FIAT oslavuje 120 rokov. Prečítajte si príbeh jeho vzniku

Zakladateľ štvrtej najstaršej automobilky sveta Giovanni Agnelli bol šikovným podnikateľom, ale (ako mnohí podnikatelia svojej doby) aj podporovateľom fašizmu.
Vydané  Text: 

Giovanni Agnelli sa narodil v roku 1866 vo Villar Perosa v Taliansku, kde strávil celý svoj život. Jeho otec bol starostom tohto malého mestečka, avšak zomrel už ako 40-ročný, keď mal Giovanni iba 5 rokov. Po skončení štúdia vstúpil Agnelli do služieb armády a po návrate do rodného mesta išiel v šľapajách svojho otca, stal sa starostom. Túto funkciu vykonával až do svojej smrti v roku 1945. Prvý záujem o automobilový svet v ňom vzbudil vynález voza bez konského pohonu. V ňom videl príležitosť uplatniť svoje podnikateľské aj strojárske zručnosti. Po stretnutí s Emanuelom Cacheranom z Bricherasio sa rozhodol investovať do tohto projektu. 11. júla 1899 sa stal Agnelli členom skupiny zakladateľov **Fabbrica Italiana di Automobili Torino**, neskôr známej ako **FIAT**. Už o rok neskôr sa stal generálnym riaditeľom spoločnosti. V roku 1900 bola tiež otvorená prvá továreň s 35 zamestnancami, ktorí vyrábali 24 áut.
Giovanni Agnelli na fotografii s Henrym Fordom (fotografia vpravo)
Vďaka talentu a kreativite pracovníkov spoločnosť rýchlo napredovala a v roku 1906 už vyrábala 1149 automobilov. Pod Agnelliho vedením sa FIAT stal do roku 1910 najväčším výrobcom áut v Taliansku. O 10 rokov neskôr sa stal aj predsedom predstavenstva firmy a výlety do Ameriky ho inšpirovali k vytvoreniu továrne v americkom štýle. V roku 1923 otvoril novú továreň, v ktorej sa používali montážne linky a začal s výrobou nových produktov. Počas 1. svetovej vojny spolupracoval s finančníkom Riccardom Gualinom na prevoze pomoci z Ameriky do Európy, založili spolu dve spoločnosti – jedna z nich sa zaoberala exportom uhlia a druhá vyrábala motorizované plavidlá. Aj keď po vojne obe spoločnosti zanikli, počas ich existencie vykazovali veľké zisky. Po prvej svetovej vojne sa FIAT dostal z 30. na **3. miesto medzi talianskymi priemyselnými spoločnosťami**. Spolupráca s Gualinom pokračovala neúspešným pokusom o prevzatie banky Credito Italiano, avšak stali sa členmi predstavenstva banky. Agnelli sa stal tiež viceprezidentom Gualinovej firmy SNIA, ktorá sa zaoberala výrobou umelých textilných vlákien. Agnelli sa činil aj v politike, bol podporovateľom fašistického hnutia Benita Mussoliniho, za čo ho Mussolini v roku 1923 menoval za senátora. Priateľstvo medzi Agnellim a Gualinom pokračovalo ďalšími investíciami do rôznych projektov a automobilov. Ich cesty sa rozišli v roku 1926, kvôli Gualinovej investícií do francúzskeho automobilového priemyslu, s čím Agnelli zásadne nesúhlasil.
Giovanni Agnelli s pápežom Piom XI. v roku 1929
Počas 2. svetovej vojny bol FIAT na čele s Agnellim hlavným konštruktérom talianskeho vojnového priemyslu. Okrem práce sa Giovanni Agnelli venoval aj filantropii a vytváral rôzne sociálne programy pre svojich zamestnancov ako napríklad zabezpečenie zdravotníckych služieb, založenie školy pre mladých učňov a detského domova, či nemocnice. Jeho štedrosť a sociálna zodpovednosť sú dodnes vedúcimi princípmi spoločnosti FIAT. Agnelli viedol spoločnosť až do roku 1945, kedy ho revolucionári zosadili z vedenia firmy. V tom istom roku vo veku 79 rokov zomrel. Jeho rodina sa opäť dostala do vedenia spoločnosti až v roku 1966. V roku 2002 bol uvedený do Automobilovej siene slávy.

FIAT zmenil logo a predviedol prvé SUV-kupé! Je kandidátom na najkrajšie auto roka

Vyzerá prémiovo, agresívne, robustne a predstavuje nám taliansku značku FIAT v úplne novom svetle. Médiá pritom na koncept Fastback zo Sao Paulo takmer úplne zabudli.




Zdroje informácií:
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Giovanni_Agnelli
(2)https://cs.wikipedia.org/wiki/Giovanni_Agnelli
(3)https://www.automotivehalloffame.org/honoree/giovanni-agnelli/




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.