Je nepopierateľným faktom, že čím viac áut je na našich cestách, tým väčšie je riziko zrážky. Možno aj z tohoto dôvodu začínajú v siedmych veľkých nemeckých mestách s pilotným projektom maximálnej rýchlosti obmedzenej len na 30 kilometrov za hodinu. Zatiaľ vraj ide len o skúšku, avšak nikto do budúcna nevylučuje zavedenie nového rýchlostného limitu.
Cieľom je zvýšenie bezpečnosti
Na projekte sa aktuálne zúčastňujú mestá ako Aachen, Augsburg, Freiburg im Breisgau, Hanover, Lipsko, Münster a Ulm. Neskôr sa chce k takémuto testu pripojiť aj mesto Bonn. Cieľom zníženia maximálnej povolenej rýchlosti na 30 km/h nie je zlikvidovať osobnú dopravu. Podľa predstaviteľov tejto iniciatívy má ísť predovšetkým o zefektívnenie dopravy vo veľkých mestách, zníženie ekologickej záťaže na prostredie a zvýšenie bezpečnosti predovšetkým pre chodcov a cyklistov.
Iniciatíva si nedáva za hlavný cieľ plošné zavedenie nižšej rýchlosti. Ide zatiaľ len o test, ktorý sa týka aj hlavných ciest v daných mestách. Maximálna rýchlosť vraj síce obmedzuje dopravu osobných vozidiel, ale zároveň zefektívňuje pohyb chodcov a cyklistov, nakoľko je ich zdravie menej ohrozené.

Tichšie mesto ako dať na rýchlosť
Od zavedenia nižšej rýchlosti si pritom iniciátori projektu sľubujú aj tichšie ulice a celkovo príjemnejší a zdravší život v husto osídlených mestách. Okrem iného sa v teste sleduje aj vývoj mestskej osobnej dopravy z hľadiska času cestovania. Riešenie obmedzenia maximálnej rýchlosti na 30 km/h má byť v používaní bicyklov. Tento spôsob dopravy by sa v takomto prípade javil ako najefektívnejší.
Výsledky testu nemajú zostať len na papieri. Iniciátori projektu ich neskôr v budúcnosti plánujú presadiť aj na celoštátnej úrovni. Došlo by teda k plošnému zníženiu rýchlosti z 50 km/h na 30 km/h. Avšak už teraz je jasné, že toto zníženie sa nedotkne hlavných mestských ťahov, ktoré sú už tak dosť vyťažené.
30 km/h v mestách na Slovensku?
Maximálna povolená rýchlosť v slovenských mestách zatiaľ ohrozená nie je. Ide len o iniciatívu nemeckých miest, ktorá sa nikdy nemusí prejaviť v reálnej praxi. Na druhú stranu je však pravdepodobné, že ak podobný test preukáže pozitívne účinky na dopravu a bezpečnosť v mestách, dôjde k plošnému zníženiu maximálnej rýchlosti naprieč všetkými krajinami v Európe.