Aké zimné pneumatiky použiť a kedy je najlepšie prezuť? Toto by ste mali vedieť!

echo adrotate_group(61);Sezónne prezúvanie pneumatík je predovšetkým otázkou bezpečnosti. Správne pneumatiky sú základom bezpečnej jazdy. Schopnosti vodiča aj tých najmodernejších bezpečnostných systémov sú závislé od schopností štyroch gumových valcov, ktorých styčná plocha s vozovkou je veľká asi ako ľudská dlaň. Preto je potrebné vyťažiť z minima maximum. ### ČO HOVORÍ ZÁKON? Vo všeobecnosti platí, že treba sledovať dlhodobé trendy… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Sezónne prezúvanie pneumatík je predovšetkým otázkou bezpečnosti. Správne pneumatiky sú základom bezpečnej jazdy. Schopnosti vodiča aj tých najmodernejších bezpečnostných systémov sú závislé od schopností štyroch gumových valcov, ktorých styčná plocha s vozovkou je veľká asi ako ľudská dlaň. Preto je potrebné vyťažiť z minima maximum. ### ČO HOVORÍ ZÁKON? Vo všeobecnosti platí, že treba sledovať dlhodobé trendy a nie krátke výkvy. Prízemný mráz v prvej polovici októbra ustojíte aj na letných pneumatikách, ale s čoraz kratšími dňami klesajú aj teploty a keď sa celý týždeň budíte do +7 °C alebo menej, už je najvyšší čas na výmenu. **Zákon na Slovensku stanovuje povinnosť použitia zimných pneumatík od 15. novembra do 31. marca, a to v prípade, že sa na pozemnej komunikácii nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza alebo sa dá predpokladať, že sa tak stane.** V zahraničí môžu byť lehoty a podmienky iné, je dobré informovať sa vopred, aby ste sa vyhli zbytočným problémom. Vždy však treba počítať s tým horším scenárom a aj keď predpoveď sľubuje príjemné babie leto, najmä v horských oblastiach môže prvý sneh napadnúť aj skôr. Pre vodičov osobných áut platí, že musia mať zimné pneumatiky obuté na všetkých štyroch kolesách. Vozidlá kategórie M alebo N s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg musia mať zimné pneumatiky obuté na kolesách náprav s trvalým prenosom hnacej sily.
Creative Commons - Pixabay
### STARÉ PNEUMATIKY NEPOUŽÍVAJTE Pre mnohých sú eurá základným kritériom výberu, nemali by ste však šetriť na úkor bezpečnosti. Najlacnejšie produkty predstavujú veľký kompromis a môžeme ich odporučiť iba tým, ktorí jazdia naozaj málo a chcú len dodržať zákon. Radšej siahnite po osvedčených známych značkách a dôveryhodných predajcoch, ktorí neponúkajú preležané skladové zásoby. Každý výrobca uvádza dátum výroby pod označením DOT vo formáte kalendárny týždeň a rok na bočnici pneumatiky. **Materiál totiž časom stráca svoje vlastnosti a po piatich rokoch je už jeho kvalita výrazne nižšia.** Taká pneumatika nepatrí na auto, ale do recyklácie. Schopnosti pneumatík zhoršuje aj čoraz plytší dezén. Nové pneumatiky majú drážky hlboké 8 – 10 mm. Po zjazdení na 6 mm sa predlžuje brzdná dráha o 20 percent, pri 4 mm treba počítať s predĺžením až do 50 percent. Kritická hodnota je 3 mm, viac zjazdené zimné pneumatiky už zákon nedovoľuje používať.
### PRE KOHO SÚ „CELOROČKY“? Obľuba celoročných pneumatík celosvetovo rastie. Tento trend sa prejavuje aj u slovenských vodičov. Podiel tých, ktorí celoročné plášte využívajú, je stále v rádoch jednotiek percent, ale na cestách už nie sú výnimkou. Je to dané aj tým, že technológia ide neustále dopredu a výrobcovia zapracovali na ich konštrukcii, dezéne aj zmesiach a eliminovali nedostatky starších modelov celoročných pneumatík. Pneumatiky, ktoré je možné plnohodnotne používať po celý kalendárny rok, ponúkajú mnoho výhod, ale majú aj svoje limity. **Celosezónne sú voľbou motoristov, ktorí najazdia okolo päťtisíc kilometrov ročne, nepohybujú sa v horských oblastiach alebo majú viac ako jeden automobil.** Hoci sú celoročné pneumatiky kompromisom medzi letným a zimným obutím, spĺňajú všetky legislatívne požiadavky na prevádzku v každom ročnom období. Napríklad všetky celoročné pneumatiky koncernu Continental nesú označenie M + S a symbol snehovej vločky – tzv. 3PMSF. To znamená, že môžu byť používané aj v zimnom období, ak sa na cestách vyskytuje súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, prípadne možno vzhľadom k poveternostným podmienkam predpokladať, že takáto situácia nastane. Počas zimy však platí, že musí mať hĺbku dezénu minimálne 3 milimetre. Ak teda uvažujete nad kúpou celoročnej pneumatiky, dávajte si pozor na výber správneho druhu podľa primárneho určenia. **Aj tieto pneumatiky sa totiž delia na „letné s vlastnosťami pre jazdu v zime“ a „zimné s vlastnosťami pre jazdu v lete“.** Ako napovedá definícia, prvý druh disponuje lepšími vlastnosťami v letnom období, druhý zas preferuje chladnejšie počasie. Rozdiely tak vidieť už pri pohľade na ich dezén a primárnemu využitiu je prispôsobená aj zmes.
### AKO SKLADOVAŤ PNEUMATIKY? Či už idete skladovať letné alebo zimné pneumatiky, postup pri príprave na ich uskladnenie je rovnaký. V prvom rade treba pneumatiky dôkladne umyť. Všetky chemické látky ako benzín, rôzne oleje či rozpúšťadlá, majú totiž na pneumatiky a disky nepriaznivé účinky, ktoré by ich mohli poškodiť. **Na umytie pneumatík a diskov môžete použiť čistú vodu s auto šampónom.** Vhodné je, aby boli od peny následne dôkladne opláchnuté. Ak ich budete umývať tlakovým prístrojom, udržiavajte pri umývaní vzdialenosť aspoň 30 cm od pneumatík, nakoľko by mohlo dôjsť k ich poškodeniu. Tým, že pneumatiky umyjete, budete vedieť rýchlejšie zistiť, či nie sú poškodené. Dôkladne ich treda prezrite. **Vhodné je aj odstrániť z nich vtlačené kamienky, ktoré vodou nezmyjete.** Ak sú pneumatiky v poriadku, použite automobilové prípravky a zakonzervujte ich. Ochránite ich tak pred vonkajšími faktormi, čím predĺžite ich životnosť.
TIP: Pneumatiky nechajte voľne uschnúť, alebo ich osušte handričkou či uterákom. Ak ich balíte do vriec, nikdy ich nebaľte skôr, ako nebudú naozaj suché. **Mohli by na ich vnútornej strane vzniknúť vypukliny.** Pneumatiky je vhodné skladovať pri teplote -5 až 5°C v miestnosti bez slnečného svetla, ďaleko od zdrojov tepla a rozpúšťadiel. Takisto je rozdiel, či skladujete pneumatiky s diskami alebo bez nich. Pneumatiky bez diskov ukladajte zvisle a je vhodné ich polohu aspoň raz za čas meniť. Vhodné je mať na ne stojan. Pneumatiky s diskami môžete poukladať na hromadu, pričom je vhodné dať si na zem kus kartónu a vložiť ho aj medzi jednotlivé pneumatiky. Predídete tak treniu, ktoré by mohli disky alebo pneumatiky poškodiť.





Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!