FIAT oslavuje 120 rokov. Prečítajte si príbeh jeho vzniku

Zakladateľ štvrtej najstaršej automobilky sveta Giovanni Agnelli bol šikovným podnikateľom, ale (ako mnohí podnikatelia svojej doby) aj podporovateľom fašizmu.

Giovanni Agnelli sa narodil v roku 1866 vo Villar Perosa v Taliansku, kde strávil celý svoj život. Jeho otec bol starostom tohto malého mestečka, avšak zomrel už ako 40-ročný, keď mal Giovanni iba 5 rokov.

Po skončení štúdia vstúpil Agnelli do služieb armády a po návrate do rodného mesta išiel v šľapajách svojho otca, stal sa starostom. Túto funkciu vykonával až do svojej smrti v roku 1945.

Prvý záujem o automobilový svet v ňom vzbudil vynález voza bez konského pohonu. V ňom videl príležitosť uplatniť svoje podnikateľské aj strojárske zručnosti. Po stretnutí s Emanuelom Cacheranom z Bricherasio sa rozhodol investovať do tohto projektu.

11. júla 1899 sa stal Agnelli členom skupiny zakladateľov **Fabbrica Italiana di Automobili Torino**, neskôr známej ako **FIAT**. Už o rok neskôr sa stal generálnym riaditeľom spoločnosti. V roku 1900 bola tiež otvorená prvá továreň s 35 zamestnancami, ktorí vyrábali 24 áut.

Giovanni Agnelli na fotografii s Henrym Fordom (fotografia vpravo)

Vďaka talentu a kreativite pracovníkov spoločnosť rýchlo napredovala a v roku 1906 už vyrábala 1149 automobilov. Pod Agnelliho vedením sa FIAT stal do roku 1910 najväčším výrobcom áut v Taliansku. O 10 rokov neskôr sa stal aj predsedom predstavenstva firmy a výlety do Ameriky ho inšpirovali k vytvoreniu továrne v americkom štýle. V roku 1923 otvoril novú továreň, v ktorej sa používali montážne linky a začal s výrobou nových produktov.

Počas 1. svetovej vojny spolupracoval s finančníkom Riccardom Gualinom na prevoze pomoci z Ameriky do Európy, založili spolu dve spoločnosti – jedna z nich sa zaoberala exportom uhlia a druhá vyrábala motorizované plavidlá. Aj keď po vojne obe spoločnosti zanikli, počas ich existencie vykazovali veľké zisky. Po prvej svetovej vojne sa FIAT dostal z 30. na **3. miesto medzi talianskymi priemyselnými spoločnosťami**.

Spolupráca s Gualinom pokračovala neúspešným pokusom o prevzatie banky Credito Italiano, avšak stali sa členmi predstavenstva banky. Agnelli sa stal tiež viceprezidentom Gualinovej firmy SNIA, ktorá sa zaoberala výrobou umelých textilných vlákien.

Agnelli sa činil aj v politike, bol podporovateľom fašistického hnutia Benita Mussoliniho, za čo ho Mussolini v roku 1923 menoval za senátora.

Priateľstvo medzi Agnellim a Gualinom pokračovalo ďalšími investíciami do rôznych projektov a automobilov. Ich cesty sa rozišli v roku 1926, kvôli Gualinovej investícií do francúzskeho automobilového priemyslu, s čím Agnelli zásadne nesúhlasil.

Giovanni Agnelli s pápežom Piom XI. v roku 1929

Počas 2. svetovej vojny bol FIAT na čele s Agnellim hlavným konštruktérom talianskeho vojnového priemyslu.

Okrem práce sa Giovanni Agnelli venoval aj filantropii a vytváral rôzne sociálne programy pre svojich zamestnancov ako napríklad zabezpečenie zdravotníckych služieb, založenie školy pre mladých učňov a detského domova, či nemocnice. Jeho štedrosť a sociálna zodpovednosť sú dodnes vedúcimi princípmi spoločnosti FIAT.

Agnelli viedol spoločnosť až do roku 1945, kedy ho revolucionári zosadili z vedenia firmy. V tom istom roku vo veku 79 rokov zomrel. Jeho rodina sa opäť dostala do vedenia spoločnosti až v roku 1966. V roku 2002 bol uvedený do Automobilovej siene slávy.

FIAT zmenil logo a predviedol prvé SUV-kupé! Je kandidátom na najkrajšie auto roka

Vyzerá prémiovo, agresívne, robustne a predstavuje nám taliansku značku FIAT v úplne novom svetle. Médiá pritom na koncept Fastback zo Sao Paulo takmer úplne zabudli.

Zdroje informácií:
(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Giovanni_Agnelli
(2)https://cs.wikipedia.org/wiki/Giovanni_Agnelli
(3)https://www.automotivehalloffame.org/honoree/giovanni-agnelli/





Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk