Škoda Joyster: Trojdverová Fabia s 1,4 TDI a prelomovými LED svetlami

  Nedávno sme sa pozreli na veľmi [populárny koncept Škoda Tudor](https://www.autoviny.sk/reportaze/121752/skoda-tudor-kedysi-sokovala-svet-preco-sa-nedostala-do-vyroby), ktorý mal byť vetrom do plachiet českej automobilky. Po ňom ale Škoda nezaspala na vavrínoch. Práve naopak. Dočkali sme sa hneď niekoľkých podarených konceptov, z ktorých doslova najjasnejším bol Joyster. Auto, ktoré malo prinášať radosť a úsmev na tvári, bohužiaľ skončilo pred dverami výrobnej linky. Prečo… Prečítať celé
Vydané  Text: 
  Nedávno sme sa pozreli na veľmi [populárny koncept Škoda Tudor](https://www.autoviny.sk/reportaze/121752/skoda-tudor-kedysi-sokovala-svet-preco-sa-nedostala-do-vyroby), ktorý mal byť vetrom do plachiet českej automobilky. Po ňom ale Škoda nezaspala na vavrínoch. Práve naopak. Dočkali sme sa hneď niekoľkých podarených konceptov, z ktorých doslova najjasnejším bol Joyster. Auto, ktoré malo prinášať radosť a úsmev na tvári, bohužiaľ skončilo pred dverami výrobnej linky. Prečo tomu tak bolo? V roku 2006 bola ponuka značky spoza rieky Morava celkom strohá. Mali sme klasiku v podaní dvojkovej Octavie, pomaly sa očakávala Fabia druhej generácie, Superb patril medzi obľúbené autá a niektorí sa tešili z nového Roomsteru. SUV zatiaľ v ponuke nebolo, no miesto toho sa špekulovalo, že automobilka chystá niečo zábavné, niečo čo tu ešte nebolo. Dopyt na vtedajšom trhu bol taktiež úplne iný ako teraz. Ľudia mali radšej menšie autá a SUV boli považované za zbytočnosť. No a potom prišiel deň 18.9.2006. Ako blesk z jasného neba sa na internete objavili prvé kresby vytúženého auta.   Malé žlté čudo, ktoré bolo označené ako Joyster bolo oficiálne predstavené na autosalóne v Paríži. Koncept úspešne pokračoval v nastolenom trende, ktorý si Škoda vytvorila. Tentokrát to ale bolo niečo iné. Po malom MPV Roomster a ešte zaujímavejšom SUV Yeti prišiel čas na auto, ktoré bolo pripravené na sériovú výrobu. Malo prinášať radosť z jazdy a útočiť hlavne ma mladú klientelu. Koniec-koncov, už len samotný názov naznačoval, že ide o auto radosti. Joy totiž v preklade z angličtiny znamená radosť.
Možno by sme mohli povedať, že Škoda konceptom Joyster trafila klinček po hlavičke. Auto bolo postavené na upravenom podvozku Fabie, ktorý bol o niečo skrátený. Aj napriek tomu išlo o lifestylovo ladený model, ktorý bol určený na každodenné používanie. Za zrodom žltého „čmeliaka“ stojí dizajnér Jan Tuček. Jeho finálna podoba bola vybraná zo súťaže troch dizajnových tímov, ktoré pracovali pod vedením vtedajšieho šéfa dizajnu Jansa Manskeho. Zaujímavý žltý koncept bol na svoju dobu pomerne unikátnym autom. Škoda v ňom použila prelomové LED svetlomety, ktoré mu v prednej, ale najmä v zadnej časti dávali nezameniteľný charakter. Zadné svetlá sa ťahali pozdĺž stĺpikov a prepojené boli v strede veka batožinového priestoru. Možno ani samotná automobilka nečakala akú pozitívnu emóciu auto dosiahne. Niektorí zákazníci boli z auta tak nadšení, že ho chceli hneď. Bolo to niečo nové, niečo zaujímavé a niečo čo na trhu chýbalo.   Karoséria auta bola navrhnutá tak, aby mala krátke previsy a hlavne len tri dvere. Práve riešenie tých tretích bolo unikátom, prebraným z konceptu Yeti. Nielenže sa otvárali v štýle BMW X5, no na ich spodnej časti sa mohlo bez problémov sedieť. Spodná časť dverí bola navrhnutá tak aby uniesla hmotnosť až 150 kilogramov, a aby spĺňala účel sedačky počas malého pikniku alebo rande.
O mladícky charakter auta sa postarala aj posuvná celosklenená strecha, ktorá dokonale presvetlovala interiér. Ten svojou variabilitou prekvapoval. Jeho rovná podlaha a možnosť kompletného sklopenia zadných sedadiel umožňovali vytvoriť dostatočnú plochu na prepravu nákladu alebo na relax. Keď už hovoríme o sedadlách. Tie predné boli anatomicky tvarované a mali športového ducha. Na ich zadnej strane sa nachádzali vaky na uloženie telefónu alebo drobného nákladu. Tie sa ale dali taktiež použiť aj ako batohy. Navyše, sedadlo spolujazdca sa dalo sklopiť presne tak, ako to dnes poznáme z viacerých modelov značky. Z vaku na operadle sedadla sa teda dal urobiť pridaný odkladací priestor napríklad pre vodiča.
Samozrejme, nebol by to koncept, keby nepriniesol niečo odvážne, na svoju dobu nečakané. Tou cool vychytávkou pre mladých bol nepochybne UMPC. Skratka, za ktorou sa skrýva Ultra Mobile Personal Computer bola akousi predzvesťou tabletov. Tento displej bolo možné jednoducho odpojiť alebo pripojiť k palubnej doske. Po spojení s autom sa cez neho dal ovládať infotainment, slúžil ako navigácia či databanka. Mimo auta sa pomocou neho dali prehrávať videá, hudba alebo sa dal použiť ako diár.
Že bol Joyster skutočne kúsok od toho, aby začal schádzať z výrobnej linky, svedčí aj zmienka vtedajšieho šéfa personálneho oddelenia značky Martina Jahna. „Potrebujeme ešte jednu dobre uchytenú modelovú radu. Najväčší potenciál vidíme práve v triede malých áut. Malé autá a mladí ľudia, presne to je spojenie, ktoré stelesňuje Joyster.“   V tom čase sa už aktívne špekulovalo aj o motorizáciách, ktoré by mal Joyster ponúknuť, Hovorilo sa o klasickom benzínovom motore 1,4 MPI s výkonom 63 kW alebo o naftovom agregáte 1,4 TDI. Vrcholom ponuky mal byť turbom plnený motor s výkonom až 103 kW. Lenže, zo dňa na deň bol snu koniec. V roku 2007 dal na frankfurtskom autosalóne poslednú ranu z milosti konceptu Joyter dosluhujúci šéf Škody Detlef Wittig. „*Joyster demonštroval našu predstavu auta menšieho ako Fabia, ale zároveň postaveného na jej podvozku. Ukázalo sa, že by takéto auto nemohlo byť cenovo konkurencieschopné. Preto sme celý projekt nateraz zmrazili*.“ Následne tieto slová potvrdil aj jeho nástupca Reinhard Jung slovami: „*Joyster si síce získal veľkú popularitu, ale bohužiaľ, všetky štúdie ukázali, že by nebol pre automobilku ekonomicky prínosný. Preto sa zatiaľ vyrábať nebude*.“   Ako celý príbeh skončil všetci dobre vieme. Na druhú stranu však veľa riešení z Joystera žilo a žije dodnes. Napríklad presklená strecha s čiernym vekom kufra bola použitá na Rapide Spaceback a používa ju ak aktuálna Scala. Dizajn kolies neskôr použili modely Octavia Scout, Roomster Scout a Fabia Scout. No a v neposlednom rade výraznejšie hrany prednej masky sú používané na všetkých aktuálnych modeloch značky. Ktovie ako by vyzerali naše cesty keby sa Joyster dostal na parkety showroomov. Bohužaiľ, to sa už nikdy nedozvieme. Môžeme sa vás len spýtať: Šli by ste do takejto Škodovky?   Zdroje:

Škoda Tudor kedysi šokovala svet! Prečo sa nedostala do výroby?

Škoda kedysi patrila k automobilkám, ktoré dokázali vyrobiť krásne dvojdverové kupé, z ktorých sa časom stali kultové modely. Reč je napríklad o modeli Garde, originálnom Rapide, no a v neposlednom rade legendárnom kupé Tudor.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.