Fiat Ducato: Ikona sa vracia

Ak sa pohybujete vo svete dodávok, výraz Ducato poznáte asi najdlhšie. Je to jeden z najstarších, najstabilnejších a zároveň najúspešnejších modelov svojej kategórie. Nová generácia dostala nové motory, prevodovky a asistenčné systémy.
Vydané  Text: 

Fiat Ducato je jedným z najstarších mien vo svojej kategórii. Dokonca ani v dnešnom svete nepotrebuje žiaden extrémny marketing, reklamu či iné triky na prilákanie zákazníkov. Namiesto toho používa ako argument spokojnosť zákazníkov. Veď prvá generácia bola uvedená na trh v roku 1981. Druhá generácia v roku 1993, tretiu uviedli na trh v roku 2006 a aktuálna generácia sa predstavila v roku 2014. V dnešnom svete digitalizácie však vývoj napreduje rýchlejšie a preto musia reagovať všetci výrobcovia. Znamená to, že Ducato sa zosúladilo s najnovšími požiadavkami nielen v oblasti emisií Euro 6D, ale aj v oblasti bezpečnostných i komfortných prvkov. Medzi najvýraznejšie technické inovácie patrí 9-stupňová automatická prevodovka či najnovšie asistenčné systémy.
### Bezpečnosť je prvoradá Spolu s nárastom hustoty premávky i množstva najazdených kilometrov sa vodiči musia vyrovnať s nielen s premávkou, ale aj s únavou. Tá má za následok množstvo chýb, z ktorých však väčšinu dokáže elektronika eliminovať. V centre faceliftu modelu Ducato je uvedenie nových bezpečnostných prvkov ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), po slovensky pokročilé asistenčné systémy vodiča. Prvým je snímač mŕtveho uhla – Blind spot assist (BSA). Pomáha pri upozornení vodiča na autá idúce vo vedľajšom pruhu na úrovni dodávky. Systém využíva radary umiestnené v zadnom nárazníku. Pri cúvaní z parkovacieho miesta sa zíde snímač križujúcej premávky (RCP). Pomocou radarových snímačov deteguje vozidlá, ktoré sa blížia z niektorej strany, ak vozidlo cúva. Nechýba ani predkolízny systém (FBC). Snímače a stereokamery snímajú priestor pred vozidlom a v prípade, že zaregistrujú prekážku, upozornia vodiča a ak ten nereaguje, zasiahne automaticky núdzovým brzdením.
Ďalším bezpečnostným prvkom je výstražný systém opustenia jazdného pruhu (LDWS). Tento systém už mnohí vodiči dôverne poznajú z bežných automobilov, kamery a snímače včas upozornia vodiča na opustenie jazdného pruh na diaľnici. Ak sa zistí blízkosť stredovej čiary, spustí sa akustický aj vizuálny výstražný signál. Užitočným systémom je aj rozpoznávanie dopravných značiek (TSR). Vodičovi poskytuje údaje o obmedzeniach rýchlosti zobrazením na prístrojovom paneli. Pribudol aj automatický systém prepínania diaľkových a stretávacích svetlometov (HBR). Nechýba ani dažďový snímač, ktorý sníma intenzitu dažďa a aktivuje stierače čelného skla podľa požadovanej rýchlosti. Svetelný snímač za súmraku automaticky aktivuje svetlomety. Malým, no o to dôležitejším asistenčným systémom je aj monitorovanie tlaku v pneumatikách (TPMS). Systém neustále monitoruje tlak v pneumatikách a zmeny tlaku okamžite zobrazuje priamo na displeji prístrojového panela. ### Nový motor
Prepracovaný 2,3-litrový motor bol vyvinutý spoločnosťou Fiat Powertrains (FPT), cieľom vývoja bolo splnenie emisného štandardu Euro-6D tak, aby mohol podnikateľom slúžiť ešte dlho. Novinkou vo oblasti technológií motora je EcoPack, ktorý zahŕňa reverzný alternátor, ktorý zabezpečuje bezproblémovú funkciu štart/stop. Našťastie, ekologický rozmer dokázali konštruktéri skĺbiť s vyšším výkonom motora. Podnikatelia majú na výber zo štyroch výkonových variantov. Prvý z nich poskytuje maximálny výkon 88 kW (120k) a maximálny krútiaci moment 320 Nm, druhý ponúka 103 kW (140 k) a 350 Nm maximálneho krútiaceho momentu. Maximálny výkon aj krútiaci moment môže byť, samozrejme, vyšší, ďalší stupeň reprezentuje verzia s maximálnym výkonom 118 kW (160 k) a 400 Nm maximálneho krútiaceho momentu. Vrcholná verzia poskytuje 132 kW (180 k), pričom maximálny krútiaci moment je rovnaký, čiže 400 Nm v prípade manuálnej prevodovky, ak si zvolíte deväťstupňový automat, hodnota maximálneho krútiaceho momentu vzrastie na 450 Nm. Deväťstupňová automatická prevodovka poskytuje režim manuálneho radenia rýchlostí s označením Autostick v prípade, že to situácia vyžaduje, prípadne vodič preferuje. Ekologicky orientovaní podnikatelia môžu zvoliť verziu Natural Power, ktorej palivo je zemný plyn. Zdvihový objem motora je v tomto prípade 3 000 cm3 a poskytuje maximálny výkon 100 kW (136 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm. Je určený najmä tým, čo potrebujú dodávať tovar do emisne obmedzených zón. ### Konektivita
Nový Fiat Ducato prichádza s novým 7-palcovým dotykovým displejom vyvinutým spoločnosťou Mopar. Zahŕňa zabudovaný navigačný systém, USB porty, novinkou je príjem digitálneho rádia, vítanou novinkou je aj integrácia smartfónov. K dispozícii sú obidva systémy Apple CarPlay a Android Auto. Aplikácia Apple CarPlay umožňuje vodičom pristupovať k niektorým aplikáciám, uskutočňovať a prijímať telefónne hovory, odosielať a prijímať textové správy a počúvať hudbu a zobrazovať aktuálne dopravné podmienky a pritom zostať sústredení na cestu. Pracuje tiež spolu so Sirim na hlasové ovládanie. Systém je navrhnutý pre jednoduché a bezpečné získavanie informácií počas jazdy. Vodič môže využívať mapy Google Maps alebo Waze, ľahko pristupovať k hudbe, multimediálnemu obsahu a svojim obľúbeným textovým aplikáciám. Zoznam noviniek sa však nekončí. Fiat Ducato odpovedá na všetky požiadavky súčasnosti. Práve preto bude ďalšou verziou Ducato Electric, ktorý bude šitý na mieru klientom a nielen im, ale aj najvyšším ekologickým cieľom. Pritom však poskytne maximálny výkon 90 kW (122 k) a maximálny krútiaci moment na úrovni 280 Nm. Dojazd v elektrickom režime dosahuje úroveň 220 až 360 kilometrov. ### Cenovo prístupný Vysoká technická úroveň je jedna vec, cenová ponuka je ďalšia. Aktuálny model Fiat Ducato patrí medzi najprístupnejšie modely na trhu. S cenou 15 590 eur bez DPH je Fiat Ducato Economy vskutku mimoriadne prístupná dodávka pre všetky druhy podnikania.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.