Magazín

Runflat pneumatiky: Ako fungujú a kedy ich použiť?

Pneumatiky Runflat alebo pneumatiky s núdzovým dojazdom sú v podstate pneumatiky, na ktorých môžete po defekte pokračovať bez problémov v jazde, hoci obmedzenou rýchlosťou. Tento núdzový dojazd slúži na to, aby ste si našli bezpečnú plochu na výmenu, prípadne opravu poškodeného kolesa. Nemôžete s nimi však jazdiť donekonečna. V tomto smere každý výrobca udáva špecifikácie, ktoré slúžia vodičom ako vodidlo na to, na akú vzdialenosť môžete jazdiť na pneumatikách s núdzovým dojazdom. Zvyčajne býva rýchlosť po strate tlaku v pneumatike obmedzená na 80 km/h a maximálna vzdialenosť je stanovená zvyčajne na 80 kilometrov. Je to v podstate bezpečná vzdialenosť na to, aby ste mohli zísť z diaľnice na najbližšom výjazde a takisto je dimenzovaná s ohľadom na sieť pneuservisov, ktoré by mali byť schopné pneumatiku opraviť, prípadne prezuť na auto novú pneumatiku.

Konštrukcia

V zásade rozoznávame dva typy pneumatík Runflat. Prvá je samonosná, druhá využíva podporný prstenec. Väčšina samonosných systémov Runflat pneumatík má zosilnené bočnice na oboch stranách pneumatiky. Tá slúži na podporu pneumatiky proti splošteniu v prípade straty tlaku. Táto konštrukcia umožňuje ďalšiu prevádzku po strate tlaku vzduchu až po rýchlosť a vzdialenosť špecifikovanú výrobcom. Druhým typom konštrukcie je pneumatika s podporným prstencom. Ten je zvyčajne nalepený na disk kolesa a v prípade straty tlaku tlačí na behúň pneumatiky a zabraňuje tak splošteniu pneumatiky a prerezaniu bočnice. Tieto systémy pneumatík s núdzovým dojazdom sa využívajú najmä pri pneumatikách pancierovaných automobilov. Keďže oba typy pneumatík s núdzovým dojazdom si zachovávajú jazdné vlastnosti aj po strate tlaku, musia byť vybavené snímačmi tlaku v pneumatikách. Po strate tlaku je vodič okamžite informovaný, inak by si nemusel ani všimnúť, že jazdí na pneumatike, ktorá má defekt alebo stratila tlak.

Runflat pneumatiky
Výhody pneumatiky Runflat
  • nemusíte meniť pneumatiku na nebezpečných miestach

  • na pneumatike s defektom môžete odjazdiť ešte 80 kilometrov

  • po strate tlaku nemení jazdné vlastnosti, je tak bezpečnejšia než klasická pneumatika

Označenia Runflat pneumatík

DSST (Dunlop), RFT (Bridgestone), HRS (Hankook), SSR (Continental), ZPS (Michelin, Yokohama), EMT (Goodyear), ROF, univerzálny kód

Runflat alebo nie?

O Runflatoch sa šíri množstvo fám, preto sme oslovili Ing. Stanislava Ďurtu, výkonného riaditeľa Mikona Bratislava.

Niektorí vodiči si Runflaty menia za bežné pneumatiky kvôli komfortu pruženia. Robia dobre?

V zásade nie, lebo ak automobil od výroby vybavený tými pneumatikami, konštruktéri s tým rátali a podvozok je nastavený na používanie takýchto pneumatík. Najmä sa počíta so silnejšou bočnicou, ktorá ovplyvňuje stabilitu auta pri ostrých manévroch. Preto by som ich nemenil.

Dostal som na Runflate defekt, môžem ísť ďalej a nechať si ho potom v servise opraviť?

Záleží od toho, koľko ste na pneumatike prešli a akou rýchlosťou. Ak ste dostali defekt na diaľnici a prešli ste 80 kilometrov, budete ju musieť vymeniť. Schopnosť pneumatiky jazdiť po strate tlaku je obmedzená a to že to dokáže neznamená, že ju takáto jazda neničí. Takže ju výrobcovia odporúčajú vymeniť. Ak máte šťastie ste v meste a servis je vzdialený povedzme 4 kilometre, môžete si bez problémov defekt nechať opraviť.

Pomôže ak ju budem priebežne dofukovať?

Áno, samozrejme, pomôže to. Ak je pneumatika správne nahustená tak sa neničí, ak máte možnosť priebežne dohusťovať pneumatiku, môžete ju zachrániť.

Runflaty sú drahšie. Ak si kúpime bežnú pneumatiku, ušetrím.

To nie je pravda. Ak dostanete defekt napríklad na diaľnici, bežná pneumatika bez tlaku sa poškodí veľmi rýchlo a zároveň vám hrozí zničenie disku. Drahšie Runflaty sa montujú na drahšie autá, kde je aj disk kolesa spravidla drahší. Áno, takáto pneumatika je drahšia, chráni však drahšie komponenty.