa môže rovnať životnosti auta, prípadne môže byť ešte dlhšia. V druhom živote je takáto batéria využiteľná napríklad na veterných farmách ako úschovňa elektriny alebo zásobník elektrického prúdu v domácnosti, keďže má ešte 70 až 80 % kapacity. Tretí život predstavuje samotnú recykláciu, čím vznikne prach, ktorý sa využíva na výrobu ďalších batérií. Stávajú sa tak súčasťou obehového hospodárstva krajiny. Mýtus, že sa nedajú recyklovať, teda tiež môžeme vyvrátiť.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.