Magazín

Toto je 8 zaručených spôsobov ako si (ne)zničiť lak auta pri leštení

Lakovňa Lexus

Cez leto mnoho domácich tunerov premýšľa, ako si svoje auto vyšperkovať na maximum. Častokrát sa pritom obrátia na leštenie laku, pretože čím sa auto viac leskne, tým je príťažlivejšie. Samozrejme nablýskaná karoséria k autám patrí, avšak treba si dávať pozor, aby sa z leštenia nestala katastrofa. Nasledujúce body vám ukážu, ako si bez problémov dokážete auto zničiť za pár sekúnd. Preto vám odporúčame sa vždy radšej obrátiť na niekoho, kto má s leštením laku skúsenosti.

1. Ide to aj ručne

Drvivá väčšina ľudí, ktorí sa rozhodnú, že chcú, aby sa ich auto lesklo, okamžite siahne po stroji na leštenie. Ide pritom o obrovskú chybu. Pokiaľ nemáte skúsenosti so strojovým leštením, použitie elektrickej leštičky môže mať úplne iný efekt ako si myslíte. Na začiatok sa vo všeobecnosti odporúča začínať s ručným leštením. Spoznáte tak lepšie správanie laku a to, čo presne potrebuje na dosiahnutie vysokého lesku. Ak sa ale aj tak rozhodnete pre leštičku, jej nesprávnym použitím môžete spáliť lak na aute alebo ho dokonca úplne vybrúsiť.

2. Zlé držanie, zlé leštenie

Fajn. Rozhodli ste sa pre leštenie strojom. Teraz majte na pamäti jednu dôležitú vec. Pokiaľ budete leštičku držať v nesprávnom uhle, bude na lak auta vyvíjané značné množstvo tlaku. A keďže trením vzniká teplo, opäť sa dostávame k možnosti spálenia laku. Podobne to môže dopadnúť aj keď budete s leštičkou robiť neopatrné a prudké pohyby. Nesprávne držanie elektrickej leštičky sa môže na aute odraziť aj legendárnymi „slniečkami“. Je dobré sa na takýto úkon sústrediť, pretože v konečnom dôsledku môže byť jeho výsledok opačný.

Detailing - starostlivosť o lak auta (auto motor a šport č. 10/2018)

3. Použite vhodný typ leštiacej pasty

Strojové leštenie si vyžaduje v drvivej väčšine prípadov iný druh pasty, ako ručné leštenie. Klasické pasty určené na prácu s utierkou a rukou obsahujú väčšie brúsne zrná. V prípade, že by ste pastu na ručné leštenie použili pri elektrickom leštení, tieto zrná by mohli spôsobiť povrchové škrabance, ktoré by sa prejavili nepeknými hologramami na laku. Podobne to môže dopadnú aj vtedy, keď ste lak auta pred leštením dostatočne nevyčistili. Náletová hrdza môže pôsobiť ako drôtená kefa a narobiť viac škody ako úžitku.

4. Leštenie na slnku je zaručená skaza

Vonku je krásny slnečný deň, teplota sa šplhajú nad 30 stupňov a vás nenapadne nič lepšie, ako začať leštiť auto. Výsledok určite nebude taký ako by ste chceli. Priame slnko totiž zahrieva povrchovú vrstvu laku. Nanesenie brúsnej pasty potom spôsobí jej takmer okamžité zaschnutie. No a následné brúsenie alebo odstraňovanie takejto pasty môže mať za následok poškodenie laku. Je preto žiaduce, aby ste auto leštili výhradne na chladnejšom tienistom mieste. Následnú kontrolu laku môžete vykonať výkonným osvetlením, ktoré nie je problém kdekoľvek zohnať.

Lakovňa Lexus

5. Doleštené, ide sa na výlet

Jednou z najhorších vecí, ktoré môžete autu urobiť, je to, že ihneď po leštení niekam vyrazíte. Samotný proces leštenia síce autu dodáva vysoký lesk a krásu, no na druhú stranu aj oslabuje povrchovú vrstvu laku. Ak by ste s takto pripraveným autom niekam vyrazili, následné odstraňovanie nečistôt a hmyzu môže byť doslova katastrofou. Preto je žiaduce, aby sa po procese leštenia na auto aplikovala ešte vrstva vosku alebo špeciálneho tmelu. Pomocou nej lak zakonzervujete a ochránite ho pred okolím.

6. Veď Jar to rozpustí...

Používanie domácich čistiacich prostriedkov na lak je vyslovené harakiri. Šetrenie na čistiacich prostriedkoch určených špeciálne na lak auta môže viesť k jeho zničeniu. Veď ani vy si vlasy neumývate vodou s Jarou, tak prečo to robiť autu? No a o použití kuchynskej hubky na umývanie karosérie ani hovoriť nebudeme. Niektorí extrémisti dokonca zájdu tak ďaleko, že auto umývajú metlami či podobnými výmyslami. Je to nevhodné a navyše to spôsobuje drobné škrabance, ktoré potom na slnku nevyzerajú vkusne. Podobný efekt dosiahnete aj pri návšteve automatickej umyvárne s kefovými kotúčami.

Detailing - starostlivosť o lak auta (auto motor a šport č. 10/2018)

7. Jedným ťahom celé auto

Koľko bude trvať to leštenie? Čo ja viem, za 20 minút to je hotové. Chyba! Precízne leštenie auta je zábavou na niekoľko hodín. Určite neodporúčame leštiť celé auto naraz. Pokiaľ sa dostanete z jedného konca na druhý, leštiaca pasta vám na aute zaschne a vy môžete začať od začiatku. Leštite vždy len po dieloch, z ktorých následne odstránite všetku zvyškovú pastu.

8. Mám dobrú pastu, tak na to mi stačí aj kotúč za Euro...

Opäť raz chyba. To, že máte kvalitnú brúsnu pastu za niekoľko desiatok Euro ešte neznamená, že môžete použiť akýkoľvek brúsny kotúč. Na konkrétne úkony slúžia konkrétne kotúče. Niektoré z nich majú drsnejší povrch a niektoré sú zase extrémne jemné. Každá situácia si vyžaduje presný postup. Ak ho nedodržíte, nemusíte sa leštením ani zaoberať.